Harde schijven

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Het valt me op dat de schijven weer in prijs aan het zakken zijn. Ik merk ook op dat er na de overstroming enkele producenten zijn samengevloeid. Samsung en seagate worden al samen op een website gezet. Op zich niets mis mee dat deze markt zijn positie weer inzet. Maar bedoeling van dit topic is eigenlijk om ervaringen van dit type apparatuur uit te wisselen.
Zelf ben ik jaren gebruiker geweest van seagate, tot WDC met de green editie op de proppen kwam. Maar de 3TB green versie heeft blijkbaar niet zo'n lange levensduur. Ik zelf heb er a twee moeten retourneren na ongeveer 4000 werkuren.
Met samsung schijven heb ik dan weer wel een goede ervaring. De HD204UI had wel een firmware update nodig om in een RAID opstelling goed te werken, maar dat nam ik er graag bij.
Nu neig ik in de toekomst om weer naar seagate over te stappen. Omdat samsung blijkbaar niet meer gemaakt word en ik met WDC slechte ervaringen heb gehad. Het omruilen verliep echter wel vlot, maar het zou eigenlijk niet mogen gebeuren.
Zijn er overig gebruikers van Hitachi, en zijn er al mensen die de 4TB hebben uitgetest ?
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

Gehoord van verkoper pc winkel: samsung schijven gaan om de haverklap kapot, daarmee verkocht hij deze niet meer.
=> hier zijn er 2 verschillende samsung schijven kapot gegaan.
Zeer tevreden van de wd green hdd.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
Bedankt: 103 keer

Gehoord van verkoper pc winkel: samsung schijven gaan om de haverklap kapot, daarmee verkocht hij deze niet meer.
Hier net omgekeerd, samsung is top hier mijn vaste schijf met os op zit er nu al 4jaar en heeft daarvan zeker 3.5jaar in bedrijf geweest en werkt nog super.
Ook mijn 4andere van samsung werken nog vlot.
WD ook geen probleem mee.

Memup is ook in orde (geen idee welk merk de interen hds zijn)
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 450 keer

WD komt er niet meer in, die dingen gaan te snel stuk. Seagates, nooit echt problemen mee, ondertussen toch al zo'n 50+ disks ver en ze draaien nog allemaal !

Vroeger ook veel vertrouwen in WD, maar ze sterven in bosjes. Bij bedrijven waar management gedaan wordt sterven ze ook in bosjes (ook de enterprise HDD's)
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Positief bij WDC is dat je op de black editie 5 jaar on site garantie hebt. Enkel de 3TB green variant heeft mijn twijfels.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

Klopt, maar ze faalt nog altijd, wat spijtig is.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Nog een relevant wikipedia-artikel waarbij de monopolievorming stilaan wel duidelijk wordt: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_de ... ufacturers

Mijn ervaring met HDD's is divers: In het kort ben ik het meest tevreden met Samsung Spinpoints geweest, maar de HDD die hier het langst aan een stuk heeft gewerkt (denk 9 jaar) was een IBM Deskstar, het type dat ook vaak "deathstar" genoemd werd.
WD valt tegen, en ik weet niet wat in LaCie zit, maar die dus ook :-)
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

Hier kopen we enkel maar Seagate 2/3TB nog aan voor camerabewaking recorders. WD veel tegenslag mee gehad met 1TB green series. 80-tal schijven op 80 verschillende sites mogen gaan weghalen en vervangen. Ook WD20EURS, speciaal voor video recorders gemaakt zogezegd... Nu ja, daarop installeert men best geen OS ook ;) Nu goed, voor de OS schijven word het nu een SSD! :p
joriz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 59 keer
Bedankt: 49 keer

Vaak gaan de western digitals green series vroegtijdig stuk door het veelvuldig head parken. WD gebruikt dit om energie te besparen.
Men had vroeger een tool, WDIDLE, waarmee je dat kon uitschakelen. De nieuwe schijven zouden deze setting nietmeer behouden na een powercycle.
Door dit probleem ben ik afgestapt van western digitals, in seagates en samsungs had ik al helemaal geen vertrouwen.
Ik gebruik enkel nog Hitachi voor datastorage in raid, ze verbruiken meestal wel iets meer omdat ze vaak meer platters gebruiken dan andere merken. Hierdoor kunnen ze ook wat warmer worden maar dat is minimaal.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
Nr10
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 20 keer

