Roken

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 525 keer
Bedankt: 248 keer

@eternum... ik ben daar volledig akkoord mee.

En eigenlijk gaat het hier ook maar alleen over bruine café's. Ik heb het niet over taverne's, restaurants of hotels.

Familie van mij had een dokwerkerscafé op het eilandje in antwerpen. Toen het rookverbod er kwam, liep het café leeg in de week. Alleen in het weekend kwam er nog volk. Toen kwamen er klachten over nachtlawaai... en strenge controles. Nu is het café gesloten....
MClaeys schreef: Hoe vaak ga jij weg in een groep waar niemand rookt? De niet roker paste zich gewoon altijd aan en ging naar het café waar die (al was het er maar 1) niet-rokende vriend zijn sigaret kon opsteken. Zo asociaal waren de niet-rokers echt niet. Momenteel gebeurt nog een deel hetzelfde, niet-rokers gaan mee naar buiten met rokers om de babbel verder te zetten, maar ze hebben er nu die ongemakken niet meer bij (gebrek aan lucht, stinkende kleren, ...). Op een terras stoort het dan ook niet.
http://www.vandaag.be/binnenland/88236_ ... assen.html

Ik ben altijd iemand geweest die opkwam voor wat ik zelf wil... maar ik was ook verdraagzaam, en heb me nooit gestoord aan rokers. Ook niet nu ik zelf niet rook... ook mijn kinderen gaan niet doodvallen van 2 keer per jaar in een kroeg te komen waar gerookt wordt. Er vallen er meer dood aan autovervuiling dan aan wat passief meeroken.

Maar als ik zelf iets niet wil... dan ga ik het niet doen, zelf al zou een ander liever hebben van wel. Ik heb karakter hé ... dat kunt ge dus niet zeggen van die massas antirokers :angel:
de koe zegt boe
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
Bedankt: 605 keer
Te Koop forum

mclaeys schreef:En even rechtstaan om van een stinkend stokje te gaan "genieten" is een grote aanpassing?
je aanpassing qua belastingen is idd ongetwijfeld correct,
en dat rechtstaan... nou, afhankelijk van hoeveel alcohol je binnen hebt... ja dat kan een grote aanpassing zijn :)

@krisken: die "kliklijn" vind ik imho totaal niet kunnen.
ik weet niet hoe het bij jou zat, maar mij was altijd verteld dat klikspanen niet leuk zijn.
dat er altijd betere manieren zijn dan te gaan klikken.
en nu zegt de overheid "kom bij ons klikken, we love it (dan moeten wij minder doen)",
mwah... daar hou ik niet van.
vroeger konden mensen het onder elkaar regelen, nu moet het al via kliklijnen,
en de politie en het gerecht.. zielig

@eternum : aha! dus je geeft toe dat de rokers moeten geholpen worden...
ze zijn namelijk een minderheid, en je mag minderheden niet discrimineren ;)

wat je zegt klopt: als je een bruin cafe wil behouden, moet je de rokers behouden.
en geloof het of niet, er zijn dus nog cafes die een bruin cafe willen blijven!
maar... dat mag dus niet meer van de overheid! dat is een van mijn grootste bezwaren.

die dalende trend.. sja, ik zou echt heel graag weten hoe het komt.
bewustwording van de negatieve effecten?
het merendeel van de rokers die reeds is doodgevallen?
de serieuze prijsstijging?
het gewoon "onder de radar" roken door in het buitenland uw pakskes te kopen?

en ik denk trouwens, dat het volk van een bruin cafe niet bepaald "welkom" is in een "nieuw" cafe.
ik zou de 2 toch niet graag combineren, al ben ik bij beide weleens graag.

en bambi zegt het: op een terras - waar het eigenlijk niet stoort - (in de veronderstelling dat de roker braaf zijn lucht naar boven wegblaast),
mag het heden ten dage ook niet meer.

dus in samenvatting:

op openbare plaatsen / van maatschappelijk nut (bus, perron, school, overheidsgebouw, werkplek) mag het NIET en terecht
in restaurants/taverne/hotel e.d mag het NIET en terecht (al zou er een "rokerskamer" moeten blijven zijn zoals vroeger ook was - naar keuze van de hoteluitbater)
in "moderne" cafes mag het NIET en terecht (als de uitbater dit ook zo vindt)
in bruine cafes mag het NIET en *ONTERECHT* want die dingen heten "bruin" door de nicotine denk je bijna :)
en op een terras mag het tegenwoordig grotendeels ook NIET meer (was iets met deels overdekt/afgesloten) en dat is helemaal belachelijk.

als het een *dicht* terras is, snap ik het, maar als er bv wat wanden zijn en nog een volledige opening... overkill, anyone?
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

tuurlijk... een rooktent die op een terras staat en gesloten is, zou niet mogen. Dat draait dus puur om pesterijen.... Ik ken een zaak die geinvesteerd heeft in een rooktent... en ze nu niet meer kan gebruiken. Of ze zou 1 wand moeten oprollen.... waardoor je als roker weer koud staat, of dat de warmtestralers de warmte in openlucht wegblazen.

