pc start niet meer

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 35 keer
Te Koop forum

hallo allen,

mijn pc start niemeer op (nu ff online via netbook).
het is een pc met een een Q9450 cpu, 4gb DDR3, 2 hd's in RAID1, 2 ati radeon kaarten en verlichte ventilatoren en lampen in de kast.
enkele dagen geleden begon de miserie. pc viel ineens uit. als ik 'm dan terug starte ging alles weer meteen maar gaf 1 HD een smart event aan in windows en moesten ze dus hersteld worden. dit heb ik altijd laten lopen. maar m'n pc begon meer en meer uit te vallen.
als ik dan probeerde te starten hoor ik een beetje een gekraak maar geen beeld en ook gn opstart of bieps. . als ik dan de voedingskabel lostrok, m'n hd's loskoppelde (zowel sata2 kabel als voeding) en de voeding vh moderbord. even wachte en dan starte hij weer. ook viel hij dan weer uit na een tijdje of als ik wilde herstarten na een software update sloot hij wel af maar bij opstart dezelfde problemen. als ik nu m'n hd's volledig afkoppel hoor ik soms nog dat stil geratel terwijl ik dacht dat het van m'n hd's kwam. m'n ventilatoren voor en achter in de kast draaien ook heel onregelmatig, de verlichting in de kast knippert en de ventilatoren op de videokaarten draaien ook heel onregelmatig. nu start hij dus totaal niet meer op, welke kabels ik ook uittrek en hoe lang ik ook wacht om te starten. soms lijkt hij te starten maar na een seconde op 2-3 valt alles weer uit. de enige ventilator die eigenlijk regelmatig draait is die van de cpu.

iemand enig idee wat er kapot zou kunnen zijn want ik ben ten einde raad :-( ik zou gerust onderdelen willen vervangen maar ik heb niks op reserve liggen dus zou het zonde zijn als ik iets nieuws ga kopen en als het dat dan toch niet zou zijn is het zonde van het geld. de pc is ook een beetje gecasemod (ventilatoren met leds, neon lampen in de kast, alle kabels zijn overtrokken met een hoes zodat dit licht geeft als de de verlichting aanstaat dus dit is ook een heel werk om alles los te maken...

bedankt voor alle hulp en reacties!!!!
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

Ik heb een groot vermoeden dat het de voeding is, trek alle connectoren los, en zoek eens op hoe je de voeding aankrijgt zonder moederbord.
Ik denk dat het een draadje tussen lichtgroen en zwart is, maar ben niet zeker.
Begin dan met een voor een je fans en je lichten aan te sluiten.
Waarschijnlijk merk je op dit punt al of het probleem bij de voeding ligt.

Zoniet kan je nog even verder gaan met harde schijven/optische stations aan te sluiten.
Zorg wel dat ze niet met hun bus verbonden zijn :wink: niet alle elektronica kan er zo goed tegen dat spanning op hun ingangen hoger is dan de voedingsspanning (niet aangesloten)

Edit:
http://www.gideontech.com/content/articles/196/1
Laatst gewijzigd door honda4life 20 aug 2010, 13:18, in totaal 1 gewijzigd.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Kan van alles zijn he, steek hem eens binnen in een degelijke computerwinkel als je zelf niet wil testen of reserveonderdelen hebt om te testen.
Ik weet niet hoe het komt maar ik krijg de laatste week een hele boel desktops en notebooks binnen met defect moederboard.
Meestal is het de schijf of de voeding die defect is, defecte moederborden zijn meestal geïsoleerde gevallen, maar deze week dus niet...