Op tweakers.net loopt er een interessant topic over de prijsevolutie sinds de gekelderde productie!
Wat betrouwbaarheid betreft, kan ik enkel beamen dat Samsung in mijn geval een duurzame fabrikant is gebleken. Heb hier twee schijven van hun steken, HD103UJ en SJ, tot nu toe geen enkele klacht. Performancegewijs ook zeer tevreden.

De WD30EZRX Caviar Green kent een hoog uitvalspercentage. Kijkend naar de huidige prijs/GiB is het prijsbewuster om voor een 3TB schijf te opteren, tenminste als we puur naar opslagdoeleinden kijken. Seagate als alternatief voor WD ga ik zeker in overweging nemen.

http://www.anandtech.com/show/5635/west ... chi-buyout

Hitachi's zijn iets duurder maar blijken, dankzij het voortbouwen op oudere maar betrouwbare technologie, een zeer hoge MTBF te hebben en weinig geretourneerde drives.

Ik hoop persoonlijk op:

- aanhouden dalende prijs SSD's
- geen al te nare neveneffecten van de oligopolie die aan het vestigen is
- prijsdaling naar oude niveau's (wie niet :))
- omhoog krikken van opslagcapaciteit bij magnetische schijven zonder extra verbruik en warmte.

Laat de Sint maar komen!
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

- prijsdaling naar oude niveau's (wie niet )
Waar is de tijd dat je € 60 betaalde voor 2TB. :banana: . Gezien de huidige vorming kan dat nog wel een jaar of twee duren. De verliezen door de overstroming moeten eerst terug gevorderd worden.
Nr10
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 20 keer

Kwartaalcijfers van de grote spelers zien er nochtans zeer mooi uit. Kan me vergissen maar ik denk dat ze de schaarste op dit moment wat in de hand werken
en er een artificiële zwik aan geven. Los van al het lokale menselijke leed, want dat behoort tot de ver-van-ons-bed show als je ons soms ziet discussiëren over dingen die niet meer aan onze verwachtingen als consument voldoen, zijn ze redelijk snel ''boven water'' gekomen.

Ik persoonlijk stel de aankoop van extra capaciteit nog wat uit. Ben nogal bang voor een acute dip en dan zou ik me pas echt bedrogen voelen, vooral omdat het een puur recreatief doeleinde heeft. Degenen die HDD's nodig hebben voor professioneel gebruik zullen allicht ook vloeken maar niet zolang twijfelen.
Ben nu eerder geneigd een SSD aan te schaffen om tot de wondere wereld van grote IOPS te behoren :)
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

inderdaad.. de prijzen van de SSD's kelderen..
Zie maar eens naar de Samsung schijven en de Crucials... Prachtig gewoon :)
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

SSD zijn inderdaad wel leuke dingen, maar kunnen we het nu over de magnetische schijven houden ?
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 396 keer
Bedankt: 194 keer
Provider

Er zijn maar 2 soorten harddisks: kapotte en die nog kapot moeten gaan...
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

WD blue 600gb 10/2009
Seagate 80gb
Toshiba 60gb
Hitachi 60gb
Samsung 100gb 2005
Fujitsu 80gb 2006
Toshibha 80gb
Hitachi 250gb 8/2008
Samsung 80gb 4/2006
Maxtor 40gb
WD 80gb 3/2004
Samsung 100gb 9/2005

Is de deathlist die dringen naar het containerpark moet ;-)
Buiten die wd van 600gb allemaal vrij normaal denk ik.
TomVH
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 7 keer

Ik heb totaal geen ervaringen maar kun je niet gewoon gaan kijken naar de garantietermijn?
Seagate => 1jaar
WD => 2jaar
Hitachi => 3 jaar
(bovengenoemde termijnen zijn voor de goedkopere HDD's).

