dvd-rom aansluiten op pc

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
MaRtO
Elite Poster
Elite Poster

Vroeger had ik een dvd-rom inplaats van een cd-rw.
Toen ik mijn cd-rw installeerde heb ik gewoon mijn dvd-rom weggehaald en mijn cd-rw er ingestoken en al kabeltjes op zijn plaats gedaan.
Nu kan ik geen dvd's meer afspelen. Hoe kan ik mijn dvd-rom installeren tesamen met mijn cd-rw?? Ik heb plaats voor nog een dvd-rom of ...
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Wel, je hebt op je moederbord 2 IDE-connectoren. Op elk van die connectoren kun je 2 apparaten hangen. Hetzij een harde schijf of een CD-driver, DVD-rom, ... Dus je kan in totaal 4 apparaten aansluiten. Je moet dus een kabel hebben waar 3 connectoren op zitten. Eentje voor op je moederbord en de 2 andere voor op de apparaten. Achteraan op je apparaten zitten jumpers, een aantal pinnekes die je moet verbinden door zo een overschuif-ding. De aanduiding stata meestal op het apparaat zelf. Het ene zet je op master, de andere op slave. IDE-kabel der in, voeding der in en voila.

Cheers
Afbeelding
MaRtO
Elite Poster
Elite Poster

Eigenlijk ken ik er niet zoveel van maar ik ga nu de pc opendoen.
MaRtO
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb twee connectoren niet.
Moet ik nu nog zo'n kabeltje kopen??
Bijlagen
Dvd-Rom.jpg
(222.83 KiB) 67 keer gedownload
Seal
Pro Member
Pro Member

Als het goed is het je die wel al anders zou je HD niet met je MoBo kunnen "klappen".

Ik zeg het maar hé.

Zeg eens wat er allemaal al in je pc'tje zit.
Dat zou ons al een beetje verder helpen.
MaRtO
Elite Poster
Elite Poster

Diskettestation, cd-rw, harde schijf, maar dat zijn 3 verschillende IDE kabeltjes.
Sub Zero
Administrator
Administrator

Ik denk dat hij de IDE-kabeltjes wel heeft. Maar dat het er zijn met op elke kabel 2 stekkertjes ipv 3. Als je zo eentje niet hebt, dan zal je die moeten gaan kopen. Je kan ze voor 10€ wel kopen dacht ik. Ik heb de mijne zoiets betaald, was er wel eentje van 80cm :)

Zoiets zoek je dus : http://www.sanjuan.edu/select/etma/ceci ... _cable.gif Hij mag rond zijn, maar dat moet niet. De ronde zijn ook wel duurder.

Cheers
Afbeelding
MaRtO
Elite Poster
Elite Poster

Ja, zoiets. Maar als ik dat kabeltje dan gekocht heb moet ik het oude dan vervangen door het nieuwe?
Sub Zero
Administrator
Administrator

Inderdaad. Gewoon vervangen.

Cheers
Afbeelding
Seal
Pro Member
Pro Member

Niet vergeten om de jumpers juist te zetten.
Maar dat zal je dan wel zien als hij niet meer naar behoren werkt of wilt opstarten.
Sub Zero
Administrator
Administrator

Normaal start die gewoon op. Maar je ziet gewoon geen van beide drives in windows. Het is daarom niet kapot, gewoon es met de jumpers spelen :)

Cheers
Afbeelding
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Beste configuratie:

IDE 0, Master: Harde schijf
IDE 0, Slave: CD-Rom/DVD-Rom
IDE 1, Master: Harde schijf 2 (of bij gebrek daar aan DVD-R(W)/CD-RW)
IDE 1, Slave: (Indien harde schijf op master: DVD-R(W)/CD-RW).

De configuratie van hoe je een harde schijf/optische drive op master of slave moet zetten staat meestal met een prentje op de drive zelf aangeduid. Je moet dan de jumpers (een soort connector dat je over 2 pinnetjes schuift) omzetten.

Waar je mee moet oppassen is dat nieuwere pc's 80-aderige (ATA/133) IDE-kabels hebben. In de aansluiting hebben die ook een pinnetje minder. De IDE-kabel uit een afbeelding hierboven is een 40-aderig ding waar je dingen op ATA/33, ATA/66 of ATA/100 op kan aansluiten.
Ronde kabels zijn goed voor 2 dingen: ze zijn flexibeler dan die domme brede kabels en geven een betere airflow in de kast. (en dat naast de estetische redenen natuurlijk).
gamefreak977
Premium Member
Premium Member

Sub Zero schreef:Ik denk dat hij de IDE-kabeltjes wel heeft. Maar dat het er zijn met op elke kabel 2 stekkertjes ipv 3. Als je zo eentje niet hebt, dan zal je die moeten gaan kopen. Je kan ze voor 10€ wel kopen dacht ik. Ik heb de mijne zoiets betaald, was er wel eentje van 80cm :)

Zoiets zoek je dus : http://www.sanjuan.edu/select/etma/ceci ... _cable.gif Hij mag rond zijn, maar dat moet niet. De ronde zijn ook wel duurder.

