Andere Windows cd gebruiken voor OEM?

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
SamuelDebruyn
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 38 keer

Hallo

Ik heb een Windows cd met retail Windows 7 Ultimate upgrade. Kan ik die gebruiken om OEM Home Premium opnieuw te installeren? Ik heb ook eentje met Windows 7 Professional volledig retail. Kan ik die daar dan voor gebruiken moest die eerste niet werken? Ze zijn allemaal 64-bits. De OEM en de Ultimate zijn in het NL en de Professional is in het Engels maar ik heb wel nog een aparte cd met language packs (ook 64-bits).
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

Normaal zijn alle cd's hetzelfde van opzet, alleen een verschil in 32 of 64bit. Enkel het nummer bepaald wat geinstaleerd zal worden.
Wel moet je opletten dat een gewone winkelversie niet op een merkpc zal gaan. Meestal zijn er later problemen met de activatie ervan.
SamuelDebruyn
Plus Member
Plus Member

Ok, bedankt :) Als ik je goed begrijp dan gaat dit dus niet werken (met retail cd de OEM versie installeren).
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

dat gaat wel, maar de activatie kan problemen opleveren. Je kan een backup voorzien, en de zaak instaleren. Daar doe je niets mis mee. en zien hoe het loopt
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Je kan altijd telefonisch opnieuw activeren (Windows met retail dvd installeren met een oem key)
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

Ik zal even mijn verhaal schetsen. Toen ik in mijn laptop een SSD wou inbouwen met een verse windows vista versie, dan deed ik dit ook met een oem DVD. Dit ging, ook het invoeren van de product key van de laptoplicentie ging. Maar het activeren nadien lukte niet, ook niet via de telefoon. Ik greeg steeds een foutmelding en heb de pogingen dus gestaakt.

Bij navraag op diverse fora vertelde men echter dat het mogelijk moest zijn, maar de praktijk leverde andere resultaten op.
Het is een trial and error dus.

Ik was dus genoodzaakt om ofwel een sony recoverycd aan te vragen of de partitie in zijn geheel over te nemen.
SamuelDebruyn
Plus Member
Plus Member

Die Windows 7 Professional X64 met alle language packs gebruik ik momenteel dus dan zal ik die maar installeren...
mailracer
Elite Poster
Elite Poster

laat je ons nadien even weten of de activatie gelukt is ?
SamuelDebruyn
Plus Member
Plus Member

Ik vermoed dat dat sowieso zal werken aangezien het een retail is met een verse install. Ik zal hier nog een update posten maar aangezien het voorlopig weer lijkt te werken na een checkdisk ga ik wachten tot na de examens voor de installatie.

Die Win 7 Pro is gewoon een volledige ISO met code die ik gratis krijg als student.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 86 keer
Bedankt: 264 keer

Retail-cd en MSDN-cd met productcode van Asus werkt hier perfect.

Gewoon installeren zonder cd-key en dan pas invoeren na installatie. et voila!
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 772 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Nope, zal niet werken.

Er zijn 3 "versies" van Windows (buiten de gewone home, home premium, professional, enterprise, ultimate etc etc).
De serials tussen deze 3 versies zijn onderling niet wisselbaar.

- OEM: die hangt af van welk merk, een HP OEM zal niet werken met een Dell OEM key.
- Retail: die je in de winkel koopt
- VLK (MAK of KMS): voor bedrijven

Als je een VLK of retail versie hebt, dan zal je OEM key hier niet op werken. De enige key die overal op werkt is een VLK MAK, maar daar geraak je als gewone sterveling/particulier niet aan.

Maar zoals gezegd, als je je verhaal aan de telefoon uitlegt, doet MS er meestal niet moeilijk over, en geeft je telefonisch wel een key die in jouw situatie zal werken.
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 179 keer

Je kan een retail versie van Windows XP nochtans prima activeren met een OEM key als je deze tool gebruikt. De key laat je gewoon leeg tijdens de installatie. Een CD met Service Pack 3 is wel een vereiste. Onder Windows 7 is die tool niet nodig.
Laatst gewijzigd door Petervanakelyen 28 mei 2012, 11:08, in totaal 1 gewijzigd.
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

selder schreef:Nope, zal niet werken.

Er zijn 3 "versies" van Windows (buiten de gewone home, home premium, professional, enterprise, ultimate etc etc).
De serials tussen deze 3 versies zijn onderling niet wisselbaar.

- OEM: die hangt af van welk merk, een HP OEM zal niet werken met een Dell OEM key.
- Retail: die je in de winkel koopt
- VLK (MAK of KMS): voor bedrijven

Als je een VLK of retail versie hebt, dan zal je OEM key hier niet op werken. De enige key die overal op werkt is een VLK MAK, maar daar geraak je als gewone sterveling/particulier niet aan.

