NetLine - VOIP telefoon

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 144 keer
Bedankt: 118 keer

Hoi,

Ik vroeg me af, of ik een VOIP telefoon samen zou kunnen gebruiken met Dommel NetLine (alias HomeConnect)
Heb dit voorgelegd aan de helpdesk, hun antwoord is:
Geachte,

Het is niet nodig om een voip telefoon aan te kopen.
Dat werkt niet met systeem.
Het voip gedeelte wordt namelijk door de modem afgehandeld en niet door de telefoon zelf.

Met vriendelijke groeten
Technische help dommel
Nu ben ik een beetje in de war. In mijn vorig topic, waren er mensen bij wie zo een VOIP telefoon (aan te sluiten via het pc netwerk) wel werkt.

Zit de helpdesk nu fout ? :?

Wie heeft ervaring hiermee...
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Deze mensen hebben de verborgen gegevens van Dommel achterhaald.
De meer geavanceerde gebruiker, kan hier voordeel bij hebben.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Dus zo een VOIP telefoon in combinatie met NetLine (alias HomeConnect) zou wel mogelijk zijn ?

Kan iemand me hier wat in helpen ?
Meer info over geven.
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
gregmans
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 3 keer

In de eerste plaaats maakt het uit of je NetLine of HomeConnect hebt.

Als je bijvoorbeeld HomeConnect hebt (met de Siemens modem) kan je bij je VoIP telefoons
als serveradres 192.168.2.1 ingeven. Als gebruikersnaam *3 en paswoord *3.
Je VoIP telefoon registreert dan gewoon op je modem.

Je kan verschillende telefoons aansluiten door *3, *4, *5, enz... te gebruiken.
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

gregmans schreef:In de eerste plaaats maakt het uit of je NetLine of HomeConnect hebt.

Als je bijvoorbeeld HomeConnect hebt (met de Siemens modem) kan je bij je VoIP telefoons
als serveradres 192.168.2.1 ingeven. Als gebruikersnaam *3 en paswoord *3.
Je VoIP telefoon registreert dan gewoon op je modem.

Je kan verschillende telefoons aansluiten door *3, *4, *5, enz... te gebruiken.
Bedankt. Je zegt dat het uitmaakt of je NetLine of HomeConnect hebt.
Is dit bij NetLine dan niet meer mogelijk ?

P.S. Dommel komt binnenkort met SpeedLine uit. Dit is hetzelfde als NetLine, maar dan op VDSL.
Het zou fijn zijn, moest ik via een VOIP telefoon hiermee kunnen bellen.
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Kickje naar boven... :|
Fluppeke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 21 keer
Recent bedankt: 1 keer

Als ik de eerste topics goed begrepen heb is het probleem dat er boven geen telefoonaansluiting is. Is het niet goedkoper om een UTP kabel als telefoonkabel te gebruiken? Aangezien je een VOIP telefoon wil aansluiten veronderstel ik dat je een netwerkaansluiting op overschot hebt daar.
Een extra handset voor een draadloze telefoon ? Lijken mij allemaal goedkopere oplossingen dan een voip toestel.

Tenzij je natuurlijk andere redenen hebt waarom je een voip toestel wil hebben op je bureau. De sip gegevens van dommel zijn in principe niet uit de siemens of fritzbox te krijgen, al zijn er mensen die dat wel kunnen... Maar of ge dan op 2 verschillende plaatsen kunt inloggen (siemens en voip telefoon) dat is dan ook nog een open vraag.
En als je meerdere sip wil kan je nog altijd een siemens C470VOIP analoog aan je siemens gigaset router van dommel hangen. Een RJ 45 kabeltje ertussen en dan de draadloze handset op de bureau plaatsen en je hebt denk ik alle functionaliteit die je je kunt indenken;)
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

- Ik heb geen enkele kabel boven liggen (noch UTP, noch Telefoon)
- Het netwerk boven is aangesloten via een stroomadapter en een switch.
- Ik zou graag een VOIP telefoon op die switch aansluiten
- Een draadloos DECT station heb ik liever niet omwille van de straling (Om die reden heb ik ook geen WIFI).
- Dommel geeft die VOIP gegevens inderdaad niet vrij.

Zodoende zit ik te denken, of ik niet beter mijn abonnement opsplits:
- Belgacom Discovery Line (aan 10 euro / maand)
- Dommel SpeedConnect (aan 40 euro / maand)
- Abonnement bij VOIP provider (aan xx euro / maand)

1) Mijn Dommel Gigaset VOIP modem hang ik dan achter die VDSL modem. Ik configureer een eerste SIP account in die Gigaset modem. Zodat ik mijn analoog telefoontoestel (beneden) daarop kan aansluiten.
2) De VOIP telefoon, sluit ik boven op het netwerk aan. Hierop configureer ik een tweede SIP account, om mee te kunnen bellen.

Zou dit werken ?

Ik moet er zelf nog eens over nadenken (en wat prijzen van VOIP providers vergelijken)

Nog een andere bedenking:
Als ik een Discovery Line bij Belgacom neem, kan ik mijn huidig telefoonnr daarop overdragen. Zodat mensen me hierop kunnen bellen. Ik plaats dan een splitter op mijn lijn, zodat enkel het internet signaal nog naar de VDSL modem gaat.

