214 EUR onterecht aangerekende kosten.

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
noblemo
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 11 keer
Provider

Ik maak sinds 07/06/2012 gebruik van een Belgacom Pack Start met TV en internet.
Tot mijn verbazing bedroeg mijn eerste factuur EUR 302,90 waarvan EUR 214,00 'eenmalige kosten'.

Ik heb bij astel.be besteld waardoor ik recht had op oa "full installation gratis (€149)".
Als ik kijk op de site van Belgacom omvat dit de volledige installatie + de kosten van de technieker.
Ik heb dit zwart op wit in een bevestigingsmail staan.

Vervolgens was na amper 6 dagen mijn bbox al kapot. De dame van de klantendienst deed een test en zei dat er een technieker MOEST langskomen maar dat dit gratis zou zijn.
Achteraf bleek dan dat ik die bbox gewoon zelf kon inruilen in een Belgacom winkel, en dat had ik ook beter gedaan want voor de 10minuten dat de technieker aanwezig was werd nog eens EUR 85,00 aangerekend!
Spijtig genoeg heb ik geen bewijs van dat de dame mij verzekerde dat deze interventie gratis zou zijn en echt noodzakelijk was.

Ten slotte vind ik het zeer vreemd dat Belgacom mijn abonnement aanrekent van 01/07 - 31/08 terwijl ik pas geactiveerd ben op 07/07. Kennen ze de regel van 3 niet?

Zowel bij Astel als bij Belgacom verzint men excuses dat de komst van de technieker niet bij de gratis installatie zou zitten. Dit is zever, Full Installation is alles inbegrepen. En dat mag wel voor 149€!

Wat kan ik nu nog doen om de factuur te betwisten?
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Een technicus is gratis als het probleem aan de belgacomkant ligt (en dus betalend als het probleem ligt aan de kant van de klant zoals malware op de pc, ...)

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
noblemo
Member
Member
Provider

Het probleem is eerder dat ze vermelden dat deze technieker gratis zou zijn.
En mij niet inlichten over de mogelijkheid dat ik de bbox evengoed zelf kan inruilen (écht gratis).
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 62 keer

Je hebt besteld bij astel en zij dragen de verantwoordelijkheid dan ook om hun beloftes waar tegenover je te maken

Alleen wens ik je veel succes want zoals al eerder is gemeld is de bereidwilligheid van atsel om je , na de verkoop , te helpen minimaal

Ze gaan je afwimpelen naar Belgacom

Maar voor belgacom is astel de klant en niet jij , jij bent enkel de eindgebruiker

En zo geraak je er amper uit vrees ik

Nogmaals reden om altijd bij de bron zelf te gaan

Ik ook denk dat , als het probleem opgelost was met de bbox te wisselen , deze kosten op belgacom vallen

Maar van de installatie etc zullen ze niet tussenkomen mits de opdracht ( en hoofdwaarschijnlijk foute bestelling) van Astel kwam ...
The eternal and true pessimist :D
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 367 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

Niet direct beginnen bibberen, protesteer gewoon online op e-services de betr. extra kosten. Of bel gewoon naar hun gratis nr. Heb dit in het verleden ook al meegemaakt. En BGC heeft zonder al te veel discussie een creditnota opgesteld. Mocht er toch discussie blijven, open dan een dossier bij de ombudsman voor telecom. Maar zoals gezegd, tracht dit even aan te kaarten bij BGC, men doet m.i. niet echt moeilijk.

(wat natuurlijk niet wil zeggen dat BGC beter wat meer zou trachten om correcte facturen te sturen ;)
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
noblemo
Member
Member
Provider

Bedankt voor de reacties, ik zal nog eens proberen alles uit te leggen aan de helpdesk samen met mijn 'bewijzen' van Astel.
De kosten voor de herstelling zijn misschien een discussiepunt maar de rest van de problemen zou ik toch graag van hun kant opgelost zien.
UBremoved_3729
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

Toen ik in april ook klant ben geworden bij Belgacom ( vaste lijn , internet overal maxi ) werden mij ook allerhande materiaal en aansluitingskosten aangerekend .
Ik heb toen contact opgenomen met de helpdesk en deze kosten werden onmiddelijk gecrediteerd . Het ging bij mij over een 125 euro .
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 367 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

