Zonpanelen op uw dak? Betaal tot 200 euro per jaar

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Joe de Mannen schreef:Maar dat ter zijde. Als je een contract hebt van 20 jaar, wie zijn de netbeheerders dan om dat éénzijdig te wijzigen ?
Je contract blijft zoals het is... je zal 20 jaar de afgesproken bedragen blijven ontvangen voor iedere 1000 KW/piek.
Joe de Mannen schreef:Wat de kosten heeft omhooggejaagd voor de netbeheerd/staat is de toekenning van dezelfde voorwaarden voor GSC's aan de mega-installaties. (+/-95% van de uitbetalingen).
Of nu 1000 particuleren 1 paneel zouden leggen of 1 bedrijf 1000 panelen... het eindresultaat aan GSC's is hetzelfde. Het probleem zit hem daar niet, wel bij de oversubsidie van de investering... zelfs in die mate dat je meer terug krijgt dan het ooit gekost heeft.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 53 keer

raf1 schreef:Ik betaal die pestbelasting nooit. Toen ik in 2009 de zware investering in zonnepanelen deed, werd een gegarandeerde opbrengst gedurende 20 jaar beloofd door middel van groenestroomcertificaten met een vaste prijs. En nu verandert men de voorwaarden terwijl het terugverdieneffect van m'n investering bijna volledig onderuit gehaald wordt.
Ik begrijp je frustratie, maar... door wie werd een gegarandeerde opbrengst beloofd? De installateur/verkoper? :-) Daarnaast blijft het systeem van groenestroomcertificaten ongewijzigd, dus je blijft dezelfde inkomsten genereren. Er komt nu een soort "belasting" bij waardoor je inkomsten wat zullen dalen, maar in principe blijven de spelregels hetzelfde.
Anders kan ik op alle nieuwe belastingen gaan reageren zoals jij: mijn bedrijfswagen die besteld is blijkt ineens duurder uit te vallen in VAA dan ten tijde van de bestelling! Ik moet plots 6% meer betalen op mijn inkomsten uit dividenten! Mijn kinderopvang is (op basis van mijn inkomen) duurder dan die van de buurman, maar sinds 2012 is de belastingsaftrek voor ons beiden wél hetzelfde (vroeger ook op basis van inkomen)! De BTW op mijn digitale TV is plots 9% hoger! De accijnzen op mijn fles Wodka zijn plots hoger! Mijn advokaat rekent plots BTW aan (terwijl mijn scheiding al bezig was)! Mijn vliegtuisticket werd plots duurder door een nieuwe heffing!

Dit alles uiteraard ter illustratie, ik drink niet & zit ook niet in een echtscheiding :-) Nogmaals, ik begrijp je frustratie, maar deze frustratie is net dezelfde zoals iedereen ze wel ergens voelt of zal voelen. De crisis is er, en zal helaas betaald worden door iedereen!
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

heist_175 schreef:
Joe de Mannen schreef:Dat ze dan de GSC's afromen bij die parken en de gewone man gerust laten, of durven ze dat niet ?
In andere landen lukt het perfect om met het geproduceerde overschot weg te komen, waarom zorgt dat dan op het belgische net voor problemen ?
Bedrijven betalen al een injectietarief, voor elektriciteit die zij produceren en op het net zetten.
In ander landen lukt het wel, omdat er daar geïnvesteerd werd in het net (oa transformatoren die in 2 richtingen werken, zodat het teveel de wijk kan verlaten). In België is er enkel geïnvesteerd in de portefeuille van politici en aanverwanten.
En voor dat net betalen we nochtans genoeg, maar we blijven het maar pikken.

Als ik de documentjes op die Iverlek website bekijk kan ik niet echt opmaken wat die tarieven precies zijn, er zijn er verschillende op het eerste zicht. Niet veel zin hier op mijn stageplaats mij er verder in te verdiepen, ze betalen een injectietarief en ik dacht van niet (mede door de eigenaar van zo een installatie die het zo doet uitschijnen). Ik was dus fout op dat vlak :). Ik blijf wel bij mijn standpunt dat 50 euro te veel is, zeker als de erg vervuilende centrales minder dan 5 euro moeten betalen.