Enkel voor het uitbellen, heb ik dan nog een VOIP provider nodig...
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 223 keer

Gent32m,

Wat heb je momenteel, Homeconnect icm. met een Siemens modem ? Dan kan je hier PERFECT een sip toestel op aanmelden zoals reeds eerder vermeld.

Als je op speedconnect wenst over te stappen kan je inderdaad de Siemens modem als SIP server gebruiken achter de VDSL modem en hierop SIP extensies aanmelden. Ook de 2 analoge poorten gebruiken in combinatie met je huidige telefoon zou geen problem mogen zijn.
Een alternatief is de BBOX2/Sagem gebruiken voor je analoge telefoon en dan je SIP telefoon rechtstreeks bij je SIP provider registreren (ik weet niet of de Sagem hiermee overweg kan maar ik veronderstel van wel).

Ik weet niet waarom je Speedconnect zou nemen maar een alternatief zou eventueel zijn om een Belgacom Favorite (42.90€/maand) te nemen zonder vaste lijn dan spaar je de kost van een discovery lijn uit. Of een Scarlet internet & telefonie voor 40€/maand.

Qua voip providers is hier al genoeg geschreven denk ik. Hou er rekening mee dat als je opteert om de BBOX2/Sagem te gebruiken je maar 1 sipprovider kan instellen (mocht dit belangrijk zijn).

Qua SIP providers in Belgie zijn we zo'n beetje beperkt tot Weepee & 3starsnet en hun eventuele resellers.

VOiD

PS: Of een stroomadapter gezonder is dan wifi is te betwijfelen. Ik herinner mij ergens een artikel over een studie die het tegengestelde aantoonde.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
waltell
Starter
Starter

Volgens mij moet dat ook gaan. Als je vanop je pc (met een programma) naar een sip-toestel of een andere pc kan bellen, kan je ook perfect een sip-telefoon aansluiten op dezelfde (ethernet)lijn. Uiteraard via die switch. In zo'n telefoon kan je meestal verschillende voip-accounts instellen, de telefoon logt dan automatisch op die voip-netwerken aan.
Als je zeker wilt zijn kan je, voordat je een sip-toestel koopt, eens proberen met een laptopje of zo aan te sluiten op die switch, en van daaruit naar een andere pc bellen; als dat gaat, zal het met een sip-telefoon ook zeker werken.

walterr
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Hoi,

1) Is er een verschil tussen HomeConnect en NetLine ?

HomeConnect gebruikt de Siemens Gigaset modem/router.
NetLine gebruik de Fritzbox 7113

VOIP telefoon op HomeConnect is mogelijk zeggen jullie (dmv *3 als SIP account in te stellen, veronderstel ik)

Maar is dit ook mogelijk bij NetLine ?
Wie kan dit bevestigen / ontkennen.

2) Is VOIP telefoon ook mogelijk op SpeedLine ?

- SpeedLine (= NetLine op VDSL) komt eind dit jaar uit. Specificaties (soort modem, etc) zijn nog niet bekend.
- Volgens de helpdesk kan een VOIP telefoon daarop niet aangesloten worden. Maar is dit ook echt zo ?
- Ik snap best, dat ze dit zelf niet willen promoten (of ondersteuning voor bieden). Maar als dit (in de praktijk) werkt, draagt deze oplossing wel mijn voorkeur.

Voorlopig heeft nog niemand een SpeedLine modem in zijn bezit. Dus kan dit ook niet uitgetest worden. Als die VOIP telefoon op SpeedLine niet werkt, zal ik moeten uitkijken naar Weepee of een ander VOIP alternatief.

3) Waarom Dommel ?

- Ik heb drie (de Denon versterker niet meegerekend) PC's die op het internet zijn aangesloten. Als ik bij Belgacom een abonnement hiervoor wil nemen, heb ik minimum Internet Intense (aan 56 euro in de maand) nodig. Hierop kunnen 4 PC's aangesloten worden. Op Internet Favorite (dat 43 euro per maand kost) kun je slechts twee pc's aansluiten. In deze prijs is de kost voor een nieuwsserver niet inbegrepen. Alsook is het verbruik langs de kleine kant (100 Gb) tov 500 Gb (of onbeperkt) bij Dommel. Ik heb het liefst zo weinig mogelijk hinder van FUP's of andere limieten. Plus ook een factuur die gelijk blijft (en zeker geen euro bijbetalen per extra verbruikte GB traffiek)

- Het abonnement van EDPNet is interessant. Maar niet goedkoper dan dat van Dommel (eerder duurder). Als je onbeperkt wilt kunnen bellen naar alle vaste lijnen betaal je al 5 euro in de maand meer. Idem met het verbruik van 100 GB naar FUP. In totaal komt dit dan uit op 10 euro (telefonie) + 35 euro (VDSL) + die 10 euro (supplement) = 55 euro. En dan heb ik nog geen onbeperkt abonnement op een nieuwsserver. Nee, goedkoper is dit zeker niet...

- Scarlet zie ik zelf niet zo goed zitten. Ik lees hier nogal horror verhalen over de service / installatie. Is een gevoel, maar mijn gevoel zit momenteel zeker niet bij Scarlet :?