Yep, ik hoor deze praktijken net iets te vaak. Ze steken het op interne communicatiefouten of verkeerd gebruik van hun systeem, maar ik heb steeds meer het gevoel dat het opportunistisch extraatjes verdienen is. Anyway, punt is en blijft natuurlijk dat je je facturen altijd moet nakijken voor je ze betaalt. En zoals gezegd BGC crediteert vlotjes dus de fout wordt wel direct rechtgezet.
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
NielsH
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 9 keer

Zelfde verhaal hier met telkens zelfde conclusie: Belgacom factureert verwarrend, maar is steeds bereid om je verder te helpen en foutieve kosten te vergoeden.

Zelf meegemaakt:
* technieker komt langs in appartement. Beweert (zonder rond te kijken) dat het gebouw te oud is om telefoonaansluiting te hebben (wat volledig van de pot gerukt is). Belgacom stuurt mij factuur dat technieker onterecht moest langskomen > lang klagen > problem solved
* online bestelling van internet op BG site gaf recht op gratis activatie: kost werd achteraf toch gerekend: 0800... en kwartiertje zeuren en wachten helpt.
* Ik bestel TV bij internetabo en vraag omzetting naar Pack. Volgende drie facturen telkens als aparte kost en niet als pack gerekend. 3-maal lange telefoontjes en telkens opnieuw foutieve bedrag kwijtgescholden
* BG stuurt ongevraagd datastick op en factureert hiervoor. Ik heb bewijs zwart op wit dat ik niet besteld heb. Geven me X dagen om alles naar een BG winkel te brengen. Wanneer ik dat weiger (moest naar buitenland voor werk) dan wilt men dit alsnog factureren (!). Op de helpdesk even gewezen op het feit dat ik een ongevraagd naar mij gestuurd item steeds kosteloos mag houden... (wel alles na 4 weken teruggebracht hoor. Braaf.)
* ...

Eigenlijk heb ik dezelfde verwarring, miscommunicatie,... evenzeer meegemaakt met telenet alleen vond ik de houding veel minder flexibel en kan je alvast niet bellen naar een gratis 0800-nummer.
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 389 keer

heb je al gebeld naar belgacom.
Want belgacom is heel soepel om te crediteren
iphone 13 promax : 512gb orange oml + Extra surf
mercedes e220 OML
AirCard 810S : free mobile + fiber in saint cyprien
CAT Q10 5G Extra surf oml
imac : giga fiber
ipad pro 12,9 : 256gb Extra surf oml
a3ke
Elite Poster
Elite Poster

en vergeet zeker niet te vertellen dat je via Astel besteld hebt :D
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

NielsH schreef:* BG stuurt ongevraagd datastick op en factureert hiervoor. Ik heb bewijs zwart op wit dat ik niet besteld heb. Geven me X dagen om alles naar een BG winkel te brengen. Wanneer ik dat weiger (moest naar buitenland voor werk) dan wilt men dit alsnog factureren (!). Op de helpdesk even gewezen op het feit dat ik een ongevraagd naar mij gestuurd item steeds kosteloos mag houden... (wel alles na 4 weken teruggebracht hoor. Braaf.)
Hoe ga jij zwart op wit bewijzen dat je iets niet besteld hebt?
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 682 keer
Bedankt: 141 keer

ik heb hier paar weken geleden ook technieker over de vloer gehad, heeft ook enkel maar de bbox vervangen. er is geen kost aangekend zover ik weet/zie... wat ook maar logisch is me dunkt. ze hadden zelf maar moeten voorstellen de bbox te gaan ruilen als mogelijke oplossing. dus die kost van €85 lijkt mij onterecht. bel eens naar 080022800, en daarvoor zal er wel credit nota aangemaakt worden. wat astel betreft, da's een andere paar mouwen
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

xenne schreef:ik heb hier paar weken geleden ook technieker over de vloer gehad, heeft ook enkel maar de bbox vervangen. er is geen kost aangekend zover ik weet/zie... wat ook maar logisch is me dunkt. ze hadden zelf maar moeten voorstellen de bbox te gaan ruilen als mogelijke oplossing. dus die kost van €85 lijkt mij onterecht. bel eens naar 080022800, en daarvoor zal er wel credit nota aangemaakt worden. wat astel betreft, da's een andere paar mouwen
Fout, fout fout. Jij mag geluk hebben dat de technieker die modem niet heeft aangerekend, maar het is tegen de richtlijnen van belgacom. Belgacom is enkel verantwoordelijk tot en met het eerste aansluitpunt (NTP), alles daarachter is de verantwoordelijkheid van de klant, inclusief alle CPE zoals modem, decoder, telefoon en bekabeling.