@Hierboven:
Het op de crisis afschuiven is ook wel wat kort door de bocht denk ik, crisis of geen crisis, deze kost ging er aan komen.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

r2504 schreef: Of nu 1000 particuleren 1 paneel zouden leggen of 1 bedrijf 1000 panelen... het eindresultaat aan GSC's is hetzelfde. Het probleem zit hem daar niet, wel bij de oversubsidie van de investering... zelfs in die mate dat je meer terug krijgt dan het ooit gekost heeft.
Met dat verschil dat de particulieren geviseerd worden en niet de bedrijven want die blijven lekker buiten schot. Zij moeten per kWh maar peanuts ophoesten vergeleken met de particulier. In mijn geval: 4 kWp kost mij 4x50 euro = 200 euro op jaarbasis. Bedrijven: 3 euro per kW. Een bedrijf met 50 kWp betaalt 50x3 euro = 150 euro op jaarbasis. Hoezo eindresultaat hetzelfde???
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1197 keer
Recent bedankt: 15 keer

Je hebt gelijk, maar er valt weinig aan te doen.
Weet dat het bestuur van alle intercommunales vol politici zit. Uiteindelijk zijn zij het die al die prullen goedkeuren.
Voor (of tegen) exact die politici kan je binnenkort gaan stemmen, want het zijn lokale mandaten.

Wat mij betreft maken ze er een potje van.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

NickG schreef: Ik begrijp je frustratie, maar... door wie werd een gegarandeerde opbrengst beloofd? De installateur/verkoper? :-) Daarnaast blijft het systeem van groenestroomcertificaten ongewijzigd, dus je blijft dezelfde inkomsten genereren. Er komt nu een soort "belasting" bij waardoor je inkomsten wat zullen dalen, maar in principe blijven de spelregels hetzelfde.
Voor sommigen is het écht moeilijk om te begrijpen. De inkomsten blijven niet hetzelfde. Onder het mom van een tarief, tax, belasting... worden de inkomsten afgeroomd. Zoals ik al schreef, tot nu toe krijg ik 330 euro. Nadien krijg ik 330 euro min 50 euro, is nog 280 euro. Het zijn nochtans de basisregels rekenen van de lagere school.
Ik schreef het hier nog: als je 2000 euro netto salaris krijgt en je moet er 200 terug ophoesten aan je werkgever voor een of andere dwaze regel, blijven je inkomsten dan nog hetzelfde?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Jack Daniels schreef:In mijn geval: 4 kWp kost mij 4x50 euro = 200 euro op jaarbasis. Bedrijven: 3 euro per kW. Een bedrijf met 50 kWp betaalt 50x3 euro = 150 euro op jaarbasis. Hoezo eindresultaat hetzelfde???
ALs jij een slimme meter laat plaatsen zal jij ook niet langer de forfait van 200 euro moeten betalen.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 450 keer

Jack Daniels schreef:Ik schreef het hier nog: als je 2000 euro netto salaris krijgt en je moet er 200 terug ophoesten aan je werkgever voor een of andere dwaze regel, blijven je inkomsten dan nog hetzelfde?
Kijk, zo voelt een zelfstandige zich ook. Denk wel dat iedereen nu wel weet dat de overheid niet nadenkt op lange termijn maar enkel centjes wilt zien wanneer het hun uitkomt en alles kapot maakt.
NickG
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef:Voor sommigen is het écht moeilijk om te begrijpen. De inkomsten blijven niet hetzelfde. Onder het mom van een tarief, tax, belasting... worden de inkomsten afgeroomd.<snip>
Nee, ik snap het juist érg goed! Ik bedoel gewoon dat op papier de spelregels niet wijzigen; je blijft je GSC'en krijgen, dus je zal geen rechtzaak tegen de staat kunnen aanspannen. Je hele case komt eigenlijk neer op het feit dat jij het niet eerlijk vindt dat je nu een tax moet gaan betalen op iets wat je al had. Eerlijk? Verre van... maar da's nu eenmaal de realiteit.
Ik snap dus heel goed dat jij netto minder gaat hebben, en je terugverdientijd omhoog zal gaan. Maar in mijn geval is mijn bedrijfswagen ook plots duurder, wat eigenlijk wil zeggen dat ik gewoon een extra stuk loon inlever. Voor mij extra pijnlijk omdat ik geprobeerd heb rekening te houden met de regels tijdens de bestelling van mijn nieuwe bedrijfswagen, maar ondertussen zijn ze weer aangepast :-( Ik probeer me der niet in te frustreren en ik raad je hetzelfde aan. Tenzij je bereid bent te emigreren is dit de enige mogelijkheid om wat te genieten van het leven de komende jaren :-)
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

