Audiofielen?

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer

Zijn er hier mensen die wat thuis zijn in de audio-sector? Wij zijn aan het renoveren en zijn nu eindelijk bezig om living/salon onder handen te nemen. Ik heb zelf maar weinig kennis van zaken maar ik heb wel al een vaag idee van wat ik wil. Aan de TV-hoek wil ik een surround-set (tot dusver niets moeilijks dus) maar ik zou eventueel ook graag luidsprekers verderop in de living en in de keuken hebben die hetzelfde geluid kunnen weergeven zodat het niet mega-luid moet staan in de zithoek om ook bijvoorbeeld in de keuken het nieuws mee te kunnen volgen. Of als er bijvoorbeeld een muziekje opstaat dat dit overal op hetzelfde niveau te horen is. Bij uitbreiding kan het ook interessant zijn als er bijvoorbeeld in de keuken een muziekje opgezet kan worden terwijl er iemand film aan het zien is in de zithoek.

Alles zou aangesloten moeten worden op een HTPC die dan toegang heeft tot film- en muziekbibliotheek, tv- en radio-signalen, ... Dat laatste weet ik genoeg van om zelf op te lossen (al zijn tips altijd welkom ;-)), het eerste wil ik graag wat meer info rond.

Concreet ben ik op zoek naar tips rond:

* Welke versterker? Is dat mogelijk met 1 versterker voor al die kanalen? Bestaan er versterkers die echt luidsprekers "uitschakelen" als je er geen geluidssignaal door wilt?
* Welke luidsprekers? Inbouw is mogelijk en heeft zelfs voorkeur. In de muren heb ik +/- 6 cm, in het plafond +/- 15 cm ter beschikking (holle Gyproc wanden en plafonds).
* Bediening / aanleveren van audio-signalen.

Ik heb er geen problemen mee om wat geld te geven aan een goede installatie / goede merken maar ik heb geen interesse in Audioquest Everest - kabels :-D

Links naar online informatie, fora, ... zijn ook welkom :)
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
jan28
Premium Member
Premium Member
Twitter: xtrshop
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 46 keer

dit lijkt me een oplossing voor jouw vraag, door de vele luidsprekers hoeft het geluid niet hard te staan om overal muziek te hebben
http://www.bosebelgium.be/BE/nl/home-an ... -speakers/
Afbeelding
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Ik heb me laten vertellen dat je géén Bose neemt als je audiofiel bent :)
axs
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 223 keer

@Jan:audiofielen zullen NOOIT een bose-systeem aanbevelen ;)

@TS: je bent blijkbaar op zoek naar een multi-room systeem.
verschillende fabrikanten hebben dit in hun aanbod, gaande van een paar 100 euro tot ...
Wat is ongeveer budget voor het systeem en voor de speakers?
TiTanium
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 721 keer
Bedankt: 472 keer
Provider

Mijn set ondersteunt multizones en kan effectief de andere speakers uitschakelen.
Ik heb een Pioneer vsx-920-k. En mijn speakers zijn vloerstaande speakers.
Front 2x Magnat Supreme 2000 (nederland 139x2 = 278€)
Rear 2x Magnat Supreme 1000 (nederland 109x2 = 218€)
Center 1x Magnat Supreme 250 (82€)
Subwoofer 1x Magnat Supreme 301A (179€)
Ik heb nu 5 uitgangen bezet maar ben in staat om 2 zones bij aan te sluiten. Maar ik denk niet dat ik op de andere zone een ander geluid kan sturen.
Als je echt goed geluid wil zou ik ze niet inbouwen in gyprocmuren. Mijn set heeft in totaal +/- 1250€ gekost. En men buren houden er niet van :( :p
Computer: Be Quiet! Dark Base 900 ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix OC
Home Assistant: NUC8i3BEH2 ~ 16GB DDR4 ~ Conbee II
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ Curved
Mobile: Samsung S24 Ultra 1TB & Samsung Tab S9 Ultra 5G
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: U6-mesh ~ AC-Mesh
Provider: Telenet OneUP for 5 ~ CV8560E
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

Voor de gemiddelde huis tuin en keukenmuziek is een bose setje meer dan goed genoeg. Niet extreem duur voor de kwaliteit die ze bieden.

