Ik help een vriendin welke onlangs naar Brussel verhuisd is met haar internetaansluiting.
Ik wil haar aanraden om Mobistar ADSL Max6 te nemen (over Belgacom netwerk), maar zit nog met een vraag rondom de kosten.
Mijn vriendin heeft een appartement gehuurd waar nog geen Belgacom aansluitdoos aanwezig is. Wel is er in de centrale kelder van het gebouw een binnenverdeler (blauw kastje met slot erop). Er zal dus nog een aansluiting in de woning gemaakt moeten worden. Als ik het goed begrijp mag uitsluitend Belgacom deze aansluiting realiseren en rekenen zij hier circa €130 voor. Vragen:
1) Worden deze kosten door Mobistar gedragen of moeten die door mijn vriendin gedragen worden?
2) Is het in Belgie (ik kom zelf uit Nederland, vandaar de vraag) gebruikelijk dat de huurder de kosten voor telefoonaansluiting van de woonruimte betaald, of dient de verhuurder dit te voldoen?
Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee.
Kosten nieuwe aansluiting
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
BGC heeft wel vaak promoties met een gratis aansluiting... best even informeren dus.clydew schreef:Als ik het goed begrijp mag uitsluitend Belgacom deze aansluiting realiseren en rekenen zij hier circa €130 voor.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1664
- Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 23 keer
die "gratis" geld alleen voor de activering van een "afgesloten" lijn...
als jij je contactdoos tot tegen de vloer/muur laat doorknippen door een telenet installateur ;
dan mag je de volgende keer de volle kost betalen om een nieuwe kabel van't straat te laten trekken...
goed gezien van telenet...NOT
als jij je contactdoos tot tegen de vloer/muur laat doorknippen door een telenet installateur ;
dan mag je de volgende keer de volle kost betalen om een nieuwe kabel van't straat te laten trekken...
goed gezien van telenet...NOT
Waarom zou je zoiets (laten) doen?skynetbbs schreef:als jij je contactdoos tot tegen de vloer/muur laat doorknippen door een telenet installateur ;
dan mag je de volgende keer de volle kost betalen om een nieuwe kabel van't straat te laten trekken...
goed gezien van telenet...NOT
Heb jij weet van TN-installateurs zich daarmee bezig houden? De TN-installateur die hier onlangs was heeft het alvast niet niet voorgesteld.

