2.75 gig beschikbaar ram
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Hallo,
Ik heb 2x GIG ramlatten in mijn medion 8800, maar als ik kijk bij systeeminfo op windows 7 meld hij dat er 2.75 gig ram is, ik gebruik win7 64 bit
iemand oplossing?
Ik heb 2x GIG ramlatten in mijn medion 8800, maar als ik kijk bij systeeminfo op windows 7 meld hij dat er 2.75 gig ram is, ik gebruik win7 64 bit
iemand oplossing?
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
- Bedankt: 780 keer
Zeker van dat Win7 64 bit geïnstalleerd is?
Bij Medion gooien ze d'er nogal eens 32 bit op en leveren de 64-bit-DVD mee (zo was dat bij mijn medion 8852 toch).
Bij Medion gooien ze d'er nogal eens 32 bit op en leveren de 64-bit-DVD mee (zo was dat bij mijn medion 8852 toch).
-
- Member
Heb mijn medion zelf al wat aangepast,
heb windows 7 gekocht voor erop en intussen 2x 2GIG ram erbij gekocht (niet gekocht bij medion)
heb windows 7 gekocht voor erop en intussen 2x 2GIG ram erbij gekocht (niet gekocht bij medion)
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
2 x 2 erbij... wat heb je dan met het originele geheugen gedaan ?
Hoeveel latjes zitten er nu in, en ben je echt zeker dat het 2 x 2 GB is ?
Kijk anders eens met Sisoft Sandra of zoiets.
Hoeveel latjes zitten er nu in, en ben je echt zeker dat het 2 x 2 GB is ?
Kijk anders eens met Sisoft Sandra of zoiets.
- Patje
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
- Bedankt: 104 keer
Is blijkbaar normaal bij windows 7 x64 , ik heb dat ook _ als ik bij systeem kijk zie je 4 GB en erachter tussen haakjes staat (3,75) beschikbaar bij mij.sammetjuuh schreef:Hallo,
iemand oplossing?
(nu al één jaar met windows 7 home premium)
al de mensen die ik ken met een x64 en op andere fora melden ook dat er dan iets minder staat, maar als je kijkt met sisoft of pc-wizard heb je wel 4 GB hoor, maak je geen zorgen
dit komt dus enkel voor op x64 win 7 toestellen, soort bug van MS denk ik

bij een x32 kan je niet meer dan 4 GB gebruiken, met een x64 meer dan 4 GB
Laatst gewijzigd door Patje 28 nov 2010, 16:42, in totaal 2 gewijzigd.
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png

Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 2 keer
Je hebt waarschijnlijk een 32 bit versie van 7 geïnstalleerd. Het is normaal dat je maar 2,75 GB ziet staan, omdat het systeem niet meer kan adresseren (in praktijk, in theorie wel de volle 4 GB) per programma. Je kan dus perfect je 4 gigabyte aanspreken met verschillende programma's tegelijk open (bv photoshop en een ander memory vretend programma zullen elk apart maar maximaal 2,75 GB kunnen aanspreken) maar in totaal kan je de volledige 4 GB aanspreken (over verschillende programma's dus)
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
Om jouw verhaaltje van 32 bit even te vervolledigen:
De lage adressen worden vrij gehouden voor chips op je moederbord, zo moet men minder "pootjes" voorzien om deze ic's om ze te adresseren.
Als ik me niet vergis moet je het geheugen van de grafische kaart ook nog eens voorzien in die 32 bit
De lage adressen worden vrij gehouden voor chips op je moederbord, zo moet men minder "pootjes" voorzien om deze ic's om ze te adresseren.
Als ik me niet vergis moet je het geheugen van de grafische kaart ook nog eens voorzien in die 32 bit

✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Member
heb effe gezocht,
ik heb 64 bits, en het zijn 2 latjes die ik gebruik van 2 gig. Heb overlaatste grafische kaart ook vervangen. Maar het probleem is als ik mijn tekenprogramma open meld hij dat mij virtual memory te laag is
ik heb 64 bits, en het zijn 2 latjes die ik gebruik van 2 gig. Heb overlaatste grafische kaart ook vervangen. Maar het probleem is als ik mijn tekenprogramma open meld hij dat mij virtual memory te laag is
-
- Deel van't meubilair
Ik zie nochtans overal (Computer - Properties en Task Manager) 4 GB staan... nergens iets tussen haakjes.Patje schreef:Is blijkbaar normaal bij windows 7 x64 , ik heb dat ook _ als ik bij systeem kijk zie je 4 GB en erachter tussen haakjes staat (3,75) beschikbaar bij mij.
Waar zie je dat bij jou precies dan ?
- Patje
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 261 keer
- Bedankt: 104 keer
Configuratie scherm -> Systeem - daar zie je ram en welke versie windowsr2504 schreef:Ik zie nochtans overal (Computer - Properties en Task Manager) 4 GB staan... nergens iets tussen haakjes.Patje schreef:Is blijkbaar normaal bij windows 7 x64 , ik heb dat ook _ als ik bij systeem kijk zie je 4 GB en erachter tussen haakjes staat (3,75) beschikbaar bij mij.
Waar zie je dat bij jou precies dan ?
Screenshotje bij geven
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!

-
- Member
niets aangedaan, zou niet weten hoe ik dat moet doen,quistnix schreef:Je hebt toch je swapfile/paging file/virtual memory niet afgezet ? Of een pak lager ingesteld dan Windows voorstelt ?
heb effe screenshot in bijlage gezet
- Bijlagen
-
- pcram.jpg
- (75.4 KiB) 43 keer gedownload
- quistnix
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 7 keer
Een paar screenshots van mijn W7 Ultimate 64 bit. Computer - Properties:

Taskmanager (Total had misschien wel 4096 MB moeten zijn i.p.v. 4095 MB):

Virtueel geheugen m.b.v. swapfile, Computer - Properties - Advanced system settings - Advanced - Performance settings - Advanced - Change:

Zoals je ziet stelt Windows 6142 MB voor en ik heb deze waarde genomen, maar heb wel de swapfile op mijn 2de partitie gezet (D: drive) omwille van snelheidswinst. Nog beter zou het zijn om die op een fysisch apparte HD te zetten.

Taskmanager (Total had misschien wel 4096 MB moeten zijn i.p.v. 4095 MB):

Virtueel geheugen m.b.v. swapfile, Computer - Properties - Advanced system settings - Advanced - Performance settings - Advanced - Change:

