dvd-rom aansluiten op pc
Vroeger had ik een dvd-rom inplaats van een cd-rw.
Toen ik mijn cd-rw installeerde heb ik gewoon mijn dvd-rom weggehaald en mijn cd-rw er ingestoken en al kabeltjes op zijn plaats gedaan.
Nu kan ik geen dvd's meer afspelen. Hoe kan ik mijn dvd-rom installeren tesamen met mijn cd-rw?? Ik heb plaats voor nog een dvd-rom of ...
Toen ik mijn cd-rw installeerde heb ik gewoon mijn dvd-rom weggehaald en mijn cd-rw er ingestoken en al kabeltjes op zijn plaats gedaan.
Nu kan ik geen dvd's meer afspelen. Hoe kan ik mijn dvd-rom installeren tesamen met mijn cd-rw?? Ik heb plaats voor nog een dvd-rom of ...
- Sub Zero
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 121 keer
Wel, je hebt op je moederbord 2 IDE-connectoren. Op elk van die connectoren kun je 2 apparaten hangen. Hetzij een harde schijf of een CD-driver, DVD-rom, ... Dus je kan in totaal 4 apparaten aansluiten. Je moet dus een kabel hebben waar 3 connectoren op zitten. Eentje voor op je moederbord en de 2 andere voor op de apparaten. Achteraan op je apparaten zitten jumpers, een aantal pinnekes die je moet verbinden door zo een overschuif-ding. De aanduiding stata meestal op het apparaat zelf. Het ene zet je op master, de andere op slave. IDE-kabel der in, voeding der in en voila.
Cheers
Cheers
Ik heb twee connectoren niet.
Moet ik nu nog zo'n kabeltje kopen??
Moet ik nu nog zo'n kabeltje kopen??
- Bijlagen
-
- Dvd-Rom.jpg
- (222.83 KiB) 67 keer gedownload
- Sub Zero
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 121 keer
Ik denk dat hij de IDE-kabeltjes wel heeft. Maar dat het er zijn met op elke kabel 2 stekkertjes ipv 3. Als je zo eentje niet hebt, dan zal je die moeten gaan kopen. Je kan ze voor 10€ wel kopen dacht ik. Ik heb de mijne zoiets betaald, was er wel eentje van 80cm 
Zoiets zoek je dus : http://www.sanjuan.edu/select/etma/ceci ... _cable.gif Hij mag rond zijn, maar dat moet niet. De ronde zijn ook wel duurder.
Cheers

Zoiets zoek je dus : http://www.sanjuan.edu/select/etma/ceci ... _cable.gif Hij mag rond zijn, maar dat moet niet. De ronde zijn ook wel duurder.
Cheers
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
- Bedankt: 780 keer
Beste configuratie:
IDE 0, Master: Harde schijf
IDE 0, Slave: CD-Rom/DVD-Rom
IDE 1, Master: Harde schijf 2 (of bij gebrek daar aan DVD-R(W)/CD-RW)
IDE 1, Slave: (Indien harde schijf op master: DVD-R(W)/CD-RW).
De configuratie van hoe je een harde schijf/optische drive op master of slave moet zetten staat meestal met een prentje op de drive zelf aangeduid. Je moet dan de jumpers (een soort connector dat je over 2 pinnetjes schuift) omzetten.
Waar je mee moet oppassen is dat nieuwere pc's 80-aderige (ATA/133) IDE-kabels hebben. In de aansluiting hebben die ook een pinnetje minder. De IDE-kabel uit een afbeelding hierboven is een 40-aderig ding waar je dingen op ATA/33, ATA/66 of ATA/100 op kan aansluiten.
Ronde kabels zijn goed voor 2 dingen: ze zijn flexibeler dan die domme brede kabels en geven een betere airflow in de kast. (en dat naast de estetische redenen natuurlijk).
IDE 0, Master: Harde schijf
IDE 0, Slave: CD-Rom/DVD-Rom
IDE 1, Master: Harde schijf 2 (of bij gebrek daar aan DVD-R(W)/CD-RW)
IDE 1, Slave: (Indien harde schijf op master: DVD-R(W)/CD-RW).
De configuratie van hoe je een harde schijf/optische drive op master of slave moet zetten staat meestal met een prentje op de drive zelf aangeduid. Je moet dan de jumpers (een soort connector dat je over 2 pinnetjes schuift) omzetten.
Waar je mee moet oppassen is dat nieuwere pc's 80-aderige (ATA/133) IDE-kabels hebben. In de aansluiting hebben die ook een pinnetje minder. De IDE-kabel uit een afbeelding hierboven is een 40-aderig ding waar je dingen op ATA/33, ATA/66 of ATA/100 op kan aansluiten.
Ronde kabels zijn goed voor 2 dingen: ze zijn flexibeler dan die domme brede kabels en geven een betere airflow in de kast. (en dat naast de estetische redenen natuurlijk).
-
- Premium Member
Is mijn neef echt zo goedkoop of kopen jullie je stuff allemaal zo extra duur.Sub Zero schreef:Ik denk dat hij de IDE-kabeltjes wel heeft. Maar dat het er zijn met op elke kabel 2 stekkertjes ipv 3. Als je zo eentje niet hebt, dan zal je die moeten gaan kopen. Je kan ze voor 10€ wel kopen dacht ik. Ik heb de mijne zoiets betaald, was er wel eentje van 80cm
Cheers
10 EUR das wat ik betaal voor een rounded van coolermaster :S
Ik betaal voor gewone misschien 10 EUR voor 5 stuks
Ik ben nooit goed geweest in precieze prijzen te onthouden