Cheers
Is mijn neef echt zo goedkoop of kopen jullie je stuff allemaal zo extra duur.
10 EUR das wat ik betaal voor een rounded van coolermaster :S
Ik betaal voor gewone misschien 10 EUR voor 5 stuks
Ik ben nooit goed geweest in precieze prijzen te onthouden :P
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

die van sub was wel een van 80 cm hé, geen standaard van 40

en aan inkoopprijs is het altijd een stuk goedkoper, waar moet de winkel anders zijn inkomsten van halen :s
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
gamefreak977
Premium Member
Premium Member

Ah ja, was ff vergeten dattem 80 CM was inplaats van 40 CM
Vind het toch nog beetje aan de dure kant ze.
Ik zal eens de site mailen naar UB modjes als hij af is.
Kunnen ze ff keuren :D
Sub Zero
Administrator
Administrator

Ohja, ook vergeten... twas ne ronde van 80cm dus. Dan vind ik dat de prijs nog meevalt.

Cheers
Afbeelding
gamefreak977
Premium Member
Premium Member

Sub Zero schreef:Ik denk dat hij de IDE-kabeltjes wel heeft. Maar dat het er zijn met op elke kabel 2 stekkertjes ipv 3. Als je zo eentje niet hebt, dan zal je die moeten gaan kopen. Je kan ze voor 10€ wel kopen dacht ik. Ik heb de mijne zoiets betaald, was er wel eentje van 80cm :)

Cheers
Ik zie er nergens bijstaan dat die van 10 EUr ne rounded is.
Sorry dat ik het verkeerd begrepen had.
Ik dacht al :S
Sub Zero
Administrator
Administrator

Daarom dat ik hier boven post dat ik er vergeten bij te zeggen was dat het ne rounded was :)
Effe misverstand

Cheers
Afbeelding
gamefreak977
Premium Member
Premium Member

Sub Zero schreef:Daarom dat ik hier boven post dat ik er vergeten bij te zeggen was dat het ne rounded was :)
Effe misverstand

Cheers
Wat voor zounded was het dan ?
Gewoon nieuwsgierig ;)
Ik heb er onlangs 2 gekocht --> 40 CM, coolermaster met versterkte kern of hoe dat ook noemt
Sub Zero
Administrator
Administrator

Euhm... How should i know :) gewoon, ronde ATA-133 kabels. Ze hadden niet anders. Voor de rest niks speciaal gevraagd hoor :)

Cheers
Afbeelding
bke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 6 keer

°MaRtO°° schreef:Diskettestation, cd-rw, harde schijf, maar dat zijn 3 verschillende IDE kabeltjes.
Marto: Ik dacht dat een diskdrive op een andere kabel zat? Niet op ide dus... Stop ook je molex er juist in... Anders kun je nogal wat rook zien :-D Kdenk dat je hd op de primerie master zit, en de cdrw op je secundary master.
C-Phest
Premium Member
Premium Member

man man man :)

wordt de jeugd van tegenwoordig dommer, of was ik een wonderkind omdat ik dat allemaal zelf uitgevist heb? :lol: Nota bene voor dat internet bestond dus ff google'en was er niet bij.
Hey ... everybody makes mistakes! That's why they put erasers on pencils. [Lenny]
Sub Zero
Administrator
Administrator

Mja, de regel is : als het er niet in glijdt, dan moet het ergens anders ;)

Trouwens, die molexen passen er ook maar op 1 manier in. Aan de bovenkant zijn de 2 hoekjes afgeplat. Let er maar eens op :p

Cheers
Afbeelding
bke
Elite Poster
Elite Poster

Als je er goed op duwt krijg je ze er wel in hoor! Met fans lukt het iig, ipv op 12 volt gewoon die molex er omgekeert inrammen/drukken zodat hij rood en zwart krijgt ip geel en zwart :eek:
MaRtO
Elite Poster
Elite Poster

C-Phest schreef:man man man :)

wordt de jeugd van tegenwoordig dommer, of was ik een wonderkind omdat ik dat allemaal zelf uitgevist heb? :lol: Nota bene voor dat internet bestond dus ff google'en was er niet bij.
Nee, want bke is even oud als ik, hij kent gewoon meer over hardware.
MaRtO
Elite Poster
Elite Poster

[DmW]_BkE schreef:
°MaRtO°° schreef:Diskettestation, cd-rw, harde schijf, maar dat zijn 3 verschillende IDE kabeltjes.
Marto: Ik dacht dat een diskdrive op een andere kabel zat? Niet op ide dus... Stop ook je molex er juist in... Anders kun je nogal wat rook zien :-D Kdenk dat je hd op de primerie master zit, en de cdrw op je secundary master.
Er zitten 2 kabeltjes in mijn diskdrive: zo'n plat(ide denk ik), en zo'n molex(denk ik, is dat met het kleur geel, zwart, zwart, rood?)
Sub Zero
Administrator
Administrator

Yep, de brede platte met 40 draadjes is de IDE en die met 4 draadjes 2x zwart 1x rood en 1x geel dacht ik is de molex. Die laatste dient voor den 'elentriek'.