De technieker had u €85 moeten aanrekenen voor zijn komst. En dat de helpdesk u had moeten adviseren om met de modem naar de winkel te gaan staat volledig los van hetgeen de technieker moet doen.

$0.02
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 682 keer
Bedankt: 141 keer

In theorie mag je dan we gelijk hebben, in praktijk zou ik die 85 euro nooit betalen, de klantendienst maakt immers de fout van mij geen omruilnummer te geven om andere modem te halen. Ik weet dat ze deze kost dan durven aanrekenen, maar ik raad iedereen aan dat niet te betalen, en ik heb nog geen weet van iemand die geen credit nota heeft bekomen in zo een geval
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Wat de klantendienst wel of niet doet kan mij geen fluit schelen.

Het gaat mij er om dat de technieker volledig in zjin recht is als hij die €85 aanrekent. Hij kan onmogelijk nagaan wat de helpdesk allemaal tegen de klant heeft gezegd. De klant kan hem uiteindelijk zoveel wijs maken als ze willen.

Het is dan aan de klantendienst om dat achteraf terug recht te zetten.
Proximus
ISP Official
ISP Official
Twitter: proximus
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 106 keer

Beste noblemo,

Indien je probleem ondertussen nog niet opgelost is, dan kan je me via een privébericht je klantgegevens bezorgen. (naam, klantnr., tel.nr., gsm nr.).
Dan zal ik je zo snel mogelijk een antwoord bezorgen.

Met vriendelijke groeten,

Eva
Vragen over Proximus? Bezoek ons Online helpcenter.
Meer info over de medewerkers van het Proximus forum? Bezoek de webpagina.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 740 keer

Trojan schreef:
NielsH schreef:* BG stuurt ongevraagd datastick op en factureert hiervoor. Ik heb bewijs zwart op wit dat ik niet besteld heb. Geven me X dagen om alles naar een BG winkel te brengen. Wanneer ik dat weiger (moest naar buitenland voor werk) dan wilt men dit alsnog factureren (!). Op de helpdesk even gewezen op het feit dat ik een ongevraagd naar mij gestuurd item steeds kosteloos mag houden... (wel alles na 4 weken teruggebracht hoor. Braaf.)
Euh... volgens mij is het aan Belgacom om te bewijzen dat hij iets besteld heeft en niet aan NielsH om te bewijzen dat hij iets NIET besteld heeft. Het moet niet gekker worden.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

Jack Daniels schreef:
Trojan schreef:
Euh... volgens mij is het aan Belgacom om te bewijzen dat hij iets besteld heeft en niet aan NielsH om te bewijzen dat hij iets NIET besteld heeft. Het moet niet gekker worden.
Dat is net mijn punt.
noblemo
Member
Member
Provider

Alle problemen zijn opgelost. :-)
Ik heb de klantendienst nog eens gebeld maar daar stuurden ze me door naar Astel ivm de installatiekosten.
Bij Astel werd ik dan weer doorgestuurd naar Belgacom etc...
Heb dan gisteravond in de e-services mijn factuur betwist en vanmorgen was alles in orde.
a3ke
Elite Poster
Elite Poster

En wie is weer de dupe van de praktijken van Astel , Belgacom :p
noblemo
Member
Member
Provider

Inderdaad.. Bij de Astel promo zat ook de 'eerste maand aan -50%' inbegrepen, ik ben benieuwd of ik daar nog iets van zal zien.
Maar ik ben al content dat alles zonder kosten in orde gebracht is.
NielsH
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 9 keer

