Laptop: Window herinstalleren

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Nu mijn dochter 4 weken met "zomervakantie" is (Argentinië) heb ik tijd om haar laptop eens onder handen te nemen voor een "groot onderhoud". Ze klaagt dat die de laatste tijd nogal traag is en "raar" doet :).

Ben dus van plan om de grote middelen in te zetten, en Windows opnieuw te installeren.
Tips van de kenners waar ik speciaal moet op letten ?
  • - Ik ben van plan een recovery te gaan doen met de meegeleverde CD's.
    - Eerst een backup van alle data (gelukkig staat alles netjes onder Documenten).
    - Eventueel een backup van de settings / e-mail files (stom dat dit ook niet onder Documenten staat).
    - Dan de Recovery, gevolgd door uren nieuwe updates :(
Of zijn er beter methodes? Of zoou ik beter Vista vervangen door Windows 8?
Laptop Gegevens:
  • MEDION MD 96290 ,(2007)
    CPU: Intel T2130 1,87 GHz
    Geheugen: 2,00 GB
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 371 keer
Bedankt: 121 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Dit is wel een leuke discussie. Probleem is inderdaad vaak die vele updates.
Ik weet niet of WSUS offline veel sneller is. http://www.wsusoffline.net/docs/

Ik gebruik ook ninite.com om een deel programma's te installeren of bij te werken.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Ik zou persoonlijk nooit de meegeleverde recovery CD's of partities gebruiken voor een laptop. Meestal zijn dit images van de fabrikant met alle nutteloze software erbij. Dus bij een nieuwe installatie is die al gelijk 'vervuild'. Je bent beter af met een echte/neutrale Windows installatie.

Een recentere versie van Windows bevat ook altijd meer drivers, wat de kans verkleint dat je achteraf nog veel drivers gaat moeten zoeken.
Nr10
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 20 keer

->Back-up van alle essentiële data + eventueel haar browser & mailclient (voor zover ze het gebruikt). Indien Chrome --> piece of cake eigenlijk.

->Zoek alle drivers van dit model (chipset, netwerk, video, ...) & sla ze op een stick of externe schijf op.

->Format

->Verse install

->Drivers (eerst chipset, dan video, dan netwerk, dan overblijvende) Reboot niet vergeten!

->Updates runnen

->Files restoren en user settings van de gebruikte programma's. Al zou ik herinstallatie van programma's tot het hoogstnoodzakelijke houden.

Je kan ook, voor zover je over de Win Vista discs beschikt, gaan slipstreamen. Een soort van iso maken die alle of meeste van de updates reeds bevat.
En de gouden tip in dit geval lijkt me: prik in deze laptop 2 GB ram bij en je hebt al wat meer ademruimte. (64bit OS of niet?)
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 371 keer
Bedankt: 121 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Een voordeel op dit moment is dat een upgrade naar win8 maar 29,99€ kost. Maar 2GB RAM is wel weinig.

EDIT, je kan inderdaad ook http://www.vlite.net/ gebruiken om de updaten te slipstreamen.
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S25 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS1821+
Nvidia Shield TV console
Intel NUC 13 Extreme i7 13700K
Microsoft Surface Pro 8
Garmin Venu3
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 104 keer
Te Koop forum

slipstreamen zou ik mij eerlijkgezegd niet zo gaan mee bezig houden, je steekt meer tijd in het prepareren dan het installeren.

Ook hoewel de megeleverde CD's wel junk bevatten zijn ze nog steeds gratis en gelicentieerd voor de laptop. Alle andere opties kosten geld.

na installatie kan je met PC decrappifier de meeste rommel er wel af smijten.

Je neemt best een backup van C:\Users\<gebruikersnaam> of gewoon de hele C:\Users folder
Dan heb je meteen het hele profiel mee inclusief de outlook bestanden etc.

