heist_175 schreef:Over de slimme meter: blijkbaar meet de slimme meter ook faseverschuiving enzo (LED-verlichting, oude motoren, TL's zonder elektronische starter, ...), en betaal je dus netto meer! In plaats van een energiebesparing, wordt dat dan meteen een fors hogere factuur (gemakkelijk 30% meer).
Heb ik gehoord van iemand die in een proefwijk woonde.
Sorry, maar het is dus wel degelijk een slimme meter. Het is namelijk zo dat een electrisch vermogen niet Volt x Ampère is maar wel Volt x Ampère x Cosinus Phi (ben Ingenieur Electronica). Bekijk de
arbeidsfactor eens. Hierin staat letterlijk:
Het belangrijkste gevolg van een arbeidsfactor kleiner dan 1 is dat de elektrische stroom hoger is dan strikt noodzakelijk voor het overbrengen van het getransporteerde vermogen. Dit kan tot grotere transportverliezen leiden in het lichtnet en het hoogspanningsnet, tenzij de blindstroom lokaal kan worden gehouden in bijvoorbeeld een condensatorbank. Omdat de dikte van een koperdraad slechts de toelaatbare stroom bepaalt, zijn er vaak eisen gesteld aan de arbeidsfactor van (grote) elektrische apparaten, of wordt er Cos φ-compensatie toegepast zodat het transporteerbare nuttige vermogen en over het beschikbare net wordt gemaximaliseerd.
philippe_d schreef:Feit is dat de spelregels om de haverklap gewijzigd worden, en dat is m.i. onaanvaardbaar in een rechtsstaat.
Ja Philippe, dat zou idd onaanvaardbaar moeten zijn. Maar ik heb al langer geleerd dat om het even welke regering met om het even welke politici er toch telkenmale mee weg komt. Ik vergelijk het met een voetbalmatch. Vóór je eraan begint ken je de regels. Eenmaal de match start veranderen de regels "on the fly". Een situatie die vóór de aftrap een hoekschop zou betekenen wordt door de arbiter(regering) bvb. veranderd in een vrije trap. Iedereen perplex maar ... de arbiter heeft het voor het zeggen ... Klaag je dit aan, krijg je minstens geel. Onrealistisch ?
Nee hoor, ik heb lang geleden kasbons gekocht. De belasting op de winst was bij aanvang 25%. Na ongeveer de helft van de looptijd werd dit naar beneden gehaald, het werd 10%. Hoera, fantastisch ! Zal wel zijn, ik heb toch 25% moeten afgeven. Want, als iets retroactief de staat iets zou kosten, mag je het als burger vergeten. Moest het de staat retroactief iets bijbrengen dan ben je evengoed genaaid
PS: nu hoop ik in de grond van mijn hart dat Europa (alhoewel ik géén zonnepanelen of dergelijke heb) het initiatief naar de prullenbak verhuist. Alleen, ik ben al lang geen naiëveling meer en ben er zeker van dat "ze" iets anders zullen én weten te vinden.