Staat de garantietermijn niet rechtstreeks in verhouding met de levensduur van de HDD? Dat lijkt me toch logisch. De ontwikkelaars zullen de schijven toch zodanig ontwikkelen dat ze in de slechtste omstandigheden waaraan ze blootgesteld mogen worden niet defect gaan binnen de garantieperiode (met uitzondering van de standaard uitval). Binnekort ga ik ook mijn huidige server vernieuwen en ik ga toch kiezen voor de Hitachi vanwege de langere garantie.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Nah, je kan niet in de toekomst kijken.....
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 367 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

Voordat de prijs zo is beginnen stijgen raadde ik altijd aan om gewoon raid1 of 5 te gebruiken. Vandaag wordt dat stilletjes aan terug mogelijk, maw kwestie van tijd voordat de prijzen terug op het niveau voor de overstroming zijn.
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

TomVH schreef:Ik heb totaal geen ervaringen maar kun je niet gewoon gaan kijken naar de garantietermijn?
KNIP
Staat de garantietermijn niet rechtstreeks in verhouding met de levensduur van de HDD?
Garantietermijn heeft niets te maken met levensduur. Als je zo redeneert, kan je elke twee jaar nieuwe elektronica in huis halen. Twee jaar is in belgie verplicht en al hetgeen daar boven komt is omdat de fabrikant zich dat kan permitteren. De black editie van WDC heeft 5jaar garantie,maar alsnog heeft een kennis deze na 3 jaar moeten retourneren. Overigens heb ik nu een 320GB seagate van 2005 die nu dienst doet om mijn systeem te backuppen.
Hitachi disken zouden vrij snel warm worden en zijn voor een stille raid-opstelling niet geschikt. Een meer aktieve koeling is dan meer gewenst.
TomVH
Pro Member
Pro Member

mailracer schreef:garantietermijn heeft niets te maken met levensduur. Als je zo redeneert, kan je elke twee jaar nieuwe elektronica in huis halen.
hmmm, ik weet het toch zo niet. Ik zeg ook niet dat de levensduur gelijk is aan de garantie periode. Ik denk dat de garantieperiode een maat is voor de levensduur. Ik spreek specifiek over HDD's en niet over ander elektronicamateriaal. Een printer is ook ontworpen om x pagina's te kunnen drukken in bepaalde omstandigheden. Als je dan weet hoeveel je drukt per jaar, kun je met hoge zekerheid de levensduur gaan bepalen. Het rare is dat bij de gewone printers de fabrikanten niet meegeven pagina's een printer kan printen.

Een HDD moet ook ontworpen zijn om in een bepaalde omstandigheid met relatief hoge zekerheid een bepaalde levensduur te halen. Bij de goedkopere schijven kan ik negens gegevens vinden te gaan bepalen om de levensduur te bepalen. Vandaar dat ik toch nog altijd denk dat de garantieperiode een maat is voor de levensduur. Tenzij iemand grondig kan argumenteren waarom dit niet zo is.
mailracer schreef:De black editie van WDC heeft 5jaar garantie,maar alsnog heeft een kennis deze na 3 jaar moeten retourneren
Dan heeft hij toevallig geen geluk gehad. Er is altijd een bepaalde uitval hé. Hij zal misschien toevallig zo een schijf hebben? Of de schijf is in een omgeving geplaatst die niet geschikt is voor de schijf? Als je nu 100 schijven zou hebben waarvan er 20 het begeven binnen de 3 jaar terwijl ze een garantieperiode hebben van 5 jaar en de omgevingsvoorwaarden zijn gerespecteerd, dan zou ik het 100% met je eens zijn.
mailracer schreef:overigens heb ik nu een 320GB seagate van 2005 die nu dienst doet om mijn systeem te backuppen.
En die staat sinds 2005 dag en nacht aan in dezelfde omgeving als de black WDC?
mailracer schreef:Hitachi KNIP Een meer aktieve koeling is dan meer gewenst.
De datasheet van hitachi geeft aan dat geen actieven koeling nodig is als ... . Misschien worden ze iets warmer waardoor meer koeling nodig is om ze op de zelfde temperatuur te houden als een schijf van WDC. Maar wil het daarom zeggen dat ze actief gekoeld moeten worden? Misschien zijn de schijven ontworpen zodat ze beter bestand zijn tegen hogere temperaturen? Misschien is het juist de bedoeling dat ze op een hogere temperatuur komen?
mailracer schreef:Hitachi disken KNIP zijn voor een stille raid-opstelling niet geschikt
Waarom? Waarom de WDC wel?
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

