Bbox2/Sagem VOIP + Voip via WM6 phone

Voor alle voice over ip gerelateerde onderwerpen kan je hier terecht
Plaats reactie
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Hoi.

Eerst en vooral, mijn kennis over VOIP is zeer beperkt, dus als je denkt dat ik hier heel domme vragen ga stellen is dat _waarschijnlijk ook het geval_. :)

Situatie :

Ik heb sinds een tijdje de overschakeling gemaakt naar VDSL2 (Sagem Fast). Werkt mooi tot nu toe, maar VOIP telefoon was minder evident en dat lukte pas na enkele pogingen, zonder twijfel door mijn eigen gebrek aan kennis. Derhalve had ik eerst en als tussenoplossing mijn eigen WM6 smartphone en die van mijn vrouwtje VOIP-actief gemaakt (standaard VOIP ondersteuning van WM6, geen extra software want dat werkte ronduit slecht, terwijl na unlocking de standaard WM6 mogelijkheden foutloos bleken te werken) zodat deze thuis via het Wifi netwerk een VOIPverbinding kon opbouwen om tenminste goedkoop te bellen ipv de rekening op de discoverylijn de pan te laten uitswingen.

Nu, inmiddels werkt VOIP ook over de Sagem via een Weepee account. Werk heel mooi, maar natuurlijk, die Sagem internal VOIP vangt nu het hele VOIPgebeuren op. Als ik dus nu probeer te bellen via de Smartphone+WiFi/VOIP krijg ik het welbekende "ik hoor de andere kant wel, maar zij mij niet" probleem. Ik zou het leuk vinden dat zowel mijn vaste telefoons via de in de Sagem ingebouwde ATA blijft doorwerken en gewoon "mijn Smartphone VOIP met rust laat".

Kan dat op een éénvoudige manier ? Aangezien hier heel veel mensen rondlopen die duidelijk thuis zijn in deze materie kan ik me voorstellen dat dit voor de meesten van jullie een fluitje van een cent is. Alle tips en inzicht zijn dus heel welkom !
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Smartphone+WiFi/VOIP gebruikt waarschijnlijk ook poort 5060
Zet in sagem de poort die default op 5060 staat eens op 5062 (advanced settings/telephony/General,
en zet een portmapping naar de smartphone.
Laatst gewijzigd door Limburg 14 dec 2009, 00:07, in totaal 1 gewijzigd.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Hoi,

bedankt voor het antwoord. Is er een technische reden voor poort 5062 ? (een range waarbinnen VOIP hangt of zo). Had dit namelijk al geprobeerd, voip poort in Sagem op 5070. Resultaat : Weepee registreerde niet meer, geen up, enkel error.

Maar ik probeer dit zeker eens uit.
Limburg
Elite Poster
Elite Poster

Sommige voipproviders staan alternatieve poorten toe hoewel je dat, zover ik gezien heb, niet in de docu terugvindt.
Zo gebruik ik bij voipbuster o.a.5063 (zie onder). Ik heb 4 voip accounts, 5060-5063.
Vergeet ook niet de rtp ports te routeren (zie onder 16484 enz)

voiplinksys1 Yes TCP 5062 5063 5062 192.168.1.63
voiplinksys2 Yes TCP 16484 16583 16484 192.168.1.63

Je kan met externe sip devices nooit dezelfde sip poorten gebruiken die de sagem zelf gebruikt.
Laatst gewijzigd door Limburg 14 dec 2009, 00:36, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1006 keer
Bedankt: 3749 keer
Recent bedankt: 11 keer
Provider

Limburg schreef:Sommige voipproviders staan alternatieve poorten toe hoewel je dat, zover ik gezien heb, niet in de docu terugvindt.
Zo gebruik ik bij voipbuster o.a.5063 (zie onder). Ik heb 4 voip accounts, 5060-5063.
Vergeet ook niet de rtp ports te routeren (zie onder 16484 enz)
voiplinksys1 Yes TCP 5062 5063 5062 192.168.1.63
voiplinksys2 Yes TCP 16484 16583 16484 192.168.1.63
Je kan met externe sip devices nooit dezelfde sip poorten gebruiken als de sagem zelf gebruikt.
- Dit laatste is 100% correct, vandaar dat je inderdaad op de Sagem de VOIP ports moet wijzigen (vb naar 5070)
- Je hebt normaal geen aparte poorten nodig voor verschillende accounts, als deze accounts op dezelfde device geconfigureerd staan. Alleen nodig indien je verschillende externe sip devices hebt ...
- In de meeste gevallen is het niet nodig om poorten te forwarden: met een system waarop UPnP ingesteld staat, wordt dit normaal automatisch geregeld.
Als je bijvoorbeeld Voipbuster gebruikt op een PC achter een router, zal dat op de PC via poort 5060 gaan, maar deze poort zal automatisch door de router geforward worden (UPnP) naar een ander poortnummer (willekeurig getal)

Dus in het geval van de originele poster, zou het probleem normaal moeten opgelost worden door de SIP poort van de router te wijzigen ...

Ph
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Limburg
Elite Poster
Elite Poster

philippe.deleye schreef:- In de meeste gevallen is het niet nodig om poorten te forwarden: met een system waarop UPnP ingesteld staat, wordt dit normaal automatisch geregeld.
Als je bijvoorbeeld Voipbuster gebruikt op een PC achter een router, zal dat op de PC via poort 5060 gaan, maar deze poort zal automatisch door de router geforward worden (UPnP) naar een ander poortnummer (willekeurig getal)
Voor zover ik weet heeft de bbox2/sagem geen upnp dus blijven handmatige portmappings nodig om het te laten werken.
Overigens heb ik in het verleden slechte ervaringen met voip en upnp gehad en geef ik de voorkeur aan handmatige instellingen.
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”