Telenet duplex instellingen

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
janneman84
Starter
Starter

Hey,

Tot enkele dagen geleden gebruikte ik Powerlines maar gezien deze het (weeral eens) hebben begeven heb ik gisteren een Cat5 shielded kabel getrokken van 20 meter. Deze kabel is rechtstreeks aangesloten op mijn Telenet modem (ik heb de nieuwere modem met ingebouwde router).

Nu bleek mijn PC de netwerkkabel niet te vinden, wat ik ook probeerde. (modem reset, pluggen nakijken, drivers opnieuw installeren van NIC)

Uiteindelijk kwam ik op het idee om de Duplex instellingen van de NIC na te kijken. Dit stond logischerwijs op 'automatisch onderhandelen'. Nu blijkt de PC de kabel enkel te vinden als ik de instellingen handmatig op 10 Mbps full of half duplex zet. Op alle andere settings krijg ik geen resultaat. Als ik bijvoorbeeld 100 Mbps kies, dan zal de PC na een minuut of tien de connectie vinden maar deze valt na enkele minuten surfen weer weg.

Mijn netwerkkaart zou zelfs moeten werken op de 1Gbps full duplex setting.

Meer info over mijn setup:
Modem (nieuwe versie met ingebouwde router).
|
Cat5e shielded kabel van 20 meter
|
Netwerkkaart: Realtek® 8111E , 1 x Gigabit LAN Controller(s), featuring AI NET2
Momenteel werk ik dus op 10 Mbps full duplex maar via de Telenet speedtest haal ik slechts 9 Mbps download terwijl de Telenet technische dienst me zei dat ik in theorie 30 Mbps zou moeten kunnen halen. (ofwel is hij helemaal verkeerd...)

Mijn abonnement: Telenet Comfortnet XL.

Wie kan me zeggen wat ik verkeerd doe?
Bij voorbaat dank!
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Heb je die kabel door oude leidingen gehaald?
Wat als je je pc met een prepatched aansluit op de modem?
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 179 keer

Welke kleurencode heb je gebruikt? Heb je een kabeltester om mee te controleren? Wellicht maakt je UTP connector aan een (of beide) kanten niet goed contact met de paren in de kabel. Het is overigens redelijk logisch dat als je je NIC forceert op 10Mbit, er ook maar 10Mbit gehaald wordt via de Telenet Speedtest ;)
janneman84
Starter
Starter

Heronic schreef:Heb je die kabel door oude leidingen gehaald?
Wat als je je pc met een prepatched aansluit op de modem?
Neen, ik heb nieuwe doorgangen gemaakt en die zijn volledig vrij.
Welke kleurencode heb je gebruikt? Heb je een kabeltester om mee te controleren? Wellicht maakt je UTP connector aan een (of beide) kanten niet goed contact met de paren in de kabel. Het is overigens redelijk logisch dat als je je NIC forceert op 10Mbit, er ook maar 10Mbit gehaald wordt via de Telenet Speedtest
Heb helaas geen tester. Maakt het echt zoveel verschil wanneer een kabel niet helemaal tegen zit in de connector?

Kleurencode:

wit-oranje
oranje
wit-groen
blauw
wit-blauw
groen
wit-bruin
bruin

En om op je laatste puntje te antwoorden, wanneer ik hem op 'auto' laat staan en de verbinding na een tiental minuten even bruikbaar is, haal ik ook maar max 10Mbit. (terwijl vriendin met haar draadloze connectie vlot 12 Mbps haalt terwijl de signaalsterke op 'zwak' staat.)
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster

janneman84 schreef: Heb helaas geen tester. Maakt het echt zoveel verschil wanneer een kabel niet helemaal tegen zit in de connector?
Een gigabit verbinding heeft alle 4 paren nodig. Een 100Mbit verbinding heeft maar 2 paren nodig. Jij haalt 10Mbit en dan nog enkel nadat je de snelheid geforceerd hebt ingesteld. Er is dus duidelijk iets mis met de manier waarop je je kabel hebt gemaakt. Als je de stekker van een lamp niet in het stopcontact steekt geeft die toch ook geen licht? :P
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Maakt het echt zoveel verschil wanneer een kabel niet helemaal tegen zit in de connector?
Yup, trage snelheden, disconnects en nog tal van rariteiten.

wifi en bedraade snelheden hebben niks met elkaar te maken.