Daarnaast is het leuk om al je kosten bij één provider te hebben. Een televisiekost heb ik niet (ik gebruik DVB-T).
Nu betaal ik per maand één gedomicilieerde factuur aan Dommel voor huur telefoon lijn + internet + VOIP + nieuwsserver.

Dit is fijn zo. En zou ik liefst zo behouden. Ik heb daarin nu alles wat ik nodig heb.

Maar mis slechts twee dingen:
- Internet via VDSL ipv ADSL (dit kan dus SpeedLine worden, ipv NetLine / Homeconnect)
- Een vast telefoontoestel op de bureau. Ik beschik daar over geen telefooncontact. En draadloos (via DECT) wil ik niet. Blijft dus enkel nog een VOIP telefoon mogelijk.

- Als die VOIP telefoon + SpeedLine kan, graag (deze oplossing draagt mijn voorkeur)
- Zoniet, zal ik alles dus moeten opsplitsen: Discovery Line (bij Belgacom) + Dommel SpeedConnect (internet + nieuwsserver) + VOIP (bij bv Weepee)

Waarbij dit schematisch dan zo zal werken (veronderstel ik):
- VDSL Lijn -> VDSL Modem -> Analoog telefoontoestel 1 (SIP account ingesteld op Sagem modem)
- VDSL Lijn -> VDSL Modem -> VDSL Internet -> VOIP Telefoontoestel 2 (SIP account ingesteld op VOIP telefoontoestel)

Daarnaast zal ik mijn telefoonnummer ook naar Weepee moeten overdragen (veronderstel ik) ?

Als ik zowel boven als beneden opgebeld wil kunnen worden (via VOIP).
Momenteel zit mijn telefoonnummer bij Dommel (HomeConnect).

Gent32m
VOiD
Elite Poster
Elite Poster

Momenteel zijn de enige toeglaten modems op VDSL de BBOX2/Sagem. Tenzij dit zou wijzigen zal Dommel dus ook met deze modem moeten werken. Vermits je op deze modem geen IP telefoon kan registreren gaat dit dus niet werken.

Ik zou gewoon je Siemens modem behouden en deze gebruiken als ATA/Sip server. Je kan deze dan analoog achter eender welke modem koppelen (Fritzbox, Sagem, ...).
waltell
Starter
Starter

VOiD schreef:Momenteel zijn de enige toeglaten modems op VDSL de BBOX2/Sagem. Tenzij dit zou wijzigen zal Dommel dus ook met deze modem moeten werken. Vermits je op deze modem geen IP telefoon kan registreren gaat dit dus niet werken.

Ik zou gewoon je Siemens modem behouden en deze gebruiken als ATA/Sip server. Je kan deze dan analoog achter eender welke modem koppelen (Fritzbox, Sagem, ...).
Ik ken die BBOX niet (heb hier een fritzbox), maar ik ga ervan uit dat dit ook een router is, en er meerdere toestellen (via een hub) op aangesloten kunnen worden

Die modem/router hoeft niet te weten of het nu om een computer dan wel om een sip-telefoon gaat. Een toestel is een toestel. Als je een tweede pc kan aansluiten, kan je ook een ander toestel met een ethernet-verbinding aansluiten, ongeacht of dat nu een pc of een telefoon is.
Van zodra die telefoon is aangesloten, en (door de BBOX van een IP-adres is voorzien), weet die BBOX welke IP-paketten (binnenkomende gegevens) aan dat toestel moeten worden doorgezonden. De modem/router weet in wezen niets van dat (telefoon)toestel af, behalve dat het uitzendt en ontvangt, net zoals elke pc.

Je sluit dus die telefoon aan, dat toestel meldt zichzelf aan op een VOIP-server (waar je zelf een account hebt aangemaakt uiteraard), Krijg je een oproep voor dat toestel, dan komt dat binnen via de BBOX, die weet naar welk ip-adres hij de gegevens moet doorsturen, en het feit dat dit ip-adres bij een sip-telefoon hoort, daar heeft die BBOX helemaal geen weet van.

De telefoon wordt dus in het netwerk niet speciaal behandeld : dat is gewoon een toestel dat een ip-adres heeft, en gegevens zendt en ontvangt. Dat is alles. Er is dus geen kwestie van "een sip-telefoon registreren op de modem"; de modem/router weet daar allemaal niets van.

walterr
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3754 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

Het wordt wat ingewikkeld, maar als ik het goed begrijp zijn er volgende mogelijkheden:

Home Connect:
- Modem: Siemens Gigaset modem/router
- Zoals vorige posters voorstelden is deze router ook een SIP server, waarop je een SIP telefoon kan aanmelden.
- Deze telefoon zal je dus kunnen instellen met hetzelfde oproepnummer als de telefoon beneden.
- Waarschijnlijk zal je zelfs tussen de 2 toestellen kunnen bellen (*1 >< *3) ?