Als je niets met de overheid wilt te maken hebben dan had je beter zelf alles betaald, maar dan kwam het voor niemand voordelig uit en had gewoon (bijna) niemand zonnepanelen op hun dak gezet. Ik ken er verschillende die zelf een investering hebben gedaan en een zonneboiler hebben gezet welke een véél hoger rendement heeft en dus wel terug te verdienen valt.

Alles wat je niet aangeeft aan de overheid blijft in jouw bezit en brengt vele malen meer op zonder verborgen kosten :-D
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
Jack Daniels schreef:In mijn geval: 4 kWp kost mij 4x50 euro = 200 euro op jaarbasis. Bedrijven: 3 euro per kW. Een bedrijf met 50 kWp betaalt 50x3 euro = 150 euro op jaarbasis. Hoezo eindresultaat hetzelfde???
ALs jij een slimme meter laat plaatsen zal jij ook niet langer de forfait van 200 euro moeten betalen.
Of hoe ons, onder zachte dwang, de slimme meter wordt opgedrongen. Je mag hem weigeren, maar het gaat je geld kosten.
heist_175
Moderator
Moderator

Eerlijk is eerlijk.
Zelfs onze dwaze minister Freya vindt de slimme meters geen goed idee.
Hier spelen de netbeheerders (een onderneming die winst wil maken én die winst maakt in opdracht van de gemeenten) zonder dekking van de minister.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

Tim.Bracquez schreef:Als je niets met de overheid wilt te maken hebben dan had je beter zelf alles betaald, maar dan kwam het voor niemand voordelig uit en had gewoon (bijna) niemand zonnepanelen op hun dak gezet. Ik ken er verschillende die zelf een investering hebben gedaan en een zonneboiler hebben gezet welke een véél hoger rendement heeft en dus wel terug te verdienen valt.

Alles wat je niet aangeeft aan de overheid blijft in jouw bezit en brengt vele malen meer op zonder verborgen kosten :-D
Helemaal met je eens. De slimmeriken onder de bezitters van zonnepanelen (en daar ben ik niet bij), die hebben het hele boeltje laten installeren door bedrijven uit Duitsland voor de helft van de prijs die je in België betaald zou hebben. Ze krijgen dan natuurlijk geen GSC omdat het geen Belgisch erkend installateur was, maar anderzijds moeten ze nu ook geen heffing, tax, tarief, belasting gaan betalen van 50 euro per 1000 kw. Had ik ook maar een installateur uit Duitsland laten komen.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

Eigenaardig dat er bv in Turkije nergens zonnepanelen liggen alhoewel de zon er ruim 300 dagen/jaar schijnt en met weinig bewolking.....

De subsidie was lekker meegenomen maar op kosten van een ander....

Iemand die zelf rekende zonder zich wat te laten wijsmaken wist maar al te goed dat dit een sprookje was of een aftrekpost voor de belastingen, zelfde verhaal als pensioensparen, weinig of geen rendament....