Als je echt audiofiel wil gaan moet je niet vragen achter speciefieke versterkers en speakers. Je moet zelf naar een deftige winkel gaan en daar testen welke combinatie volgens u het beste klinkt met de muziek die jij graag hoort. Een deftige winkel heeft een groot genoeg aanbod en zal gerust de moeite doen om u een hele middag verschillende combinaties te laten horen tot jij je goesting gevonden hebt. Vergeet dan vooral niet te vragen achter levering, configuratie en calibratie.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 106 keer

Misschien moet de topic starter ook eens het budget vermelden.

Als je over echt audiofiele hifi spreekt, spreek je vaak ook over een veelvoud van 10k euro's. :)

Ik ken bvb iemand die dergelijke elektrostatische speakers staan heeft (+- 10k euro per paar).Onderaan zit wel een subwoofer ingebouwd omdat die een heel goed midden en hoog bereik hebben, maar geen goed laag.:
Afbeelding
Dat natuurlijke en evenwichtige geluid wat je hoort is gewoon surrealistisch (je moet er natuurlijk wel gene mp3 speler aan hangen), was in combinatie met een Luxman versterker (ook rond de 1000 euro). :)

Speakerkabel is ook zo'n bron tot discussie. Er bestaat luidspreker kabel van meer dan 100 euro per lopende meter. Enzovoort.

Maar goed, Bose is inderdaad zeker niet audiofiel, sterker nog zelfs vaak reden tot controverse (de voorstanders tegen de tegenstanders).
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Bose is marketing en design. Maar Bose heeft al meer dan 20 jaar geen middenbereik.

Een Nuvo multiroom, een Xantech multiroom, of een ander merk. Maar jouw toepassing is een multiroom, multizone systeem. En afhankelijk van je budget heeft dat meer toeters en bellen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Zonder een richtprijs op te geven wordt dit heel moeilijk.

Mijn ervaring... je gaat dat in de toekomst veel minder gebruiken dan de tijd die je er nu insteekt om dat allemaal uit te pluizen ;-)

Wat ik gedaan heb... afgestapt van multiroom\multizone systemen. Te duur als je kwaltiteit wil.

Living : Kef Egg's surround set + Squeezebox + Zware Pioneer versterker
Waarom ?
Keff: Surround met degelijke muziek kwaltiteit en later misschien nog 2 betere boxen puur voor audio
Pioneer: degelijk versterker die koeler blijft dan vergelijkbare Onkyo versterkers
Squeezebox : Zowat de beste digitial audio speler op de markt.

Keuken : Monitor Audio gold in wall speakers + Lcd tv + Dreambox + in wall versterker (ben merk ff kwijt)

Badkamer + Slaapkamers Monitor Audio silver in wall speakers, kabels allemaal naar de "master bedroom" getrokken, hier komt later dus wel een multiroom versterker te staan. Voorlopig heb ik een Squeezebox boom die ik makkelijk kan meenemen naar de kamer waar ik muziek wil, maar eigenlijk vastgeroest staat in de badkamer.

Als je wel multiroom wil kom je vrij snel uit bij Sonos, persoonlijk vond ik dat wat duur voor de kwaliteit die je terug krijgt. Ik wou een uitgebreid systeem in de living en een simpel systeem op alle andere plaatsen, dat is met de sonos niet echt het geval.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

meon schreef:Ik heb me laten vertellen dat je géén Bose neemt als je audiofiel bent :)
Ik denk dat de term "audofiel" hier wat misplaatst is... en dat de persoon gewoon een goede oplossing zoekt (en geen combi setje van enkele euro's).
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

Op ons kantoor staat er een Bose toestel, radio van 5€ geeft nog een betere klank. Ik zou nooit Bose nemen.