Afbeelding

Ik snij de mantel altijd iets verder af (komt toch kapje over) en dan is het gewoon zaak om de kabeltjes echt goed tot het einde te duwen, kan je zien door langs achter te kijken.
janneman84
Starter
Starter

Dan ga ik dus best eerst een kabeltester lenen en zien of het effectief daaraan ligt. Ik ben zelf benieuwd...
janneman84
Starter
Starter

Aansluitingen opnieuw gedaan zoals hierboven, en extra op gelet dat alle pairs helemaal tegen zitten. Zelfde scenario, enkel op de 10 Mbps full en half duplex krijg ik meteen connectie.

Telenet nogmaals gebeld voor dubbelcheck, volgens hen zou ik in theorie dus tot 40 Mbps moeten kunnen halen gezien alles mooie signalen geeft.

Dan toch een driver probleem?
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Toch geen goed contact of kink en de kabel getrokken.
Als je denkt dat instellingen op de pc het probleem kunnen oplossen ga je ervan uit dat het probleem ook daar zit (wat ik betwijfel alhoewel niet uitgesloten, heb zo ooit al eens een driver issue gehad maar komt in princiepe bijna nooit voor.) Om dat toch 100% uit te sluiten de pc eens rechtstreeks aaan je router hangen met een prepatched kabel. Is het probleem dan opgelost ligt het 100% zeker aan de kabel/connectors en zal je op de pc niks kunnen doen om dat te verhelpen. En kan je ook stoppen met de settings te spelen en focus teruf op die kabel leggen.
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster

Waarom bel je elke keer naar Telenet? De verantwoordelijkheid van Telenet stopt bij de modem. Als je rechtstreeks op je modem de beloofde snelheid haalt, ligt het niet bij Telenet en moet je dus niet bellen. Het enige dat ze kunnen controleren is of de modem de goede snelheid kan leveren.
De bottleneck zit bij jou tussen de modem en je computer, niet tussen het netwerk van Telenet en modem.
janneman84
Starter
Starter

Petervanakelyen schreef:Waarom bel je elke keer naar Telenet? De verantwoordelijkheid van Telenet stopt bij de modem. Als je rechtstreeks op je modem de beloofde snelheid haalt, ligt het niet bij Telenet en moet je dus niet bellen. Het enige dat ze kunnen controleren is of de modem de goede snelheid kan leveren.
De bottleneck zit bij jou tussen de modem en je computer, niet tussen het netwerk van Telenet en modem.
Ik heb slechts twee keer gebeld. Eén maal om te vragen hoe het eigenlijk zit met Duplex instellingen, en de tweede maal om te vragen aan welke snelheid ik in theorie kan downloaden. Gezien ik een oud abonnement heb is dit helaas online niet te vinden...

Heb de laptop van mijn zus erbij gehaald en mijn kabel ermee verbonden. Met standaard instellingen van netwerkkaart (duplex: auto assign) heeft hij meteen verbinding. Dezelfde Telenet Speedtest geeft nu een download speed van 29Mbps. Vergeleken met 9Mbps op mijn pc...

Ik ben nu dus vrij zeker dat het PC gebonden is. En dat is raar, dit is een héél recent en performant toestel en redelijk perfect in orde.
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster

Probeer dan eens een driver update. Of download een Linux LiveCD en test het daarmee, dan kan je hardwareproblemen uitsluiten.
krisken
userbase crew
userbase crew
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1857 keer
Bedankt: 1035 keer

Geloof mij maar, het ligt aan jouw kabel. Ofwel is één van de pinnetjes niet goed "door" de kabel gegaan ofwel is er een kink in de kabel. Mijn advies : neem eens een prefab kabel van 20m lengte en kijk of je daar hetzelfde probleem mee hebt. Of investeer een paar euro in een kabeltester. Kan wonderen doen!