-
- Elite Poster
- Berichten: 1664
- Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 23 keer
het is iets dat blijven hangen is : http://www.tik.be/pub/nieuwsbrieven/nieuwsbrief_44#5.1Special_K schreef:Heb jij weet van TN-installateurs zich daarmee bezig houden? De TN-installateur die hier onlangs was heeft het alvast niet niet voorgesteld.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Ze hebben het nochtans massaal gedaan... en er ook zever mee gekregen.Special_K schreef:Het was blijkbaar een éénmalig feit, kan me niet indenken dat ze daar binnen de kortste keren geen zever mee zouden krijgen moesten ze massaal gaan knippen.
Normaal doen ze het ondertussen niet meer.
Dank voor de duidelijke reacties. Vanmorgen nog even Belgacom gebeld en ook daar gaf men aan dat de kosten gewoon in rekening worden gebracht...
Wel mocht volgens de operator de aansluiting gedaan worden door elke elektricien. Volgens haar mocht ik het zelfs zelf doen (dit in tegenspraak tot de website van Belgacom, waar men stelt dat uitsluitend "gekwalificeerde" elektriciens dit mogen). Toen ik aangaf dat er een slot op de binnenverdeler zit (binnenverdeler als op pagina 31 van http://www.easyfairs.com/shows/527/tele ... kgacom.pdf), zou volgens haar dan toch weer uitsluitend Belgacom dit kunnen doen.
De huisbaas van m'n vriendin is zelf handig (en misschien zelfs gecertificeerd, dat zou ik moeten vragen) dus wellicht zou hij hierin kunnen helpen. Ik vraag me alleen wel af hoe deze elektricien de binnenverdeler zou moeten openen (heeft de eigenaar deze sleutel ook?) en hoe Belgacom/Mobistar vervolgens weet welk adderpaar geactiveerd zou moeten worden in de centrale. Ik zie ze het signaal al op het verkeerde adderpaar zetten, bij de bovenburen bijvoorbeeld.
Gezien dit laatste, ga ik uiteindelijk toch adviseren om (ondanks de hogere kosten) ook maar ADSL bij Belgacom af te nemen en alles door hen te laten aansluiten, omdat ik me kan voorstellen dat het herstellen van een foutief signaal als Belgacom-klant soepeler verloopt dan als Mobistar klant. En in ieder geva is er maar 1 schuldige/verantwoordelijke als het niet werkt....
Wel mocht volgens de operator de aansluiting gedaan worden door elke elektricien. Volgens haar mocht ik het zelfs zelf doen (dit in tegenspraak tot de website van Belgacom, waar men stelt dat uitsluitend "gekwalificeerde" elektriciens dit mogen). Toen ik aangaf dat er een slot op de binnenverdeler zit (binnenverdeler als op pagina 31 van http://www.easyfairs.com/shows/527/tele ... kgacom.pdf), zou volgens haar dan toch weer uitsluitend Belgacom dit kunnen doen.
De huisbaas van m'n vriendin is zelf handig (en misschien zelfs gecertificeerd, dat zou ik moeten vragen) dus wellicht zou hij hierin kunnen helpen. Ik vraag me alleen wel af hoe deze elektricien de binnenverdeler zou moeten openen (heeft de eigenaar deze sleutel ook?) en hoe Belgacom/Mobistar vervolgens weet welk adderpaar geactiveerd zou moeten worden in de centrale. Ik zie ze het signaal al op het verkeerde adderpaar zetten, bij de bovenburen bijvoorbeeld.
Gezien dit laatste, ga ik uiteindelijk toch adviseren om (ondanks de hogere kosten) ook maar ADSL bij Belgacom af te nemen en alles door hen te laten aansluiten, omdat ik me kan voorstellen dat het herstellen van een foutief signaal als Belgacom-klant soepeler verloopt dan als Mobistar klant. En in ieder geva is er maar 1 schuldige/verantwoordelijke als het niet werkt....
- Goztow
- Administrator
- Berichten: 15139
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1681 keer
- Bedankt: 1476 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Het zou me niet verbazen dat, indien ze vraagt om telefoon bij BGC te nemen, er eventueel voorgesteld wordt de installatie gratis te doen. Het is alleszins het proberen waard.
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Hier zal je zelf moeten afblijven... dat moet gebeuren door BGC.clydew schreef:Ik vraag me alleen wel af hoe deze elektricien de binnenverdeler zou moeten openen (heeft de eigenaar deze sleutel ook?) en hoe Belgacom/Mobistar vervolgens weet welk adderpaar geactiveerd zou moeten worden in de centrale. Ik zie ze het signaal al op het verkeerde adderpaar zetten, bij de bovenburen bijvoorbeeld.
Waarom niet gewoon Telenet dan... ?clydew schreef:Gezien dit laatste, ga ik uiteindelijk toch adviseren om (ondanks de hogere kosten) ook maar ADSL bij Belgacom af te nemen en alles door hen te laten aansluiten, omdat ik me kan voorstellen dat het herstellen van een foutief signaal als Belgacom-klant soepeler verloopt dan als Mobistar klant. En in ieder geva is er maar 1 schuldige/verantwoordelijke als het niet werkt....
