Situatie: 1 pc met winxp, 1 pc met win98se , laptop met win98se.
De drie pc's zijn verbonden met een switch en deze is verbonden met een adsl modem-router(internet werkt op de drie pc's)
Het probleem is dat enkel de twee pc's met win98se met elkaar kunnen verbinden of files delen. De pc met winxp is niet zichtbaar in het netwerk, hebben alle drie dezelfde werkgroepnaam. Heb de wizard van winxp om een netwerk te maken al op verschillende manieren afgewerkt, zonder resultaat!(firewall van xp is uitgeschakeld) Weet er iemand raad ?
Netwerkje
- Sensei Zeon
- Elite Poster
- Contacteer:
- Sensei Zeon
- Elite Poster
- Contacteer:
- NuKeM
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
- Bedankt: 268 keer
Ik weet niet hoe je het juist doet (win98 is ook zo lang geleden), maar je moest dacht ik waar je internet protocol (tcp/ip) staat ook de 'client for Microsoft networks' en natuurlijk file en printer sharing installen of aanduiden. Dan moet je normaal bij het opstarten een login scherm krijgen (je kan hier gewoon op cancel klikken) waar je een login en password ingeeft van een gebruiker die ook op je WinXP pc bestaat (waarschijnlijk zal je die gebruiker dan ook moeten aanmaken in win98).
Ik weet niet of je hier wat mee bent (het is nogal vaag uitgelegd aangezien ik van win98 niet direct zo heel veel meer weet uit het hoofd).
Ik weet niet of je hier wat mee bent (het is nogal vaag uitgelegd aangezien ik van win98 niet direct zo heel veel meer weet uit het hoofd).
NuKeM
Het zou ook wel eens kunnen dat je door op cancel te drukken niet op het netwerkt geraakt, probeer eens door gewoon op ok te drukkenNuKeM schreef:Ik weet niet hoe je het juist doet (win98 is ook zo lang geleden), maar je moest dacht ik waar je internet protocol (tcp/ip) staat ook de 'client for Microsoft networks' en natuurlijk file en printer sharing installen of aanduiden. Dan moet je normaal bij het opstarten een login scherm krijgen (je kan hier gewoon op cancel klikken) waar je een login en password ingeeft van een gebruiker die ook op je WinXP pc bestaat (waarschijnlijk zal je die gebruiker dan ook moeten aanmaken in win98).
Ook nog, zijn de win98 pc's zichtbaar op de winxp pc?
- NuKeM
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 126 keer
- Bedankt: 268 keer
Wel ja dat bedoelde ik ook, beetje slecht uitgelegd4ng3l schreef:Het zou ook wel eens kunnen dat je door op cancel te drukken niet op het netwerkt geraakt, probeer eens door gewoon op ok te drukkenNuKeM schreef:Ik weet niet hoe je het juist doet (win98 is ook zo lang geleden), maar je moest dacht ik waar je internet protocol (tcp/ip) staat ook de 'client for Microsoft networks' en natuurlijk file en printer sharing installen of aanduiden. Dan moet je normaal bij het opstarten een login scherm krijgen (je kan hier gewoon op cancel klikken) waar je een login en password ingeeft van een gebruiker die ook op je WinXP pc bestaat (waarschijnlijk zal je die gebruiker dan ook moeten aanmaken in win98).

Ik zei dat gewoon omdat dat bij de NT generatie niet mogelijk is (bij win98 kan je daar gewoon cancel drukken en toch met de pc werken)
Je moet natuurlijk je login en paswoord vanop de XP Pc inpypen en op OK klikken

NuKeM
bedankt voor jullie tips, maar ik geraak er niet verder mee.
Nu is het wel zo dat ik vanaf de twee win98 pc's wel de xp pc kan zien(na lang genoeg te wachten en Norton security uit te schakelen) maar in de omgekeerde richting werkt het niet, ik kan wel pingen vanaf de xp pc naar de twee andere, raar maar waar...
Nu is het wel zo dat ik vanaf de twee win98 pc's wel de xp pc kan zien(na lang genoeg te wachten en Norton security uit te schakelen) maar in de omgekeerde richting werkt het niet, ik kan wel pingen vanaf de xp pc naar de twee andere, raar maar waar...
Greetings,
Ace
Ace
Kijk eens of NETBEU ook geinstalleerd is want dat is ook van belang
om onderlinge communicatie te hebben. De schijven moeten ook gedeeld staan anders zie je de pc's wel maar de schijven niet.
Hope it Works
Greetz
Weetgraag
om onderlinge communicatie te hebben. De schijven moeten ook gedeeld staan anders zie je de pc's wel maar de schijven niet.
Hope it Works
Greetz
Weetgraag

- The Oddity
- Elite Poster
- Contacteer:
Euh, normaal heb je geen NETBUI nodig, wat je wel moet doen is zoals Sensei reeds zei, ofwel dien je in te loggen op de win98 pcs met een login en pwd dat gekend is op de XP machine, ofwel dien je bij de WinXp machine de guestaccount te activeren, dat zou normaal je problemen moeten oplossen.
Verder natuurlijk ook firewalls uitzetten en file en printer sharing installeren. NIS kan je netwerk ook blocken, afh van hoe NIS is ingesteld.
Verder natuurlijk ook firewalls uitzetten en file en printer sharing installeren. NIS kan je netwerk ook blocken, afh van hoe NIS is ingesteld.
I love it when a plan comes together!
- The Oddity
- Elite Poster
- Contacteer:
is toch strange zenne, heb zo al configuraties bij de vleet geinstalleerd, en als je ALLE zaken zoals hierin deze post beschreven volgt zou dat moeten lukken. Ik denk dat je best alles eens overloopt.
- The Oddity
- Elite Poster
- Contacteer:
Jamaar, heb je mijn post gelezen over de guest-account???
Heb je een guest-account active staan op de XP machine??? indien niet dan wringt hier idd het probleem.
Heb je een guest-account active staan op de XP machine??? indien niet dan wringt hier idd het probleem.
Ik heb de guest-account active staan, dit brengt geen verandering, het eigenaardige is dat ik wel kan pingen van de éne pc naar de andere, meer niet...The Oddity schreef:Jamaar, heb je mijn post gelezen over de guest-account???
Greetings,
Ace
Ace
- The Oddity
- Elite Poster
- Contacteer:
Maar als je de guest-account actief staan hebt moet je normaal geen login en pwd gebruiken, gewoon cancellen...
Maak anders een een gebruiker aan in WinXp. of gebruik de admin account met pwd, en log daarmee in op de 98 pc's.
Maak anders een een gebruiker aan in WinXp. of gebruik de admin account met pwd, en log daarmee in op de 98 pc's.
- Sensei Zeon
- Elite Poster
- Contacteer:
- The Oddity
- Elite Poster
- Contacteer:
Hmm die wizard, - tja, de meesten gaan dat weer gewoon zijn van mij eh
- is iets wat microsoft in elkaar geflanst heeft en meestal zijn ze daar niet goed in, dus laat die wizard maar voor wat hij is.
Ik denk echt dat er bij je accounts iets niet in orde is zenne, alles wijst hierop door de selectieve beschikbaarheid van uw resources.

Ik denk echt dat er bij je accounts iets niet in orde is zenne, alles wijst hierop door de selectieve beschikbaarheid van uw resources.