Hebben dual band routers hun nut al bewezen ?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
UBremoved_3729
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 25 keer

Hallo ,
ik had graag van enkele mensen hun mening willen kennen over 'dualband ' draaloze routers . Dit zijn routers die zowel op de 2,4 Ghz als op de 5 Ghz frequentie werken . De 2,4 Ghz range wordt dan gebruikt voor het gewone surfen en emailen , terwijl de 5 Ghz range wordt gebruikt voor bijvoorbeeld het streamen van HD films of andere toepassingen .
Het probleem waar ik meestal last van heb is indien mijn dochter aan het surfen is op haar laptop en ik terwijl een HD trailer op de apple website aan het streamen ben deze continue wordt onderbroken .
Ikzelf heb nu wel al een test gedaan via mijn ethernet verbinding en draadloze verbinding . De snelheid van deze twee zijn bijna hetzelfde . Het downloaden van zo een trailer is even snel .
Zou ik er nu baat bij hebben met zo een 'dualband ' router als ik deze trailers op die frequentie ga afspelen en mailen en surfen op de 2,4 Ghz frequentie ?
Zijn er mensen die hier al ervaring mee hebben . Voor de moment bezit ik de D-LINK DIR-615 router en deze werkt hier perfect . Moest ik een dual band router aanschaffen zou ik de D-LINK DIR-825 willen aanschaffen .
Alvast bedankt voor de reacties . :lol:
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

kan je laptop 5ghz aan?
UBremoved_3729
Elite Poster
Elite Poster

skynetbbs schreef:kan je laptop 5ghz aan?
Ik weet het eigenlijk niet zo . Waar kan ik dat ergens terugvinden ? Mijn laptop heeft een draadloze netwerkkaart van het merk Intel Wifi 5100 AGN .
De 5 Ghz range zou ik enkel gebruiken voor mijn vaste Imac .
UBremoved_3729
Elite Poster
Elite Poster

Ja ,
die draadloze netwerkkaart van de laptop kan inderdaad 5 Ghz aan .

Afbeelding
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

fieldoxide schreef:
skynetbbs schreef:kan je laptop 5ghz aan?
Ik weet het eigenlijk niet zo . Waar kan ik dat ergens terugvinden ? Mijn laptop heeft een draadloze netwerkkaart van het merk Intel Wifi 5100 AGN .
De 5 Ghz range zou ik enkel gebruiken voor mijn vaste Imac .
ja die intel serie kan op 5ghz klappen...

de 5ghz band leidt minder onder "collisions" van andere wifi apparatuur omdat bijna geen enkele ervan gebruik maakt...vnl omdat het minder ver raakt (kan amper door muren)

Heeft dus geen storingen van Bluetooth, Microwave, Water(leidingen), ...
UBremoved_3729
Elite Poster
Elite Poster

Gaan hierbij dan de 'streaming ' problemen die ik nu ondervind bij HD materiaal verdwijnen als ik deze via de 5 Ghz range stuur ?
trobbelke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Ik ben een Airport Extreme aan het overwegen, die heeft ook de 2 banden. De (oudere) Macbook en de iPod Touch kunnen dan op 2.4 GHz en de (nieuwere) Alienware laptop kan op 5 GHz.
UBremoved_3729
Elite Poster
Elite Poster

In mijn geval zou ik dan de Imac naar de 5 Ghz frequentie willen plaatsen en de sony vaio laptop op de oude 2.4 Ghz frequentie .
Alvorens ik een router wil aanschaffen moet ik wel zeker zijn dat er geen of nauwelijks nog interferentie gaat zijn tijdens het streamen van 'grote ' files . Hier is nog niet echt een sluitend antwoord op gegeven . :?
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

heb hier zelf ook een vaio met die 5100 en men wifi werkt hier door een WRT600N router en de vaio zit op 5ghz en die van mijn vriendin op de 2.4ghz alle twee op N . Alles bold goed, wel rekening houden dan een 5ghz netwerk minder ver gaat dan een 2.4. Op mijn router zit dd-wrt firmware op en heb hier in huis geen probleem zowel op het glv als op het verdiep . huisje is 10 x 13 glv en de router staat in de garage in de hoek waar alle nutsvoorzieningen toe komen.