De investering van een warmwatersysteem met warmte boiler met panelen van 5000 euro vind ik toch moeilijk terug te verdienen...
gasverbruik +- 20m3/maand ---> 3000 kwh/jaar -->900 euro/jaar
je hebt hier misschien een rendament van 25% met je zonneboiler is 250 euro/jaar, na 20 jaar ben je klaar en is het spul versleten...., zonder je onderhoudskosten nog maar te rekenen...
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

laroyj schreef:Eigenaardig dat er bv in Turkije nergens zonnepanelen liggen alhoewel de zon er ruim 300 dagen/jaar schijnt en met weinig bewolking.....
Waarschijnlijk heb je dan nog niet gezien dat in Turkije op bijna elk dak van een huis of appartement een grote citerne staat, gevuld met water dat opgewarmd wordt door de zon???
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

@laroyj: Daar heb je goed punt , weet je wat wel te vinden is in turkije? Zonneboilers, véél. Uiteraard iets "simpelder" bij velen, maar wel het principe. Zegt genoeg denk ik, maarja iedereen staat zich gewoon blind op die centjes waarmee de overheid afkwam. PS: lees eens hoe het systeem in elkaar zit, terugverdientijd zit tussen 5 - 15 jaar afhankelijk wat voor systeem. Er zijn er ook die wat knutselen en dit op enkelel maanden al terug hebben !

@Jack Daniels: Klopt, omdat dit een rendabel systeem is ;)
NickG
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef:Helemaal met je eens. De slimmeriken onder de bezitters van zonnepanelen (en daar ben ik niet bij), die hebben het hele boeltje laten installeren door bedrijven uit Duitsland voor de helft van de prijs die je in België betaald zou hebben. Ze krijgen dan natuurlijk geen GSC omdat het geen Belgisch erkend installateur was, maar anderzijds moeten ze nu ook geen heffing, tax, tarief, belasting gaan betalen van 50 euro per 1000 kw. Had ik ook maar een installateur uit Duitsland laten komen.
Probleem is wel dat het hebben van zonnepanelen in veel gevallen nog al zichtbaar is... Makkelijk te controleren dus. Stuur een paar ambtenaren in je gemeente de straat op om de daken te bekijken en te vergelijken met wie zijn belasting heeft betaald. Gekkenwerk indien het maar een enkeling is, maar indien de meerderheid zo'n "zwarte" panelen heeft geinstalleerd wordt het wel rendabel. Iets soortgelijk als in Griekenland waar de zwembadtaks kon geïnd worden na het bekijken van luchtfoto's...
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 396 keer
Bedankt: 194 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Onze panelen liggen achteraan op't dak, niet te zien vanop de straat.
Zonder GSC, dus geen 50€ te betalen?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster

NickG schreef: Probleem is wel dat het hebben van zonnepanelen in veel gevallen nog al zichtbaar is... Makkelijk te controleren dus. Stuur een paar ambtenaren in je gemeente de straat op om de daken te bekijken en te vergelijken met wie zijn belasting heeft betaald. Gekkenwerk indien het maar een enkeling is, maar indien de meerderheid zo'n "zwarte" panelen heeft geinstalleerd wordt het wel rendabel. Iets soortgelijk als in Griekenland waar de zwembadtaks kon geïnd worden na het bekijken van luchtfoto's...
Zwarte panelen? Dus illegale panelen volgens jou? Je bent vrij om zonnepanelen te leggen, je hebt geen bouwvergunning nodig en je bent ook niet verplicht om aan te geven aan de overheid dat je zonnepanelen liggen hebt. Maar je bent dan wel van mening dat je er een taks op moet betalen ondanks dat je van de staat geen GSC uitbetaald krijgt? En het enige rendabele dat er aan is, is dat je weinig of minder stroom moet kopen. Van de overheid krijg je sowieso geen GSC in zo een geval, dus zo rendabel is het niet. Alleen de electriciteitsmaatschappij die minder verdient.
Laatst gewijzigd door Jack Daniels 08 okt 2012, 14:28, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Tim.Bracquez schreef:Als je niets met de overheid wilt te maken hebben dan had je beter zelf alles betaald, maar dan kwam het voor niemand voordelig uit en had gewoon (bijna) niemand zonnepanelen op hun dak gezet.
Nochtans plaatst men in Nederland ook zonnepanelen... en daar is er geen subsidie (en klagen de installateurs nu ook niet).