-
- Pro Member
- Berichten: 339
- Lid geworden op: 27 jun 2009, 08:34
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 35 keer
je kan dit proberen maar dit zal dan zo i zo en commerciële actie zijn. de belgacom techieker zal zo i zo moeten facturen deze kan dan door de verkoper kwijt gescholden worden.Goztow schreef:Het zou me niet verbazen dat, indien ze vraagt om telefoon bij BGC te nemen, er eventueel voorgesteld wordt de installatie gratis te doen. Het is alleszins het proberen waard.
clydew schreef:Dank voor de duidelijke reacties. Vanmorgen nog even Belgacom gebeld en ook daar gaf men aan dat de kosten gewoon in rekening worden gebracht...
Wel mocht volgens de operator de aansluiting gedaan worden door elke elektricien. Volgens haar mocht ik het zelfs zelf doen (dit in tegenspraak tot de website van Belgacom, waar men stelt dat uitsluitend "gekwalificeerde" elektriciens dit mogen). Toen ik aangaf dat er een slot op de binnenverdeler zit (binnenverdeler als op pagina 31 van http://www.easyfairs.com/shows/527/tele ... kgacom.pdf), zou volgens haar dan toch weer uitsluitend Belgacom dit kunnen doen.
De huisbaas van m'n vriendin is zelf handig (en misschien zelfs gecertificeerd, dat zou ik moeten vragen) dus wellicht zou hij hierin kunnen helpen. Ik vraag me alleen wel af hoe deze elektricien de binnenverdeler zou moeten openen (heeft de eigenaar deze sleutel ook?) en hoe Belgacom/Mobistar vervolgens weet welk adderpaar geactiveerd zou moeten worden in de centrale. Ik zie ze het signaal al op het verkeerde adderpaar zetten, bij de bovenburen bijvoorbeeld.
Gezien dit laatste, ga ik uiteindelijk toch adviseren om (ondanks de hogere kosten) ook maar ADSL bij Belgacom af te nemen en alles door hen te laten aansluiten, omdat ik me kan voorstellen dat het herstellen van een foutief signaal als Belgacom-klant soepeler verloopt dan als Mobistar klant. En in ieder geva is er maar 1 schuldige/verantwoordelijke als het niet werkt....
normaal mag je die kabel gewoon zelf trekken wel rekening houden met de huis baas ofc. deze zal dan door de bgc technieker gebruikt worden om de installatie indienst testellen. die verdelere kan enkel geopend worden door en technieker de huisbaas krijgt deze sleutel normaal niet. aangezien anders de telefoon lijn "zou kunnen lenen".
Ik ben zelf even gaan kijken in Brussel en heb waaschijnlijk toch in de woning een telefoonaansluiting gevonden:
http://cv.clydewaal.nl/brussel/IMG_0040.JPG
Gaatjes zitten wel iets dichter bij elkaar dan dat ik in NL gewend ben, maar het ziet eruit als telefonie....
Ik weet alleen natuurlijk niet of hier ooit een werkende aansluiting op heeft gezeten, of zelfs dat er een kabel vanaf dit punt via de binnenverdeler naar de centrale loopt. Als ik nu direct een order indien bij Mobistar, vergewist men zich er dan eerst van op welk koperpaar het signaal gezet moet worden? Of is dit geen verstandige aanpak ....?
http://cv.clydewaal.nl/brussel/IMG_0040.JPG
Gaatjes zitten wel iets dichter bij elkaar dan dat ik in NL gewend ben, maar het ziet eruit als telefonie....
Ik weet alleen natuurlijk niet of hier ooit een werkende aansluiting op heeft gezeten, of zelfs dat er een kabel vanaf dit punt via de binnenverdeler naar de centrale loopt. Als ik nu direct een order indien bij Mobistar, vergewist men zich er dan eerst van op welk koperpaar het signaal gezet moet worden? Of is dit geen verstandige aanpak ....?
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Dat is inderdaad een normale 5-pins telefoonstekker.clydew schreef:Gaatjes zitten wel iets dichter bij elkaar dan dat ik in NL gewend ben, maar het ziet eruit als telefonie....
Waarom bel je niet gewoon even met Mobistar en leg je het probleem uit.clydew schreef:Als ik nu direct een order indien bij Mobistar, vergewist men zich er dan eerst van op welk koperpaar het signaal gezet moet worden? Of is dit geen verstandige aanpak ....?
Dat heb ik vandaag geprobeerd, maar men wist eigenlijk niet echt wat men met het probleem aanmoest en adviseerde om naar de winkel te gaan.r2504 schreef:Waarom bel je niet gewoon even met Mobistar en leg je het probleem uit.
In de winkel werd geadviseerd om met het typenummer en IP-adres (??) van de LTP naar de technische dienst te bellen, echter die dingen hebben geen zichtbaar typenummer en hoe een paar draadjes een IP-adres zouden moeten hebben is me ook een raadsel, de verkoper bleef maar zeggen dat er misschien al een router of modem tussenzat, met zijn gebrekkige Engels kon ik het ook niet duidelijker maken