Meer info over hard drive failures: http://static.googleusercontent.com/ext ... ilures.pdf
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

uitgaand van je standpunt moet je dus rekening houden met een falen van de disk in functie van de garantie. Kan toch niet. Een disk moet gewoon doen waar hij voor geschikt is.
-----
Die black editie stond in een desktop waarvan de intake fans de schijven koel hielden. Dus niet in verkeerde omstandigheden.
-----
De seagate van 320 heeft een 6 tal jaar dienst gedaan als systeemschijf. Na het aanschaffen van een SSD doet deze dient als backup. Niet slecht dus, of gewoon geluk.
-----
Een HDD moet ook ontworpen zijn om in een bepaalde omstandigheid met relatief hoge zekerheid een bepaalde levensduur te halen. Bij de goedkopere schijven kan ik negens gegevens vinden te gaan bepalen om de levensduur te bepalen. Vandaar dat ik toch nog altijd denk dat de garantieperiode een maat is voor de levensduur.
Een schijf word inderdaad ontworpen voor een specifiek doel. ALs een fabrikant een bepaalde zekerheid heeft van zijn produkt dan zal de garantie ook langer zijn dan de normale 2 jaar, maar ook duurder in aankoop. trouwens elke schif is identiek van opbouw. De lees en schrijfkoppen zouden voor elk type dezelfde zijn. Ik herinner me nog goed dat dit ter sprake kwam bij de bewuste overstroming.

Aan de andere kant geeft apple maar 1 jaar garantie, terwijl er toch verwacht word dat deze toestellen lang zouden meegaan.
----
Hitachi schijven kunnen er niet tegen om tegen elkaar met een kleine spatie in een bakje te zitten zonder aktieve koeling, net zoals de black editie van WDC. De datasheet van hitachi klopt wel als ze stand alone ingebouwd word. Overigens kan je schijven beter niet warmer laten worden dan 45 graden om van een lange levensduur te genieten. Wat geld voor alle schijven trouwens. De green editie van WDC draait op een lager toerental wat scheelt in warmte ontwikkeling. Door deze groene functie verbruiken ze minder en zijn ze dus koeler.
Tim.Bracquez schreef:Meer info over hard drive failures: http://static.googleusercontent.com/ext ... ilures.pdf
Ik neem aan dat je dat engelstalig document gelezen hebt en even kort kan samenvatten ??
TomVH
Pro Member
Pro Member

mailracer schreef:e seagate van 320 heeft een 6 tal jaar dienst gedaan als systeemschijf. Na het aanschaffen van een SSD doet deze dient als backup. Niet slecht dus, of gewoon geluk.
De vraag is dan hoeveel procent van de tijd de pc aan staat en etc. Als je een populatie schijven installeert in dezelfde omstandigheden zal de kans op falen op een bepaald tijdstip sterk stijgen. Op dit punt hebben de schijven dus het eindpunt van hun levensduur bereikt. Natuurlijk zullen er tijdens de levensduur ook een bepaald percentage schijven sneuvelen. Als ik de datasheets van de schijven naast elkaar leg, kan ik uit geen enkele parameter een maat voor de levensduur bepalen. Het enige wat me dus logisch lijkt is de garantieperiode. Ik ben ook maar een leek in de zaken en ik heb totaal geen ervaring maar ik zie enkel de garantieperiode als maat voor levensduur. Voor de HDD's dan. Niet voor ander elektronicamateriaal.
mailracer schreef:green editie van WDC draait op een lager toerental wat scheelt in warmte ontwikkeling.
Hitachi heeft toch ook schijven van 5k4 rpm. Bekijk gewoon het verbruik in de datasheet en dan weet je de warmteontwikkeling. Als de hitachi 5k3000 evenveel verbruikt een schijf van WDC, zal temperatuur ook wel niet zo veel uiteenlopen.
Tim.Bracquez schreef:Meer info over hard drive failures: http://static.googleusercontent.com/ext ... ilures.pdf
heb ik een tijdje geleden ook gelezen. Maar als ik de tekst lees en probeer te begrijpen kan ik nog altijd geen beeld vormen van het verschil in levensduur tussen schijven van verschillende fabrikanten.