Wat men in Belgie had moeten doen is gewoon éénmalig X procent van de investering terug betalen en dan was al deze ellende er niet.
NickG schreef:Stuur een paar ambtenaren in je gemeente de straat op om de daken te bekijken en te vergelijken met wie zijn belasting heeft betaald.
Je hoeft niemand op pad te sturen... iedereen die een GSC wil moet dit officieel aanvragen... men weet dus perfect wie men moet belasten.
ddd schreef:Zonder GSC, dus geen 50€ te betalen?
Bij een of-grid systeem niet nee... maar dan verlies je ook de inkomsten uit je productie en ga je dus maw. terug meer van het net afhalen en alzo wederom transport kosten betalen.
Laatst gewijzigd door ubremoved_539 08 okt 2012, 14:30, in totaal 1 gewijzigd.
heist_175
Moderator
Moderator

NickG schreef:Gekkenwerk indien het maar een enkeling is
Gingen "ze" ook niet op zoek naar mensen die stoken met hout als het windstil is?

Wat de vergoeding betreft: je injecteert nog steeds op het net, dus een vergoeding daarvoor vind ik precies niet zo raar.
Als je panelen door een Duitse firma hebt laten leggen, gebruik je nog steeds het Belgische net. Een vergoeding daarvoor is verdedigbaar. Identificatie wordt lastiger, zeker als je panelen aan de achterkant liggen :)

@ zwarte panelen
je gebruikt het distributienet nog steeds, dus ja: een vergoeding.

Net zoals je verkeersbelasting en BIV betaalt, ook al heb je een auto in het buitenland gekocht.
Net zoals een wegenvignet verdedigbaar is. Of je uw auto nu in het buitenland koopt (en al dan niet inschrijft) of niet, als je over Belgische/Vlaamse/... wegen rijdt, mag je bijdragen aan onderhoud, herstellingen, ...
Laatst gewijzigd door heist_175 08 okt 2012, 14:30, in totaal 1 gewijzigd.
NickG
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef:Zwarte panelen? Dus illegale panelen volgens jou?
Nee, met "zwarte" panelen bedoel ik mensen die deze nieuwe "belasting" niet betaald hebben! Sorry voor de onduidelijkheid :-)

/EDIT: JackDaniels, ik krijg zowat de indruk dat jij denkt dat ik deze taks verdedig, hetgeen zeker niet het geval is! Ik wil alleen maar aantonen dat de werkwijze waarop deze nieuwe taks tot stand gekomen is nogal veel voorkomt en dus enigszins voorspelbaar was (hetgeen dus zeker geen argument is om dit goed te keuren!)
Laatst gewijzigd door NickG 08 okt 2012, 14:34, in totaal 2 gewijzigd.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

Je mag je dak tot 20% vollegen zonder vergunning, dus je doet ermee wat je wilt...

Als je het net gebruikt is het wat anders, maar zorg gewoon dat je niet onder 0 komt als ze komen opnemen en je bent een zuinige persoon ;)
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer

@jack daniels ...die citerne is een zonnebloiler en gezien ze er praktisch het ganse jaar door zon hebben is het een rendament van 100% wwz dat ze hun investering (hier 5000 euro, daar 3000 euro), op 3 jaar terug hebben...

