Netwerkje

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Ace
Starter
Starter

Situatie: 1 pc met winxp, 1 pc met win98se , laptop met win98se.
De drie pc's zijn verbonden met een switch en deze is verbonden met een adsl modem-router(internet werkt op de drie pc's)
Het probleem is dat enkel de twee pc's met win98se met elkaar kunnen verbinden of files delen. De pc met winxp is niet zichtbaar in het netwerk, hebben alle drie dezelfde werkgroepnaam. Heb de wizard van winxp om een netwerk te maken al op verschillende manieren afgewerkt, zonder resultaat!(firewall van xp is uitgeschakeld) Weet er iemand raad ?
Greetings,
Ace
4ng3l
Member
Member

ZoneAlarm afzetten, dat was bij mij in ieder geval het probleem. Nu heb ik Norton firewall en heb dat probleem niet meer.
Ace
Starter
Starter

Ik gebruik zone alarm niet...
Greetings,
Ace
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

maak in je win XP pc nieuwe gebruiker saan met exact dezelfde username en password, als je op pc1 inlogt met Ace en password 12ab maak dan op win XP een user aan met naam Ace en password 12ab
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

en kijk ook of je in win XP de ingebouwde firewall hebt afstaan, deze vind je hier: rmb op lan connectie, properties, advanced

Afbeelding
Ace
Starter
Starter

ik log op pc1 niet in met een username en password, dus kan ik ook geen dezelfde aanmaken hé?
ingebouwde firewall staat af
Greetings,
Ace
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
Bedankt: 268 keer

Ik weet niet hoe je het juist doet (win98 is ook zo lang geleden), maar je moest dacht ik waar je internet protocol (tcp/ip) staat ook de 'client for Microsoft networks' en natuurlijk file en printer sharing installen of aanduiden. Dan moet je normaal bij het opstarten een login scherm krijgen (je kan hier gewoon op cancel klikken) waar je een login en password ingeeft van een gebruiker die ook op je WinXP pc bestaat (waarschijnlijk zal je die gebruiker dan ook moeten aanmaken in win98).
Ik weet niet of je hier wat mee bent (het is nogal vaag uitgelegd aangezien ik van win98 niet direct zo heel veel meer weet uit het hoofd).
NuKeM
4ng3l
Member
Member

NuKeM schreef:Ik weet niet hoe je het juist doet (win98 is ook zo lang geleden), maar je moest dacht ik waar je internet protocol (tcp/ip) staat ook de 'client for Microsoft networks' en natuurlijk file en printer sharing installen of aanduiden. Dan moet je normaal bij het opstarten een login scherm krijgen (je kan hier gewoon op cancel klikken) waar je een login en password ingeeft van een gebruiker die ook op je WinXP pc bestaat (waarschijnlijk zal je die gebruiker dan ook moeten aanmaken in win98).
Ik weet niet of je hier wat mee bent (het is nogal vaag uitgelegd aangezien ik van win98 niet direct zo heel veel meer weet uit het hoofd).
Het zou ook wel eens kunnen dat je door op cancel te drukken niet op het netwerkt geraakt, probeer eens door gewoon op ok te drukken
Ook nog, zijn de win98 pc's zichtbaar op de winxp pc?
Ace
Starter
Starter

De win98 pc's zijn onderling zichtbaar, enkel de xp pc is niet zichtbaar.
Greetings,
Ace
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
Bedankt: 268 keer

4ng3l schreef:
NuKeM schreef:Ik weet niet hoe je het juist doet (win98 is ook zo lang geleden), maar je moest dacht ik waar je internet protocol (tcp/ip) staat ook de 'client for Microsoft networks' en natuurlijk file en printer sharing installen of aanduiden. Dan moet je normaal bij het opstarten een login scherm krijgen (je kan hier gewoon op cancel klikken) waar je een login en password ingeeft van een gebruiker die ook op je WinXP pc bestaat (waarschijnlijk zal je die gebruiker dan ook moeten aanmaken in win98).
Het zou ook wel eens kunnen dat je door op cancel te drukken niet op het netwerkt geraakt, probeer eens door gewoon op ok te drukken
Wel ja dat bedoelde ik ook, beetje slecht uitgelegd :oops:
Ik zei dat gewoon omdat dat bij de NT generatie niet mogelijk is (bij win98 kan je daar gewoon cancel drukken en toch met de pc werken)
Je moet natuurlijk je login en paswoord vanop de XP Pc inpypen en op OK klikken :)
NuKeM
Ace
Starter
Starter