Stel u voor dat de roker het comfort van warmte zou hebben... dat gunnen we ze niet hé :nono:

Kzeg het... gans die rokersjacht in de horeca begint op puur gefrustreerd gedrag te draaien. Alle redelijkheid is weg...
de koe zegt boe
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

bambipower schreef: Ik ben altijd iemand geweest die opkwam voor wat ik zelf wil... maar ik was ook verdraagzaam, en heb me nooit gestoord aan rokers. Er vallen er meer dood aan autovervuiling dan aan wat passief meeroken.
En jij bent een autohater, ik zie het verschil niet. Jij kan zonder auto, een ander moet het ook maar kunnen... We lezen het vaak genoeg. Maar owee als iemand niet tegen roken kan (en dan heb ik het niet eens over mezelf)
En ik stoor me ook niet aan rokers, ik bel de kliklijn niet en blaf ze niet af, maar ik ben wel blij met deze wet! Dat maakt mij onverdraagzaam? Op terrassen verboden is dan weer belachelijk maarja.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Splitter schreef:dus in samenvatting:

op openbare plaatsen / van maatschappelijk nut (bus, perron, school, overheidsgebouw, werkplek) mag het NIET en terecht
in restaurants/taverne/hotel e.d mag het NIET en terecht (al zou er een "rokerskamer" moeten blijven zijn zoals vroeger ook was - naar keuze van de hoteluitbater)
in "moderne" cafes mag het NIET en terecht (als de uitbater dit ook zo vindt)
in bruine cafes mag het NIET en *ONTERECHT* want die dingen heten "bruin" door de nicotine denk je bijna :)
en op een terras mag het tegenwoordig grotendeels ook NIET meer (was iets met deels overdekt/afgesloten) en dat is helemaal belachelijk.
Daar kan ik me helemaal in vinden.

Maar ik denk wel dat de bruine cafés bruin zijn van de teer. :wink:
Maar, soit, dat is een pietlullig detail in vergelijking met sommige niet-rokers die ook in de echte bruine cafés "plots" een onoverkomelijk probleem zien...

't Is natuurlijk wel niet de eerste keer in de geschiedenis dat overheden roken willen "ontmoedigen".
En voor sommigen heiligt het doel de middelen...
Onder het nazibewind werd in de jaren dertig in Duitsland en Oostenrijk vanwege de volksgezondheid door de overheid tevergeefs een ontmoedigingsbeleid tegen roken gevoerd. Al in 1929 had de Duitse arts Fritz Lickint een statistisch verband tussen roken en longkanker gevonden. In 1939 en 1943 publiceerde hij zijn omvangrijke overzicht Tabak und Organismus (1000 bladzijden). Andere Duitse artsen als Franz Hermann Müller uit Keulen vonden een verband tussen tabak en kanker in de mond, lippen, keel en slokdarm.
Bron: Wikipedia, Roken.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

inderdaad... en toen brak den oorlog los. Toen onverdraagzaam zijn... normaal was.

En hier zijn we weer naar op weg. Daarom dat ik ook zegde : alles hersteld zich...
Maar we moeten weer eerst diep vallen voor we weer hoog gaan staan. En dan kunnen we weer diep vallen ....
de koe zegt boe
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

eternum: wat wil je, toen moest hitler mensen laten roken.
anders viel die rook van de gaskamers veel te hard op! ;)

maar het is idd zoals bambi zegt dat we weer op weg zijn naar zulk soort haat.
alleen wil ik dat aanpassen naar: die soort haat is er altijd al geweest.

vrouwen, negers, joden, homo's, gamers, rokers

ze vinden altijd wel een categorie om schuldig te laten lijken aan alles,
terwijl er zoveel zaken relevanter zijn (stop bv met de ontbossing, ipv de rokers te stoppen)
stop met het produceren van tabak! helemaal opgelost?

maar het draait nogmaals NIET om gezondheid (what a joke) maar om commerce.
en commerce draait dan weer om macht, en macht draait om geld.

ik vind de overheid (en europa) hypocriet, en de mensen die nu juichen omdat de veldslag gewonnen is...
ik laat jullie juichen, een groot deel van het rookverbod ben ik het zelfs mee eens (like i said, ik was een brave roker),
maar het zou me niet verbazen als dit stap 1 is van een algehele censuur en wetgevingsmaatschappij.

en daar wil ik toch echt niet in leven hoor
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

bambipower schreef:inderdaad... en toen brak den oorlog los. Toen onverdraagzaam zijn... normaal was.
In de mate van het mogelijke (soms tot tranende ogen en keelpijn toe) heb ik me altijd trachten aan te passen aan de rokers... nu er iets van de rokers verwacht wordt (en dan krijgt men er nog alle luxe bovenop van rookruimtes ook) is het kot plotseling te klein en zijn we onverdraagzaam ? Ik denk dat het hoog tijd is om eens naar jezelf te kijken in de spiegel en eerlijk te antwoorden op wie er nu onverdraagzaam is.

Mensen met een auto zijn egoisten, mensen die niet roken zijn egoisten, mensen die op verlof gaan buiten Belgie zijn egoisten, mensen die genieten van hun duurverdiende centen zijn egoisten, ... ik heb ondertussen meer dan genoeg van je postings gelezen om te weten in welk vakje ik je moet steken (iets wat ik trouwens uiterst zelden doe met mensen maar respect heeft ook bij mij z'n grenzen).

Discussion closed... alhoewel die is er hier nooit geweest vanwege je egoisme en gebrek aan respect voor je medemens !
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

Het is ook de totale afwezigheid van debat over de geschiedenis van dit betuttelend optreden die steekt. We weten natuurlijk dat paus Urbanus VII in 1590 het roken verbood in de kerken, maar zouden we nog even welgezind en eendrachtig het huidige verbod aanvaarden als we ons herinnerden dat het vrijwel identiek is aan wat begin de jaren veertig in Duitsland van kracht was? Verboden te roken in openbare gebouwen en partijlokalen. Verboden te roken voor soldaten van de Wehrmacht op straat. Verboden ook thuis te roken voor de SS. Verboden rookwaren te verkopen aan meisjes of vrouwen ('die deutsche Frau raucht nicht'). Extra snoepgoed voor militairen die niet rookten. Toch steeg het aantal rokende Feldwebels naarmate de oorlog vorderde, om van een duizelingwekkend cijfer van bijna 90 procent in te storten na de bevrijding. Ha, ja, de bevrijding! Was dat niet iets van chewing gum, swing en sigaretten? Excuseer me daaraan te herinneren
http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/Opini ... rbod.dhtml

wat men zaait dat oogst men...
En jij bent een autohater, ik zie het verschil niet. Jij kan zonder auto, een ander moet het ook maar kunnen...

