TF2007 - connecties ?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
NLA
Starter
Starter

Ben een absolute leek in dit soort dingen, dus "bear with me"... Situatie: mijn Belgacom Discovery Line komt binnen in de bergruimte met zo'n TF2007 stekker (denk ik, zie foto 1).

Afbeelding

Die is eraan gezet door een technieker van Belgacom (lijn van BGC kwam wel binnen maar is nooit gebruikt omdat de vorige huurder volledig op Telenet zat). In dezelfde bergruimte hangt er een NIU van Telenet met vertakkingen voor (digitale) kabel-TV naar de woonkamer en twee slaapkamers. Ook komen er 3 UTP-kabels toe in de berging, gelabeld LIVING, SLK1 en SLK2 (foto 2).

Afbeelding

Deze zijn volgens mij verbonden aan de stekkerdozen die in elk van deze kamers zijn terug te vinden (foto 3).

Afbeelding

Wat ik zou willen:
- VDSL via EDPNet - de VDSL-modem (dat zal zo'n SAGEM 3464 zijn schat ik ?) mag in de berging blijven staan
- wired internet in de twee slaapkamers
- telefoon in de woonkamer (die staat nu in de berging, aangesloten op de TF2007) - dit lijkt me het grootste probleem, want ik zie niet goed in hoe ik mijn telefoonsignaal vanuit die TF2007 via die UTP-kabel in de woonkamer kan krijgen...

Mogelijkheden en beperkingen: 't is een huurappartment, dus extra breken/boren/kabels trekken is volledig uitgesloten. Ik wil nog zo ver gaan als een extra kabeltje aan te sluiten op die TF2007 maar dat zal het zo'n beetje zijn. Afgezien daarvan maakt het me niet veel uit als ik één of andere splitter/adapter of extra switch moet kopen. Of is zo'n Fritzbox 7390 een oplossing - die heeft blijkbaar ook telefoonaansluitingen ?

Wie kan mij helpen ? Alle suggesties en opmerkingen zijn van harte welkom - alvast bedankt !
Heronic
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 426 keer
Bedankt: 208 keer

Zijn dat 3 utp kabels met rj45's?
Die inbouwbakjes zien er mij geen splitters uit.

Goedkoopste manier:
1. Kunt van enen utp kabel nen telefoonkabel maken (rj11).
2. Of koop gewoon nen duo set (telefoon) verbind enen (basis station) en gebruik de 2e (draadloze) in huis.
Laatst gewijzigd door Heronic 03 aug 2011, 22:58, in totaal 2 gewijzigd.
“Insanity is my only means of relaxation "
My excuse? Being dunk. Whats yours?
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 60 keer

De UTP leiding naar de living, hier knip je de connector er vanaf.
Je stript de kabel een beetje, dan sluit je blauw/wit - blauw aan op het groene blokje in de NTP2007.
6 polige splitter op de NTP zetten en hier uw modem op.

In de living uw telefoon gewoon in die rj45 connector steken, rj11 past daarin.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3755 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

* Zoals Devilzown voorstelt kan je zonder probleem een telefoontoestel aansluiten in de woonkamer.

* In de berging zou ik echter die connector er niet van af knippen om 2 redenen: je kent er zelf niets van, en ik zou geen schade toebrengen aan de installatie van een huurwoning ...
* Koop gewoon een RJ45 koppelstuk, aan de ene kant verbind je met de UTP kabel naar de living, aan de andere kant de RJ11 kabel die van de TF2007 komt. Dus gewoon een RJ11 kabel aan de RJ45 kabel koppelen ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
Bedankt: 116 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Dus wat philippe_d zegt:
Afbeelding
zoiets kopen en dan de utp kabel (living) aan 1 kant insteken
Afbeelding
en aan de andere kant steek je een rj11 kabel in die gaat naar de tf2007.
NLA
Starter
Starter

Ik hoopte al dat het zo makkelijk zou zijn ! Iedereen van harte bedankt !
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Je kan die rj11 kabel toch gewoon in een rj54 "stopcontact" steken ? Ik zie het nut niet in van daar speciaal een adapter voor te kopen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Je kan geen UTP kabel (RJ45) in de telefoonuitgang (RJ11) van de TF2007 steken, vandaar de adapter (als je de stekker niet wil afsnijden).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 90 keer
Provider
Te Koop forum

Ik moet toch ten stelligste afraden om de RJ11 stekker van je telefoon in de living rechtstreeks in de RJ45 connector te steken!!! :nono:

