. Inderdaad. Ik heb het dan ook niet over de betrouwbaarheid van een schijf maar over de levensduur van een schijf. Dat zijn 2 verschillende zaken hé. Een toestel/component kan ontworpen zijn voor een lange levensduur maar toch een relatief lage betrouwbaarheid hebben.Kenw00t schreef:Uw eigen paper zegt wel dat datasheets niet te vertrouwen zijn:
De aangehaalde paper zegt wel dat er weinig verschil is qua betrouwbaarheid tussen "goedkopere" schijven en "duurdere" schijven gedurende hun levensduur van 5 jaar. Ik kan echter nergens in de documentatie van seagate, WD of hitachi vinden dat de schijven ontworpen zijn voor een levensduur van 5 jaar. Daarom dacht ik dat garantie een maat was voor "levensduur". Ondertussen begin ik toch ook te geloven dat dit niet waar is. Harde schijven zijn dus ontworpen voor een levensduur van 5 jaar? De garantie is dan gewoon een "service" naar de consument toe. Dan koop ik inderdaad liever schijven men een iets hogere AFR, lagere prijs en kortere garantieperiode. Of is de levensduur waarvoor de HDD's ontworpen zijn vastgelegd in een norm waaraan de fabrikanten zich houden? Als alle schijven ontworpen zijn voor een levensduur van 5 jaar, is het voor de thuisgebruiker eenvoudig kiezen. Neem gewoon de goedkoopste schijven als performance niet belangrijk is (zoals vb in een nas) en zorg voor een goede omgeving voor de schijven.
Gelezen. Het hier gaat het meer over de betrouwbaarheid van een schijf. Of ik thuis nu gemiddeld 1 schijf om de 10 jaar moet vervangen of 1 schijf om de 100 jaar, maakt eigenlijk niet zo veel uit. Ik ben gewoon opzoek naar het verschil in levensduur tussen schijven van verschillende fabrikanten.Kenw00t schreef:Enfin, lees dit artikel eens, inclusief comments: http://wikibon.org/wiki/v/The_Disk_Driv ... age_Crisis
Iemand die een commentaar geschreven heeft op het artikel dat jij aanhaalt zegt letterlijk dat de garantie evenredig/gelijk/samenvalt is met de levensduur.
Fair point. The warranties are comensurate with the replacement & upgrade cycles we see in the field. But warranties don't make disks or ISEs inherently more reliable; they're the insurance policy, and this is a marketing point, not a technology point.