Maar zoals gezegd, als je je verhaal aan de telefoon uitlegt, doet MS er meestal niet moeilijk over, en geeft je telefonisch wel een key die in jouw situatie zal werken.
Dit was zo bij Windows XP, maar bij Windows 7 is het niet zo. Ik zeg het: ik heb al zowel retail als VLK geinstalleerd op mijn laptop voor herinstallatie en telkens key gebruikt van op de achterkant op de laptop. Heb zelfs niet naar MS moeten bellen.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 347 keer

Dit zal normaal wel werken, ik heb overlaatst ook een installatie gedaan voor iemand met zijn OEM key maar met mijn schijfje van Windows 7 Ultimate. Dat was geen probleem. Hij installeert gewoon de versie die bij de key hoort.
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 62 keer

en iets later blokeerd die bij een windowsupdate omdat de malicious softwaredetector de verkeerde windowsversie detecteerd bij de verkeerde key

laat staan een key dat al is gebruikt geweest is , en dan kan je naar Microsoft weer gaan belllen en dat duurt heel lang hoor (want het geautomatiseerde systeem daar zal je key dan ook terrecht eerst flaggen als niet meer bruikbaar , zijnde OEM als eens gebruikt etc ....
The eternal and true pessimist :D
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 179 keer

Dit is niet waar. Enkel als je key op 3 verschillende computers is gebruikt, gaan ze zeuren bij Windows updates. Een herinstallatie op dezelfde hardware kan je zo vaak uitvoeren als je wil. OEM/retail/VLK maakt niet meer uit eens de computer geactiveerd is.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

OEm keys zijn volgens mij merkgebonden, zo gebruikt Dell bijvoorbeeld zijn OEM keys voor een hele reeks computers.
Je key is dus zeker niet uniek.
Toch blijf ik erbij dat je OEM met OEM moet installeren, er zijn genoeg locaties te vinden waar je in de grijze zone tussen legaal downloaden en illegaal downloaden de juiste dvd vindt :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 62 keer

Van router of moederbord veranderen is al een herinstall voor microsoft ;)

Eigen ervaring ...
The eternal and true pessimist :D
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Van router betwijfel ik, maar van moederbord: JA. Bij activatie wordt een machine-ID gegenereerd op basis van hardware (vooral moederbord+CPU combinatie), als de hardware opeens aanzinelijk veranderd is, gaat MS moeilijk beginnen doen.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

OEM heeft zeer veel te maken met de BIOS wat betreft activatie :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Dima_2005
Elite Poster
Elite Poster

Dat ook ja. Ik weet nog de vroegere valse activaties (piratenversies) waren:
* Valse pre-boot-image gebruiken / andere BIOS flashen van een fabrikant.
* Installeren met key van de fabrikant
* Activeren, het denkt dat je een fabrikantenversie hebt.

Nu werkt dit natuurljk niet meer en zeker niet in Win8 bv. met UEFI. Nu heeft Windows een detectie voor een pre-boot-image, zodat het niet zou werken.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

honda4life schreef:OEm keys zijn volgens mij merkgebonden, zo gebruikt Dell bijvoorbeeld zijn OEM keys voor een hele reeks computers.
Je key is dus zeker niet uniek.
Toch blijf ik erbij dat je OEM met OEM moet installeren, er zijn genoeg locaties te vinden waar je in de grijze zone tussen legaal downloaden en illegaal downloaden de juiste dvd vindt :wink:
De keys waarmaa PC's van OEM's zoals dell en HP gebruiken zijn inderdaad dezelfde voor een hele reeks computers, anders zouden ze voor elke pc een nieuwe image moeten maken of manueel activeren. De serial die op de sticker hangt daarintegen is uniek en kan je zonder problemen meermaals gebruiken om een herinstallatie uit te voeren.

De serials zijn dan ook nog eens gebonden aan het type media; retail, oem of vlk. Je kan de serials en installers niet onderling uitwisselen. Je moet een OEM installer enkel met een OEM key activeren en hetzelfde met retail en VLK. Bij windows zal je hier normaal niet veel problemen ondervinden omdat je toch altjd media koopt bij je serial (retail of oem). Bij office daarintegen kan het wel eens wat moeilijker zijn, zo kan je een pkc home & business key niet gebruiken om een retal home & business te activeren.

Kortom, MS maakt er een soep van met hun licenties.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Mortov Molotov
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 58 keer

Voor wie het nog interesseert: je kan dus heel zeker wel een andere windows CD gebruiken voor een OEM

Ik heb dit vb met mijn laptop gedaan (Asus K52Jc). Achteraan staat de product key van Win 7, deze heb ik probleemloos gebruikt tijdens de verse installatie van Win7 op mijn laptop.

Wel één kunstgreepje: je moet het ei.cfg bestand in de [sources] folder verwijderen (of aanpassen, cfr. infra). Zo je dit verwijderd hebt, kan je tijdens de installatie de juiste SKU kiezen (Home Basic, Home Premium, Professional, Ultimate). Kies gewoon de versie die bij je laptop/OEM pc werd geleverd, en klaar. De product key kan je vervolgens probleemloos invullen, zoals bij een full retail DVD.

Ik installeer mijn Win7 altijd via USB, dus is het verwijderen van dat bestand, eens de .iso op de USB staat (via Windows7-USB-DVD-tool), een koud kunstje :-)

Voor mensen die dit te omslachtig vinden, en de .iso graag direct bewerken, is er dit advies: http://lifehacker.com/5438005/eicfg-rem ... ows-7-disc

Achtergrondinformatie: http://www.mydigitallife.info/how-to-se ... ia-or-iso/
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”