Netline:
- Modem: FritzBox 7113.
- Deze FritzBox heeft geen ingebouwde SIP server.
- Ik zie hier 3 oplossingen:

a) Siemens aansluiten op de FritzBox
- De FritzBox heeft 2 analoge telefoon uitgangen: op FON1 je analoog toestel aansluiten, op FON2 de FSX poort van de Siemens
- de Siemens instellen als router achter de FritzBox
- een SIP telefoon aanlsuiten op je netwerk. Deze telefoon zal uitbellen via de "vaste lijn" van de Siemens, die op zijn beurt aangesloten is op de FritzBox.

b) FritzBox vervangen door een FritzBox 7270, Annex A.
- Hoewel Dommel de VOIP gegevens niet vrijgeeft, is er een mogelijkheid om deze uit te lezen uit de 7113.
- De VOIP gegevens instellen op de 7270.
- Op deze FritzBox kan je een interne SIP telefoon registreren.

c) een nieuwe VOIP provider
- je kan een SIP telefoon laten registreren op een andere VOIP provider (vb WeePee)
- nadeel is dat je géén binnenkomende oproepen zal krijgen op deze telefoon; je zal er wel mee kunnen uitbellen.
- indien je nummer overdraagt, dan heb je geen Dommel telefoon meer (één nummer kan onmogelijk bij 2 providers aangemeld zijn), dus gaat je telefoon beneden niet meer werken.

Speedline:
- Modem: Sagem.
- Deze VDSL modem heeft geen ingebouwde SIP server.
- De oplossingen zijn ongeveer dezelfde als bij Netline:

a) Siemens aansluiten op de Sagem (er van uitgaand dat je bij Netline ook VOIP van Dommel hebt ??)
- zie hierboven.

b) Een FritzBox 7270 achter je Sagem hangen, eventueel met een eigen PPPoE verbinding
- De VOIP gegevens instellen op de 7270.
- Op deze FritzBox kan je een interne SIP telefoon registreren.

c) een nieuwe VOIP provider
- je kan een SIP telefoon laten registreren op een andere VOIP provider (vb WeePee, Betamax)
- nadeel is dat je géén binnenkomende oproepen zal krijgen op deze telefoon (ervan uitgaand dat je telefoonnummer nog bij Dommel zit).

Hopelijk maakt dit overzicht het iets duidelijker ?

Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster

waltell schreef: De telefoon wordt dus in het netwerk niet speciaal behandeld : dat is gewoon een toestel dat een ip-adres heeft, en gegevens zendt en ontvangt. Dat is alles. Er is dus geen kwestie van "een sip-telefoon registreren op de modem"; de modem/router weet daar allemaal niets van.
walterr
Walter,

Ik weet hoe IP telefoons functioneren maar daar gaat het hem niet om. De topicstarter wil een IP toestel plaatsen dat werkt op zijn bestaande/toekomstige Dommel verbinding en dat naadloos samenwerkt met zijn bestaande analoge telefoon en huidig telefoonnummer. En da's net iets complexer qua setup. Philippe heeft hierboven zoals steeds weer een zeer uitgebreid en correct (met uitzondering van de FXS, het moet FXO zijn ;)) antwoord gegeven.
waltell
Starter
Starter

O, excuseer :) via een sip-toestel bellen of gebeld worden alsof het je dommel-telefoon was, dat zal inderdaad niet zomaar gaan denk ik.
Het is mij (toen ik daarmee bezig was, zie dit topic : http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=57&t=26819 )
een paar keer gelukt om via mijn eigen pc naar mijn eigen telefoon te bellen (van het dommel-internet naar de dommel-telefoon), maar later werkte dat niet meer; ik veronderstel dat dit nog een gaatje was dat men bij dommel moest dichten ;)

Mijn fritzbox (een 7112 annexA) is nu ingesteld voor de dommel-telefoon zowel als voor een andere sip-provider (sip2sip), de sip-telefoon staat bij mijn vriend (aangesloten op telenet, en ingesteld met zijn eigen sip2sip-account) en we bellen nu gratis met elkaar.

De threadstarter wil blijkbaar geen wireless-toestanden, dus ook geen wireless telefoon. Bestaan er geen aangepast phone-to-ethernet-adapters en omgekeerd, waar je zoiets simpel mee kan oplossen ? Ik heb eens aan het zoeken geweest maar vind niet direct iets.

walterr
VOiD
Elite Poster
Elite Poster

Dat noemen ze FXO/FXS adapters :) Een FXO adapter (lijn) gebruiken en deze dan analoog achter een modem met FXS poort (extensie) koppelen is een optie maar vermits de topicstarter toch al een Siemens SX762 heeft lijkt mij dit makkelijker (en goedkoper).
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1683 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Toch even voor de duidelijkheid: het aantal computers dat mag aangesloten worden op favorite / intense is natuurlijk puur theoretisch. De router kan je zoveel interne ip's geven als je wil en bijgevolg kan je er zoveel pc's op aansluiten als je wil, allemaal met hetzelfde externe ip.
waltell
Starter
Starter

Hoe meer ik ervan zoek hoe minder ik ervan snap :s
Ik was dus eens aan het zoeken naar een kastje om (beneden) op de telefoonlijn (of de telefoonaansluiting van de adsl-router) aan te sluiten en op het binnen-netwerk,
en een kastje om (boven) op het netwerk aan te sluiten en dan aan een (gewone) telefoon.
Als je zoekt naar "pstn to lan" blijkt die pstn-aansluiting dan toch gewoon te dienen om een telefoon op aan te sluiten; enfin ik raak er het noorden bij kwijt.
Het lijkt zo simpel, maar leg het maar uit aan google of altavista.

walterr
VOiD
Elite Poster
Elite Poster

walterr,

Zo moeilijk is het niet. Hier: http://www.nch.com.au/kb/10050.html staat een vrij degelijke uitleg. Het komt er op neer dat een FXO adapter gebruikt wordt om een externe telefoonlijn aan te sluiten en een FXS adapter om een analoge telefoon op aan te sluiten. Een FXO is eigenlijk het 'eindpunt' van een analoge lijn (Belgacom lijn naar IP) terwijl een FXS adapter een lijn gaat 'creeren' (IP naar analoog signaal).
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Hoi,

Op basis van jullie reacties, heb ik een tekening gemaakt (zie bijlage).
Maar echt snappen doe ik dit nog niet. Redeneren jullie even mee ?