9/10 is je voeding versleten, met al die rommel ;-) in je kast is een degelijke voeding geen weggesmeten geld.
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

het probleem lag dus bij de voeding. heb alle rommel uit de kast gehaald (lampen en andere verlichting, 2de grafische kaart, tv-kaart, snelheidsregeling vr fans, ...) en heb een nieuwe voeding gestoken. probleem lijkt nu opgelost te zijn.
heb gistere wel weer een uitval gehad toen ik intensief met software bezig was. 2de HD geeft ook nog altijd een SMART-event.
ben es benieuwd of hij het uithoudt...
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 250 keer
Bedankt: 550 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Kan ook slechte CPU of GPU koeling zijn he ? Die Intel QC's zijn niet van de koudste ... en de recente ATI Radeon 48xx (en hoger) zijn ook wreed warm. Heb je een goeie airflow ? Kan de warme lucht wel uit je kast ontsnappen ?

Grtz,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

op de CPU zit een zalman CNPS9500LED en die voldoende koelt. de videokaart is een radion 3870 toxic en die koeler draait ook goed. de kast heeft vooraan vanonder en achteraan vanboven een grote fan die ook goed draaien. alles is nu ook stofvrij na de grote schoonmaak in de kast van gisteren.
volgens mij is koeling en airflow dus geen probleem. alle overbodige rommel is eruit en alle kabels zijn goed samengebonden dus dat zal ook niet in de weg zitten.

probleem is nu ook, en dat is al maanden, dat m'n plextor px820sa veel leesfouten geeft en regelmatig brandfouten geeft. ik heb deze ook al vervangen door een nieuwe en zelfde model maar de problemen blijven zich voordoen hiermee. zou het kunnen dat de sata-kabel versleten is? kan dit een rede zijn voor lees/schrijf-fouten?
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 315 keer

dat smart event zou ik niet negeren. Je schjf kan een defect gekregen hebben door de plotse spanningsvallen. Welke fout geeft hij namelijk. Niet dat dit de oorzaak is van de opstartproblemen, maaar zeker niet negeren.
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

enige melding die ik krijg is een SMART-event. voor de rest geen foutmelding. Ook geen melding via SeaTools (seagate-schijf). Gelukkig is het een RAID-1 dus ik ben niks kwijt, kan ver met m'n andere schijf en neem regelmatig backups.

maar ik sta nu voor een raadsel met m'n plextor brander...
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 230 keer
Bedankt: 624 keer

Southbridge deffect ?
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

geen idee. ken daar echt niks van. da's iets op't moederbord hè. wat doet dat exact. Raar is da hij sommige cd's/dvd's wel zonder problemen leest en andere niet. Soms geeft hij de melding dat er een onleesbare of zelfs geen dvd in het station zit. met een externe dvdspeler (van acer) die ik via usb aansluit is het geen enkel probleem. soms duurt het ook heel lang voor de plextor een melding geeft. de dvd spint dan heel lang rond en lijkt het of hij telkens opnieuw een poging doet om 'm te lezen. echt raar...
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Spanningspieken is nooit goed voor je hardware.
Meestal geen probleem als ze te laag is, maar ze kan ook te hoge pieken gegeven hebben hé.
Je zou natuurlijk steeds eens kunnen proberen om je sata-kabel te vervangen, of een sata-controller kopen voor in een vrij slotje te steken.
Ik zou eerst eens proberen met een livecd van Ubuntu wat dat zegt om cd's te branden :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

nu gaat hij weer ff goed, 6 dvd's na elkaar geleze zonder problemen. echt raar...
sata-kabel kan ik wel es vervangen maar die controller is weer extra kosten die ik eigenlijk niemeer wil doen.
van linux ken ik eigenlijk niks...
honda4life
Moderator
Moderator
Provider

Zeer lastig om zulke problemen op te sporen.
Wat linux betreft, voor je het weet ben je er gek op, alle ergernissen aan windows zijn spoedig verdwenen eenmaal je het onder de knie hebt :wink:
darkzero
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

mja ben er ondertussen achter dat hij vooral last heeft met originele dvd's en minder met kopies. vraag mij af hoe da komt ook...
ben momenteel tevreden met windows en ik ga da toch zo houden denk ik.
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”