Zonnepanelen voor het opwekken van elektriciteit liggen er bijna niet, rara....
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef:Zwarte panelen? Dus illegale panelen volgens jou? Je bent vrij om zonnepanelen te leggen, je hebt geen bouwvergunning nodig en je bent ook niet verplicht om aan te geven aan de overheid dat je zonnepanelen liggen hebt. Maar je bent dan wel van mening dat je er een taks op moet betalen ondanks dat je van de staat geen GSC uitbetaald krijgt? En het enige rendabele dat er aan is, is dat je weinig of minder stroom moet kopen. Van de overheid krijg je sowieso geen GSC in zo een geval, dus zo rendabel is het niet. Alleen de electriciteitsmaatschappij die minder verdient.
het is een taks op het dubbel gebruik van het net, als ze dat hard willen maken moeten ze dus inderdaad op zoek naar de installaties zonder GSC en deze dat ook laten betalen. Anders is het wel degelijk een taks op je GSC, wat ze net zeggen dat het niet is.
Windmolens horen daar dan ook bij eigenlijk.
Tim.Bracquez schreef:Als je het net gebruikt is het wat anders, maar zorg gewoon dat je niet onder 0 komt als ze komen opnemen en je bent een zuinige persoon ;)
Haal dan voor de zekerheid ook uw omvormer weg als ze komen opmeten, anders zullen ze het alsnog snel door hebben dat je geen zuinige persoon bent ;)
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 245 keer
Provider

En zie nu komen de slimme meters ook weer uit de kast.

http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 7_00325883

Dus of forfait of slimme meter.
heist_175
Moderator
Moderator

je krijgt 'em wel voor een prikje :banana:
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Zie het als een "investering".
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

In vadertje staat zeker :angel:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

MClaeys schreef:Haal dan voor de zekerheid ook uw omvormer weg als ze komen opmeten, anders zullen ze het alsnog snel door hebben dat je geen zuinige persoon bent ;)
Valt goed mee hoor als je dit mooi laat wegwerken zoals in de meeste installaties. Zie je niet staan dan...
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Hmm overal waar ik al geweest ben waar panelen hangen hangt hij ofwel naast ofwel boven de meterkast, ofwel waren al die installateurs te lui om het proper weg te werken :P
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

@MClaeys: Bij een familie lid staat het niet eens in dezelfde ruimte omdat het daar niet paste, meterkast was in de gang (in een kast), omvormer staat in de garage. Niet zo abnormaal dus, het hangt er van af door wie je het laat installeren ook, maarja moet allemaal zo goedkoop mogelijk zijn bij velen zodat ze het meeste winst hebben :-D Waarmee ze achteraf toch wat bedrogen uitkomen
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Feitelijk zou de overheid mij 50 euro extra per GSC moeten bezorgen. Of verbieden dat een andere organisatie (DNB) haar investeringsbeleid dwarsboomt. Een investeringsbeleid dat ze nota bene zelf aan haar burgers heeft gevraagd.

Nogmaals de vergelijking met bedrijfswagens gaat niet op.. die termijnen, liquiditeiten en risico's zijn totaal anders.
@MClaeys: als je 4 000 kW produceert en tegelijkertijd 500 gebruikt op productiemomenten, plaats je 3 500 op het net.
Als je een verbruik hebt van 4 000 kW haal je dus 3 500 van het net. Elders stond op het forum dat de netkosten (op Essent-factuur) 50% bedragen dus:

kost net productie/injectie: 3,5 * 5,7= 19.95 euro
kost net afname stroom: 3500 * 11ct= 385 euro
--> 404.95 euro
--------------
Het is dus kiezen tussen een belasting van 200 euro of eentje van 404,95 (+ eenmalig 160) euro (als ik alle info correct interpreteer).
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Den installateur was alleszins gene goedkope (mr wel ne snelle en ne goeie), maar we hadden wel plaats genoeg naast de meterkast in de garage dusja :).
Dfrog schreef:Nogmaals de vergelijking met bedrijfswagens gaat niet op.. die termijnen, liquiditeiten en risico's zijn totaal anders.
@MClaeys: als je 4 000 kW produceert en tegelijkertijd 500 gebruikt op productiemomenten, plaats je 3 500 op het net.
Als je een verbruik hebt van 4 000 kW haal je dus 3 500 van het net. Elders stond op het forum dat de netkosten (op Essent-factuur) 50% bedragen dus:

