Kosten nieuwe aansluiting

Vragen over het omschakelen naar een andere provider.
Plaats reactie
clydew
Starter
Starter

Ik help een vriendin welke onlangs naar Brussel verhuisd is met haar internetaansluiting.
Ik wil haar aanraden om Mobistar ADSL Max6 te nemen (over Belgacom netwerk), maar zit nog met een vraag rondom de kosten.

Mijn vriendin heeft een appartement gehuurd waar nog geen Belgacom aansluitdoos aanwezig is. Wel is er in de centrale kelder van het gebouw een binnenverdeler (blauw kastje met slot erop). Er zal dus nog een aansluiting in de woning gemaakt moeten worden. Als ik het goed begrijp mag uitsluitend Belgacom deze aansluiting realiseren en rekenen zij hier circa €130 voor. Vragen:

1) Worden deze kosten door Mobistar gedragen of moeten die door mijn vriendin gedragen worden?
2) Is het in Belgie (ik kom zelf uit Nederland, vandaar de vraag) gebruikelijk dat de huurder de kosten voor telefoonaansluiting van de woonruimte betaald, of dient de verhuurder dit te voldoen?

Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee.
Special_K
Premium Member
Premium Member

Je vriendin gaat dat zelf moeten betalen, zowel Mobistar als de huisbaas gaan niet tussenkomen in de kosten.
Daar kan bovendien nog een activeringskost van internet bijkomen.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

clydew schreef:Als ik het goed begrijp mag uitsluitend Belgacom deze aansluiting realiseren en rekenen zij hier circa €130 voor.
BGC heeft wel vaak promoties met een gratis aansluiting... best even informeren dus.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

die "gratis" geld alleen voor de activering van een "afgesloten" lijn...

als jij je contactdoos tot tegen de vloer/muur laat doorknippen door een telenet installateur ;
dan mag je de volgende keer de volle kost betalen om een nieuwe kabel van't straat te laten trekken...

goed gezien van telenet...NOT
Special_K
Premium Member
Premium Member

skynetbbs schreef:als jij je contactdoos tot tegen de vloer/muur laat doorknippen door een telenet installateur ;
dan mag je de volgende keer de volle kost betalen om een nieuwe kabel van't straat te laten trekken...
goed gezien van telenet...NOT
Waarom zou je zoiets (laten) doen?
Heb jij weet van TN-installateurs zich daarmee bezig houden? De TN-installateur die hier onlangs was heeft het alvast niet niet voorgesteld.
Afbeelding
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

Special_K schreef:Heb jij weet van TN-installateurs zich daarmee bezig houden? De TN-installateur die hier onlangs was heeft het alvast niet niet voorgesteld.
het is iets dat blijven hangen is : http://www.tik.be/pub/nieuwsbrieven/nieuwsbrief_44#5.1
Special_K
Premium Member
Premium Member

Het was blijkbaar een éénmalig feit, kan me niet indenken dat ze daar binnen de kortste keren geen zever mee zouden krijgen moesten ze massaal gaan knippen.
Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Special_K schreef:Het was blijkbaar een éénmalig feit, kan me niet indenken dat ze daar binnen de kortste keren geen zever mee zouden krijgen moesten ze massaal gaan knippen.
Ze hebben het nochtans massaal gedaan... en er ook zever mee gekregen.

Normaal doen ze het ondertussen niet meer.
clydew
Starter
Starter

Dank voor de duidelijke reacties. Vanmorgen nog even Belgacom gebeld en ook daar gaf men aan dat de kosten gewoon in rekening worden gebracht...

Wel mocht volgens de operator de aansluiting gedaan worden door elke elektricien. Volgens haar mocht ik het zelfs zelf doen (dit in tegenspraak tot de website van Belgacom, waar men stelt dat uitsluitend "gekwalificeerde" elektriciens dit mogen). Toen ik aangaf dat er een slot op de binnenverdeler zit (binnenverdeler als op pagina 31 van http://www.easyfairs.com/shows/527/tele ... kgacom.pdf), zou volgens haar dan toch weer uitsluitend Belgacom dit kunnen doen.