Verschil tussen MTBF en levensduur staat hier uitgelegd. Maar met al deze informatie kan ik nog altijd geen beeld vormen van het verschil in levensduur tussen schijven van verschillende fabrikanten. Ook niet tussen schijven van dezelfde fabrikant.
mailracer schreef:aan de andere kant geeft apple maar 1 jaar garantie, terwijl er toch verwacht word dat deze toestellen lang zouden meegaan.
Hier heb je wel een punt.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Ik snap uw redenering echt niet hoor ? Er zijn zoveel factoren die meespelen die bepalen of een schijf snel defect kan gaan of niet.
Wat ik wel weet is dat de garantieperiode daar niet bijhoort, dat is net als zeggen, de duurste schijf zal wel langst meegaan.
TomVH
Pro Member
Pro Member

Hoe maak je dan de keuze uit fabrikant A of B? Als je de datasheets naast elkaar legt zijn ze zo goed als gelijk.

Veronderstel je plaatst 1000 schijven van fabrikant A en 1000 schijven van fabrikant B. Beide soorten schijven zitten in dezelfde prijsklasse en worden voor dezelfde toepassing aanbevolen. VB 2 green schijven voor desktop gebruik. De 2000 schijven plaats je in dezelfde omgeving (zelfde belasting, POH,...). Er zal een bepaald aantal schijven sneuvelen zoals aangegeven door de fabrikant (MTBF of etc). Op een bepaald tijdstip zullen er opmerkelijk veel schijven beginnen te falen. Dit wil dus zeggen de de schijven het einde van hun levensduur bereikt hebben. Dit tijdstip zal voor de schijven van fabrikant A verschillend zijn van fabrikant B. Of misschien ook niet. Hoe kun je uit de gegevens die je krijgt van de fabrikant de levensduur van een schijf gaan beoordelen? Ik dacht (en denk eigenlijk nog altijd) dat de garantieperiode die je krijgt hier iets mee te maken heeft.

Stel: je plaatst 1000 3TB seagate green schijven (1 jaar garantie) en 1000 3TB hitachi green schijven (3 jaar garantie). Beide schijven zitten in dezelfde prijsklasse, zelfde toepassingsgebied, zelfde vermogen,.... Op welk tijdstip zullen veel schijven beginnen falen? Volgens mij zal dit tijdstip later liggen bij de hitachi schijven dan bij die van seagate.

Ik kan er totaal naast zitten hoor maar dan hoor ik het wel.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Je zit er totaal naast... wat niet wil zeggen dat je een slechte keuze maakt door schijven met 3 jaar garantie te kiezen... je hebt nl. een jaar meer de garantie dat je schijf vervangen gaat worden, niet meer, niet minder.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Prijzen bepalen ook de concurrentie tussen deze maatschappijen. Garantie en prijs zijn heus geen maatstaf voor een goed produkt. Na het ineenstorten van de harddiskmarkt zijn er maar twee firma's meer aktief trouwens. Hitachi en seagate zijn samengevloeid. Welke van deze twee zou je dan aanbevelen in deze nieuwe structuur?
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Ik koop in ieder geval alleen nog Seatachi's
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