ik ben inderdaad niet voor auto's... maar ben daarom niet voor een verbod op auto's. De manier waarop de wagens gebruikt worden is misbruik. Dus ik ben tegen wagens in hotels, tavernes, restaurants.... maar in een bruine kroeg kunnen ze nog :-)
Laatst gewijzigd door bambipower 17 feb 2013, 17:11, in totaal 1 gewijzigd.
de koe zegt boe
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1686 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

En zo waren de rookverbodvoorstanders opeens allemaal nazi's? Wtf???

[Afbeelding Post made via mobile device ]
bambipower
Elite Poster
Elite Poster

waar staat dat Goztow? Niet alle duitsers die voor het rookverbod waren zijn daarna ss'er geworden. Het is gewoon de link tussen onverdraagzaamheid die aangehaald wordt..
de koe zegt boe
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

de oorlog heeft veel positieve effecten gehad.
daar kan je niet omheen: het is toen ten tijde dat de evolutie snel moest gaan,
en we gebruiken nog dagelijks (evoluties van) zaken die toen zijn uitgevonden.

wat ik wel wil quoten, is dit stukje uit de link van bambi:
De bedenkelijke pluimen op de politieke hoed komen van gehoorzame landgenoten. Sinds wanneer verheugt een democratie zich op volgzaamheid?
alsook
Het is een les die de huidige kruisvaarders blijkbaar niet hebben begrepen, dat banvloeken minder bereiken dan redelijke argumenten en dat ze nieuwe zondebokken creëren, paria's zonder davidster.
dat zijn een paar puntjes dus waar ik het ook al over had, en het artikel dat bambi linkt, zegt er genoeg over.
zo denk ik voor het grote deel ervan ook.
al is de morgen - net zoals al die andere kranten - niet mijn meest favoriete bron van "wetenschap".
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

krisken schreef:Gisteren maakte het ministerie voor Volksgezondheid bekend dat burgers met klachten terechtkunnen op het contact center van Volksgezondheid (02/524.97.97) of via het e-mailadres [email protected]. Anoniem een klacht indienen mag niet, om te voorkomen dat mensen dat doen louter om te pesten of uit rancune.

En ja,ik gebruik hem!
Ik vind klikken een vorm van pesten, het is geen doodzonde dat er gepleegd wordt... Die kliklijn is dan ook belachelijk voor woorden!

Je hebt hier ook 2 kanten die geen duimbreed toegeven, m a w een straatje zonder einde.
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1686 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Het weekend is nu zowat voorbij, dan stopt het wel :).

[Afbeelding Post made via mobile device ]
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

TiTanium schreef:
krisken schreef:Gisteren maakte het ministerie voor Volksgezondheid bekend dat burgers met klachten terechtkunnen op het contact center van Volksgezondheid (02/524.97.97) of via het e-mailadres [email protected]. Anoniem een klacht indienen mag niet, om te voorkomen dat mensen dat doen louter om te pesten of uit rancune.

En ja,ik gebruik hem!
Ik vind klikken een vorm van pesten, het is geen doodzonde dat er gepleegd wordt... Die kliklijn is dan ook belachelijk voor woorden!

Je hebt hier ook 2 kanten die geen duimbreed toegeven, m a w een straatje zonder einde.
En waarom is die kliklijn dan een doodzonde? Wie zijn gat verbrand moet op de blaren zitten. Gedurende 5 jaar hebben alle café's de tijd gehad om hun interieur aan te passen zodat rokers en niet-rokers perfect in eenzelfde plaats kunnen vertoeven. Maar als zij niet willen investeren (en puur wist ophalen) tja dan is dat niet mijn probleem. Ik begrijp dat het ministerie van volksgezondheid niet elk café kan controleren. Maar even de politie bellen en een PV van vaststelling laten opmaken tja why not? Het is tenslotte voor eenieders goed, ik zie er dus geen graten in...

Ik zou niet weten waarom ik uit een café zou blijven omdat er een paar hardleers zijn en hun eigen goesting doen (inclusief de foefelarij met klanten om de boete te betalen). Waarom werd ik, als niet-roker, gestraft met stinkende kleren, stinkend haar, en kans op longkanker/keelkanker wegens passief roken als ik op café ging? Of op andere publieke plaatsen? Een café is nu eenmaal een publieke plaats geworden en op publieke plaatsen mag je niet roken. PUNT.

Wil je een pint drinken en gezellig verder paffen? Mij best, nodig de hele kroeg uit bij je thuis, koopt wat bakken bier en ga je gang! Maar verpest mijn leefomgeving niet doordat jij met een verslaving zit waar je niet vanaf kan.

