Sinds eind maart 2010 hebben we het "vrije downloaden"
Voor de meeste is dit een hele verbetering tov harde limieten.
Het blijft jammer dat er nog altijd een vorm van limiet is. Elke vorm van limitering op een product waar je veel geld voor betaald is slecht.
Echter wat wel een groot probleem is, is de transparantie van de telemeter.
Er is niks zo vervelend als niet weten of je nog kunt downloaden of dat je riskeert op het grootverbruiker profiel gezet te worden.
Omdat Telenet helemaal geen enkele concrete info geeft over hun Telemeter systeem moeten wij dit zelf maar eens gaan uitzoeken.

Dit kan vrij makkelijk gedaan worden als er van een representatieve groep mensen de statistieken word bijgehouden.
Met tooltjes zoals Netlimiter of custom firmware van je router kun je perfect bijhouden wat je wanneer gedownload en geupload hebt.
Als we dit per gebruiker linken aan de plaats waar ze wonen kunnen we een database maken met de multipliers in die Telenet gebruikt voor de berekening van hun limiet.

Wat bedoel ik nu precies ?
Wel ik zal het eens uitleggen.
Je hebt 3 producten met "vrij downloaden"
Turbonet= Tn
Fibernet 50= Fn50
Fibernet 100 =Fn100
Zo ver ik aan de hand van reacties op tik, 9lives en userbase heb kunnen vaststellen heeft elk product een maximum hoeveelheid relatieve data in gigabytes.
Voor Tn is dit volgens mij 100
Voor Fn100 is dit 250 en voor Fn50 weet ik het niet precies maar het zal er tussen liggen.
Dan heb je twee multipliers.
namelijk tijdstip en node belasting.
Het tijdstip is groen, geel of rood. Ons aller bekend.
Aan de hand van de data die ik verzameld heb en mijn eigen ervaringen denk ik ze ongeveer te kennen.
Dit zijn dit de multipliers voor het tijdstip:
groen =1/8
geel = 1/2
rood = 2
Alleen voor geel weet ik het niet helemaal zeker.
Dan heb je de multiplier voor de node belasting.
Ook hier heb ik geen data van. Daarvoor heb ik jullie hulp dus nodig.
Maar ik vermoed dat deze multiplier tussen de 0.1 en de 2 ligt.
Dit is de formule.
effectieve data x tijdstip x node belasting = relatieve data
Zodra je over het maximum gaat voor de verschillende producten krijg je een grootverbruikers profiel.

Een voorbeeld.
Ik heb Turbonet. Mijn maximum aan relatieve data is 100GB.
Ik download 10GB tijdens de gele zone. --> 10 x 1/2 = 5GB
Ik kan nu nog 95 relatieve GB verbruiken.
Ik download 40GB tijdens de rode zone --> 40 x 2 = 80GB
Ik kan nu nog relatieve 15 GB verbruiken
Ik download 30 GB tijdens de groen zone --> 30 x 1/8 = 3,75 GB.
Ik kan nu nog 11,25 GB verbruiken.
en zo verder.
Nu komen hier echter nog de multipliers van de node belasting bij.
Het is echt een feit dat je meer kunt downloaden als je op een node zit die minder belasting heeft op zijn totale capaciteit.
Dit is het variabele gedeelte van de berekening.
Het zou cool zijn om een database te maken met deze multiplier per gebied in Vlaanderen.
En ook om mijn formule te kunnen presenteren als echte feiten heb ik data nodig.
Dus zouden jullie willen meedoen aan het bouwen van een database met verbruikt volume van een gebruiker met een bepaald product voor elke van de zones.
Inclusief de meter standen en wanneer de persoon op een grootverbruikersprofiel is terecht gekomen.
Ook het tijdstip van de meter reset moet hier in vermeld staan.
Als we dit 2 maanden bijhouden kunnen we daaruit perfect afleiden wat het systeem achter de Telemeter is.
Daarna is het zelfs mogelijk om een programma te schrijven dan je relatief data verbruik bijhoudt.
En laat zien wanneer je nog wat kunt downloaden. Of de standen van de telemeter voorspelt.
Zo creëren we zelf de transparantie in de meter die Telenet ons weigert te geven.
De mensen op de helpdesk van Telenet weten dit zelf meestal niet eens.
Ik heb alleen ooit met iemand gesproken die verantwoordelijk was voor de opvolging van de Telemeter. Deze persoon wist meer maar mocht niet veel zeggen.
Dat was jeroen. Hij mag altijd eens contact opnemen als hij het systeem eens wilt uitleggen of om te zeggen of onze interpretatie klopt of niet.
Maar goed. Dat is het idee.
Ik wil alles organiseren en database creëren eventueel met wat andere users.
Als er interesse is dan hoor ik het wel in dit topic.
Op zich heb ik niet echt problemen meer met de Telemeter. Ik heb nu maar 1 keer heel lang op een grootverbruikers profiel gestaan en soms aan het eind van de maand een paar dagen. Toch zou het goed zijn om wat transparantie te creëren en hoe zit het nu met die fel besproken (en vaak op gevloekte) Telemeter.