Indien je ruimte hebt ergens anders kan je ook een kopie van de hele C schijf ergens zetten, verhelpt die "oh crap, daar in die folder verborgen onder de naam "belletje" stonden al mijn muziek" believe me, je komt dat sneller tegen dan je denkt, en voorbereid zijn kost je maar wat tijd nu, en over enkele maanden kegel je dat dan weg en heb je die plaats weer beschikbaar
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 53 keer

En aangezien je toch tijd genoeg hebt (4 weken) misschien best na installatie & patchen zelf een nieuwe image maken zonder al de "crap" en met de updates tot op de dag van vandaag. Spaart je volgende keer alweer een pak tijd uit :-)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
Bedankt: 509 keer

philippe_d schreef:Of zijn er beter methodes? Of zoou ik beter Vista vervangen door Windows 8?
Laptop Gegevens:
  • MEDION MD 96290 ,(2007)
    CPU: Intel T2130 1,87 GHz
    Geheugen: 2,00 GB
Absoluut upgraden naar Windows 8 voor €29.99 online. Om te beginnen is Vista een draak, en al zeker op een PC met slechts 2GB. Heb recent ook de laptop van mijn schoonma geüpgraded naar W8 en het resultaat was verbluffend. Voordien was er gewoon bijna niet meer mee te werken. Nu draait hij weer heel vlotjes, en ze is zelf ook blij met W8 al heb ik wel wat geholpen natuurlijk door het Start scherm wat te customizen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

NickG schreef:En aangezien je toch tijd genoeg hebt (4 weken) misschien best na installatie & patchen zelf een nieuwe image maken zonder al de "crap" en met de updates tot op de dag van vandaag. Spaart je volgende keer alweer een pak tijd uit :-)
Goed idee (maar 'k heb geen 4 weken, ze is al weg van voor Kertsmis :))
Tomby schreef:Absoluut upgraden naar Windows 8 voor €29.99 online. Om te beginnen is Vista een draak, en al zeker op een PC met slechts 2GB.
Maar dan moet ik toch éérst die Vista erop zetten en dan upgraden?
Misschien een voordeel dat ik de Vista upgrades niet moet draaien?
boran_blok schreef:Ook hoewel de megeleverde CD's wel junk bevatten zijn ze nog steeds gratis en gelicentieerd voor de laptop. Alle andere opties kosten geld.
Voordeel van het herstellen van de kooptoestand is waarschijnlijk dat alle drivers OK zijn, met een clean install moet ik die alle vinden?
PS. De backup is al aan het draaien :)
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Nr10
Pro Member
Pro Member

http://www.medion.com/be/nl/service/dow ... &highsub=1

Zoals vaak is het best met een schone lei te beginnen ;)
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 223 keer

Vista moet niet geinstalleerd worden ... enkel als je de bestelling plaatst moet deze erop staan.
Daarna kan je gewoon vanaf scratch beginnen ;)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef:Maar dan moet ik toch éérst die Vista erop zetten en dan upgraden?
Misschien een voordeel dat ik de Vista upgrades niet moet draaien?
Die Vista staat er toch al op ?
Gewoon vanuit Vista de upgrade downloaden + installeren (*). Dit zal W8 vanaf scratch installeren en je Vista installatie komt in een backup folder terecht. Dus dit is zo goed als een cleane install.

(*) je krijgt ook de optie om de installer te saven voor offline install, wat wel aan te raden is zodat je bij latere reinstall gewoon al alles hebt.
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 40 keer

Standaard actie was hier:
Volledige Backup van C:\Users\teebee
Mozbackup voor firefox/thunderbird
exporteren van paswoorden van firefox/chrome/... (nu gebruik ik lastpass, dus niet meer nodig)
Eventueel snelkoppelingen van bureaublad opslaan
Steam backuppen

Controleren of ik mijn ghostimage ergens in de buurt heb, en dan bidden dat ik niks vergeten was.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Abusimbal schreef:Een voordeel op dit moment is dat een upgrade naar win8 maar 29,99€ kost. Maar 2GB RAM is wel weinig.
Bedankt voor alle tips. Ik las ergens dat 4GB RAM seteven in een 32-bits Vista geen zin heeft:
http://www.computerbase.de/forum/showth ... p?t=832556
Tomby schreef:Die Vista staat er toch al op ?
Gewoon vanuit Vista de upgrade downloaden + installeren (*). Dit zal W8 vanaf scratch installeren en je Vista installatie komt in een backup folder terecht. Dus dit is zo goed als een cleane install..
OK, nu begrijp ik het :)
Ik heb intussen
- via de "Windows Easy Transfer" Wizzard alle instellingen bewaard
- alles onder C:\Users\<gebruikersnaam> bewaard.
Of is dat eigenlijk niet nodig voor de W8 upgrade?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