1. LINE IN

Mijn telefoon kabel komt (via de LINE IN) binnen in de Sagem Modem. Hierop zit een VDSL signaal (van Belgacom). Dommel huurt daarvoor een "raw copper lijn" bij Belgacom. Een splitter op de telefoonaansluiting is niet nodig. Het signaal (van de raw copper) komt rechtstreeks de Sagem Modem binnen.

2. RJ45 (internet + VOIP Telefoon)

De Sagem Modem zet het VDSL signaal om in internet (RJ45 connectors). Dit internet wordt via de stroomadapters doorheen het huis gestuurd. In de bureau boven staat een switch, hierop zijn de pc's aangesloten. Alsook een VOIP telefoon (met RJ45 connector), via de welke ik zou willen kunnen bellen.

3. Analoge Telefoon (RJ11)

De Sagem Modem beschikt over twee analoge telefoonuitgangen (FXS connectors). Op FXS1 wordt de analoge telefoon (beneden) aangesloten. Dit telefonie gedeelte wordt door de Sagem (VOIP van Dommel) afgehandeld.

4. Siemens Gigaset als SIP Server

Deze verbinding is me niet helemaal duidelijk. De Siemens Gigaset beschikt over twee analoge Phone uitgangen. Alsook een WAN poort. Volgens Philippe dien ik de FXS2 van de Sagem met de Phone1 van de Siemens te verbinden. Maar zal dit werken ? Moet er niet eerder een RJ45 kabel gestoken worden tussen de WAN poort van de Siemens en een LAN poort van de Sagem. Dit snap ik nog niet zo goed (hoe dit kan/zal werken) ? :?

De Sagem 3464:
- Zet het telefoonsigaal (raw copper) om in internet.
- Fungeert als router om IP adressen uit te delen.
- Regelt het VOIP gedeelte van de Analoge Telefoon (aangesloten op FXS1)

De Siemens Gigaset SX762:
- Dient ingesteld te worden als secundaire Router (?)
- Of in "Ethernet" (soort bridge mode ?)
- Fungeert als SIP server (*3 account) voor de VOIP telefoon boven.

Wat ik hierbij niet snap is:
Als ik met de VOIP telefoon bel (of opgebeld wordt), wat een internet (RJ45) signaal is. Hoe geraakt dit dan in die VOIP van Dommel (die in de Sagem zit). De Sagem kan niet als SIP server gebruikt worden, de Siemens Gigaset wel. Maar hoe communiceren die met elkaar ? Via die FXS2 en Phone1 uitgang ? Dat is toch een analoge telefoonuitgang. Terwijl het gesprek via de VOIP telefoon over een internet kabel loopt...

Nota: Ik kan altijd nog een extra abonnement bij een VOIP provider nemen, moest ik via de VOIP van Dommel niet kunnen uitbellen (via die VOIP telefoon). Al zou dit stom zijn natuurlijk. Aangezien ik daarvoor al aan Dommel betaal. En het bellen naar vaste lijn daar gratis is (bij een VOIP provider niet).
Bijlagen
SchemaV2 .jpg
(49.37 KiB) 19 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Gent32m 27 sep 2010, 14:11, in totaal 1 gewijzigd.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster

Kleine correctie: De FXS2 van de Sagem moet je aansluiten op de 'line' poort van de Siemens, niet de phone. Ook moet je de Siemens met het netwerk verbinden.

Hoe werkt dit ? Bij een inkomende oproep stuurt Dommel via IP de spraak naar je Sagem, de Sagem zet de IP om naar analoog, vervolgens zet de Siemens het analoge signaal weer om naar IP en gaat het op die manier over het netwerk naar je IP telefoon boven. Uitgaande oproepen zelfde principe maar dan in de andere richting uiteraard.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Buiten de correctie die VOiD hierboven aangeeft (verbinden FSX2 Sagem met "line" Gigaset), zou ik nog volgende correctie aanbrengen:
- verbinden LAN1 poort van Sagem met WAN/LAN4 van de Siemens.
- Stroom adapters aansluiten op LAN1 poort van de Siemens.
- De Siemens dus gebruiken als router voor je interne netwerk.
- De Siemens een externe PPPoE verbinding laten maken.

Ik vrees er anders voor dat het niet mogelijk zou zijn om vanuit een VOIP telefoon, die op het Sagem netwerk aangesloten is, te registreren op de Siemens.
Tenzij je de Siemens met de Sagem verbindt via een LAN poort ... maar dat vergt nog meer ingrepen in de set-up van de Siemens (vast IP geven, DHCP uitschakelen ...)

Tekeningetje aanpassen ?