Maak hiervoor gebruik van een adapter RJ11 naar RJ45. Zoiets als dit: Afbeelding

Dit om te voorkomen dat je de twee uiterste contacten (draad 1 & draad 8 ) van de RJ45 connector gaat beschadigen. En RJ11 stekker heeft namelijk op die plaatsen geen uitsparing voor die contacten, met als gevolg dat die dan te ver worden ingedrukt en verbogen. Als je dan later deze connector wel zou wensen te gebruiken voor netwerk, zal je problemen ondervinden door een slechte verbinding in die connector. Ethernet gebruikt namelijk draden 1, 2, 3 & 6. En dat verbogen contactpunt 1 is dan de reden van die slechte verbinding.

Edit: Ik heb hier zo'n exemplaar liggen van een RJ45 connector die "gemolesteerd" is door een RJ11 connector:

Afbeelding

Met de kader erond verwijderd, is het nog duidelijker:

Afbeelding
Internet/TV: Orange Zen Fiber + TV Vlaanderen
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
Bedankt: 116 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Een RJ12 gaat wel.
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 90 keer
Provider
Te Koop forum

Gaat wel (net zoals een RJ11 gaat), maar probleem blijft hetzelfde ...
Internet/TV: Orange Zen Fiber + TV Vlaanderen
Kabelmodem: Arris CM3500B
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
Mobiel: Mobile Vikings / Samsung Galaxy S23
NLA
Starter
Starter

philippe_d schreef:* Koop gewoon een RJ45 koppelstuk, aan de ene kant verbind je met de UTP kabel naar de living, aan de andere kant de RJ11 kabel die van de TF2007 komt. Dus gewoon een RJ11 kabel aan de RJ45 kabel koppelen ...
OK, tweede (minor) probleem: waar koop ik zoiets ? Mijn Google-fu is niet zo best, en bij Gamma/Brico hadden ze er nog nooit van gehoord. Kent er iemand een goeie winkel (online of in het Antwerpse) die iets dergelijks heeft ?
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 684 keer
Bedankt: 156 keer
Provider

In de Mediamarkt hebben ze die. Ik heb ze toch al gezien in Brussel, dus waarschijnlijk ook wel in Antwerpen.
Kijk eens in de rayon van de telefoonkabels en koppelstukken.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

NLA schreef: ... bij Gamma/Brico hadden ze er nog nooit van gehoord.
Brico heeft die met zekerheid. Kijk maar bij de telefoonstekkers.
Vraag eventueel naar een "ISDN" RJ45 koppelstuk. Deze hebben maar 4 contacten in plaats van 8, maar dat is voor telefonie voldoende.
ulixes
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 6 keer

Nog een mogelijkheid: zo'n krimptang en wat RJ-45 connectoren kopen.
Vervolgens gewoon de draad van je telefoontoestel strippen en voorzien van zo'n RJ45 connector, met de twee draadjes mooi in het midden. En dan kan je je telefoon rechtstreeks in het RJ-45-wandcontact pluggen.

Beide zaken vind je ook bij Brico. Iets duurdere oplossing natuurlijk maar je kan wel uit de voeten bij gelijkaardige problemen in de toekomst. En die tangen van de brico zijn natuurlijk geen superkwaliteit maar voor occasioneel gebruik volstaan ze ruimschoots.
NLA
Starter
Starter

UPDATE: heb de juiste adaptertjes gevonden, en ben nu even aan het testen. Merkwaardige vaststelling: via elk van de 3 UTP-kabels die vanuit de berging naar de 2 slaapkamers en de living lopen heb ik netwerkconnectie. Telefoonsignaal heb ik ook in de twee slaapkamers, maar nét niet op die plaats waar ik het zou willen hebben (de woonkamer). Daar blijft de telefoonlijn dood, alhoewel ik steeds dezelfde kabels en adapters gebruik - het lijkt dus specifiek aan de kabel tussen de berging en de woonkamer te liggen. Iemand die wil gissen naar de mogelijke oorzaak ? Andere dingen die ik kan testen/proberen ? Alvast bedankt !
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 524 keer
Bedankt: 685 keer
Provider

Kabelbreuk ?
oplossing: vervangen.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Kontroleer of alle draden goed aangesloten zijn in de RJ-45-wandcontactdoos in de living.
Misschien is deze vroeger alleen voor internet gebruikt, en heeft je voorganger dus alleen pin 1-2-3-6 aangesloten.
Maak dat het blauwe paar (blauw/blauw-wit) ook aangesloten wordt (pin 4-5).
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”