philippe_d schreef:Bedankt voor alle tips. Ik las ergens dat 4GB RAM seteven in een 32-bits Vista geen zin heeft:
http://www.computerbase.de/forum/showth ... p?t=832556
Een 32 bits OS kan maximaal 4GB adresseren dus het heeft wel degelijk zin. Enige punt is dat je ook nog met je video memory zit dat daarvan afgetrokken wordt en zo is er soms maar 3 en een beetje echt bruikbaar (maar da's nog altijd dik 1 GB meer dan het huidige).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Het kan geen kwaad, maar het is eigenlijk niet nodig. De W8Pro install gooit niets weg. Je kiest bij install wel of hij alle users+user files moet behouden en als je daar ja antwoordt, vind je die ook direct terug na de install. Maar alles wat hij niet behoudt, wordt dus gewoon in een afzonderlijke directory gedropt, zodat je die eigenlijk ook niet kwijt bent. Dus software en zo moet je wel allemaal herinstalleren, maar de config-files ervan en zo kun je dan effen opzoeken in die backup-folder en copiëren wat nodig (misschien dat zoiets wel rapper gaat met die Easy Transfer, ik ken dat ding niet).
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Nu we het toch over W8 hebben, zou het zin hebben dat om ook gelijk mijn "oude" Desktop up te graden?
  • Window XP Home SP3
    CPU: Pentium 3.00 GHz
    Geheugen: 3.00GB (2* 500MB + 2* 1000MB)
Nr10
Pro Member
Pro Member

Indien je geen klagen hebt over Windows XP qua snelheid & responsiviteit zou ik er geen geld aan besteden.
Met een single core processor zal je in de toekomst (de facto nu al) geen potten meer breken.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Ongetwijfeld wel.
Toen ik las dat je naar W8Pro kon upgraden voor nog geen €30 heb ik nagenoeg onmiddellijk al onze XP machines thuis geüpgraded, al was het maar omdat binnenkort (al is het nu 2014 of zo) de support voor XP helemaal wegvalt. Nog geen seconde spijt van gehad. Ook een zeer aan te bevelen upgrade is een SSD plaatsen. Kan je best gecombineerd doen, anders mag je later nog eens W8 (her)installeren.
Op die manier heb ik mijn 6j desktop gewoon nieuw leven ingeblazen en blijft het zonder twijfel nog enige tijd mijn main machine.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Bij de controle over compatibiliteit krijg ik een hele lijst mogelijke issues
Een app installeren om dvd's af te spelen
Mogelijk moet u een app installeren als u dvd's wilt afspelen in Windows 8.

Sidebar-gadgets worden niet ondersteund in Windows 8
U kunt sidebar-gadgets die op uw pc zijn geïnstalleerd, niet gebruiken in Windows 8.

Op uw processor is NX niet ingeschakeld of NX wordt mogelijk niet ondersteund
Er wordt geprobeerd om NX in te schakelen tijdens de installatie. Als de processor geen ondersteuning biedt voor NX, wordt de installatie geannuleerd en wordt het huidige besturingssysteem op de pc teruggedraaid.

Beveiligd opstarten is niet compatibel met de pc
Beveiligd opstarten wordt niet ondersteund door de firmware op de pc, dus u kunt deze niet gebruiken in Windows 8.

De beeldschermresolutie is niet compatibel met uitlijning
Wijzig de beeldschermresolutie zo mogelijk in minstens 1366 x 768 als u apps wilt uitlijnen.

Adobe Media Player
Niet compatibel

Microsoft Security Essentials
Ga naar de app-website voor hulp

Adobe Flash Player 11 Plugin
Update beschikbaar

iTunes
Geautoriseerde pc's verwijderen

Windows Live Essentials
Update beschikbaar

HP Deskjet F4500 series
Update beschikbaar
Al de rest is OK :-(

PS. Ik voel me precies gelijk een klein kind die een handje nodig heeft, maar misschien hebben andere users ook nog iets aan deze topic...
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef:Op uw processor is NX niet ingeschakeld of NX wordt mogelijk niet ondersteund
Er wordt geprobeerd om NX in te schakelen tijdens de installatie. Als de processor geen ondersteuning biedt voor NX, wordt de installatie geannuleerd en wordt het huidige besturingssysteem op de pc teruggedraaid.
De rest is niet echt een probleem, maar dit ziet er inderdaad niet zo goed uit :(.