Philippe.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster

Philippe,

Zolang de Siemens in dezelfde IP range komt te staan als de Sagem is er geen enkel probleem. Uiteraard vraagt dit een aanpassing op de Siemens (vast IP etc.). Maar of dit complexer is dan jou voorstel weet ik zo nog niet...
Bij deze heeft de topicstarter genoeg opties lijkt me :)

VOiD
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Hoi,

Bedankt voor de snelle reacties.
Ik heb de tekening aangepast.

1) Ik maak geen gebruik van DHCP in mijn netwerk. Dit staat uit in de Siemens Modem. Al mijn PC's (plus ander netwerk apparatuur) hebben een VAST IP ADRES (binnen een bepaalde range) gekregen.

2) Als ik met de VOIP telefoon bel, wordt dit via het netwerk naar de Siemens Gigaset gestuurd. Echter, hoe zal die communiceren met de Sagem (en VOIP) van Dommel ? Uiteindelijk zitten die VOIP gegevens van Dommel in de Sagem vergrendeld. Hoe kan de Siemens Gigaset hier dan contact mee maken ? (dat is me nog niet duidelijk)

3) Philippe, wat bedoel je met: "De Siemens een externe PPPoE verbinding laten maken". Bedoel je daarmee, dat ik de WAN / LAN4 poort als "Ethernet" dien in te stellen, zodat het ADSL gedeelte op de Siemens vervalt (?)

Gent32m
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

2) Gezien de "line" poort van de Siemens verbonden is met de "phone" poort van de Sagem...
Dus, zoals je zelf zegt: als je met de VOIP telefoon belt, wordt dit via het netwerk naar de Siemens Gigaset gestuurd.
Je moet dan de Siemens zo instellen dat deze gesprekken via de "vaste lijn" uitgaan.
Vanuit het oogpunt van de Siemens gezien, is de Sagem telefoonpoort een "vaste lijn". De Siemens zal dus via de Sagem uitbellen, en aldus via de Dommel VOIP.
Inkomende gesprekken op de Sagem gaan naar de line poort van de Siemens, die dit dan doorstuurt naar je VOIP telefoon.

1) en 3)
Zoals VOiD terecht opmerkt, maak ik het misschien iets te ingewikkeld.
* De optie die VoiD aangeeft is om je Siemens een vast LAN IP te geven, en je Siemens niet te gebruiken als router. Gezien je geen DHCP gebruikt, werk je nu ook al met vaste IP adressen.
- je moet er dan wel voor zorgen dat zowel de Siemens, als alle PC's in je netwerk een vast IP krijgen binnen het subnet van de Sagem (en buiten de DHCP range).
- en dat je de Sagem als gateway instelt (niet de Siemens).

* een tweede methode is dat je de Siemens wel gebruikt als router (zoals nu).
- dan moet je de WAN / LAN4 poort van de Siemens inderdaad als "Ethernet" instellen.
- Nadeel is een dubbele NAT.

* de derde methode (my preferred one ;)) is de Siemens gebruiken als router, maar met een eigen pppoe verbinding.
- ik ben niet zeker hoe je dit doet in de Siemens, maar er zal hiervoor wel een instelling zijn
- in dit geval moet je de ADSL gegevens van je provider ook nog eens ingeven op de Siemens
- Voordeel: je blijft je Siemens gebruiken zoals nu (met extern IP), alleen zonder modem
- Je gebruikt de Sagem alleen als modem + Voip.

Zoals VoID opmerkt: plenty of options ;)

Philippe.
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Bedankt.

Ik begin het te snappen :-)

- Je schreef: "Nadeel is een dubbele NAT". Nat staat voor "Network Address Translation". Dus mogelijks krijg ik hierdoor IP Conflicten ofzo...
- De Siemens kan wel eens een betere router zijn dan die Sagem (maar dit moet de praktijk nog uitwijzen).

Conclusie, jouw derde "preferred" methode geniet mijn voorkeur.
Hoe dit precies in te stellen, zal ik later eens moeten uitzoeken / uitproberen...

Het belangrijkste dat ik uit deze lessen alvast onthoud is dat een VOIP Telefoon aansluiten mogelijk zal zijn met SpeedLine. En dat is goed nieuws. Kan ik nu alvast zo een VOIP telefoon (met SIP account) en later SpeedLine bestellen (wanneer het beschikbaar komt).

Gent32m
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Philippe, VOID,

Er is nog één ding dat ik me afvraag...

Als de "vaste" lijn uit de Sagem komt (zowel ingaand als uitgaand telefoon verkeer).
En de Siemens dit oppikt en terug omzet in "Voice Over IP" (zodat ik met de VOIP telefoon ermee kan bellen).

Hoe moet de VOIP account (of SIP account) dan ingesteld worden op die VOIP telefoon / Siemens ?
Zodat de VOIP telefoon en Siemens kunnen "communiceren'" met elkaar.

Ik heb nog nooit met een VOIP telefoon gewerkt. Maar ik veronderstel dat daar een SIP account op moet ingesteld worden. Wordt dit dan een *3 of iets dergelijks (om zich mee aan te melden op de Siemens) ?