kost net productie/injectie: 3,5 * 5,7= 19.95 euro
kost net afname stroom: 3500 * 11ct= 385 euro
--> 404.95 euro
--------------
Het is dus kiezen tussen een belasting van 200 euro of eentje van 404,95 (+ eenmalig 160) euro (als ik alle info correct interpreteer).
Ik snap het niet zo goed, want over het algemeen draait onze meter niet veel terug (of tis eens een dag niet bewolkt en we zijn niet thuis), en als hij terugdraait halen we het er terug af (de panelen dienen maar voor de helft van ons verbruik). In principe gaan we op jaarbasis dus niet negatief, maar omdat we op een niet bewolkte dag niet in ons kot blijven zouden we dus een gepeperde rekening krijgen?
vuurvos
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 207 keer
Contacteer:

heist_175 schreef:Over de slimme meter: blijkbaar meet de slimme meter ook faseverschuiving enzo (LED-verlichting, oude motoren, TL's zonder elektronische starter, ...), en betaal je dus netto meer! In plaats van een energiebesparing, wordt dat dan meteen een fors hogere factuur (gemakkelijk 30% meer).

Heb ik gehoord van iemand die in een proefwijk woonde.
Sorry, maar het is dus wel degelijk een slimme meter. Het is namelijk zo dat een electrisch vermogen niet Volt x Ampère is maar wel Volt x Ampère x Cosinus Phi (ben Ingenieur Electronica). Bekijk de arbeidsfactor eens. Hierin staat letterlijk:
Het belangrijkste gevolg van een arbeidsfactor kleiner dan 1 is dat de elektrische stroom hoger is dan strikt noodzakelijk voor het overbrengen van het getransporteerde vermogen. Dit kan tot grotere transportverliezen leiden in het lichtnet en het hoogspanningsnet, tenzij de blindstroom lokaal kan worden gehouden in bijvoorbeeld een condensatorbank. Omdat de dikte van een koperdraad slechts de toelaatbare stroom bepaalt, zijn er vaak eisen gesteld aan de arbeidsfactor van (grote) elektrische apparaten, of wordt er Cos φ-compensatie toegepast zodat het transporteerbare nuttige vermogen en over het beschikbare net wordt gemaximaliseerd.
philippe_d schreef:Feit is dat de spelregels om de haverklap gewijzigd worden, en dat is m.i. onaanvaardbaar in een rechtsstaat.
Ja Philippe, dat zou idd onaanvaardbaar moeten zijn. Maar ik heb al langer geleerd dat om het even welke regering met om het even welke politici er toch telkenmale mee weg komt. Ik vergelijk het met een voetbalmatch. Vóór je eraan begint ken je de regels. Eenmaal de match start veranderen de regels "on the fly". Een situatie die vóór de aftrap een hoekschop zou betekenen wordt door de arbiter(regering) bvb. veranderd in een vrije trap. Iedereen perplex maar ... de arbiter heeft het voor het zeggen ... Klaag je dit aan, krijg je minstens geel. Onrealistisch ?

Nee hoor, ik heb lang geleden kasbons gekocht. De belasting op de winst was bij aanvang 25%. Na ongeveer de helft van de looptijd werd dit naar beneden gehaald, het werd 10%. Hoera, fantastisch ! Zal wel zijn, ik heb toch 25% moeten afgeven. Want, als iets retroactief de staat iets zou kosten, mag je het als burger vergeten. Moest het de staat retroactief iets bijbrengen dan ben je evengoed genaaid :evil:

PS: nu hoop ik in de grond van mijn hart dat Europa (alhoewel ik géén zonnepanelen of dergelijke heb) het initiatief naar de prullenbak verhuist. Alleen, ik ben al lang geen naiëveling meer en ben er zeker van dat "ze" iets anders zullen én weten te vinden.
NickG
Elite Poster
Elite Poster

Dfrog schreef:Nogmaals de vergelijking met bedrijfswagens gaat niet op.. die termijnen, liquiditeiten en risico's zijn totaal anders.
Dat snap ik niet... De termijn is idd langer bij zonnepanelen, maar liquiditeit & risico is toch zeker niet groter bij zonnepanelen? Het vergelijk gaat hier immers over de jaarlijkse 200€ extra kost voor de gemiddelde installatie. De extra kost voor een gemiddelde (nieuwe) bedrijfswagen ligt volgens mij zeker even hoog, waardoor de twee perfect met elkaar vergeleken kunnen worden.

