expressnet even duur als fibernet ?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
mtd
Starter
Starter

momenteel hebben wij "expressnet" waar we 44,10 euro per maand voor betalen

nu zie ik op de telenet site dat "expressnet" niet meer bestaat , en dat fibernet maar 0,85 euro per maand meer kost ?
op de pagina waar je je formule kan vergelijken zie ik dat fibernet ook veel sneller is dan expressnet ...

logischerwijze schakel ik dus best om ? maar ik vind het allemaal wel bizar :? en vertrouw het zaakje niet volledig
komen hier nog extra kosten bij ? of wat is de geschiedenis hierachter ?

alvast bedankt voor jullie antwoorden !
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1022 keer
Bedankt: 296 keer

Aangaande de geschiedenis, het is bij mijn weten altijd zo geweest dat Telenet niet automatisch abonnementen aanpast. Het is dus altijd aan de klant om actie te ondernemen als er nieuwe, interessantere abonnementen op de markt komen. Dit heeft zowel voordelen als nadelen natuurlijk.

Op de vraag van extra kosten, kan ik geen duidelijk antwoord geven.
Normaal gezien is er een activatiekost van 50€, die momenteel gereduceerd is tot 30€, maar als je al klant bent, kan het zijn dat ze bij een abonnements upgrade die kost laten vallen. Je gaat wel terug vastzitten aan een jaarcontract, dus dat hou je best ook even in het achterhoofd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

FlashBlue schreef:Op de vraag van extra kosten, kan ik geen duidelijk antwoord geven.
Ik wel :wink: .

Ga naar: http://klantenservice.telenet.be/conten ... rgelijking
Selecteer hier je huidige formule (ExpressNet) en de gewenste formule (FiberNet)
Dan krijg je de vergelijking: http://klantenservice.telenet.be/conten ... 30&b=11222
  • - snelheid verhoogt van 30/1.25 naar 50/2.5
    - aantal maailboxen van 4 naar 8.
    - overstap is gratis.
Op die manier kan je alle mogelijke combinaties van oude en nieuwe formules vergelijken, en de kost van de overstap.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

FlashBlue schreef:Normaal gezien is er een activatiekost van 50€
Activatiekosten zijn enkel voor nieuwe klanten... zoals philippe_d het al aangaf is het in dit geval dus gratis (is gewoon een upgrade).

Men gaat trouwens ook gratis een nieuwe modem komen plaatsen (misschien daar wel opletten welk installatie type je kiest).
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 62 keer

Niet enkel voor nieuwe klanten , downgrades zijn ook te betalen :) (van duurder produkt naar goedkoper gaan)
The eternal and true pessimist :D
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
Bedankt: 1960 keer
Recent bedankt: 4 keer

EuroDOCSIS 2.0 alias Expressnet is stabieler dan EuroDOCSIS 3.0 alias Fibernet. Soms heeft Fibernet wel eens last van korte onderbrekingen.
De installatie van de nieuwe modem kost geld en de hogere snelheden zijn theoretisch want dankzij traffic shaping worden de snelheden verlaagd tijdens de drukke uren.

Als je tevreden bent blijf je beter waar je bent. Als je ontevreden bent dan stap je beter over naar de concurrentie.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

raf1 schreef:EuroDOCSIS 2.0 alias Expressnet is stabieler dan EuroDOCSIS 3.0 alias Fibernet. Soms heeft Fibernet wel eens last van korte onderbrekingen.
Wat mij betreft is dit een fabeltje dat ergens in het wilde ontstaan is... nu was m'n Fibernet in het begin ook niet stabiel, maar uiteindelijk bleek dit een probleem in de straat te zijn. Sinds het opgelost is heb ik geen enkele onderbreking meer gehad (en ik monitor m'n verbinding constant). Het enige wat je dus zou kunnen stellen is dat het misschien gevoeliger is voor slechtere netwerken (maar dat lost men op moest het zich voordoen).
raf1 schreef:De installatie van de nieuwe modem kost geld
Geen idee waar dat vandaan komt... als je upgrade naar een product dat dergelijke modem vereist is dit gewoon gratis. Ik ben trouwens verleden jaar ook overgestapt van ExpressNet naar Fibernet en dit heeft me geen enkele cent gekost.
raf1 schreef:en de hogere snelheden zijn theoretisch want dankzij traffic shaping worden de snelheden verlaagd tijdens de drukke uren.
Een Fibernet heeft geen traffic shaping of groene/gele/rode uren... dit is enkel op Fibernet XL met z'n FUP. Met een standaard fibernet haal je dus normaal constant de hogere snelheden.
raf1 schreef:Als je tevreden bent blijf je beter waar je bent. Als je ontevreden bent dan stap je beter over naar de concurrentie.
Hij is tevreden... maar kan betere specificaties krijgen voor dezelfde prijs. Je reacties zijn dus niet alléén fout maar ook totaal naast de kwestie !
mtd
Starter
Starter

allen bedankt voor de antwoorden !
het lijkt mij nu wel evident om over te schakelen .
riema
Forumtroll
Forumtroll

Bedankt r2504 voor je duidelijke uitleg.
Ik ga de overstap wagen van m'n oude basic net waar ik altijd tevreden over ben geweest nu naar fibernet.
100gb verbruik kom ik zeker niet aan,maar hou wel van iets sneller zoals die 50mbps.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

mtd schreef:het lijkt mij nu wel evident om over te schakelen .
Misschien nog één ding om te vermelden... als Fibernet klant ga je de nieuwe combi modem/router krijgen. Voor het overgrote deel van de klanten is dit een prima toestel, echter voor zij die volledige controle willen houden kan een modem-only de gewenste optie zijn (maar daarover bestaan reeds genoeg threads hier met alle informatie).
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Installatie van de nieuwe modem kost 75 euro: http://telenet.be/428/nl/thuis/internet ... activering