De Siemens, op zijn buurt, die dit VOIP signaal van de VOIP telefoon ontvangt, moet dit terug naar "analoog" omzetten en naar de Sagem doorlussen. Zonder hierbij enige validatie van het VOIP signaal te doen. Immers gebeurt deze validatie in de Sagem (waar de VOIP gegevens van Dommel zitten). In de Siemens zitten die dan niet (meer).

Ook dit zal waarschijnlijk ingesteld moeten worden. Of niet ?

Gent32m
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Beste ...

Misschien nu beter wachten met verdere vragen tot jouw account er is, en tot je de VOIP telefoon hebt ...
Misschien wordt een en ander dan duidelijker ;).

Maar om in het kort te antwoorden:

1) De VOIP gegevens van Dommel zal je moeten inbrengen in de Sagem. Een analoog toestel aangesloten op de Sagem telefoneert dan via Dommel. Je Siemens, die dan ook aangesloten wordt op de Sagem, gedraagt zich als een analoog toestel.

2) De VOIP gegevens van de Siemens zal je moeten inbrengen in de VOIP telefoon. Voor de instellingen kijk je best eens in de gebruiksaanwijzing van de Siemens. Je zal op de Siemens een (interne) VOIP account moeten creeren, en op de VOIP telefoon deze gegevens moeten inbrengen.

Er gebeuren inderdaad enkele extra omzettingen (Voip > analoog > Voip > PSTN netwerk), maar dat was in jouw geval niet te vermijden (gezien je geen draadloze oplossingen wilde).
Het nadeel van deze set-up zou kunnen zijn
*) een vertraging van het binnenkomende belsignaal (e Siemens zal één of twee beltonen wachten vooralleer de VOIP telefoon te laten rinkelen (dit heet met de inkomende CLIP te maken)
*) misschien wat meer echo (wegens de dubbele omzetting naar VOIP)

Philippe.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster

Amen :wink:
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Okido :-D

Alvast bedankt voor de informatie (ik leer hier heel wat bij).

Voetnoot: Ik heb alvast ook de mogelijkheid een abonnement bij een VOIP provider (bv Weepee) te nemen. In dat geval kan ik met de VOIP telefoon, via Weepee uitbellen. En vermijd ik daar al die omzettingen van VOIP naar analoog.

Ik veronderstel, dat ik in die situatie mijn SIP gegevens (van Weepee) rechtsreeks in die VOIP telefoon kan ingeven, waarna die VOIP telefoon rechtstreeks (via mijn internet lijn) naar buiten kan bellen. Waardoor ik de Siemens en Sagem modem (in hun VOIP gedeelte) oversla.

Dit alles zal een beetje van de prijs afhangen. Maar als Dommel VOIP aanbiedt (voor maar 10 euro extra). Wat op hetzelfde neerkomt, als een Discovery Line huren bij Belgacom. Dan kies ik beter voor het eerste. Op die manier heb ik alvast goedkoop een telefoonlijn (ook gratis VOIP naar vaste lijn) en alvast één analoge aansluiting op mijn Sagem toestel.

Voor die paar cent extra meer in de maand, dat ik dan boven via Weepee uit zal bellen, hoef ik het ook niet te laten. Een inkomend signaal heb ik dan wel op die VOIP telefoon boven niet meer (in deze situatie). Maar daar kan ik mee leven.

Hoe dan ook, voorlopig wacht ik de prijszetting van Dommel verder af.
Ik beschik alvast over een heleboel opties. That's certainly true :wink:

Gent32m
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Update:

Ik heb een mail gestuurd naar WeePee en 3starsnet.com.

Van WeePee heb ik (tot op heden) nog steeds geen antwoord ontvangen.
Wat service betreft scoort dit alvast niet zo goed :?

Van 3starsnet.com heb ik vrij snel antwoord gehad.
Ik kan via hen met een VOIP telefoon (die SIP ondersteunt) naar buiten bellen.
Voor de rest heb ik daar niets voor nodig (geen VOIP modem, SIP server, etc).
Enkel een actieve internet lijn.

Eens SpeedLine op de markt kom, ben ik van plan hiernaar over te schakelen.
De VOIP telefoon zou ik dan via 3starsnet.com (of een ander provider) aansluiten.

Alternatief: Is de aansluiting zoals in de tekening hierboven. Nadeel hiervan is wel dat mijn lijn slecht kan zijn (echo, latency, ...) door de vele omzettingen van analoog naar digitaal. Plus het extra toestel (de Siemens) die ik moet aansluiten en de configuratie die hierop dient te gebeuren.

Aangezien ik met de telefoon boven enkel wens uit te bellen, kan dat via zo een VOIP provider vrij goedkoop.
Nummer overdracht is hierbij niet nodig. Enkel betalen per gesprek (setup + connectie kost)

En als ik langdurig "gratis" naar een vaste lijn wil bellen, bel ik wel beneden.
Voor het bellen naar GSM maakt dit toch niet zoveel uit in prijs (tussen Dommel en VOIP provider)

Gent32m
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Gent32m schreef: Van 3starsnet.com heb ik vrij snel antwoord gehad.
Ik kan via hen met een VOIP telefoon (die SIP ondersteunt) naar buiten bellen.
Ja, natuurlijk, dat kan je met eender welke VOIP provider (die SIP ondersteunt)
Niet met Skype (die geen SIP ondersteunt)
Gent32m schreef: Aangezien ik met de telefoon boven enkel wens uit te bellen, kan dat via zo een VOIP provider vrij goedkoop.
Nummer overdracht is hierbij niet nodig.
Dan is de keuze nog veel eenvoudiger: gebruik één van de Betamax providers, zoals:
PoivY (als je veel uitbelt naar vaste lijnen): gratis naar de meeste vaste lijnen in binnen- en buitenland.
Jumblo (3.5 cent/minuut naar Belgische GSM)
Inderdaad geen nummeroverdracht nodig, maar je kan dit zo instellen dat je huidig Dommel nummer meegestuurd wordt als CLIP bij uitgaande gesprekken.