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

krisken, vind ik wel zonde die gedachtegang.

nu hebben de niet-rokers gewonnen (meer dan 80% van de kroegen effectief rookvrij was het?),
dus je hebt een massale keuze uit cafe's en kan niet zeggen "ik moet nu nog gaan waar men rookt" want dat is bullshit.
als je dat WEET dat men in cafe x nog rookt stap je verder naar cafe y en iedereen is content.

als je KIEST om dan nog in cafe x te gaan, waar je WEET dat ze roken, om vervolgens dat te melden,
of nog erger: NIET gaat en dat meldt, dan ben je eigenlijk zwaar aan het "pesten" imho.
zowel de vaste stamgasten (die weten dat en kiezen die kroeg net omdat ze mogen roken),
als die zelfstandige uitbater (die wil zijn cafe "gezellig" houden op de manier dat hij het kende).

en - vind ik persoonlijk - ben je onverdraagzaam (laat dat ene cafe aan de haven toch! :) )
ik heb er geen enkel probleem mee dat er zoveel wetten op het roken zijn (enfin, jawel maar soit),
maar dat men echt jaagt op waar nu nog wel rokers zitten, is gewoon onder de gordel...

- als je de keuze hebt (want daar was het om te doen, right? de keuze om op cafe te kunnen zonder de rook)
- en rokers zich 'verschuilen' in 1 cafe waar je dus absoluut niet verplicht naartoe moet
- en zij dus JOUW gezondheid of kleren niet verpesten

waar zit dan het probleem nog?
het overtreden van de wet? echt? of zit het ergens anders? (en zeg niet concurrentievervalsing, want blijkbaar verdienen, volgens R2504, de cafes nog genoeg en ze zitten dus nog vol, ook al zijn er nog rokerscafes)

btw; een cafe een publieke plaats vind ik erg relatief.
je bent bv verplicht om het openbaar vervoer te gebruiken, naar het gemeentehuis te gaan, of te gaan winkelen.
je kinderen zijn ook verplicht naar schoolt te gaan.
dat zijn openbare plaatsen.

een cafe... sja, ja er zit volk dat je mss niet kent van alle kanten.
maar is het echt een openbare plaats? waar je verplicht moet komen?
ik ga voornamelijk weer naar de bruine cafes: ik durf bijna te wedden dat jij daar niet zomaar op een zaterdagavond eens even binnenspringt.
of het moet zijn om te kijken wie rookt en dan te gaan klikken...

zowel een modern cafe als een bruin cafe zijn HANDELSZAKEN en je bent niet verplicht er binnen te gaan.
ze hebben ook beide een heel ANDER doelpubliek, en laat dat dan ook zo bestaan.
krisken
userbase crew
userbase crew

Kijk om te beginnen vind ik het grappig dat iedereen hier tegen het "klikken" is. Terwijl de meesten hier wel een wagen hebben en er zeker wel zullen zijn die een coyote in hun auto hebben of geabonneerd zijn op de tientallen sites/facebookpagina's/twitteraccounts die melden waar de politie staat te flitsen en alcoholcontroles uitvoert. En hoe komen al deze gegevens op de desbetreffende sites? Juist, ook via kliklijnen! Radio, coyote, gsm apps, gps, facebook, twitter, noem maar op. En waarom? Om toch maar te kunnen vlammen en dan netjes op de rem te staan bij de radarcontrole? Dit is voor mij identiek hetzelfde. Wie een flits krijgt aan 150 waar hij 120 mag zal ook de boete betalen. Ook hier geld wie zn gat verbrand mag op de baren zitten (en ja, k heb mijn gat in de 12 jaar dat ik mijn rijbewijs heb ook al 3x verbrand en aldus 3x 50 euro mogen dokken).

Kijk eens naar één van mn vorige posts...daar heb ik een goed voorbeeld genoemd dat je niet altijd kan kiezen uit een café. Studentenclubs bvb hebben geen "rookvrij" stamcafé en een "rook" café helaas. Dus moet je je al niet alleen een café ontzeggen, maar ook meteen een hobby erbij? Dus neen, de keus is er niet altijd!

Waarom zou dat "café in de haven" andere wetten mogen hebben dan "dat café midden in het toeristisch centrum van t stad"? Terwijl ze mss 15km van elkaar liggen? Nogmaals : denk wat minder aan de winst en investeer in je zaak. Dan kunnen er rokers en niet-rokers naast elkaar zitten. Heb je behoefte aan je sigaret dan ga je even het rokerskot binnen en stoor je niemand. Lijkt mij niks onverdraagzaam aan? Het feit dat mensen hier zodanig pro-roken zijn dat ze willen dat wij, als niet-roker, dat maar moeten accepteren dat ze roken waar het hun uitkomt, is dat dan geen onverdraagzaamheid? Overigens kijk maar eens rond aan bushaltes etc hoeveel peuken er daar niet gewoon op de grond liggen, terwijl een bushalte officieel een openbare plaats is! Persoonlijk zou ik het er over vinden (en veel niet-rokers met mij) om daar rokers te verbieden maar tja officieel kunnen ze het.

Jij ziet het als een jacht op rokers, terwijl het gewoon nu eenmaal een wet is die geld voor de hele horeca. Wil je roken, rook dan buiten ofwel - als je een café bezoekt waar men durft investeren - rook in de rokers hoek. Iedereen blij! Er zijn nog meer wetten voor dergelijke gelegenheden waar je zou van achter over vallen maar die ze wel toepassen. Wil je meer hier over weten, ga naar een plaatselijke flik en vraag hem eens of hij de voorbije 10 jaar niks heeft zien veranderen als hij met de voedselinspectie mee ging. Bvb bij chinese resto's...