EDIT: zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/NX_bit : "In Windows 8 operating system the NX feature, together with PAE and SSE2, is a hardware requirement for installing the OS. [2]"
dejean
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 12 keer

Tomby schreef:Ongetwijfeld wel.
Toen ik las dat je naar W8Pro kon upgraden voor nog geen €30 heb ik nagenoeg onmiddellijk al onze XP machines thuis geüpgraded, al was het maar omdat binnenkort (al is het nu 2014 of zo) de support voor XP helemaal wegvalt. Nog geen seconde spijt van gehad. Ook een zeer aan te bevelen upgrade is een SSD plaatsen. Kan je best gecombineerd doen, anders mag je later nog eens W8 (her)installeren.
Op die manier heb ik mijn 6j desktop gewoon nieuw leven ingeblazen en blijft het zonder twijfel nog enige tijd mijn main machine.

interessant, en is het dan ook mogelijk MS office terug te installeren na de upgrade van XP naar W8 ?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Ja, waarom zou dat niet gaan ? Heb hier nog gewoon Office 2003 draaiend in mijn W8. Het is idd wel zo dat officieel 2003 niet gesupporteerd is op W8, maar dat wil daarom niet zeggen dat het niet zal werken. Da's wel met meerdere software zo, maar je hebt nog altijd de compatibility modes die je in W7 ook hebt.

Daarmee wil ik niet gezegd hebben dat alles feilloos zal werken. Zo had ik wel een probleem met FS2004 wat wellicht te wijten is aan de NVidia drivers. Gelukkig had ik mijn XP nog gewoon op mijn HDD staan en heb ik nu gewoon een dual boot waarbij ik naar XP boot als ik eens wil vliegen.
Dettie
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 68 keer

Denk ook dat Win8 niet zal lukken op die laptop (aan de hand van je NX info) , mss dan de overstap wagen naar Win 7 .

Is op zich een grote verademing ten opzichte win Vista kwa snelheid en gebruiksgemak

Mss eens AIDA64 downloaden
http://www.aida64.com/downloads

onder MOEDERBORD => CPUID => beveiligingsfuncties => Data Execution Prevention (DEP, NX, EDB) Ondersteund

zo kan je zien of je win 8 al dan niet moet kopen.

edit = voorbeeld van mijn pc toegevoegd voor AIDA64

Code: Selecteer alles

--------[ AIDA64 Extreme Edition ]--------------------------------------------------------------------------------------

Versie                                            AIDA64 v2.30.1900/nl
    Benchmark Module                                  2.7.398-x64
    Startpagina                                       http://www.aida64.com/
    Rapporttype                                       Snelrapport
    Computer                                          DETTIE-LAPTOP
    Maker                                             Dettie
    Besturingssysteem                                 Microsoft Windows 7 Ultimate 6.1.7601 (Win7 RTM)
    Datum                                             2013-01-11
    Tijd                                              19:46

--------[ CPUID ]-------------------------------------------------------------------------------------------------------

CPUID Eigenschappen:
      CPUID Fabrikant                                   GenuineIntel
      CPUID CPU Naam                                    Intel(R) Core(TM) i3 CPU M 390 @ 2.67GHz
      CPUID Revisie                                     00020655h
      IA merkaanduiding ID                              00h  (Onbekend)
      Platform ID                                       27h / MC 10h  (rPGA988A)
      Revisie van de Microcode-update                   2
      HTT / CMP apparaten                               2 / 2
      Tjmax temperatuur                                 90 °C  (194 °F)
      CPU Thermal Design Power                          25 W
      CPU Thermal Design Current                        25 A

Instructieset:
      64 bits x86-extensie (AMD64, Intel64)             Ondersteund
      AMD 3DNow!                                        Niet ondersteund
      AMD 3DNow! Professional                           Niet ondersteund
      AMD 3DNowPrefetch                                 Niet ondersteund
      AMD Enhanced 3DNow!                               Niet ondersteund
      AMD Extended MMX                                  Niet ondersteund
      AMD FMA4                                          Niet ondersteund
      AMD MisAligned SSE                                Niet ondersteund
      AMD SSE4A                                         Niet ondersteund
      AMD XOP                                           Niet ondersteund
      Cyrix Extended MMX                                Niet ondersteund
      Enhanced REP MOVSB/STOSB                          Niet ondersteund
      Float-16 Conversion Instructions                  Niet ondersteund
      IA-64                                             Niet ondersteund
      IA BMI1                                           Niet ondersteund
      IA BMI2                                           Niet ondersteund
      IA MMX                                            Ondersteund
      IA SSE                                            Ondersteund
      IA SSE2                                           Ondersteund
      IA SSE3                                           Ondersteund
      IA Supplemental SSE3                              Ondersteund
      IA SSE4.1                                         Ondersteund
      IA SSE4.2                                         Ondersteund
      IA AVX                                            Niet ondersteund
      IA AVX2                                           Niet ondersteund
      IA FMA                                            Niet ondersteund
      IA AES Extensions                                 Niet ondersteund
      VIA Alternate Instruction Set                     Niet ondersteund
      CLFLUSH instructie                                Ondersteund
      CMPXCHG8B instructie                              Ondersteund
      CMPXCHG16B instructie                             Ondersteund
      Conditional Move instructie                       Ondersteund
      INVPCID instructie                                Niet ondersteund
      LZCNT instructie                                  Niet ondersteund
      MONITOR / MWAIT instructie                        Ondersteund
      MOVBE instructie                                  Niet ondersteund
      PCLMULQDQ instructie                              Niet ondersteund
      POPCNT instructie                                 Ondersteund
      RDFSBASE / RDGSBASE / WRFSBASE / WRGSBASE instructieNiet ondersteund
      RDRAND instructie                                 Niet ondersteund
      RDTSCP instructie                                 Ondersteund
      SKINIT / STGI instructie                          Niet ondersteund
      SYSCALL / SYSRET instructie                       Niet ondersteund
      SYSENTER / SYSEXIT instructie                     Ondersteund
      Trailing Bit Manipulation Instructions            Niet ondersteund
      VIA FEMMS instructie                              Niet ondersteund