Heb je al gedacht aan crossovers, hpf en lpf ?
jan28
Premium Member
Premium Member
Twitter: xtrshop
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 46 keer

silencer schreef:Op ons kantoor staat er een Bose toestel, radio van 5€ geeft nog een betere klank.
dit is je reinste onzin!

en al die audiofielen, spelen die enkel vinylplaten, digitale radio, ...? mp3's en dergelijke zijn toch ook inferieur tov vinyl?

anders heeft het toch geen zin te investeren in de door jullie zogenaamde superieure toetellen....
Afbeelding
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 17 keer
Provider

Voor multi-room oplossingen ook eens kijken naar www.sonos.com
Multi room beheer zijn ze bij de top, zeker als je ook nog eens een ipod touch, iphone of ipad hebt...

Het gaat hier voor alle duidelijkheid over goed klinkende multi-room opties en geen high end audiofiel gedoe :-)
Everything that has a beginning has an end.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1379 keer
Bedankt: 509 keer

Het is duidelijk dat TS niets audiofiels zoekt, maar gewoon iets zeer praktisch. Voor audiofiele toepassingen spelen immers ook akoestiek, luidsprekerplaatsing en luisterpositie een grote rol. Multi-room toepassingen met zo goed mogelijk weggewerkte speakers hebben dus weinigs audiofiel.
Heeft dan ook weinig zin om veel uit te geven aan audiofiele high-end componenten. Overigens is het wel zo dat de meeste deftige multiroom systemen (bvb Sonos based) sowieso ook wel heel degelijk zijn qua audio-kwaliteit.
Ik denk trouwens niet dat Sonos of Squeezebox geschikt is, want TS spreekt over het afspelen van bvb het TV signaal in keuken. Bij mijn weten kan je met een Sonos of Squeezebox geen andere bronnen gaan afspelen.
Jelly
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 17 keer
Provider

Alle Sonos Zoneplayers: S5, ZP90 en ZP120 hebben audio inputs.
Hier kan je dan je tv, digibox, ... op aansluiten en 'synchroon' beluisteren op je andere Sonos zoneplayers doorheen het huis.

Gebruiksgemak valt niet over te klagen, maar het blijft nog steeds duur.
Dit is echter maar 1 optie van de zovelen...
Everything that has a beginning has an end.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

jan28 schreef:
silencer schreef:Op ons kantoor staat er een Bose toestel, radio van 5€ geeft nog een betere klank.
dit is je reinste onzin!

I I wish

en al die audiofielen, spelen die enkel vinylplaten, digitale radio, ...? mp3's en dergelijke zijn toch ook inferieur tov vinyl?

anders heeft het toch geen zin te investeren in de door jullie zogenaamde superieure toetellen....
Enkel FLAC.
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
Bedankt: 115 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

jan28 schreef:
dit is je reinste onzin!

... mp3's en dergelijke zijn toch ook inferieur tov vinyl?

Als ik goed geluid wil dan zet ik toch geen mp3 op, ook al heeft die een zeer hoge encoding.
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer

Ik heb inderdaad geen ambities om audiofiel te worden. Ik vind het niet erg om wat geld aan kwaliteit te geven maar audiokabel betaal ik geen 100 euro de lopende meter :eek: Budget ligt er aan wat de mogelijkheden zijn, eventueel rekening houdend met uitbreidbaarheid enzo. Laat ons zeggen dat ik momenteel aan 1000 à 1500 euro denk voor alles. Ik heb gisteren zelf ook wat zitten rondkijken en ik ben ook bij die multiroom-systemen uitgekomen. Bijvoorbeeld de Denon AVR-3311. Probleem is dat er wat overlap is met wat ik met mijn HTPC wil/kan doen en dan lijkt het mij zonde om er zoveel geld aan te besteden.

Blijkbaar schakelen veel van die geïntegreerde versterkers met een optie multi-zone ook van 7.1 naar 5.1 op het "hoofd"-signaal. Die Denon bijvoorbeeld gebruikt 2 kanalen voor de 2 extra zones. 1 extra zone is stereo, 2 extra zones is mono.