- Sensei Zeon
- Elite Poster
- Contacteer:
-
- Premium Member
Ah ja, was ff vergeten dattem 80 CM was inplaats van 40 CM
Vind het toch nog beetje aan de dure kant ze.
Ik zal eens de site mailen naar UB modjes als hij af is.
Kunnen ze ff keuren
Vind het toch nog beetje aan de dure kant ze.
Ik zal eens de site mailen naar UB modjes als hij af is.
Kunnen ze ff keuren

-
- Premium Member
Ik zie er nergens bijstaan dat die van 10 EUr ne rounded is.Sub Zero schreef:Ik denk dat hij de IDE-kabeltjes wel heeft. Maar dat het er zijn met op elke kabel 2 stekkertjes ipv 3. Als je zo eentje niet hebt, dan zal je die moeten gaan kopen. Je kan ze voor 10€ wel kopen dacht ik. Ik heb de mijne zoiets betaald, was er wel eentje van 80cm
Cheers
Sorry dat ik het verkeerd begrepen had.
Ik dacht al :S
-
- Premium Member
Wat voor zounded was het dan ?Sub Zero schreef:Daarom dat ik hier boven post dat ik er vergeten bij te zeggen was dat het ne rounded was
Effe misverstand
Cheers
Gewoon nieuwsgierig

Ik heb er onlangs 2 gekocht --> 40 CM, coolermaster met versterkte kern of hoe dat ook noemt
- bke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 6 keer
Marto: Ik dacht dat een diskdrive op een andere kabel zat? Niet op ide dus... Stop ook je molex er juist in... Anders kun je nogal wat rook zien°MaRtO°° schreef:Diskettestation, cd-rw, harde schijf, maar dat zijn 3 verschillende IDE kabeltjes.

man man man 
wordt de jeugd van tegenwoordig dommer, of was ik een wonderkind omdat ik dat allemaal zelf uitgevist heb?
Nota bene voor dat internet bestond dus ff google'en was er niet bij.

wordt de jeugd van tegenwoordig dommer, of was ik een wonderkind omdat ik dat allemaal zelf uitgevist heb?

Hey ... everybody makes mistakes! That's why they put erasers on pencils. [Lenny]
Nee, want bke is even oud als ik, hij kent gewoon meer over hardware.C-Phest schreef:man man man
wordt de jeugd van tegenwoordig dommer, of was ik een wonderkind omdat ik dat allemaal zelf uitgevist heb?Nota bene voor dat internet bestond dus ff google'en was er niet bij.
Er zitten 2 kabeltjes in mijn diskdrive: zo'n plat(ide denk ik), en zo'n molex(denk ik, is dat met het kleur geel, zwart, zwart, rood?)[DmW]_BkE schreef:Marto: Ik dacht dat een diskdrive op een andere kabel zat? Niet op ide dus... Stop ook je molex er juist in... Anders kun je nogal wat rook zien°MaRtO°° schreef:Diskettestation, cd-rw, harde schijf, maar dat zijn 3 verschillende IDE kabeltjes.Kdenk dat je hd op de primerie master zit, en de cdrw op je secundary master.
Ik had het dan ook niet over hem ... ooit al eens van RTFM gehoord?°MaRtO°° schreef:Nee, want bke is even oud als ik, hij kent gewoon meer over hardware.C-Phest schreef:man man man
wordt de jeugd van tegenwoordig dommer, of was ik een wonderkind omdat ik dat allemaal zelf uitgevist heb?Nota bene voor dat internet bestond dus ff google'en was er niet bij.