Beveiligings Functies:
      Advanced Cryptography Engine (ACE)                Niet ondersteund
      Advanced Cryptography Engine 2 (ACE2)             Niet ondersteund
      Data Execution Prevention (DEP, NX, EDB)          Ondersteund
      Hardware Random Number Generator (RNG)            Niet ondersteund
      Hardware Random Number Generator 2 (RNG2)         Niet ondersteund
      PadLock Hash Engine (PHE)                         Niet ondersteund
      PadLock Hash Engine 2 (PHE2)                      Niet ondersteund
      PadLock Montgomery Multiplier (PMM)               Niet ondersteund
      PadLock Montgomery Multiplier 2 (PMM2)            Niet ondersteund
      Serienummer Processor (PSN)                       Niet ondersteund

Energiebeheer Functionaliteit:
      Application Power Management (APM)                Niet ondersteund
      Automatic Clock Control                           Ondersteund
      Core C6 State (CC6)                               Niet ondersteund
      Digital Thermometer                               Ondersteund
      Dynamic FSB Frequency Switching                   Niet ondersteund
      Enhanced Halt State (C1E)                         Ondersteund, Geactiveerd
      Enhanced SpeedStep Technology (EIST, ESS)         Ondersteund, Geactiveerd
      Frequency ID Control                              Niet ondersteund
      Hardware P-State Control                          Niet ondersteund
      LongRun                                           Niet ondersteund
      LongRun Table Interface                           Niet ondersteund
      Overstress                                        Niet ondersteund
      Package C6 State (PC6)                            Niet ondersteund
      Parallax                                          Niet ondersteund
      PowerSaver 1.0                                    Niet ondersteund
      PowerSaver 2.0                                    Niet ondersteund
      PowerSaver 3.0                                    Niet ondersteund
      Processor Duty Cycle Control                      Ondersteund
      Software Thermal Control                          Niet ondersteund
      Temperatuurdiode                                  Niet ondersteund
      Thermal Monitor 1                                 Ondersteund
      Thermal Monitor 2                                 Ondersteund
      Thermal Monitor 3                                 Niet ondersteund
      Thermal Monitoring                                Niet ondersteund
      Thermal Trip                                      Niet ondersteund
      Voltage ID Control                                Niet ondersteund