Squeezebox heb ik ook naar gekeken, lijkt me wel een interessant systeem maar dan moet ik mijn versterkers lokaal in de ruimtes plaatsen? Kan jij eens laten weten welke in-wall versterkers je hebt iceke? Ik zou in principe hetgene er naar gekeken wordt op de TV (alles komt via HTPC, ook het satelliet-signaal) kunnen livestreamen als MP3 op mijn HTPC en dan daar de Squeezebox naar laten luisteren? Lijkt me wel wat voor gemakkelijke uitbreidbaarheid.

Iemand tips voor goede winkels omgeving Hasselt?
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 685 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Zoals met zovele zaken, iedereen hoort het verschil tussen 'slecht' en 'goed' geluid, maar het verschil tussen 'goed' en 'heel goed' is bij huis-tuin-en-keuken gebruik onbestaande.
Los daarvan leunt Boses' audio eerder tegen 'slecht' dan tegen 'goed' aan, maar als je graag uitpakt bij yuppievrienden, moet je dat zeker kopen :)
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Stop nu toch eens met die Bose onzin.. Het Bussiness plan van Bose kan je best vergelijken met Apple.
Bose komt altijd met een instore oplossing als je hun produkten wil verkopen, heb je er de plaats niet voor, pech dan verkoop je geen Bose produkten.
Nu heeft goed geluid vooral veel te maken met de plaatsing van je apparatuur, en die is bij Bose natuurlijk perfect geregeld als ze X aantal vierkante meter kapen in je winkel.
Is Bose dan beter of slechter dan andere merken ? ... verkeerd geplaatste apparatuur is altijd slechter dan goed geplaatste Bose apparatuur. Zou ik er m'n geld aan uitgeven ? NOOIT. Shop wat rond en je hebt betere maar vooral veel goedkopere dingen dan die bose toestellen.

@ts : ik zoek het deze week ff op...
Je budget is nogal klein om iets degelijks samen te stellen naar mijn mening... Koop dan liever kamer per kamer ipv ineens voor alles een hoop rommel te kopen (maar dat is mijn mening natuurlijk) Een no-nonsens magazine dat ik je zeker kan aanraden is What hifi of What sound & vision. Dat magazine is een goeie leidraad in je zoektocht, maar om te kopen zal je altijd in een winkel moeten binnenstappen om systemen te vergelijken. Wat ik graag hoor is daarom niet altijd uw goesting.
rtl
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 35 keer
Recent bedankt: 1 keer

bose is gewoon totaal overpriced voor wat het is.. voor hetzelfde geld koop je een versterker en 2 deftige speakers die wél middentonen weergeeft en eenders welke bose setup wegblaast
het bose systeem is hetzelfde als een simpele logitech (en dergelijke) speakerset voor de pc: 2 tweeter luidsprekers voor treble en dan een sub voor bastonen

maar dan 10 keer duurder
iceke
Elite Poster
Elite Poster

Mathy schreef: Squeezebox heb ik ook naar gekeken, lijkt me wel een interessant systeem maar dan moet ik mijn versterkers lokaal in de ruimtes plaatsen? Kan jij eens laten weten welke in-wall versterkers je hebt iceke?
http://www.artsound.be/en/products/mult ... il/art21-2
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 108 keer

Ik had hier ook Bose voorzien vanwege het design. Er ligt hier overal Bose Link kabel.
Nu heb ik een Samsung HT-D6500 gekocht. De speakertjes zijn klein, design valt goed mee, en het geluid is voor mij meer dan goed genoeg.
De subwofer zit ingewerkt in het haardmeubel. Was al voorzien voor de Bose Acoustimass. En voor de speakers had ik wachtbuizen liggen.
Meer dan tevreden voor 10% van de prijs.
Nu nog Creative T12 speakertjes in de badkamer en ik kan daar draadloos radio/muziek spelen met mijn gsm en TuneIn/Google Music. :-D
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
viske
Starter
Starter
Bedankt: 1 keer