De huisbaas van m'n vriendin is zelf handig (en misschien zelfs gecertificeerd, dat zou ik moeten vragen) dus wellicht zou hij hierin kunnen helpen. Ik vraag me alleen wel af hoe deze elektricien de binnenverdeler zou moeten openen (heeft de eigenaar deze sleutel ook?) en hoe Belgacom/Mobistar vervolgens weet welk adderpaar geactiveerd zou moeten worden in de centrale. Ik zie ze het signaal al op het verkeerde adderpaar zetten, bij de bovenburen bijvoorbeeld.

Gezien dit laatste, ga ik uiteindelijk toch adviseren om (ondanks de hogere kosten) ook maar ADSL bij Belgacom af te nemen en alles door hen te laten aansluiten, omdat ik me kan voorstellen dat het herstellen van een foutief signaal als Belgacom-klant soepeler verloopt dan als Mobistar klant. En in ieder geva is er maar 1 schuldige/verantwoordelijke als het niet werkt....
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1681 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider
Te Koop forum

Het zou me niet verbazen dat, indien ze vraagt om telefoon bij BGC te nemen, er eventueel voorgesteld wordt de installatie gratis te doen. Het is alleszins het proberen waard.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

clydew schreef:Ik vraag me alleen wel af hoe deze elektricien de binnenverdeler zou moeten openen (heeft de eigenaar deze sleutel ook?) en hoe Belgacom/Mobistar vervolgens weet welk adderpaar geactiveerd zou moeten worden in de centrale. Ik zie ze het signaal al op het verkeerde adderpaar zetten, bij de bovenburen bijvoorbeeld.
Hier zal je zelf moeten afblijven... dat moet gebeuren door BGC.
clydew schreef:Gezien dit laatste, ga ik uiteindelijk toch adviseren om (ondanks de hogere kosten) ook maar ADSL bij Belgacom af te nemen en alles door hen te laten aansluiten, omdat ik me kan voorstellen dat het herstellen van een foutief signaal als Belgacom-klant soepeler verloopt dan als Mobistar klant. En in ieder geva is er maar 1 schuldige/verantwoordelijke als het niet werkt....
Waarom niet gewoon Telenet dan... ?
clydew
Starter
Starter

Waarom niet gewoon Telenet dan... ?
Plek in Brussel (1050) is de TV-kabel van VOO. Vaag Franstalig bedrijf, waar hetgeen in het Nederlands erover te vinden is niet al te rooskleurig klinkt....
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 35 keer

Goztow schreef:Het zou me niet verbazen dat, indien ze vraagt om telefoon bij BGC te nemen, er eventueel voorgesteld wordt de installatie gratis te doen. Het is alleszins het proberen waard.
je kan dit proberen maar dit zal dan zo i zo en commerciële actie zijn. de belgacom techieker zal zo i zo moeten facturen deze kan dan door de verkoper kwijt gescholden worden.

clydew schreef:Dank voor de duidelijke reacties. Vanmorgen nog even Belgacom gebeld en ook daar gaf men aan dat de kosten gewoon in rekening worden gebracht...

Wel mocht volgens de operator de aansluiting gedaan worden door elke elektricien. Volgens haar mocht ik het zelfs zelf doen (dit in tegenspraak tot de website van Belgacom, waar men stelt dat uitsluitend "gekwalificeerde" elektriciens dit mogen). Toen ik aangaf dat er een slot op de binnenverdeler zit (binnenverdeler als op pagina 31 van http://www.easyfairs.com/shows/527/tele ... kgacom.pdf), zou volgens haar dan toch weer uitsluitend Belgacom dit kunnen doen.

De huisbaas van m'n vriendin is zelf handig (en misschien zelfs gecertificeerd, dat zou ik moeten vragen) dus wellicht zou hij hierin kunnen helpen. Ik vraag me alleen wel af hoe deze elektricien de binnenverdeler zou moeten openen (heeft de eigenaar deze sleutel ook?) en hoe Belgacom/Mobistar vervolgens weet welk adderpaar geactiveerd zou moeten worden in de centrale. Ik zie ze het signaal al op het verkeerde adderpaar zetten, bij de bovenburen bijvoorbeeld.