CPUID Bijzonderheden:
      1 GB Page Size                                    Niet ondersteund
      36-bit Page Size Extension                        Ondersteund
      Address Region Registers (ARR)                    Niet ondersteund
      Core Performance Boost (CPB)                      Niet ondersteund
      CPL Qualified Debug Store                         Ondersteund
      Debug Trace Store                                 Ondersteund
      Debugging Extension                               Ondersteund
      Direct Cache Access                               Niet ondersteund
      Dynamic Acceleration Technology (IDA)             Niet ondersteund
      Fast Save & Restore                               Ondersteund
      Hardware Lock Elision                             Niet ondersteund
      Hyper-Threading Technology (HTT)                  Ondersteund, Geactiveerd
      Hypervisor                                        Niet Aanwezig
      Instruction Based Sampling                        Niet ondersteund
      Invariant Time Stamp Counter                      Ondersteund
      L1 Context ID                                     Niet ondersteund
      Lightweight Profiling                             Niet ondersteund
      Local APIC On Chip                                Ondersteund
      Machine Check Architecture (MCA)                  Ondersteund
      Machine Check Exception (MCE)                     Ondersteund
      Memory Configuration Registers (MCR)              Niet ondersteund
      Memory Type Range Registers (MTRR)                Ondersteund
      Model Specific Registers (MSR)                    Ondersteund
      Nested Paging                                     Niet ondersteund
      Page Attribute Table (PAT)                        Ondersteund
      Page Global Extension                             Ondersteund
      Page Size Extension (PSE)                         Ondersteund
      Pending Break Event                               Ondersteund
      Physical Address Extension (PAE)                  Ondersteund
      Restricted Transactional Memory                   Niet ondersteund
      Safer Mode Extensions (SMX)                       Niet ondersteund
      Secure Virtual Machine Extensions (Pacifica)      Niet ondersteund
      Self-Snoop                                        Ondersteund
      Supervisor Mode Execution Protection (SMEP)       Niet ondersteund
      Time Stamp Counter (TSC)                          Ondersteund
      Turbo Boost                                       Niet ondersteund
      Virtual Machine Extensions (Vanderpool)           Ondersteund
      Virtual Mode Extension                            Ondersteund
      Watchdog Timer                                    Niet ondersteund
      x2APIC                                            Niet ondersteund
      XGETBV / XSETBV OS Enabled                        Niet ondersteund
      XSAVE / XRSTOR / XSETBV / XGETBV Extended States  Niet ondersteund

philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Voila, W8 staat erop. Perfect gelopen.
Nu terug naar school om W8 te leren, ik geraak er eigenlijk niet aan uit :(
Tomby schreef:
dejean schreef:interessant, en is het dan ook mogelijk MS office terug te installeren na de upgrade van XP naar W8 ?
Ja, waarom zou dat niet gaan ? Heb hier nog gewoon Office 2003 draaiend in mijn W8.
Ik heb hier de CD's van MS Office 2007. Nu nog proberen (of uitzoeken hoe) om die Software te installeren...

Bestaat er zo'n soort Explorer in W8 waarmee je de bestanden op je schijf kan bekijken?

Edit
Ik zag dat er een windows.old Folder op de PC staat, met daarin de oude Users, Windows en Programs Folders.
Nu is mijn HD natuurlijk 99% vol, ik neem aan dat ik die Windows.old (32GB) veilig kan verwijderen (backuppen naar een externe HD)
Nr10
Pro Member
Pro Member

Klik op het start icoon en typ explorer.

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... mcmUXVPz8o
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Bedankt iedereen voor alle hulp !!!
Als ik nog verdere vragen heb over Windows 8, zal ik ze in een Windows 8 topic vragen (hier eigenlijk beetje off-topic)
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef:Nu terug naar school om W8 te leren, ik geraak er eigenlijk niet aan uit :(
Nochtans niet zoveel verschil met W7 hoor. Tenzij je helemaal van XP komt, ik herinner me dat ik destijds ook constant verloren liep in W7 en ik niets terugvond wat ik wou doen.
philippe_d schreef:Bestaat er zo'n soort Explorer in W8 waarmee je de bestanden op je schijf kan bekijken?
Erm, ja, da's wel heel basic... Je hebt gewoon een icoontje in je taskbar onderaan. Handig alternatief is overigens WIN+E toetscombo gebruiken. Maar dat zit dus al in Windows zover ik me kan herinneren :).
philippe_d schreef:Ik zag dat er een windows.old Folder op de PC staat, met daarin de oude Users, Windows en Programs Folders.
Nu is mijn HD natuurlijk 99% vol, ik neem aan dat ik die Windows.old (32GB) veilig kan verwijderen (backuppen naar een externe HD)
Klopt, dat is wat ik hierboven ook al vertelde. Het is idd handig van dat niet zomaar weg te gooien maar gewoon te archiveren op een externe schijf, want je gaat in het begin wellicht nog eens hier of daar naar bestanden van je oude Windows willen terugkijken.
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Wat is het nut van die 2 extra gb in win vista ? idle draait dat ding op iets meer dan 1gb waar je dus 1gb overhoud om mee te werken...
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster

Hoe meer geheugen je aan een modern OS geeft, hoe meer dat OS er ook gebruik zal van maken. Die 1GB idle is dus geen vaste waarde en kan dus verschillen van een systeem waar meer geheugen inzit. De tijd dat een OS zo min mogelijk geheugen moet gebruiken is al even voorbij (herinner aan de memory optimizers in de tijd van XP). Vrij geheugen is namelijk een slechte ROI, en als geen enkele app dat geheugen nodig heeft zal het OS daar dus iets nuttig mee doen. Anderzijds wordt geheugen vrijgegeven indien een app dat vraagt. Bijvoorbeeld SuperFetch zal zijn ding beter kunnen doen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Ik heb nog een vraagje na het herinstalleren / upgraden van Vista naar W8

Mijn harde schijf zit bijna vol (101 GB van de 120 GB), en ik zie volgende Folders in C:\ (blauw = hidden)
  • $WINDOWS.~BT: 3GB
    Config.Msi: 0GB
    ESD: 2GB
    Gebruikers: 53GB
    Program Files: 1GB
    Program Data: 52MB
    Windows: 8GB
    Windows.old: 16GB
- Als ik dit optel kom ik aan 81GB .... in plaats van 101GB? Waar zijn die ontbrekende 20GB naar toe?
- Die 16GB in Windows.old zijn bestanden die ik niet kan verwijderen wegens "geen systeem rechten" (het meeste heb ik op een externe HD kunnen kopiëren, wat er overblijft zijn allemaal bestanden die ik er niet afkrijg :(
- laatste vraagje: op de D: partitie is er een map RECOVER (4.7 GB), ik neem aan dat ik die veilig kan verwijderen (dit zijn de bestanden voor een factory reset naar de kooptoestand).
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster

Philippe

Je kan het gebruik van schijfruimte visueel in kaart brengen met een programma zoals Space Sniffer. Je voert dit best uit als administrator zodat de tool in alle mappen kan gaan kijken. Misschien vind je zo die 20GB.

Die Windows.old map kan je niet verwijderen omdat je de rechten nog niet hebt. Je moet via de Eigenschappen van die map terug Eigenaar worden en jezelf daarna "Full Control" rechten geven. Dan kan je de map normaal verwijderen. Uitleg: http://windows7themes.net/take-ownershi ... ow-to.html

En ik neem aan die die RECOVER map inderdaad weg mag. Ik gooi voor aanvang van een nieuwe installatie zelfs zulke partities volledig weg zodat C: de volledige drive inneemt.
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 40 keer

Ik gebruik daar Treesize Free voor. Juist eens die spacesniffer getest en twas precies spacecake dat ik gegeten had.
Mortov Molotov
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 58 keer

Dag Philippe,

ik heb de situatie eens bekeken, en heb nog een aantal opmerkingen.

1. gezien de goedkope upgrade, zou ik ten zeerste aanraden om Windows 8 te installeren op die laptop.

2. voor het NX probleem, heeft MS zelf wat uitleg voorzien; controleer je BIOS dus even vooraf aan de installatie: http://windows.microsoft.com/nl-NL/wind ... ae-nx-sse2

3. mss kies je bij de upgrade best voor een clean install, daarmee krijg je ook een .iso aangeboden voor later gebruik; maak een backup van alles zoals hierboven beschreven door de anderen

4. als je dochter gaat freaken bij de nieuwe UI, raad ik ClassicShell aan. Persoonlijk vind ik het start screen een goede (r)evolutie, en gebruik ik het graag, maar smaken verschillen uiteraard. Specifiek kan je er ook voor kiezen om meteen het bureaublad te tonen bij opstarten. Een andere optie, waarbij je de Windows 8 UI voor de rest behoudt, vind je hier.

5. en last but not least: wil je de klassieke meegeleverde games van Windows 7, dan kan je deze hier downloaden en installeren (allemaal legaal). Noot: patiënce, hartenjagen en freecell zijn wel al als Metro-app beschikbaar op de Windows Store. Maar Chess titans vb niet.