WDC green komt er bij mij niet meer in. De black editie heeft een streepje voor door de performantie en kan dus nog overwogen worden.
Met hitachi heb ik enkel ervaring mee in een gesloten passief gekoelde behuizing en na veelvuldig gebruik is deze gesneuveld door de warmte.
Seagate heeft een neutrale positie en kan in de toekomst weer gebruikt worden. Samsung maken ze niet meer.
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb nog Geen enkele WD green defect of zien terugkomen....
Laatst gewijzigd door iceke 28 jun 2012, 23:19, in totaal 1 gewijzigd.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Ook niet de 3TB variant ? Ruilen van defecten gaat overigens veel vlotter via de WDC website, dan via de winkel.
TomVH
Pro Member
Pro Member

iceke schreef:Je zit er totaal naast...
Zo is het gemakkelijk. Zeggen dat iemand het totaal verkeerd voor heeft maar niet zeggen waarom en zonder enige argumentatie.

Nog een belangrijk argument om aan te nemen dat de levensduur wel degelijk "gekend" moet zijn.
Lampen hebben ook een bepaalde aantal branduren. X % van de lampen zal stuk zijn na het aantal branduren opgegeven door de fabrikant. De lampen zullen dus preventief vervangen worden. Ook moet het aantal branduren gekend zijn zodat budget voorzien kan worden als de lampen vervangen moeten worden.

Wordt in datacenters niet ongeveer het zelfde principe toegepast? Je als je ongeveer de levensduur kent van een HDD, kun je budget voorzien om de HDD's preventief te gaan vervangen. Je moet dan wel de levensduur van de HDD's kennen. Of toch bij benadering.

Als dit correct is, kan dit toch doorgetrokken worden naar de goedkoper HDD's voor thuisgebruik. Je moet enkel een parameter vinden voor "levensduur". Dan kun je de schijven perfect gaan vergelijken en de juiste keuzen maken.
mailracer schreef:Hitachi en seagate zijn samengevloeid
Dat wist ik niet.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 684 keer
Bedankt: 156 keer
Provider

Synology heeft toevallig vandaag een blog-topic gewijd aan de verschillen in harde schijven:

http://blog.synology.com/blog/?p=1130
TomVH
Pro Member
Pro Member

Daar wordt toch niks nieuws vermeld?
Of note, since DSM 2.2Ref: 26 – Synology introduced their own sector recovery subroutine operating in the background, called Dynamic Bad Sector Recovery, to “further enhance the system reliability” with hard drives. This function basically operates in conjunction with DCDs or ECDs, to help maintain availability of a volume when encountering defective sectors on hard drives.
Is dat niet gewoon raid scrubbing? Staat standaard aan in ubutu server (maandelijks) en debian (wekelijks).
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

TomVH schreef:Zo is het gemakkelijk. Zeggen dat iemand het totaal verkeerd voor heeft maar niet zeggen waarom en zonder enige argumentatie.

Nog een belangrijk argument om aan te nemen dat de levensduur wel degelijk "gekend" moet zijn.
Lampen hebben ook een bepaalde aantal branduren. X % van de lampen zal stuk zijn na het aantal branduren opgegeven door de fabrikant. De lampen zullen dus preventief vervangen worden. Ook moet het aantal branduren gekend zijn zodat budget voorzien kan worden als de lampen vervangen moeten worden.

Wordt in datacenters niet ongeveer het zelfde principe toegepast? Je als je ongeveer de levensduur kent van een HDD, kun je budget voorzien om de HDD's preventief te gaan vervangen. Je moet dan wel de levensduur van de HDD's kennen. Of toch bij benadering.

Als dit correct is, kan dit toch doorgetrokken worden naar de goedkoper HDD's voor thuisgebruik. Je moet enkel een parameter vinden voor "levensduur". Dan kun je de schijven perfect gaan vergelijken en de juiste keuzen maken.
Je bekijkt het veel te simplistisch. Er zijn zoveel factoren die invloed hebben op de levensduur van HDDs dat je dit niet zomaar 1 op 1 kan vergelijken met de branduren van lampen. Zelfs bij deze laatste zijn er veel factoren die hun invloed kunnen hebben. Sommige mensen geloven bijvoorbeeld ook blindelings het gemiddelde verbruik van een nieuw type wagen, terwijl dit helemaal niet te betrouwen is omdat niemand perfect rijdt en iedereen zijn eigen rijstijl heeft.