Zou niet meer zonder willen ;-)
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 156 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik heb hier een timecapsule (= dual band wifi + router + harddisk)

Dualband zorgt hier ervoor dat als ik een G apperaat gebruik (max 54 mbps) mijn macbook gewoon op N blijft draaien op 5 Ghz (dus een stuk rapper) ook inderdaad op 5 Ghz geen last van buren...

2.4 Ghz hier in huis:
Afbeelding

5 Ghz hier in huis:
Afbeelding

Nadeel is idd wel dat 5 ghz gewoon veel minder ver komt, mijn router staat beneden en door stenen muren lukt nog, maar de beton vloer is er al eigenlijk teveel aan.

linkje naar blog: http://arnoraps.tweakblogs.net/blog/312 ... -wifi.html
UBremoved_3729
Elite Poster
Elite Poster

Samengevat kan ik dan zeggen voor mijn persoonlijke situatie : mijn Imac op 5 Ghz en mijn dochter haar laptop op 2.4 Ghz .
Als ik dat zo instel en we surfen gelijktijdig we geen last gaan ondervinden van verminderde snelheid en tekort aan bandbreedte aangezien we allebei op een andere frequente zitten ? :-o
qless
Elite Poster
Elite Poster

Ja, mits je allebei bereik hebt en natuurlijk je internet verbinding snel genoeg is ;)
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 106 keer

Zelf ben ik een tijd terug op zoek gegaan naar een simultane 2,4Ghz + 5Ghz access point. Schijnbaar bestaan deze niet (tenzij iemand er eentje kent?).

Je zou natuurlijk een (dure) simulteanous dual band router kunnen aanschaffen, maar is wat overkill om enkel als access point te gaan gebruiken.

Mijn bedoeling was om alle 802.11g devices die 802.11a of n (5ghz) ondersteunen over te schakelen naar 5ghz terwijl ik alle g-only devices op 2,4 ghz laten zitten. Sinds vele jaren en dagen gebruik ik 802.11g.

Aangezien ik van een kale reis terug terug ben gekomen, ben ik maar bij 802.11g gebleven: immers heeft het geen zin om up te graden naar n (2,4 ghz of 5ghz) als niet ALLE apparaten op het netwerk dit ondersteunen. Ik zou een extra 802.11a/n 5ghz access point kunnen bijplaatsen, maar dan krijg je alles in het dubbel (ik gebruik nu al 3 wap54g's voor dekking overal).
UBremoved_3729
Elite Poster
Elite Poster

qless schreef:Ja, mits je allebei bereik hebt en natuurlijk je internet verbinding snel genoeg is ;)
Afbeelding

Dit is de snelheid die ik nu draadloos haal via mijn DIR-615 D-LINK router op mijn Imac .
trobbelke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

TomG schreef:Zelf ben ik een tijd terug op zoek gegaan naar een simultane 2,4Ghz + 5Ghz access point. Schijnbaar bestaan deze niet (tenzij iemand er eentje kent?).
Ik denk dat het wel kan met een Cisco Aironet, maar dat zal wel veel te duur zijn. Er zijn modellen waar je 2 verschillende radio's kunt in plaatsen.
qless
Elite Poster
Elite Poster

trobbelke schreef:
TomG schreef:Zelf ben ik een tijd terug op zoek gegaan naar een simultane 2,4Ghz + 5Ghz access point. Schijnbaar bestaan deze niet (tenzij iemand er eentje kent?).
Ik denk dat het wel kan met een Cisco Aironet, maar dat zal wel veel te duur zijn. Er zijn modellen waar je 2 verschillende radio's kunt in plaatsen.
Apple airport extreme of timecapsule (enige verschil is met of zonder harddisk), voor installatie / configuratie heb je wel windows of mac nodig (linux werkt niet)
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Afbeelding 5 ghz
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”