6. Ik heb geen aandelen, maar ik raad voor bijzonder goede achtergrondinformatie de Windows 8 Tweaking Companion aan. Gratis beschikbaar, of voor € 3.5 de deluxe edition (makkelijker scrollen via .pdf bookmarks en grafische illustraties etc.)
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend :wink:
Mortov Molotov
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 58 keer

philippe_d schreef:Ik heb nog een vraagje na het herinstalleren / upgraden van Vista naar W8
....
- Die 16GB in Windows.old zijn bestanden die ik niet kan verwijderen wegens "geen systeem rechten" (het meeste heb ik op een externe HD kunnen kopiëren, wat er overblijft zijn allemaal bestanden die ik er niet afkrijg :(
Een methode die door MS officieel aangeraden wordt, is dit. Ik zou persoonlijk dan ook geen third party software gebruiken hiervoor.

http://windows.microsoft.com/en-US/wind ... old-folder
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend :wink:
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Bedankt voor de recaties
  • Via google was ik ook al op de Microsoft Instructies gekomen: http://windows.microsoft.com/nl-BE/wind ... old-folder
    Via "Schijfopruiming" > Systeembestanden opruimen > Vorige Windows-installatie(s) aantikken, was het probleem opgelost.
    Gebruikte opslag is nu al gedaald van 101GB naar 77GB ... maar nog altijd 13GB "missing"
  • Met Treesize Free kon ik inderdaad de "verloren" GB terugvinden. De grootse slokops waren:
    • - System Volume Information (9GB) ?
      - [8 Files] (naamloze Folder?) met onder andere pagefile.sys; ik vermoed dat dit het virtuele geheugen is
Mortov Molotov schreef:als je dochter gaat freaken bij de nieuwe UI, raad ik ClassicShell aan.
Freaken misschien niet, gewoon enkele weken aanpassing, dat zal wel lukken (Jonge mensen passen zich wel aan :)).
Mortov Molotov schreef: mss kies je bij de upgrade best voor een clean install, daarmee krijg je ook een .iso aangeboden voor later gebruik; maak een backup van alles zoals hierboven beschreven door de anderen
Gezien je een volledige nieuwe Windows krijgt, is het wel een clean install (wat het OS betreft, niet wat de Hard disk betreft). Dus als ik het moest herdoen, denk ik dat ik een volledige format C: doe, waarbij de C: en D: partitie samen neem ...
Natuurlijk na een backup (of via Easy Transfer alle settings + data backuppen)
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 98 keer

philippe_d schreef:zou het zin hebben dat om ook gelijk mijn "oude" Desktop up te graden?
Ik zou er zeker een SSD insteken; lekkere turbo boost. Tenzij je heel veel storage nodig hebt (want dan kost het mss. toch iets te veel). Zo kan de pc nog wel een paar jaartjes langer mee zonder performance frustraties. En als de pc sneller de geest geeft dan kan de SSD nog wel ergens anders nuttig gebruikt worden.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

philippe_d schreef:Gebruikte opslag is nu al gedaald van 101GB naar 77GB ... maar nog altijd 13GB "missing"
Deze 13GB is allicht (deels) in gebruik door "Volume Shadow Copy Service".
Lees even bijvoorbeeld deze pagina hoe je deze diskspace terug kan krijgen: Lots of missing disk space on C: courtesy of Volume Shadow Copy Service. Verder even Google gebruiken levert massa's gelijkaardige verhalen op.

Ikzelf disable dit op mijn machines nog al eens (dus 0GB toegewezen). 8)
Nog nooit problemen mee gehad.
Meer info: http://technet.microsoft.com/en-us/libr ... 10%29.aspx

Open een command prompt (als administrator!) en tik het volgende in om te zien hoeveel diskspace hiervoor gebruikt wordt:

Code: Selecteer alles

vssadmin list shadowstorage
By default, Windows Vista allocates 15% of the disk drive’s size or 30% of available free space on the drive, whichever is smaller as the maximum Shadow Copy store space. However, on some system, the maximum limit is unbounded, ...
So it’s good to check and limit the maximum disk storage space allocated to VSS.
Je zal maar een 1TB of 2TB schijf hebben waarvan 15% of 30% "weg" is .... :lol:
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 342 keer
Bedankt: 232 keer
Recent bedankt: 4 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

philippe_d schreef:Bij de controle over compatibiliteit krijg ik een hele lijst mogelijke issues
Op uw processor is NX niet ingeschakeld of NX wordt mogelijk niet ondersteund
Hoe is het afgelopen? 'k Zit in 't zelfde schuitje... 30€ is op zich niet veel, maar als 't geen zin heeft...
Computer(k)nul
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

Ik heb vandaag op een Medion MD8833 (Q6600 proc) W8 geïnstalleerd, zonder enig probleem.
Ik kreeg op dit toestel ook deze NX issue waarschuwing.

De Q6600 heeft nochtans ondersteuning voor NX.
Moederbord zou mogelijks een probleem kunnen geweest zijn.
Allicht enkel een probleem met de Microsoft upgrade assistent. :wink:

"The proof of the pudding is in the eating." 8)
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”