@Trojan

Wat die datastick betreft: ja, ik kon dat bewijzen. Bestelling was online gedaan en je kon daar aangeven of je ook een datastick wilde (voor 45euro, dacht ik). Op het einde van de rit kreeg je een overzicht van al je bestelde (welk abo enz) en niet bestelde (niet aangevinkte opties, die datastick dus) items. Ik kon het dus perfect zwart op wit bewijzen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

a3ke schreef:Maar voor belgacom is astel de klant en niet jij , jij bent enkel de eindgebruiker ...
Dat denk ik niet. Belgacom factureert Astel niet, maar de eindgebruiker. Deze is dus de klant, en niet Astel.
Astel is hier gewoon een agent ...
a3ke schreef:En wie is weer de dupe van de praktijken van Astel , Belgacom :p
Waarom zou Belgacom de dupe zijn? Zij werken samen met Astel, dus tussen hen om het "uit te vechten" toch ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
a3ke
Elite Poster
Elite Poster

Maar Astel staat niet in loondienst van Belgacom dus draait Belgacom niet op voor fouten gemaakt door Astel , de partij die de bestelling plaatst op commissie

Vaak met onhoorbare bonussen en "interne" kortingen per produkt en optie etc

Dingen die de "eindgebruiker" dan achteraf niet wil (zoals nu hier ook weer)

Dus blijft Belgacom de dupe daar deze , onterrecht in vele gevallen , gestes doet naar de uiteindelijke klant EN dubbel de dupe daar Astel de bonussen en commisies toch blijft binnenrijven voor "valse" bestellingen dan ?

Nee ik blijf erbij , reseller is en blijft met redene opletten ! Vele zijn echt niet in het voordeel van de eindgebruiker
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

a3ke schreef:Dus blijft Belgacom de dupe daar deze , onterrecht in vele gevallen , gestes doet naar de uiteindelijke klant EN dubbel de dupe daar Astel de bonussen en commisies toch blijft binnenrijven voor "valse" bestellingen dan ?
Je lijkt precies medelijden te hebben met Belgacom? Belgacom heeft toch uit vrije wil gekozen om in zee te gaan met Astel? Indien ze zich "gedupeerd" zouden voelen zouden ze al lang het contract met Astel verbroken hebben.
De voordelen voor Belgacom zijn blijkbaar groter dan enkele nadelen ....

Maar ik ben akkoord, waarom een reseller gebruiken als je veel beter rechtstreeks kan gaan ...
Ik zou daarom Belgacom niet de dupe noemen (maar eerder de klant) !
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 685 keer
Provider

Misschien net via Astel omdat je daar grotere kortingen krijgt en meer gratis enzoverder. Belgacom kent het toch toe omdat het een reseller is, en zelf gaan ze je die voorwaarden niet geven.

Belgacom heeft ervoor gekozen om met Astel in zee te gaan en wat er in dat contract staat, daar hebben u en ik het raden naar. Maar we hoeven het ons ook niet aan te trekken.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
a3ke
Elite Poster
Elite Poster

In zulke contracten haalt uiteindelijk BGC er meer voordeel uit dan nadeel

Maar in essentie blijft BGC de dupe van oneerlijke transacties (zoals deze van de TS)

De TS staat natuurlijk , als laatste op de laddersport , met de miserie

Maar Astel wint eraan en verliest in jou opzicht dan nooit iets mits ze nooit iets kunnen fout doen ? (terwijl als ze de juiste bestelling hadden doorgegeven er inderdaad niets mis was gegaan maar hadden ze ook minder commissie/bonus)

En moet BGC de fout van Astel dan maar rechtzetten zodat de TS , de eindgebruiker zijn gelijk zou krijgen

Dan ben ik vrij zeker dat BGC de dupe van dit alles mag genoemd worden hoor philippe
technieker
ISP Staff
ISP Staff
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 76 keer

Alles na de NTP is normaal gezien voor de klant. Behalve voor de bbox, die huur je zogezegd.
De technieker heeft een forfait aangerekend.
aceke
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 15 keer

nogtans bij de nieuwe facturatie regels is het:
binnen 14 dagen na instal tech ALTIJD gratis tenzij duidelijke fout van klant

indien na 14 dagen bij het omruilen van toestellen enkel verplaatsing aanrekenen

nu uiteindelijk hangt het van de tech af, er wordt op grote willekeur gefactureerd

ikzelf factureer bijna nooit bij het vervangen van bgc modems omdat de klantendienst eerst zelf zou moeten zeggen om de toestellen te ruilen en dat doen ze niet
dus ik ben van meening dat de klant daar niks aan kan doen
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”