Na jaren tevreden Dommel klant geweest te zijn, ga ik binnenkort overstappen naar Belgacom.
- Televisie heb ik niet nodig (ik pluk gratis en digitaal de VRT zenders via DVB-T uit de lucht

- Telefonie wens ik via VOIP te regelen (inkomend/uitgaand via WeePee en uitgaand naar GSM via Jumblo)
- Voor nieuwsgroepen kies ik uit lightningusenet (2,5 euro/maand) of Eweka (7,5 euro/maand)
Het enige wat ik hierbij nog nodig heb, is een goed (en toekomst gericht) VDSL abonnement:
- Gezien je bij Belgacom je raw copper aansluiting er gratis bij krijgt (zit in de prijs inbegrepen).
- De omschakeling naar VDSL je niets kost (gratis activatie, gratis modem).
- Je er onbeperkt (of ruimer) kan downloaden (via de FUP optie)
- En de eerste 5 maanden zelfs een fikse korting krijg (15 euro/maand).
Is mijn beslissing op Belgacom gevallen.
Formule: Internet Favorite (aan 25 Mbps down, 3,5 Mbps up) + FUP
Dit komt neer op 53 euro/maand.
Nota: Via een downgrade (eenmalige kost van 9 euro) kan ik mijn abonnement altijd met 10 euro goedkoper maken (door voor Belgacom Internet Comfort te kiezen). Ik surf dan iets trager (12 Mpbs), en betaal hiervoor 10 euro/maand minder. Bij Scarlet, Dommel, EdpNet, etc heb ik deze keuze niet.
Aan VOID, Philippe, e.a. bedankt voor de hulp die jullie me reeds geboden hebben.

Ik zet mijn verhaal nu hier verder...
1. Ik heb mijn tekening aangepast (zie bijlage)
2. Mijn huidige telefoonnummer wordt overgedragen naar WeePee (eenmalige kost van 18 euro). Ik maak gebruik van één account bij WeePee. Dit account wordt ingesteld op de Siemens Gigaset SX762.
3. De analoge telefoon is rechtstreeks op de Siemens aangesloten (via de Phone1 uitgang). Hierop komen inkomen/uitgaande de gesprekken van WeePee binnen.
4. De VOIP telefoon (Tiptel IP 280) is via het netwerk aangesloten. De inkomende gesprekken komen op het SIP1 account binnen (*3 via de Siemens SIP Server). De uitgaande gesprekken (goedkoop naar GSM) lopen via een SIP2 account (bij Jumblo).
5. Configuratie van Stun server, e.d. is niet nodig. Maar dit is nog af te wachten.
Nog openstaande vragen:
1. Ik kan eventueel ook een PRO account bij WeePee nemen. Maar welk voordeel heb ik hieraan ? (behalve het nadeel dat je dan 1 cent per oproep betaalt bij een gesprek tussen WeePee klanten onderling).
2. Volgens TIK blokkeert Belgacom bepaalde poorten (zie hier). Is dit nog altijd zo ? En welke applicaties maken zoal gebruik van deze poorten (23, 80 en 443). Ik speel soms wel graag eens een spelletje. Hopelijk geraak ik met mijn Belgacom abonnement daarmee dan nog naar buiten

3. Het moeilijkste gedeelte dat voor mij (in deze hele configuratie) nu nog rest is dat ik de Siemens achter de Bbox2 aan zal moeten sluiten. t.t.z. de Bbox2 mag enkel als VDSL modem fungeren. Terwijl de Siemens Gigaset zowel als router, VOIP en SIP Server zal fungeren. Hoe stel je dit in ? Wie van jullie heeft er ervaring met bv een Fritzbox achter de Bbox2 van Belgacom te hangen ?
4. Ik heb hierover alvast eens gegoogled op het internet. En kon deze informatie op het Belgacom forum daarover terugvinden: Wireless op de Bbox2 uitschakelen EN het extern IP adres van de Siemens (mijn router) op de Bbox2 instellen als DMZ host (zodat alle verkeer doorgegeven wordt). Is dit voldoende ? Of moet ik eerder een soort van PPOE sessie instellen. Zo ja, moet ik nog eens opzoeken, hoe dit moet...
Gent32m