Je vergelijking tussen datacenters en thuisgebruik gaat dan ook niet op. In een datacenter zal een HDD in heel veel gevallen 24/7 draaien. Bij thuisgebruik is dit niet zo omdat je je PC of laptop geen 24 uur laat aanstaan (tenzij je thuis een server draait ofzo). Het vele aan- en uitzetten van een schijf is namelijk een niet te onderschatten factor:

http://serverfault.com/questions/29358/ ... 9359#29359
http://superuser.com/questions/17228/is ... ks-harmful

Het voorzien van een budget om HDDs te vervangen in een datacenter is iets wat ik nog nooit gezien heb. Bij enterprise storage neemt men meestal een support contract af dat alle disk failures dekt voor 3 of zelfs 5 jaar. Zo'n systeem zal in geval van hdd failure dan een call home doen en binnen de x aantal uur zal er een dude staan in dat datacenter met een nieuwe disk. Zo simpel is het. Er is nu eenmaal geen magische formule om disk failures te voorspellen en afaik houden de fabrikanten zich daar ook niet mee bezig.

Wat mij betreft: thuis heb ik een mix van Samsung, WDC Green, Blue en Black. En ja, een Samsung disk heeft het na 4 jaar begeven, maar ik was nog netjes in garantie... In de enterprise arrays zie ik op SAS en SATA niveau hoofdzakelijk Seagate. Hier en daar nog een Hitachi maar dat is het... SSDs zijn een ander verhaal.
TomVH
Pro Member
Pro Member

Kenw00t schreef: Het vele aan- en uitzetten van een schijf is namelijk een niet te onderschatten factor:
Staat vermeld in de datasheet van de HDD. Als je vb zelf een server maakt en je laat je HDD's maar in idle gaan na vb 2u inactief zie ik zeker geen probleem. OK, als je de HDD continu laat aan- en uitschakelen, zou het natuurlijk wel een probleem kunnen vormen.
Kenw00t schreef:Het voorzien van een budget om HDDs te vervangen in een datacenter is iets wat ik nog nooit gezien heb
ik meet dit hier gelezen te hebben. Ben het niet zeker meer. Ik moet het morgen nog eens herlezen op de trein. Het is te lang geleden.
Tim.Bracquez
Elite Poster
Elite Poster

mailracer schreef:Ik neem aan dat je dat engelstalig document gelezen hebt en even kort kan samenvatten ??
Ik denk dat je zelf ook kan lezen. Leer je gelijk wat bij :)
Heb dit een tijdje geleden gelezen.
Laatst gewijzigd door Tim.Bracquez 28 jun 2012, 23:41, in totaal 1 gewijzigd.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Uw eigen paper zegt wel dat datasheets niet te vertrouwen zijn:
Annual failure rates (AFR) for disk drives according to research conducted by Schroeder and Gibson at Carnegie Mellon, range from 2%-13%, significantly higher than vendor spec sheets imply (i.e. AFR’s of less than 1%).
Enfin, lees dit artikel eens, inclusief comments: http://wikibon.org/wiki/v/The_Disk_Driv ... age_Crisis :-)
iceke
Elite Poster
Elite Poster

[quote="TomVH"] Zo is het gemakkelijk. Zeggen dat iemand het totaal verkeerd voor heeft maar niet zeggen waarom en zonder enige argumentatie.
/quote]
Dat had ik toch al gedaan ? De levensduur van schijven hangt af van verschillende factoren (niet in het minste degene die zij niet kunnen controleren, schokken/trillingen,warmte,de kwaliteit van uw voeding enz.)
De garantieperiode is echter een commercieel iets, ze geven meer garantie op hun duurdere schijven of op de concurrentie, net zoals de uiteindelijke verkoopprijs weinig te maken heeft met de bouwkwaltiteit of met de prijs om dat ding te bouwen.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”