Tweede suggestie was om de storingsdienst van Belgacom te bellen, maar die weigeren je te helpen als je geen abbo bij Belgacom hebt ("U moet de klantendienst bellen"). De klantendienst proberen ze alleen maar Belgacom producten te slijten ("als u bij ons aanvraagt wordt het gewoon geregeld").
Je zou bijna Belgacom gaan aanvragen om van het gezeur af te zijn.
Volgensmij is m'n beste optie om Mobistar aan te vragen met de opmerking dat ik nog geen Belgacom-aansluiting heb, zodat ze een technieker sturen... (met het risico dat hij slechts constateert dat er wel een wandcontactdoos is en verder niets doet, maar goed).
Het is niet makkelijk

-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Toch ongelooflijk hé... waarom zitten die mensen daar eigenlijk ? Jou vraag lijkt mij een typische vraag... en het kan toch niet de eerste keer zijn dat ze deze krijgen. Misschien gewoon nog eens opnieuw bellen met dezelfde vraag... bij BGC en TN heb je ook vaak dat de persoon totaal incompetent is.clydew schreef:Dat heb ik vandaag geprobeerd, maar men wist eigenlijk niet echt wat men met het probleem aanmoest en adviseerde om naar de winkel te gaan.
Tja... hoe kan het nog gekker héclydew schreef:In de winkel werd geadviseerd om met het typenummer en IP-adres (??) van de LTP naar de technische dienst te bellen, echter die dingen hebben geen zichtbaar typenummer en hoe een paar draadjes een IP-adres zouden moeten hebben is me ook een raadsel

Misschien wel... veel geluk alvast.clydew schreef:Volgens mij is m'n beste optie om Mobistar aan te vragen met de opmerking dat ik nog geen Belgacom-aansluiting heb, zodat ze een technieker sturen... (met het risico dat hij slechts constateert dat er wel een wandcontactdoos is en verder niets doet, maar goed).
Gisteren was er toevallig een technieker van Belgacom in het pand om bij een andere bewoner ADSL aan te sluiten...
Deze vriendelijke meneer kon in de binnenverdeler zien dat er geen connectie is tussen de kabel in ons appartement en een buitenkabel. Volgens hem zou Belgacom dit automatisch moeten notificeren aan Mobistar bij het aanvragen van het koper. Vervolgens wordt er dan automatisch een Belgacom technieker gestuurd om het koper in orde te maken.
Heb gisteren besteld bij Mobistar, kijken of het ook echt zo werkt ...
Deze vriendelijke meneer kon in de binnenverdeler zien dat er geen connectie is tussen de kabel in ons appartement en een buitenkabel. Volgens hem zou Belgacom dit automatisch moeten notificeren aan Mobistar bij het aanvragen van het koper. Vervolgens wordt er dan automatisch een Belgacom technieker gestuurd om het koper in orde te maken.
Heb gisteren besteld bij Mobistar, kijken of het ook echt zo werkt ...

- Goztow
- Administrator
- Berichten: 15139
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1681 keer
- Bedankt: 1476 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Veel geluk ermee
. Ik zou persoonlijk wsl een discovery lijn hebben aangevraagd bij BGC en daarop achteraf een movistar lijn gezet hebben.

Verdomd, het werkt nog ook. Uit de orderstatus van Mobistar:clydew schreef:Heb gisteren besteld bij Mobistar, kijken of het ook echt zo werkt ...
Dus voor de slachtoffers van deze onduidelijkheid na ons:06/07/2009 | Bevestiging aanvraag
Om je lijn te activeren, moet eerste een Belgacom-technicus langskomen. Dit bezoek is voorzien op 14/07/2009. Je ontvangt binnenkort een brief met alle details van je verbinding.
Indien je in een appartementencomplex woont, met hetzelfde huisnummer voor alle bewoners, waar er geen goede connectie is vanaf de binnenverdeler naar NTP. Dan herkent Belgacom automatisch dat er geen goed koperpaar beschikbaar is voor levering en stuurt automatisch een technieker langs, ook al bestel je de verbinding bij een andere aanbieder....
Het is bijna te mooi om waar te zijn

-
- Elite Poster
- Berichten: 2050
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
- Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
- Bedankt: 56 keer
Ondanks het feit dat het er inderdaad goed uitziet op dit moment en zonder de bedoeling je te ontmoedigen, zou ik toch maar pas juichen als je effectief een verbinding hebt. Je weet nooit wat er nog allemaal kan mislopen tussen het sturen van een bevestigingsbrief en de uiteindelijke oplevering.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Vandaag is de technieker langsgeweest om de connectie te maken. Hij heeft de lijn aangesloten (verbinden binnenbekabeling met inkomende kabel in de binnenverdeler) en getest...
Direct daarna een werkende connectie!
Dank voor alle hulp!
Direct daarna een werkende connectie!
Dank voor alle hulp!