Telefonie = EDPnet + OVH
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ik heb me nog steeds geen klikker voor flitsers :)
maar het is idd een interessante manier van vergelijken die sommigen misschien anders doet denken.

aan de andere kant, als je "klikt" over flitsers doe je enkel de staat pijn, want er is geen enkele zelfstandige mee gemoeit.
er is zelfs niemand zijn hardverdiende brood mee gemoeid en je betaalt eigenlijk je boete + de flik die je flitst.
terwijl ze écht wel beter zouden kunnen doen met bv de straten veilig te houden van criminaliteit.

dat van die studentenclubs... bah, ik haat die vergelijking.
het is op "een ander niveau" dan degene dat ik -probeer- duidelijk te maken.
je kan de cafes voor studentenclubs ook gewoon doortrekken naar "publieke plaatsen van openbaar nut" door de associatie met een school,
en scholen willen al eeuwen niet verbonden worden met roken.
dus dan zou dat ook opgelost zijn - en duidelijk voor iedereen van bij het begin.

het gewoon weggooien van peuken op de grond is elke roker weleens schuldig aan,
of dat nu bij een bushalte is of ergens anders maakt niet uit, dat is gewoon zonde.
en een heel andere discussie alweer dan degene die er nu gevoerd wordt :)

ik heb me destijds toen ik nog rookte aangepast, ik heb daar persoonlijk weinig problemen mee gehad.
(wel zat het rookhok vaak voller dan de toog, maar soit)

maar ik zie het idd als een jacht op de rokers, dat klopt. en dat zie ik zo nog steeds, ook al rook ik niet meer.
laat ons nog even de kaart van de nazis aanhalen: de klopjacht die hitler gedaan heeft op de joden, begon vast ook niet met "laten we joden vergassen" maar iets veel subtielers.

het draait me dan ook grotendeels *DAAR* om: de vrijheid en de STEUN die de overheid krijgt om bepaalde maatregelen op te leggen.
die in den beginne goed kunnen *LIJKEN* maar een precedent zetten dat ze veel teveel gaan mogen doen.
en ja dan kan je me paranoia / overdrijver / ... noemen, maar ... stel dat ?

en die bruine cafes, zoals ik al een paar keer zei, die gaan toch zowiezo verdwijnen uit het straatbeeld doordat het volk daar uitsterft.
laat dat dan op de manier dat ze gewoon zijn en laat ze daar verderroken tot ze ermee stoppen of doodvallen?

het is me een beetje 'laat ons een aldi naast de buurtwinkeltjes zetten zodat de mensen beter gediend zijn' achtig.

ja, het is goedkoper voor de meerderheid, maar
mensen verliezen hun job, en de buurt verliest zijn persoonlijkheid.

ik weet niet in de aldi bij jouw, maar hier kennen ze mijn naam en mijn geburen niet hoor...
was vroeger in het buurtwinkeltje wel anders.

de overheid heeft, voor zover ik weet, nog nooit echt moeite gedaan om de economie of de kleine zelfstandige te helpen.
wél om zijn eigen zakken te vullen en de crisis e.d. op vanalles af te schuiven (of vice versa)

dat ze "in naam van de volksgezondheid" alweer op de kap van zelfstandigen zitten, staat me gewoon niet aan.
al helemaal niet de manier waarop het gegaan is.

dat zal niet teruggedraaid worden, dat vraag ik ook niet, maar ik vraag tolerantie tov dat bruine cafe om de hoek,
dat al 50 jaar volgepaft werd, waar over 10 jaar enkel nog lijken liggen.
laat ze die 10 jaar nog doen op hun manier, ipv ze kapot te jagen over 2 jaar.

of ga jij me zeggen, dat nu door het rookverbod, jij de bruine kroegen gaat binnenspringen moest daar niet gerookt worden?
voel jij je dan geroepen in zo'n hol binnen te gaan?
want als ik nooit roker was geweest, zou het bruin cafe mij persoonlijk niet aanspreken hoor,
geef me dan maar liever het rookvrij cafe wat verder waar ze modern zijn en meer keuze hebben qua drank en versnaperingen.
krisken
userbase crew
userbase crew

Laat me beginnen met jouw laatste vraag te beantwoorden : ik ben nooit echt een caféganger geweest in de vorm dat indien ik s avonds niks had te doen, ik op café ging. Maar uiteraard in de uitgang kom je snel een café tegen met vrienden. Iemand kent iemand die daar zit en 2 minuten later zitten we er allemaal. En als je nog eens afspreekt om "ene te gaan drinken" met vrienden en wat bij te praten ben je in mijn ogen nog altijd af in een bruin café dan in de modernere café's waar de muziek loeihard staat en je moet roepen tegen elkaar om jezelf verstaanbaar te maken...ook al sta je maar één meter van elkaar verwijderd. Een typisch voorbeeld hiervan is café "het Kofschip" in Gent (gekende studentenbuurt de Overpoort). De studentenclub waar ik vroeger bij gevestigd had dat als clubcafé. Overdag was het er best gezellig : radio op de achtergrond, cola'ke erbij, krantje lezen...zalig. Echter s avonds gaat het volume goed de hoogte in en is het plots een danscafé. Terwijl als je kijkt naar het interieur...is het een bruine kroeg. Als er overdag iemand rookt valt het niet op eigenlijk...Je zit daar met pakweg 15 a 20 mensen en ook al rookten ze allemaal, ergens was het nog doenbaar. Kom je er s avonds als het café tjokvol zit (inclusief een pak meer rokers dus) dan moet je er letterlijk happen naar zuurstof. De tolerantie van menig niet-roker is vrij groot, maar kent dus ook grenzen. En ik vermoed dat die grenzen ook verbonden zijn aan de grootte van de ruimte waarin je je bevind en het aantal rokers. Als je een ruimte hebt van 10 op 10meter, waar je met 10 mensen in staat waarvan één roker dan is dat geen ramp. Neem je diezelfde ruimte met dezelfde 10 mensen maar met één niet-roker dan sta je letterlijk te happen naar zuurstof!

