DC UPS voor VoIP

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
vasonline
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 18 keer

Ik was aan het rondkijken naar een "DC" UPS.
Dit is een UPS die gelijkspanning geeft (bvb 12V).

Deze kan je dan gebruiken om je VoIP apparatuur (bvb FritzBox) te laten werken bij stroomuitval.

Bij een gewone UPS heb je:

230V AC ---> DC batterijen ----> Inverter naar AC --------> Power brick naar DC ------> Apparaat

Wat nogal omslachtig is en aardig wat verliezen geeft (als je het énkel gebruikt voor een FritzBox of equivalant).

Dit blijft toch moeilijk te vinden... (geen zelfbouw)

Ik vond deze Belkin hieronder, eigelijk ideaal. Zelfs de prijs valt heel goed mee.
Maar helaas lijkt me dit een US-only model, voor een US VoIP aanbieder gemaakt.

http://www.belkin.com/gatewaybattery/

Afbeelding

Iemand die een idee heeft om zoiets vergelijkbaar te vinden binnen Europa?

Met vriendelijke groet
gimic
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 13 keer

ja, dit bestaat, maar niet voor de consumer market:

http://www.mce-ups.com/nl/17/424/rectif ... v-18a.aspx

zal ook een kostelijk grapje zijn, rectfier 220 naar 12 v met mogelijkheid om lood accu op te laden.

Ze hebben ook goeikopere modellen, deze zien er uit als een zelfbouw pakket. moet maar eens surfen op de website.
http://www.mce-ups.com/nl/9/3/gelijkstr ... uning.aspx

Grtz,
Gimic
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 48 keer
Te Koop forum

ik zou zeggen bouw dat gewoon zelf, wat heb je nodig, een plugje en een loodzuur accu of AA batterij pack.
wanneer de stroom uitvalt gewoon batterij op de fritzbox steken en klaar :)
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 90 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Lijkt me wat overkill, een voeding van 12V/10 à 100A is wat overdreven om een VoIP-router van backupvoeding te voorzien. Neem een gewoon adaptertje van 12V/2A ongeveer (afhankelijk van het benodigde vermogen van je router) en sluit die aan op een droge loodbatterij (bv 12V/7Ah: zie foto). En sluit die dan aan op je router. Backup tot gemakkelijk 5 uur of langer ...

Afbeelding
Internet/TV: Orange Zen Fiber + TV Vlaanderen
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3749 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

Ziet er inderdaad een goede oplossing uit.
- Kan je die batterij dan gewoon parallel aansluiten op je 12V voeding ?
- Is er geen speciale elektronica vereist voor het regelen van het opladen ?
- Als de stroom uitvalt krijg je dan automatisch voeding uit de batterij zonder iets te moeten overschakelen ?

Wel handig dat je WiFi en DECT telefoons blijven werken als de stroom uitvalt!
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Te Koop forum

ik zou dat toch nog gescheiden houden met een aparte lader, je kan dan gewoon een relais plaatsen met een NC contact dat bekrachtigd is wanneer de stroom aanstaat en automatisch je fritzbox van backup stroom voorziet als de stroom uitvalt.

een gewone UPS zou ik ook zeker niet aanraden aangezien de output daarvan bijna een blokgolf is, en die voedingen hebben dat niet zo graag : :-(
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

philippe_d schreef:- Kan je die batterij dan gewoon parallel aansluiten op je 12V voeding ?
Nee, lading van de batterij onderhouden vergt een laadsdpanning tussen 13,6 en 13,8 volt.
Nee, indien je batterij leeg is, gedraagt deze zich als een "kortsluiting" voor je kleine lader, met tot gevolg dat deze in het beste geval uitschakelt, en in het slechtste geval kapot gaat.
philippe_d schreef:- Is er geen speciale elektronica vereist voor het regelen van het opladen ?
Nee, bij SLA kan je ze gewoon op bovenstaande spanning houden, en dan zou je toch 3-5 jaar verder moeten kunnen.
philippe_d schreef:- Als de stroom uitvalt krijg je dan automatisch voeding uit de batterij zonder iets te moeten overschakelen ?
In jouw veronderstelling dat het gaat wel. ik zie echter wel wat praktische oplossingen voor al deze problemen.

Waar je met moet beginnen is zorgen dat je een laadspanning tussen 13,5 of 13,8 volt hebt.
Heb je dit niet, kan je eventueel wel met wat eenvoudige zaken een hele eind komen, maar verwacht niet dat je alles onder controle hebt met een doe-het-zelf oplossing zoals te diep ontladen,... Geloof me zo'n klein batterijtje is pittig als het mis gaat hoor :wink:

Edit: een van de eerste links op google bij zoeken naar "dc ups 12 volt"
http://www.powerstream.com/12V-backup.htm
Lijkt me een aanvaardbaar bedrag, je kan vast wel goedkopere vinden :wink:

Edit2:
http://www.mini-box.com/picoUPS-100-12V ... kup-system
Niet mijn eerste keuze als ik de handleiding lees, maar je kan wel een hele eind komen door google te gebruiken lijkt me :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
vasonline
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 18 keer

Dank je allemaal voor de antwoorden.

Ik zie bij die printplaatjes geen beveiliging tegen diep ontladen staan?

Groetjes
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Inderdaad, ik zie hier geen veiligheidsproblemen maar dat zijn natuurlijk dingen die je beter niet laat gebeuren voor de levensduur ;)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Te Koop forum

vandaar, is het misschien makkelijker om een battery pack met AA's en een relais te kopen ;) simpel en makkelijk te onderhouden.
Het zal zelfs spotgoedkoop zijn denk ik :) ik gok +/- 15 euro
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Een relais schakelt misschien te traag om ononderbroken te zijn.
solid-killer
Premium Member
Premium Member
Te Koop forum

ik heb nog nergens gelezen dat ononderbroken een must is, wat maakt die halve minuut reboot uit ?
Desnoods nog een diode ertussen met een cap erachter en de batterij en relais er voor :) (terminals van de batterij wel achter de diode zetten anders heb je een probleem)

adapter ---> parallel het relais schakelen ---> diode ---> condensator 4700 µF ? ---> NC contact naar battery pack ---> fritzbox
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”