Philippe.
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Philippe,

Bedankt voor de tip / info :!:
Beide VOIP providers zijn heel interessant.

Ondertussen ben ik aan het kijken om een VOIP telefoon aan te schaffen. Volgende modellen heb ik vergeleken:
- Linksys SPA 941 (82 euro)
- Tiptel 280 IP (85 euro)
- Siemens Gigaset DE380 IP R (103 euro)
- Snom 300 (108 euro)

Mijn voorkeur gaat hierbij uit naar de TipTel 280 IP.
Dit toestel biedt voor zijn prijs, de meeste functionaliteit:
- HD geluidskwaliteit (High Definition handset en High Definition speaker)
- 2 SIP Accounts
- 2 Netwerkpoorten
- Aansluitbaar met "energiezuinige" voeding (alsook via "PowerOverEthernet")
- Functietoetsen

Nadeel aan de Siemens (behalve de duurdere prijs), is dat hij maar over 1 SIP account beschikt.
Nadeel aan de Linksys is dat er maar één netwerkpoort is (ik kan het internet niet doorlussen)
Nadeel aan de Snom is dan weer de prijs, uitzicht (ik vind hem niet zo mooi) en geen HD geluidskwaliteit.

Een VOIP telefoon die IAX ondersteunt, is nauwelijks te vinden. Echter heb ik dit niet nodig. Dit is vooral bij inkomende gesprekken nodig (denk ik). Wat bij mij niet van toepassing is.

Gent32m
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

- HD kwaliteit krijg je natuurlijk alleen als ook je SIP provider de HD Codecs ondersteunt (wat aanzienlijk meer bandbreedte vereist). Dit is een beetje zoals een HD televisie aankopen, en verder kijken op de analoge kabel ;)
- IAX heb je inderdaad niet nodig - ook niet voor inkomende gesprekken. Alle VOIP providers ondersteunen tegenwoordig SIP.
- 2 netwerkpoorten is wel goed. Tegenwoordig zie je nu meer en meer in grote bedrijven, dat de PC/Laptop aangesloten wordt op de netwerkpoort van de telefoon. Spaart een hoop in kabels: bestaande netwerkkabel naar iedere werkplek wordt gebruikt voor telefoon + netwerk.
- power over ethernet is handig: spaart een netstroom adapter uit op de werkplek, maar dan moet je natuurlijk een switch/router hebben die power op die netwerkkabel kan steken..

Ik heb zelf geen ervaring met die toestellen, laat de keus aan jou. Tiptel ziet er inderdaad goed uit voor zijn prijs.

Philippe.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster

Gent32m schreef:Mijn voorkeur gaat hierbij uit naar de TipTel 280 IP.
Kan je natuurlijk ook direct de Yealink SIP-T20P telefoon nemen, de Tiptel is gewoon een re-branded Yealink.
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster

Hoi,

Mijn TipTel 280 IP is besteld. Ik ga er nu zaterdag om :-D

Weet er iemand of je bij PoivY of Jumblo ook een connectiekost moet betalen ?
Ik heb al zitten zoeken en zoeken op hun websites. Maar vind deze info niet meteen terug.

De "Rate Calculator" (bij Jumblo) geeft wel een connectiekost aan (van 5 cent).
Als je van "Phone To Phone" belt ipv "Pc To Phone."

Kan er iemand dit bevestigen/ontkennen ?

Gent32m
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Noch Jumblo, noch PoivY rekenen connectiekosten voor "pc to phone", dus ook niet voor "SIP to phone".
Wel voor "phone to phone".

Buiten de gepubliceerde tarieven zijn bij alle Betamax clones ook de gesprekken naar iNum nummers (wereldwijd) gratis (00883). iNum nummers zijn een soort niet-geografische globale VOIP-in nummers (landcode +883), maar dan land-onafhankelijk.
iNum nummers kan je krijgen bij een aantal service providers, zoals bijvoorbeeld Huizenwireless.

Philippe.
testertje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 70 keer
Te Koop forum

philippe.deleye schreef:PoivY (als je veel uitbelt naar vaste lijnen): gratis naar de meeste vaste lijnen in binnen- en buitenland.
Even off topic: ik heb hier een accountje gemaakt en kan geen verbinding maken van m'n iPhone (sip app geïnstalleerd) naar een vast Belgisch nummer; krijg melding dat ik credits moet toevoegen.
Gratis bellen = 10 EUR toevoegen en dan van die Freedays gebruik maken?
Victory Not Vengeance
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

ja,
Gratis bellen bij Betamax = |12.5€ betalen | 90dagen gratis bellen naar vast | 12.5€ opbellen naar mobiel.
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”