Ik begrijp dat je de vergelijking met studentenclubs misschien anders vind maar dit is de enige vergelijking die ik kan maken. Ik heb er immers jaren terug voor gekozen om café's waar men rookt zoveel mogelijk te mijden waardoor je sneller in brasseries terecht komt waar roken niet toegelaten is. De enige café's die ik ken waar men vroeger rookte en nu niet zijn dan ook degene die verbonden zijn aan mijn studententijd. Nu met mijn vriendin heb ik het veel makkelijker om ergens binnen te stappen, terwijl we vroeger zoiets hadden van hmm men rookt hier...next one. Als er al een "next one" was!

Soms is het nu eenmaal nodig dat men "in naam van de volksgezondheid" op de kap zit van mensen. Net zoals men dit doet "in de naam van de veiligheid".
De eigenaars van dat bruine café konden ook hun klanten blijven ontvangen als ze zich aangepast hadden met een rokershoek met afsluiting. Investeren noemt men zoiets. En of dit nu voor een café is of voor een IT bedrijf : ofwel investeer je in je bedrijf/zaak ofwel is het er mee gedaan. Ikzelf heb nu geen bedrijf maar wel enkele servers draaiende. Vroeger keek men niet naar stroom : voor €20 per maand incl btw kon ik een energieverslindende Pentium 4 zetten in een rack met een pak dataverkeer erbij. Nu moet je voor diezelfde P4 incl dataverkeer makkelijk €80 neertellen. Dus ook hier telt : ofwel investeer je in je zaak en koop je energiezuinige servers, ofwel laat je alles zoals het is en betaal je je blauw aan energiekosten. En kan je klagen dat de concurrentie jou kapot maakt...

Overigens wat buurtwinkels betreft heb je gelijk hoor : de grote boodschappen doe ik in de colruyt, aldi en dergelijken. Echter voor mijn dagelijks broodje ga ik nog steeds naar de buurtwinkel ipv de koude bakker om de hoek. Ze kosten iets meer, maar ze zijn veel smakelijker dan die van de bakker. Maar inderdaad mijn boodschappen doe ik er niet, ik moet ook op mijn portefeuille letten. Zeker als je iets dat die zaken hun gerief ook uit de eerder genoemde winkels haalt...

Telefonie = EDPnet + OVH
trikke2705
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 12 keer

Joe de Mannen schreef:Dat 'men' iets doet aan het rookgedrag van de bevolking, daar kan ik inkomen. Maar eerst cafés verplichten om rokersruimten en afzuigingen te installeren om dan het roken helemaal te verbieden, dat is pesterij.

Aan de andere kant moeten de regeringen niet hypocriet doen want ze halen er veel inkomsten uit.

J.
Doet me denken aan de regel wat betreft de zonnepanelen.
krisken
userbase crew
userbase crew

Men heeft de café's helemaal niet verplicht om rokersruimtes te installeren (anders zijn er nu een pak café's in overtreding). Maar men heeft het wel gesuggereerd. Met een duidelijke vermelding dat roken op café binnenkort toch gedaan is en dat dit volstaat als oplossing...

Telefonie = EDPnet + OVH
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Splitter schreef:en die bruine cafes, zoals ik al een paar keer zei, die gaan toch zowiezo verdwijnen uit het straatbeeld doordat het volk daar uitsterft.
laat dat dan op de manier dat ze gewoon zijn en laat ze daar verderroken tot ze ermee stoppen of doodvallen?
En de ene uitzondering zorgt dat er nog volgen en dan staan we terug bij af.

Wat ik me afvraag, al die mensen die zeggen dat de zaakvoerder het zelf moet kiezen, waarom zou dat bij een café mogelijk moeten zijn maar mag een zaakvoerder van een restaurant dit dan niet, of van de plaatselijke elektronicazaak? Etc... Waarom daar dan onderscheid in maken? Er zullen er genoeg zijn die het zullen toelaten. :)

@Krisken
Geen radarverklikker in Nokia drive en de CD staat op dus zelfs geen radiowaarschuwingen ;) Nog geen flitsboetes gehad, maar ook ik durf wel eens op de pedaal te trappen, we zullen wel zien wat dat geeft. Verklikken is geen waarschuwing op de radio, verklikken zou eerder een waarschuwing geven naar de flitscamera dat er een hardrijder aankomt. De controleurs zijn de flitspalen, laat ze zelf hun werk doen ;).
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

ik denk dat je de huidige stand van zaken wat betreft roken wat overschat hoor.
ik denk niet dat er zoveel zaken geneigd zouden zijn, mits ze de keuze hadden, om roken terug toe te laten.

en niet roken in zaken zoals een restaurant zou moeten vallen onder de voedselveiligheid bv maar niet het antirookbeleid.
krisken
userbase crew
userbase crew

Het antirookverbod is voor de hele horeca sector, dus ook de resto's.

Telefonie = EDPnet + OVH
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Iedereen pikeert zich maar vast over roken al dan niet toegelaten op plaatsen waar het kan. Maar er zijn ook andere factoren of redenen die roken in cafe's kan verbieden.
Ik denk dan aan bijv de veiligheid en het recht op werken in een rookvrije omgeving. Rookafzuiging moet onderhouden worden. Wie wil dat doen ??
als je een liftschacht niet mag betreden omwille van vogelpoep, dan mag je ook geen filters van rookafzuiging vervangen waar drank word geserveerd. imho.

ook deze gemeenschap heeft ermee te maken

http://ec.europa.eu/health/tobacco/intr ... dex_nl.htm

En zoals we wel weten is belgie een volgzaam land als het van europa moet.