En over de snelheden :
(2) Theoretische snelheden: werkelijke snelheid kan beïnvloed worden door verkeer op het internet en andere technische factoren. Telenet voert momenteel netwerktesten uit waardoor de snelheid van peer-2-peer-verkeer tijdelijk beïnvloed kan worden.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

riema schreef:maar hou wel van iets sneller zoals die 50mbps.
Sneller is beter... maar heb je het ook nodig ?
Was je volume van je Basic Net voldoende of niet ?
Welke toepassing heb je die volgens jou 50 MBits upstream of 2.5 Mbits downstream vereist ?
riema
Forumtroll
Forumtroll

r2504 iedereen wil wel 'n keertje met de tijd mee.
Heb basicnet lang genoeg gehad.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

raf1 schreef:Installatie van de nieuwe modem kost 75 euro: http://telenet.be/428/nl/thuis/internet ... activering
Dit is van toepassing op nieuwe installaties... niet op upgrades (hij heeft namelijk al een geinstalleerde modem, TN is hier zelf vragende partij omdat het die modem nodig heeft voor het product, en zal dus ook de installatie gratis doen).
raf1 schreef:Theoretische snelheden: werkelijke snelheid kan beïnvloed worden door verkeer op het internet en andere technische factoren.
Dit is gewoon een standaard clausule omdat TN nu éénmaal geen impact heeft op de snelheid buiten zijn eigen netwerk. Die clausule staat trouwens ook in z'n huidige ExpressNet (en bij alle concurrenten van TN).
raf1 schreef:Telenet voert momenteel netwerktesten uit waardoor de snelheid van peer-2-peer-verkeer tijdelijk beïnvloed kan worden.
Het concept van groene/gele/rode uren bestaat enkel voor FiberNet XL... de netwerktesten hebben op iets anders betrekking en geleden (indien ze er zouden zijn op zijn node) voor alle producten, dus ook z'n huidige ExpressNet (concreet zal z'n product zich dus niet anders gedragen als vroeger).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

riema schreef:r2504 iedereen wil wel 'n keertje met de tijd mee.
Heb basicnet lang genoeg gehad.
Tja... als je daar 240 euro/jaar voor over hebt is dat jou keuze... ergens moet het nog zin hebben (een webpagina of mail zal er niet sneller door laden).
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Overboeking op de nodes zorgt ervoor dat tijdens de drukke uren de snelheid daalt. Dat is gewoon een wiskundig bewijsbaar feit.
En die installatie van die nieuwe modem door een Telenet-installateur kost 75 euro, de gratis promo geldt alleen voor nieuwe internetklanten.
depeje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 193 keer
Bedankt: 44 keer

Dat overboeking altijd voor een lagere snelheid zorgt wil ik je dan wel eens zien bewijzen. Dat het druk is wil nog niet zeggen dat iedereen zijn lijn dichttrekt. Ik denk dat er veilig vanuitgegaan mag worden dat het grootste deel van de klanten gewoon surft in de drukke periodes. Op de momenten dat er geen pagina/mail/... geladen wordt, gebruikt die z'n lijn niet, en is de bandbreedte voor iemand anders. Als je gaat overboeken zoals Telenet het doet, dan krijg je wel problemen.
raf1
Elite Poster
Elite Poster

depeje schreef:Dat het druk is wil nog niet zeggen dat iedereen zijn lijn dichttrekt.
Als het druk is wil dat zeggen dat de node 90% belast is. Dan schiet er maar 10% capaciteit meer over en als je dan gaat streamen of downloaden zou je wel eens een dipje in je snelheid kunnen zien. Gelukkig krijgt het verkeer naar http://speedtest.net en aanverwanten een hogere prioriteit zodat niemand het merkt.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

raf1 schreef:Overboeking op de nodes zorgt ervoor dat tijdens de drukke uren de snelheid daalt. Dat is gewoon een wiskundig bewijsbaar feit.
Het is niet omdat TN ooit veel problemen had met overbelaste nodes dat dit nog steeds zo is (waarmee ik niet ga beweren dat het probleem volledig is verdwenen - bij BGC heb je ook nog kans dat je het moet stellen met een ouderwetse ADSL trouwens !). In ieder geval is het vele jaren geleden dat ik er persoonlijk nog last van heb gehad, en blijkbaar de TS ook niet want dan zou hij vermoedelijk niet bij TN willen blijven.
raf1 schreef:En die installatie van die nieuwe modem door een Telenet-installateur kost 75 euro, de gratis promo geldt alleen voor nieuwe internetklanten.
Een upgrade naar een nieuw abonnement heeft niets te maken met promo's of nieuwe klanten... TN zal ten allen tijde z'n hardware kosteloos upgraden indien dat voor hun noodzakelijk is. Ik heb alvast geen installatiekosten moeten betalen toen ik ben overgestapt van ExpressNet naar Fibernet.

Indien de TS enige twijfels heeft over wie de juiste versie geeft... dan raad ik hem aan dit dubbel te controleren met TN (eigenlijk doe je dat best altijd, er zijn hier maar enkelen die voor de provider zelf werken en in staat zijn 100% juiste info te geven... noch ik, noch jij horen daar volgens mij bij).
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Topicstarter moet gewoon maar via http://mijn.telenet.be/ de upgrade bestellen en zal zien dat de installatie van de Fibernet-modem door een technieker 75 euro kost.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”