Internet = Orange 150/15Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme SE + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
janneman84
Starter
Starter

Krisken, dezelfde kabel in een ander systeem gaat tot 29 Mbps. Hoe kan het dan nog aan de kabel liggen?
krisken
userbase crew
userbase crew

Hoe heb je dit gemeten? 29mbit halen terwijl je in diezelfde kabel minstens 100mbit kan halen is ook niet vet hé. Duidelijk dus ergens een probleem...

Telefonie = EDPnet + OVH
janneman84
Starter
Starter

Ik meet telkens met de Telenet Speedtest. En gezien mijn abonnement kan ik max 30Mbps halen. Op systeem 2 haal ik 29 Mbps dus daar zit het goed. Bijgevolg ligt het niet aan de kabel maar aan de NIC/drivers.

Ik ga er gewoon eens een andere NIC in steken en zien wat het geeft.
krisken
userbase crew
userbase crew

Ah ok dat is wat anders. Dan zal het wss aan de drivers liggen...

Telefonie = EDPnet + OVH
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

Petervanakelyen schreef:Waarom bel je elke keer naar Telenet? De verantwoordelijkheid van Telenet stopt bij de modem.
Telenet heeft hem een modem + router geleverd. Hij behaalt zijn snelheid niet. Waarom zou hij dan niet naar Telenet mogen bellen om zijn probleem uit te leggen, en om advies te vragen (zelfs ligt de fout in zijn NIC) ??? Daarvoor dient een Helpdesk, toch?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
janneman84
Starter
Starter

Nieuwe netwerkkaart gekocht (winkel langs thuis, gemakkelijk) en deze doet het wel naar behoren. Meteen 29Mbps zoals op het andere systeem. Er moet dus ergens iets schelen aan de onboard NIC van Realtek icm de drivers (of windows update).

Bedankt aan iedereen voor de tips!
Heronic
Elite Poster
Elite Poster

Vast zo'n onboard nick welke via automatische driver installatie een verkeerde driver meekrijgt. Komt niet veel voor maar zoals ik al zei : heb het ook al eens tegen gekomen.
Kenw00t
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 347 keer
Bedankt: 249 keer

Tja Realtek is ook geen hoogvlieger hé... Intel NICs zijn qua features en drivers pakken beter.

Als je echt Gigabit wil testen tussen 2 LAN clients die kabelgebonden zijn, probeer dan eens dit tooltje en post de resultaten hier. Desnoods steekt ge uw kabel van de ene PC rechtstreeks in de andere en werkt ge even met manuele IPs. Alleen op die manier heb je 100% uitsluitsel. :wink:
Petervanakelyen
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef:Telenet heeft hem een modem + router geleverd. Hij behaalt zijn snelheid niet. Waarom zou hij dan niet naar Telenet mogen bellen om zijn probleem uit te leggen, en om advies te vragen (zelfs ligt de fout in zijn NIC) ??? Daarvoor dient een Helpdesk, toch?
Natuurlijk mag hij bellen naar de helpdesk. Maar ik ga meestal uit van de redenering dat als er geen problemen zijn met de apparatuur van de provider, de klantendienst voor mij niet van betekenis kan zijn :) Zelfgemaakte kabels en driver updates zitten meestal niet in hun flowchart.
Maar misschien was mijn reactie ook iets te fel ;)
janneman84
Starter
Starter

De klantendienst was voor mij nuttig omdat ik eerst moest weten wat 'het plafond' was van mijn connectie. Grappig genoeg probeerden ze me meteen een zwaardere formule aan te smeren...:-)

[Afbeelding Post made via mobile device ]
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 78 keer
Provider

Mja, in de connector op de nic kan ook een pinneke niet goed zitten. Ik heb mij daar een aantal jaren geleden eens onnozel achter gezocht. Identiek dezelfde symptomen. En dat was een intel nic.

Drivers zijn dus niet noodzakelijk het probleem.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”