Zoals je ziet stelt Windows 6142 MB voor en ik heb deze waarde genomen, maar heb wel de swapfile op mijn 2de partitie gezet (D: drive) omwille van snelheidswinst. Nog beter zou het zijn om die op een fysisch apparte HD te zetten.
-
- Deel van't meubilair
Een performance index van 3.7... wie is daar de schuldige van ?
Ik heb een Quad-core op 2.4 GHz... en die heeft 7.1... al is het bij mij de HD die 5.7 heeft als bepalende score.
Ik heb een Quad-core op 2.4 GHz... en die heeft 7.1... al is het bij mij de HD die 5.7 heeft als bepalende score.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
Kijk eens in het BIOS en zeg eens hoeveel geheugen daar herkend wordt.
Je kan ook de resource monitor eens opstarten (op een Engelstalige Windows: Start ->All Programs -> Accessories ->System Tools - > Resource Monitor ->Memory) en kijk daar eens naar Hardware Reserved.
Je kan ook de resource monitor eens opstarten (op een Engelstalige Windows: Start ->All Programs -> Accessories ->System Tools - > Resource Monitor ->Memory) en kijk daar eens naar Hardware Reserved.
- Bijlagen
-
- ResourceMonitor.png
- (85.87 KiB) 16 keer gedownload
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
- Bedankt: 118 keer
Het feit dat je OS maar 2.75gb beschikbaar aangeeft heeft te maken met IO remapping onder de 4GB boundary.
Dit is omwille van compatibiliteitsredenen.
Je zou er van kunnen schrikken hoeveel IO space er gereserveerd wordt voor bepaalde hardware (vooral dan voor videokaarten en high end storage controllers bijvoorbeeld). Deze lijken hier niet echt overdadig aanwezig (maar als je onboard graphics gebruikt kan het wel dat ingestelde framebuffer je hier parten speelt), dus het kan wel een BIOS bug zijn of foute instelling in je BIOS. Check evt. in je BIOS of je er de mogelijkheid hebt IO remapping aan of uit te zetten en schaf je een betere dedicated videokaart aan eventueel.
Als je een 32 bit OS gebruikt kan je max. 2GB gebruiken voor je applicaties (mits wat truuks soms 3GB door aanpassing van een aantal kernel parameters, maar dat kan gelijk ook voor problemen met compatibiliteit van een deel drivers en software zorgen), de rest wordt voor IO en operating systeem gereserveerd.
Een 32 bit operating systeem kan ook niet meer dan 4GB adresseren. Een 32 bit operating systeem vereist ook 32 bit stuurprogramma's voor je hardware.
Met een 64 bit OS kan je >4GB gebruiken en adresseren, echter enkel 64 bit applicaties (of applicaties die het geheugen kunnen adresseren via een 64 bit accesslayer) kunnen aan dit geheugen. 32bits applicaties draaien in een 32bits "schil" - en zijn dus ook beperkt wat geheugengebruik betreft. Op zich kan bijvoorbeeld de GUI van je applicatie wel in 32bits code ontwikkeld zijn bijvoorbeeld. Stuurprogramma's MOETEN 64 bit zijn, immers : ze moeten ook gans het geheugen kunnen aanspreken.
Dit is omwille van compatibiliteitsredenen.
Je zou er van kunnen schrikken hoeveel IO space er gereserveerd wordt voor bepaalde hardware (vooral dan voor videokaarten en high end storage controllers bijvoorbeeld). Deze lijken hier niet echt overdadig aanwezig (maar als je onboard graphics gebruikt kan het wel dat ingestelde framebuffer je hier parten speelt), dus het kan wel een BIOS bug zijn of foute instelling in je BIOS. Check evt. in je BIOS of je er de mogelijkheid hebt IO remapping aan of uit te zetten en schaf je een betere dedicated videokaart aan eventueel.
Als je een 32 bit OS gebruikt kan je max. 2GB gebruiken voor je applicaties (mits wat truuks soms 3GB door aanpassing van een aantal kernel parameters, maar dat kan gelijk ook voor problemen met compatibiliteit van een deel drivers en software zorgen), de rest wordt voor IO en operating systeem gereserveerd.
Een 32 bit operating systeem kan ook niet meer dan 4GB adresseren. Een 32 bit operating systeem vereist ook 32 bit stuurprogramma's voor je hardware.
Met een 64 bit OS kan je >4GB gebruiken en adresseren, echter enkel 64 bit applicaties (of applicaties die het geheugen kunnen adresseren via een 64 bit accesslayer) kunnen aan dit geheugen. 32bits applicaties draaien in een 32bits "schil" - en zijn dus ook beperkt wat geheugengebruik betreft. Op zich kan bijvoorbeeld de GUI van je applicatie wel in 32bits code ontwikkeld zijn bijvoorbeeld. Stuurprogramma's MOETEN 64 bit zijn, immers : ze moeten ook gans het geheugen kunnen aanspreken.
Laatst gewijzigd door Stormlord 30 nov 2010, 07:53, in totaal 1 gewijzigd.
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
- Bedankt: 771 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Yep, je moet in je BIOS zoeken naar "IO Remapping" inderdaad. Zonder die optie kon ik vroeger ook maar 3,x GB van de 12 gebruiken op een 64bit OS.
Enneuh ...

