Tot enkele dagen geleden gebruikte ik Powerlines maar gezien deze het (weeral eens) hebben begeven heb ik gisteren een Cat5 shielded kabel getrokken van 20 meter. Deze kabel is rechtstreeks aangesloten op mijn Telenet modem (ik heb de nieuwere modem met ingebouwde router).
Nu bleek mijn PC de netwerkkabel niet te vinden, wat ik ook probeerde. (modem reset, pluggen nakijken, drivers opnieuw installeren van NIC)
Uiteindelijk kwam ik op het idee om de Duplex instellingen van de NIC na te kijken. Dit stond logischerwijs op 'automatisch onderhandelen'. Nu blijkt de PC de kabel enkel te vinden als ik de instellingen handmatig op 10 Mbps full of half duplex zet. Op alle andere settings krijg ik geen resultaat. Als ik bijvoorbeeld 100 Mbps kies, dan zal de PC na een minuut of tien de connectie vinden maar deze valt na enkele minuten surfen weer weg.
Mijn netwerkkaart zou zelfs moeten werken op de 1Gbps full duplex setting.
Meer info over mijn setup:
Momenteel werk ik dus op 10 Mbps full duplex maar via de Telenet speedtest haal ik slechts 9 Mbps download terwijl de Telenet technische dienst me zei dat ik in theorie 30 Mbps zou moeten kunnen halen. (ofwel is hij helemaal verkeerd...)Modem (nieuwe versie met ingebouwde router).
|
Cat5e shielded kabel van 20 meter
|
Netwerkkaart: Realtek® 8111E , 1 x Gigabit LAN Controller(s), featuring AI NET2
Mijn abonnement: Telenet Comfortnet XL.
Wie kan me zeggen wat ik verkeerd doe?
Bij voorbaat dank!