bedankt voor jullie tips, maar ik geraak er niet verder mee.
Nu is het wel zo dat ik vanaf de twee win98 pc's wel de xp pc kan zien(na lang genoeg te wachten en Norton security uit te schakelen) maar in de omgekeerde richting werkt het niet, ik kan wel pingen vanaf de xp pc naar de twee andere, raar maar waar...
Greetings,
Ace
Weetgraag
Erelid
Erelid

Kijk eens of NETBEU ook geinstalleerd is want dat is ook van belang
om onderlinge communicatie te hebben. De schijven moeten ook gedeeld staan anders zie je de pc's wel maar de schijven niet.

Hope it Works

Greetz
Weetgraag :wink:
Ace
Starter
Starter

Netbui is op de xp pc niet geïnstalleerd, schijven zijn wel gedeeld, dus ik heb toegang op de xp pcvanaf de andere pc's maar niet andersom
Greetings,
Ace
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Euh, normaal heb je geen NETBUI nodig, wat je wel moet doen is zoals Sensei reeds zei, ofwel dien je in te loggen op de win98 pcs met een login en pwd dat gekend is op de XP machine, ofwel dien je bij de WinXp machine de guestaccount te activeren, dat zou normaal je problemen moeten oplossen.

Verder natuurlijk ook firewalls uitzetten en file en printer sharing installeren. NIS kan je netwerk ook blocken, afh van hoe NIS is ingesteld.
I love it when a plan comes together!
Ace
Starter
Starter

Heb nu al vanalles geprobeerd, zonder resultaat...
Alvast bedankt iedereen voor de tips.
Greetings,
Ace
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

is toch strange zenne, heb zo al configuraties bij de vleet geinstalleerd, en als je ALLE zaken zoals hierin deze post beschreven volgt zou dat moeten lukken. Ik denk dat je best alles eens overloopt.
Ace
Starter
Starter

Het probleem is dat op bijde w98 pc's enkel wordt ingelogd met username zonder passw. op de xp pc wordt ook geen passw gebruikt, ik denk dat hier ergens het schoentje wringt.
Greetings,
Ace
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Jamaar, heb je mijn post gelezen over de guest-account???

Heb je een guest-account active staan op de XP machine??? indien niet dan wringt hier idd het probleem.
Ace
Starter
Starter

The Oddity schreef:Jamaar, heb je mijn post gelezen over de guest-account???

Heb je een guest-account active staan op de XP machine??? indien niet dan wringt hier idd het probleem.
Ik heb de guest-account active staan, dit brengt geen verandering, het eigenaardige is dat ik wel kan pingen van de éne pc naar de andere, meer niet...
Greetings,
Ace
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Maar als je de guest-account actief staan hebt moet je normaal geen login en pwd gebruiken, gewoon cancellen...

Maak anders een een gebruiker aan in WinXp. of gebruik de admin account met pwd, en log daarmee in op de 98 pc's.
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

of stel eens een password in op je win 98 pc en dan ook aanpassen op de win xp pc en zien of dat werkt

Afbeelding
Ace
Starter
Starter

Het lukt niet, waarom gaat het eigenlijk niet via de wizard?
Greetings,
Ace
noppes
Premium Member
Premium Member
Contacteer:

Heb je al eens ingelogd op alle drie de pc's als Administrator, zonder paswoord ??
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Hmm die wizard, - tja, de meesten gaan dat weer gewoon zijn van mij eh ;-) - is iets wat microsoft in elkaar geflanst heeft en meestal zijn ze daar niet goed in, dus laat die wizard maar voor wat hij is.

Ik denk echt dat er bij je accounts iets niet in orde is zenne, alles wijst hierop door de selectieve beschikbaarheid van uw resources.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”