Cheers
Afbeelding
C-Phest
Premium Member
Premium Member

°MaRtO°° schreef:
C-Phest schreef:man man man :)

Nee, want bke is even oud als ik, hij kent gewoon meer over hardware.
Ik had het dan ook niet over hem ... ooit al eens van RTFM gehoord? :) :twisted:
Hey ... everybody makes mistakes! That's why they put erasers on pencils. [Lenny]
MaRtO
Elite Poster
Elite Poster

Nee, nog nooit van gehoord. :-o

Maar weet er iemand waar ik zo'n ide kabeltje online kan kopen?
inter
Pro Member
Pro Member

°MaRtO°° schreef:
Maar weet er iemand waar ik zo'n ide kabeltje online kan kopen?
www.ikbenteluiomzelftezoeken.be

das de ideale site voor jou !
Nobody is perfect but I'm f*** close [Clawfinger]
MaRtO
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb gezocht maar ik kan het niet vinden, op exell.be,....

Het is maar een klein vraagje hoor, 'k zou toch geen nieuw topic ervoor moeten starten. :?
Akira
Elite Poster
Elite Poster

hebt ge thuis geen oude pc staan?
of kijk eens op het stort meestal gooien mensen hun pc weg maar halen ze de nog bruikbare dingen(zoals kabels) er niet uit

ide kabels vind je vaak niet in de grote winkels maar iedere zelfstandige computerwinkel heeft dit liggen

ik zelf heb in juni heel gent afgezocht naar zo'n ide kabel omdat de mijne 3 cm te kort was :x in centrum gent heb ik niets gevonden (exell, fnac, dixons) maar in de buurt achter gent sint pieters is er een kleine niet echt goed boerende computerzaak en daar hadden ze er :)

en in de makro moet je dit zeker vinden denk ik (op mijn werk liggen ze met hopen en in alle kleuren, ze leveren aan mediamarkt, makro, belcompany, actionshop,...)
maar volgens mij is er in jouw buurt wel vast een klein handel (gouden gids kan wonderen doen) maar in grote winkels ga je dit niet vinden omdat die meestal alleen maar de populaire producten in de winkel zelf hebben
de pispaal <<
bke
Elite Poster
Elite Poster

Marto: In Bellegem in de Bellegemsestraat is er een winkeltje, ik gok erop dat ze het daar hebben, ik heb er iig al een Molexsplitter gehaald! Suc6 verder met je zoektocht :-D
Ares: (CPU) AMD Ryzen 1800x (RAM) 16GB DDR4 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 970 EVO 250 GB (VGA) NVidia GeForce 1050 Ti 4GB (OS) Windows 10 Pro
Apollo: (CPU) AMD FX 8300 (RAM) 8GB DDR3 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 850 EVO 256GB (VGA) AMD Radeon HD 5850 (OS) Windows 10 Pro
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Is dat écht zo'n probleem om die dingen te pakken te krijgen?
Ik ben gewoon naar de pc-boer in de straat gegaan met m'n te korte IDE-kabel, en heb uiteindelijk eentje van 80 cm mee terug genomen ... (welke nog vrij nipt was, moest namelijk aardig wat pc-onderdelen kruisen).
Johnsel

meon:
same @ my place....
ik gok dat je gewoon moet vragen overal...
flamenca
Pro Member
Pro Member
Contacteer:

Makro, Het Computerwinkeltje, VDH Soft in Gent,...
Desnoods Ebay....

flamenca
metal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 8 keer

hier was de ene maar heel nipt en de andere was gewoon veeel te lang. maarja, wa doede daaraan he? :?
MaRtO
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb de dvd-rom bij de cd brander gestoken, nu als ik op deze computer druk staat alleen de dvd-rom er en is de cd brander verdwenen.
Hoe kan ik dit oplossen, ik wil ze alletwee?
Sub Zero
Administrator
Administrator

Je hebt achteraan op beide apparaten jumperkes staan. Ben je zeker dat er eentje op master en eentje op slave staat?

Oh, ja, de molex niet vergeten (zo een stekker met 2 zwarte, een gele en een rode draad ;))

Cheers
Afbeelding
MaRtO
Elite Poster
Elite Poster

De molex is ok maar ik denk dat de jumperkes het probleem zijn,
op de dvd-rom zit geen dingske en op de cd-brander wel(zo'n groen) en hij zit op de slave.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”