Dus het is niet zomaar een regel om de zelfstandigen te kloten zoals door enkelen aangehaald word.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

mailracer: de andere factoren:

je bent niet verplicht te werken in een cafe waar men rookt (de uitbater, als die roken wil toelaten, moet maar volk zoeken dat zelf rookt en/of wil werken in rookomgeving.)
hier kan je dan eventueel bv bonussen aanvasthangen, of de overheid kan het zwaarder belasten als je laat roken in je zaak.
dan is het niet meer van de wet afhankelijk, maar van de uitbater, en is het nog steeds financieel afgeraden.
zo geef je een iets vrijere keuze en toch een duidelijk signaal imho.

het is ook de manier, zoals al aangehaald, waarop, dat vooral het probleem is qua kloten van de zelfstandige cafe uitbaters.

die rookafzuiging dat moet worden onderhouden... sja wie wil dat?
er zijn ook firmas die specialiseren in asbest verwijderen, wie wil dat?
de liftschacht omwille van vogelpoep is trouwens anders dan de filters van rookafzuiging.
ik geloof niet dat de restanten van nicotine schadelijk zijn in die vorm (tegenover vogelpoep dat wel degelijk schadelijk is)
(verbeter me trouwens als ik me vergis, want ik ben niet zeker: ik geloof gewoon dat, net zoals asbest, nicotine onschadelijk is in een bepaalde staat)

dat belgie idd een volgend schaap is van europa weet iedereen.
of dat zo'n goede zaak is durf ik soms nog wel te betwijfelen, want het is nu niet dat europa alles zo slim aanpakt.
(al valt het grotendeels wel mee)

trouwens: je link: ze moeten voorkomen dat jongeren beginnen roken... wacht hoor...
ohja, tabaksverkoop verbieden? het produceren van tabak (of importeren/aankopen/verkopen) ervan binnen de EU strafbaar stellen?
het gaat het niet uitroeien, maar het zal al een pak minder gebeuren, of niet?
maarja, al dat geld dat ermee gemoeit is he!

ik zeg het nogmaals: de redenen mogen dan -deels- zeer goed zijn, het is een hypocriete manier van aanpakken.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

het is niet dat de uitbater volk moet zoeken, het is gewoon van te moeten dat er op de werkvloer niet mag gerookt worden. Net zoals in andere sectoren trekken ze het door naar de heel werkende gemeenschap, dus ook de cafe's.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

true, maar beeld je even in:

- een cafe, waar je dus enkel kan drinken (en pakweg een chips kan krijgen)
- waarvan de stamgasten roken, en praktisch nooit nieuw volk zien
- waarvan de uitbater en zijn 1 of 2 personeelsleden OOK roken

daar zit je toch iedereen mee te pesten dan?

dit is trouwens niet een post die ik maak als deel van de hele discussie, maar het is gewoon een opvatting.
ik denk even als toen ik nog roker was: het zou me gewoon logisch lijken als iedereen daar rookt, dat het geen probleem mag zijn.

en dat rokers vroeger sterven... daar kiezen ze toch zelf voor?
krisken
userbase crew
userbase crew

Pak nu een door-de-weekse job in een bedrijf waar iedereen rookt tijdens de werkuren. Inclusief zaakvoerder en personeel... Vind je dan ook dat men daar dan mag paffen tegen de sterren op?

Telefonie = EDPnet + OVH
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Realiteit is anders geworden door de nieuwe wetgeving van europa. Je hebt het dan niet meer te kiezen. Want de belgische regering wil geen boete krijgen omdat een stel hardleerse cafe-uitbaters het niet nauw nemen met hun gezondheid. Dus zijn ze begonnen met de rook-wetgeving en zoals je het ondervind een hetse of jacht op rokers.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

krisken schreef:Pak nu een door-de-weekse job in een bedrijf waar iedereen rookt tijdens de werkuren. Inclusief zaakvoerder en personeel... Vind je dan ook dat men daar dan mag paffen tegen de sterren op?
hmmm... ja
eigenlijk wel, sorry daarvoor maar dat is mijn mening in principe wel.

ALS er geen klanten daar komen, EN het het werk niet stoort, EN iedereen rookt,
EN het is vanaf het begin duidelijk dat er gerookt wordt...
zie ik er niet bepaald veel problemen in.

het is dan de zaakvoerder zijn probleem als er meer zieken zouden vallen (wat zo schijnt te zijn maar ik niet veel van geloof),
en eventuele andere kosten die hij erdoor zou kunnen ondervinden.

again, als je in een omgeving zit waar alles en iedereen rookt, zie ik er geen graten in dat dit zo toegelaten zou blijven.
van het moment dat het gaat over iemand die er onvrijwillig is/moet zijn, dan weer wel.
krisken
userbase crew
userbase crew

Splitter schreef: ALS er geen klanten daar komen, EN het het werk niet stoort, EN iedereen rookt,
EN het is vanaf het begin duidelijk dat er gerookt wordt...
zie ik er niet bepaald veel problemen in.

het is dan de zaakvoerder zijn probleem als er meer zieken zouden vallen (wat zo schijnt te zijn maar ik niet veel van geloof),
en eventuele andere kosten die hij erdoor zou kunnen ondervinden.
Dat meer ziek zijn even zo gelaten, als er dus in dat bedrijf één iemand is die niet rookt, of als er klanten zouden komen in deze zaak (bvb een boekhoudkantoor, advocaatkantoor) dan ben je het er dus mee eens dat het not done is dat iedereen daar zou roken en dat je tijdens je pauze maar buiten even een sigaret moet roken? Veel bedrijven hebben immers rookpauzes voor iets?

