Hoi,
1) Is er een verschil tussen HomeConnect en NetLine ?
HomeConnect gebruikt de Siemens Gigaset modem/router.
NetLine gebruik de Fritzbox 7113
VOIP telefoon op HomeConnect is mogelijk zeggen jullie (dmv *3 als SIP account in te stellen, veronderstel ik)
Maar is dit ook mogelijk bij NetLine ?
Wie kan dit bevestigen / ontkennen.
2) Is VOIP telefoon ook mogelijk op SpeedLine ?
- SpeedLine (= NetLine op VDSL) komt eind dit jaar uit. Specificaties (soort modem, etc) zijn nog niet bekend.
- Volgens de helpdesk kan een VOIP telefoon daarop niet aangesloten worden. Maar is dit ook echt zo ?
- Ik snap best, dat ze dit zelf niet willen promoten (of ondersteuning voor bieden). Maar als dit (in de praktijk) werkt, draagt deze oplossing wel mijn voorkeur.
Voorlopig heeft nog niemand een SpeedLine modem in zijn bezit. Dus kan dit ook niet uitgetest worden. Als die VOIP telefoon op SpeedLine niet werkt, zal ik moeten uitkijken naar Weepee of een ander VOIP alternatief.
3) Waarom Dommel ?
- Ik heb drie (de Denon versterker niet meegerekend) PC's die op het internet zijn aangesloten. Als ik bij Belgacom een abonnement hiervoor wil nemen, heb ik minimum Internet Intense (aan 56 euro in de maand) nodig. Hierop kunnen 4 PC's aangesloten worden. Op Internet Favorite (dat 43 euro per maand kost) kun je slechts twee pc's aansluiten. In deze prijs is de kost voor een nieuwsserver niet inbegrepen. Alsook is het verbruik langs de kleine kant (100 Gb) tov 500 Gb (of onbeperkt) bij Dommel. Ik heb het liefst zo weinig mogelijk hinder van FUP's of andere limieten. Plus ook een factuur die gelijk blijft (en zeker geen euro bijbetalen per extra verbruikte GB traffiek)
- Het abonnement van EDPNet is interessant. Maar niet goedkoper dan dat van Dommel (eerder duurder). Als je onbeperkt wilt kunnen bellen naar alle vaste lijnen betaal je al 5 euro in de maand meer. Idem met het verbruik van 100 GB naar FUP. In totaal komt dit dan uit op 10 euro (telefonie) + 35 euro (VDSL) + die 10 euro (supplement) = 55 euro. En dan heb ik nog geen onbeperkt abonnement op een nieuwsserver. Nee, goedkoper is dit zeker niet...
- Scarlet zie ik zelf niet zo goed zitten. Ik lees hier nogal horror verhalen over de service / installatie. Is een gevoel, maar mijn gevoel zit momenteel zeker niet bij Scarlet
Daarnaast is het leuk om al je kosten bij één provider te hebben. Een televisiekost heb ik niet (ik gebruik DVB-T).
Nu betaal ik per maand één gedomicilieerde factuur aan Dommel voor huur telefoon lijn + internet + VOIP + nieuwsserver.
Dit is fijn zo. En zou ik liefst zo behouden. Ik heb daarin nu alles wat ik nodig heb.
Maar mis slechts twee dingen:
- Internet via VDSL ipv ADSL (dit kan dus SpeedLine worden, ipv NetLine / Homeconnect)
- Een vast telefoontoestel op de bureau. Ik beschik daar over geen telefooncontact. En draadloos (via DECT) wil ik niet. Blijft dus enkel nog een VOIP telefoon mogelijk.
- Als die VOIP telefoon + SpeedLine kan, graag (deze oplossing draagt mijn voorkeur)
- Zoniet, zal ik alles dus moeten opsplitsen: Discovery Line (bij Belgacom) + Dommel SpeedConnect (internet + nieuwsserver) + VOIP (bij bv Weepee)
Waarbij dit schematisch dan zo zal werken (veronderstel ik):
- VDSL Lijn -> VDSL Modem -> Analoog telefoontoestel 1 (SIP account ingesteld op Sagem modem)
- VDSL Lijn -> VDSL Modem -> VDSL Internet -> VOIP Telefoontoestel 2 (SIP account ingesteld op VOIP telefoontoestel)
Daarnaast zal ik mijn telefoonnummer ook naar Weepee moeten overdragen (veronderstel ik) ?
Als ik zowel boven als beneden opgebeld wil kunnen worden (via VOIP).
Momenteel zit mijn telefoonnummer bij Dommel (HomeConnect).
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).