Enneuh ...

Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
-
- Member
hij meld bij mij 2,8Astralon schreef:Kijk eens in het BIOS en zeg eens hoeveel geheugen daar herkend wordt.

- Trojan
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
- Bedankt: 243 keer
Zijn uw ramlatjes wel in orde?
Steken ze in de juiste slots voor dual/triple channel?
Ik denk niet dat het een verschil zal geven, maar draai eens memtest en zie hoeveel geheugen hij daar aan geeft en of er geen corrupte cellen tussen zitten.
Steken ze in de juiste slots voor dual/triple channel?
Ik denk niet dat het een verschil zal geven, maar draai eens memtest en zie hoeveel geheugen hij daar aan geeft en of er geen corrupte cellen tussen zitten.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 140 keer
- Bedankt: 118 keer
sammetjuuh, astralon,
ik meen ooit gelezen te hebben dat er na een bepaalde servicepack update een switch is gemaakt tussen het voor het OS beschikbaar geheugen en het aanwezige/geïnstalleerde geheugen (dat zijn dus 2 verschillende zaken). Eens je die service pack geïnstalleerd hebt wordt het anders gerapporteerd door
windows dan voorheen.
Mvg,
David
ik meen ooit gelezen te hebben dat er na een bepaalde servicepack update een switch is gemaakt tussen het voor het OS beschikbaar geheugen en het aanwezige/geïnstalleerde geheugen (dat zijn dus 2 verschillende zaken). Eens je die service pack geïnstalleerd hebt wordt het anders gerapporteerd door
windows dan voorheen.
Mvg,
David
-
- Elite Poster
Is die 2,8 nu in het BIOS of is dat in de resource monitor?sammetjuuh schreef:hij meld bij mij 2,8Astralon schreef:Kijk eens in het BIOS en zeg eens hoeveel geheugen daar herkend wordt.
Je kan ook de resource monitor eens opstarten (op een Engelstalige Windows: Start ->All Programs -> Accessories ->System Tools - > Resource Monitor ->Memory) en kijk daar eens naar Hardware Reserved.ik heb wel 4gig ram gekocht ...
-
- Member
gisteren gekeken op bios; 2,8 gig 

-
- Elite Poster
En kan je daar bij het geheugen iets instellen? Bijvoorbeeld zoals Selder aangaf: "IO Remapping".
Het is duidelijk dat je computer zelf (BIOS) de volle 4GB niet herkent dus Windows ook niet.
Het is duidelijk dat je computer zelf (BIOS) de volle 4GB niet herkent dus Windows ook niet.
-
- Member
neen,
hoe kan ik die remapping aanpassen?
hoe kan ik die remapping aanpassen?
-
- Deel van't meubilair
Misschien eens kijken of je de meest recente BIOS hebt voor je moederbord.
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
- Bedankt: 771 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Hangt af van merk BIOS en merk moederbord, geef dat anders eens, dan kunnen we in de handleiding kijken...
[
Post made via mobile device ]
[

Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
-
- Member
bios phoenix
moederbord: medion
het gaat om de medion 8800
maar ik zal misschien volgend jaar 4x 2gig aanschaffen
als dat mogelijk is? ik heb 4 ram banken
ik heb nu 2latten 2x 2GB corsair XMS2
moederbord: medion
het gaat om de medion 8800
maar ik zal misschien volgend jaar 4x 2gig aanschaffen

ik heb nu 2latten 2x 2GB corsair XMS2
-
- Elite Poster
Even snel gezocht (http://www.wimsbios.com/forum/topic7557.html) maar ben niet zeker dat deze site de juiste info bevat.
Heb je in je BIOS de mogelijkheid om via F11 in de geheugeninstellingen te komen?
Heb je in je BIOS de mogelijkheid om via F11 in de geheugeninstellingen te komen?
-
- Member
ja dat is mogelijk