Hey ... everybody makes mistakes! That's why they put erasers on pencils. [Lenny]
www.ikbenteluiomzelftezoeken.be°MaRtO°° schreef:
Maar weet er iemand waar ik zo'n ide kabeltje online kan kopen?
das de ideale site voor jou !
Nobody is perfect but I'm f*** close [Clawfinger]
hebt ge thuis geen oude pc staan?
of kijk eens op het stort meestal gooien mensen hun pc weg maar halen ze de nog bruikbare dingen(zoals kabels) er niet uit
ide kabels vind je vaak niet in de grote winkels maar iedere zelfstandige computerwinkel heeft dit liggen
ik zelf heb in juni heel gent afgezocht naar zo'n ide kabel omdat de mijne 3 cm te kort was
in centrum gent heb ik niets gevonden (exell, fnac, dixons) maar in de buurt achter gent sint pieters is er een kleine niet echt goed boerende computerzaak en daar hadden ze er 
en in de makro moet je dit zeker vinden denk ik (op mijn werk liggen ze met hopen en in alle kleuren, ze leveren aan mediamarkt, makro, belcompany, actionshop,...)
maar volgens mij is er in jouw buurt wel vast een klein handel (gouden gids kan wonderen doen) maar in grote winkels ga je dit niet vinden omdat die meestal alleen maar de populaire producten in de winkel zelf hebben
of kijk eens op het stort meestal gooien mensen hun pc weg maar halen ze de nog bruikbare dingen(zoals kabels) er niet uit
ide kabels vind je vaak niet in de grote winkels maar iedere zelfstandige computerwinkel heeft dit liggen
ik zelf heb in juni heel gent afgezocht naar zo'n ide kabel omdat de mijne 3 cm te kort was

en in de makro moet je dit zeker vinden denk ik (op mijn werk liggen ze met hopen en in alle kleuren, ze leveren aan mediamarkt, makro, belcompany, actionshop,...)
maar volgens mij is er in jouw buurt wel vast een klein handel (gouden gids kan wonderen doen) maar in grote winkels ga je dit niet vinden omdat die meestal alleen maar de populaire producten in de winkel zelf hebben
de pispaal <<
- bke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 6 keer
Marto: In Bellegem in de Bellegemsestraat is er een winkeltje, ik gok erop dat ze het daar hebben, ik heb er iig al een Molexsplitter gehaald! Suc6 verder met je zoektocht 

Ares: (CPU) AMD Ryzen 1800x (RAM) 16GB DDR4 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 970 EVO 250 GB (VGA) NVidia GeForce 1050 Ti 4GB (OS) Windows 10 Pro
Apollo: (CPU) AMD FX 8300 (RAM) 8GB DDR3 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 850 EVO 256GB (VGA) AMD Radeon HD 5850 (OS) Windows 10 Pro
Apollo: (CPU) AMD FX 8300 (RAM) 8GB DDR3 (HDD) Samsung Spinpoint F1 1TB (SSD) Samsung 850 EVO 256GB (VGA) AMD Radeon HD 5850 (OS) Windows 10 Pro
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
- Bedankt: 780 keer
Is dat écht zo'n probleem om die dingen te pakken te krijgen?
Ik ben gewoon naar de pc-boer in de straat gegaan met m'n te korte IDE-kabel, en heb uiteindelijk eentje van 80 cm mee terug genomen ... (welke nog vrij nipt was, moest namelijk aardig wat pc-onderdelen kruisen).
Ik ben gewoon naar de pc-boer in de straat gegaan met m'n te korte IDE-kabel, en heb uiteindelijk eentje van 80 cm mee terug genomen ... (welke nog vrij nipt was, moest namelijk aardig wat pc-onderdelen kruisen).