In mijn geval is de extra kost voor bedrijfswagen zelfs bijna 100€ per maand, wat dus 1200€ per jaar is! :x
heist_175
Moderator
Moderator

vuurvos schreef: Sorry, maar het is dus wel degelijk een slimme meter. Het is namelijk zo dat een electrisch vermogen niet Volt x Ampère is maar wel Volt x Ampère x Cosinus Phi (ben Ingenieur Electronica). Bekijk de arbeidsfactor eens.
Dat is toch exact wat ik zeg.
Momenteel wordt dat niet (volledig) gemeten en met de slimme meter wel.
Het is dan misschien wel eerlijker, als consument zal je gewoon meer betalen dan nu met een "gewone" meter. Vanuit het standpunt van het net is dat een goede zaak, maar als consument verlies je eraan.

Overigens: op LT is het correct om ook de cos phi te laten betalen, wat nu niet gebeurt.
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 396 keer
Bedankt: 194 keer
Provider

En als ik na 1 januari 2013 PV leg? Aanmelden moet niet meer, want geen GSC.
Hoe gaan ze daar de 50€ gaan lospeuteren...
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer

Aansluiten op het net mag niet zonder keuring, je kan dat natuurlijk riskeren maar ik zou het niet aan de verzekering willen uitleggen als je brand krijgt...

Ik stel mij bij al die discussies altijd slechts 1 vraag. Die subsidies waren niet nodig om die arme installateurs te helpen want voor de subsidies was er gewoonweg geen markt voor zonnepanelen. Die subsidies zijn er gekomen om het karakter van "groene" stroom te promoten, want zoals bij zoveel dingen duidelijk is: als de grote massa niet gestimuleerd wordt om een bepaalde richting in te slaan verandert er niets. Zelfs nu kiezen mensen (ik incluis) voor "groene" stroom bij leveranciers enkel en alleen als het niet meer kost dan gewone stroom. Kijk ook maar naar de slimme meter die 800 euro kost maar die ze voor een "habbekrats" "cadeau" doen om ons arme consumenten toch maar te helpen.

Ik erken dat er lange tijd overgesubsidieerd is, dat is wel duidelijk te merken aan de daling van de prijzen die recht evenredig is met de daling van de certificaten: de terugverdientijd is nog steeds ongeveer even lang. Dat ze dat hebben rechtgezet kan ik ze met andere woorden niet kwalijk nemen. Wat ik echter niet begrijp is waar die originele factor van het promoten van alternatieve energie-bronnen naartoe is.

Volgens mij moeten we nog steeds Kyoto-normen halen, staan er nog steeds boetes op het niet behalen ervan en wordt er nog steeds (te belachelijk voor woorden) "propere lucht" gekocht in Oost-Europa. Er staat dus een duidelijke geld-waarde tegenover het al dan niet leggen van zonnepanelen, maar die waarde zie ik nergens terug. Is ze te insignificant? Of wordt ze gewoon onder de mat geveegd? Graag geen comments over de vervuilende aard van de productie van zonnepanelen, die hebben we al genoeg gehoord, ik wil het hebben over de emissies die vermeden worden door de zonnepanelen, die bij de productie moeten op de productieplaats deftig afgevangen worden.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
heist_175
Moderator
Moderator

Misschien is het budget nu gewoon op en kunnen "ze" niet meer voor Sinterklaas spelen.
Dat er dan over x jaar boetes betaald moeten worden, is het probleem van die generatie politici. Die kunnen de schuld dan op hun voorgangers steken, tenminste als de voorganger van een andere partij is.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”