BOSE... je bent er voor of niet. Ik persoonlijk zou hier nooit voor kiezen, al betalen ze mij ervoor. Warmte komt er nooit uit. Ergens hoor je scherpe tonen en ergens anders enkel boem boem. Elk beetje muziek liefhebber gaat volgens mij nooit BOSE plaatsen. Mensen die gewoon ergens wat klank willen en het mag niet opvallen gaan voor dit systeem. En meestal zetten ze dan de sub nog zo luid mogelijk, kijken je dan aan en zeggen.. nogal een bas he :)
Een sub is pas goed ingesteld als je niet merkt dat hij aanwezig is... :)
Ik ben bezig met een woning te renoveren om te dienen als kijkwoning en wil daar een multiroom plaatsen. Voor mijn eigen woning zou ik dit nooit kiezen enkel en alleen al voor de kwaliteit, maar dit is dus iets anders. Wat ik verwacht is het volgende: muziek in badkamer, slaapkamer, buro, keuken, woonkamer en tuin. De bediening (volume) niet met een afzonderlijke bakjes, maar met dezelfde schakelaars van de verlichting. Neem nu dat het systeem beneden staat moet het ook mogelijk zijn om muziek te kunnen activeren van elke ruimte. Als je "s morgens opstaat ga je niet eerst naar beneden lopen om het te activeren om dan pas muziek te hebben in de badkamer. B&O had jaren geleden al zo'n systeem (was dan wel met appart bedienings paneel)
Ik heb wat zitten zoeken op santos en artsound, maar vind de grote verschillen niet echt. Wat opvalt is dat artsound zich sterk maakt om kwaliteitsluidsprekers te maken en santos in draadloze multiroom. Zijn er nog andere merken? Daar het een kijkwoning wordt is dezelfde muziek in alle ruimtes belangrijker dan overal iets anders.
Oja, moeten allemaal ook inbouwboxen zijn :)
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 106 keer

BOSE... je bent er voor of niet. Ik persoonlijk zou hier nooit voor kiezen, al betalen ze mij ervoor. Warmte komt er nooit uit. Ergens hoor je scherpe tonen en ergens anders enkel boem boem. Elk beetje muziek liefhebber gaat volgens mij nooit BOSE plaatsen. Mensen die gewoon ergens wat klank willen en het mag niet opvallen gaan voor dit systeem. En meestal zetten ze dan de sub nog zo luid mogelijk, kijken je dan aan en zeggen.. nogal een bas he :)
Een sub is pas goed ingesteld als je niet merkt dat hij aanwezig is... :)
Dat klopt inderdaad, maar de meeste mensen zijn ook geen audiofielen. Mensen zijn vrij visueel gericht (liever een mega HD flatscreen met flutspeakertjes dan gebalanceerd geluid van hoog tot laag (dus ja, inclusief midden)).
Ik zou in feite nog veel eerder voor B&O kiezen dan voor Bose to be honest... Al kan niks op tegen een gewone analoge amp en 2 goeie hifi speakers.
Mijn nonkel heeft een Luxman versterker en 2 elektrostatische speakers met in de voet ingebouwde sub staan. Dat geluid is gewoon subliem, ieder accent, ieder detail, ieder geluid binnen het hoorbare spectrum wordt met detail weergegeven.

Een andere reden waarom kwaliteit niet zo belangrijk is, is omdat populaire muziek ook geen detail bevat. Ik bedoel maar, je hebt geen elektrostatische speakers nodig om techno/house/drum 'n base/hip-hop/hetgeen uit populaire radiozenders komt/... weer te geven.
Speel je daartegenaan iets klassiek of jazz af dan vallen de slechtere speakers en versterkers al veel sneller door de mand.
...
Daar het een kijkwoning wordt is dezelfde muziek in alle ruimtes belangrijker dan overal iets anders.
Dan beter niet op iedere lokatie luidspreker kabels trekken en gewone luidsprekers? Er bestaan ook speciale potmeters om tussen versterker uitgangen en speakers te steken om volume individueel te regelen (geen idee of het wat waard is). Ander alternatief: in iedere locatie een bescheiden hifi versterker met 2 of 4 speakers plaatsen en die via hun line in aansluiten op bvb de line out van een centrale hifi versterker.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”