Telefonie = EDPnet + OVH
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

En dan stopt 1 werknemer met roken, dan gaat de regel "als iedereen rookt" al niet meer op en deze persoon zal dan ontslagen worden omdat de rest anders niet meer zou mogen roken ;) ow, wacht, dan had het zijn keuze maar niet moeten zijn om daar te werken waarschijnlijk.
Dat valt ook totaal niet te controleren, de regel "het mag niet!" wel. Trouwens, een café waar enkel vaste klanten komen en het zijn allemaal rokers kan dat in principe nog steeds. Ofwel lappen ze de regel aan hun laars, ofwel sluiten ze het café en laten ze enkel de vaste leden binnen, niemand zal dan weten dat ze roken ;). Volgens u regel zou iedereen zijn sigaret moeten doven van zodra er een niet-roker binnenstapt, daar zal veel ambras van komen. Dan kan men nog wat meer het woordje onverdraagzaam roepen.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

krisken, mclaeys: ja.
en ik weet idd dat het absurd en onrealistisch is, daar moet je me zeker niet over afschieten.
maar daarom dat ik dus ook zei dat ik even apart van de hele discussie dit verder wou uitwerken :)

de ideale wereld, en de ideale oplossing bestaat niet.
wil echter niet zeggen dat je er niet over mag praten om te kijken wat "de mooiste" oplossing had geweest.

en idd, de "het mag niet" regel valt beter te controleren dan de andere maatregelen, dat ben ik ook met je eens.
en in deze wereld, spijtig genoeg, is dat de meest toepasbare manier om zaken te veranderen.
mensen hebben namelijk -blijkbaar- niet meer genoeg respect en inzicht om dat samen te doen zonder regeltjes.

dat komt, imho, trouwens door de overheid (die al langer bezig is met zo'n regeltjes op te leggen),
maar dat is een discussie voor een ander weekend :)

krisken: met rookpauzes ben ik dan weer niet eens trouwens.
iedereen heeft recht op evenveel pauze, maar wel verdeeld op een manier die je zelf zou moeten kunnen kiezen,
en het is dan vervolgens je eigen keuze om die op te nemen of niet.
het is niet omdat je rookt, dat je ineens recht hebt op meer of minder pauzes als een ander!

mclaeys: dat cafe met gesloten deuren... lol, lijkt me nog wel een grappig systeem
er hoort dan dus ook een geheim klopje als vaste klant bij? :D
krisken
userbase crew
userbase crew

Ik heb jobs gehad waar ik rookpauzes had (2x15min), ik ging gezellig mee "roken".
Is bvb iets dat bij zittend politiemensen veel gebeurd.

Telefonie = EDPnet + OVH
vuurvos
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 207 keer
Contacteer:

@Splitter: Ik heb deze discussie eventjes gevolgd. Is het juist dat je ex-roker bent (net zoals ik trouwens) ? En je vind dat de verklikkerlijn totaal niet kan ? Dan geef ik je gelijk.

Alle argumenten "pro" vind ik té ver gaan. Het principe van te "verklikken" is gewoon ongehoord. Bah, laten we niet terugkeren naar de "Hitler Jugend" :nono: :nono:
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

krisken schreef:Ik heb jobs gehad waar ik rookpauzes had (2x15min), ik ging gezellig mee "roken".
Is bvb iets dat bij zittend politiemensen veel gebeurd.
krisken: maar is dat niet de "normale" pauze?
je hebt de wettelijke 30 minuten "lunchpauze", maar dan ook nog de "30 minuten vrije pauze",
die dacht ik zelfs niet wettelijk verplicht is (maar wss wel in CAO's geregeld)
dus die 2x15 zijn de minuten waar *iedereen* recht op heeft, niet?

hehe vuurvos, jah :) sinds 12 november 2012 (damnit, had eigenlijk 12 december moeten wezen, was leuker geweest als datum!)

maar ik zeg dan wel "ex-roker", eigenlijk vind ik het meer - en is het correcter - te zeggen "momenteel gestopte" roker.
eens je een roker bent geweest, ben je pas echt een ex-roker als je doodvalt.
je kan namelijk altijd nog "terugvallen" en dan ben je gewoon eventjes (langdurig) gestopt, maar geen ex-roker.

de kliklijn is idd "een brug te ver"
ik geef ook geen argumenten "pro" roken, maar wel argumenten dat roken bepaalde kwalen verminderd (en anderen verergert/veroorzaakt),
en dat het eigenlijk de persoon/personen en zaken/zaakvoerders in kwestie moeten zijn die de "vrijheid" hebben te kiezen (binnen bepaalde grenzen)

het probleem is, de mens is niet echt een "binnen de grenzen" dier denk ik... en daarom al die regeltjes (die dan vervolgens door een bepaald deel toch aan hun laars worden gelapt)
en ik vind dat je een soort van jacht krijgt omdat rokers nu de paria zijn, wat ik onterecht vind.
surtout omdat het goedheilig politiek boontje dan zegt "roken schaadt, maar we laten de verkoop toch toe" (pas dat even toe op - ik zeg maar wat - xtc?)

om het einde van deze discussie te maken - voor mij - sluit ik af met dit:

- ik vind dat de overheden/europa zich veels te veel bemoeit met zaken die minder relevant zijn dan wat ze zouden moeten doen

- ik vind dat de rokers wat teveel "vervolgd" worden om iets dat ze niet altijd zelf in de hand hebben (het is en blijft een fysieke en/of mentale verslaving)

- ik vind dat de zaakvoerders terug wat meer "macht" moeten krijgen om te beslissen hoe ze hun zaak runnen - binnen bepaalde grenzen.

- en ik vind dat de mensen terug wat toleranter/verdraagzamer/socialer moeten worden -op alle vlakken (zeg ik om 2u45 aan mijn pc...)

en om af te sluiten, ik kwam vandeweek dit tegen (luister naar de tekst!):

[youtube]xl-s8c5P_Ts[/youtube]
Gesloten

Terug naar “Allerlei”