Gezien dit laatste, ga ik uiteindelijk toch adviseren om (ondanks de hogere kosten) ook maar ADSL bij Belgacom af te nemen en alles door hen te laten aansluiten, omdat ik me kan voorstellen dat het herstellen van een foutief signaal als Belgacom-klant soepeler verloopt dan als Mobistar klant. En in ieder geva is er maar 1 schuldige/verantwoordelijke als het niet werkt....

normaal mag je die kabel gewoon zelf trekken wel rekening houden met de huis baas ofc. deze zal dan door de bgc technieker gebruikt worden om de installatie indienst testellen. die verdelere kan enkel geopend worden door en technieker de huisbaas krijgt deze sleutel normaal niet. aangezien anders de telefoon lijn "zou kunnen lenen".
clydew
Starter
Starter

Ik ben zelf even gaan kijken in Brussel en heb waaschijnlijk toch in de woning een telefoonaansluiting gevonden:

http://cv.clydewaal.nl/brussel/IMG_0040.JPG

Gaatjes zitten wel iets dichter bij elkaar dan dat ik in NL gewend ben, maar het ziet eruit als telefonie....

Ik weet alleen natuurlijk niet of hier ooit een werkende aansluiting op heeft gezeten, of zelfs dat er een kabel vanaf dit punt via de binnenverdeler naar de centrale loopt. Als ik nu direct een order indien bij Mobistar, vergewist men zich er dan eerst van op welk koperpaar het signaal gezet moet worden? Of is dit geen verstandige aanpak ....?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

clydew schreef:Gaatjes zitten wel iets dichter bij elkaar dan dat ik in NL gewend ben, maar het ziet eruit als telefonie....
Dat is inderdaad een normale 5-pins telefoonstekker.
clydew schreef:Als ik nu direct een order indien bij Mobistar, vergewist men zich er dan eerst van op welk koperpaar het signaal gezet moet worden? Of is dit geen verstandige aanpak ....?
Waarom bel je niet gewoon even met Mobistar en leg je het probleem uit.
clydew
Starter
Starter

r2504 schreef:Waarom bel je niet gewoon even met Mobistar en leg je het probleem uit.
Dat heb ik vandaag geprobeerd, maar men wist eigenlijk niet echt wat men met het probleem aanmoest en adviseerde om naar de winkel te gaan.
In de winkel werd geadviseerd om met het typenummer en IP-adres (??) van de LTP naar de technische dienst te bellen, echter die dingen hebben geen zichtbaar typenummer en hoe een paar draadjes een IP-adres zouden moeten hebben is me ook een raadsel, de verkoper bleef maar zeggen dat er misschien al een router of modem tussenzat, met zijn gebrekkige Engels kon ik het ook niet duidelijker maken :-)

Tweede suggestie was om de storingsdienst van Belgacom te bellen, maar die weigeren je te helpen als je geen abbo bij Belgacom hebt ("U moet de klantendienst bellen"). De klantendienst proberen ze alleen maar Belgacom producten te slijten ("als u bij ons aanvraagt wordt het gewoon geregeld").
Je zou bijna Belgacom gaan aanvragen om van het gezeur af te zijn.

Volgensmij is m'n beste optie om Mobistar aan te vragen met de opmerking dat ik nog geen Belgacom-aansluiting heb, zodat ze een technieker sturen... (met het risico dat hij slechts constateert dat er wel een wandcontactdoos is en verder niets doet, maar goed).

Het is niet makkelijk :-)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

clydew schreef:Dat heb ik vandaag geprobeerd, maar men wist eigenlijk niet echt wat men met het probleem aanmoest en adviseerde om naar de winkel te gaan.
Toch ongelooflijk hé... waarom zitten die mensen daar eigenlijk ? Jou vraag lijkt mij een typische vraag... en het kan toch niet de eerste keer zijn dat ze deze krijgen. Misschien gewoon nog eens opnieuw bellen met dezelfde vraag... bij BGC en TN heb je ook vaak dat de persoon totaal incompetent is.
clydew schreef:In de winkel werd geadviseerd om met het typenummer en IP-adres (??) van de LTP naar de technische dienst te bellen, echter die dingen hebben geen zichtbaar typenummer en hoe een paar draadjes een IP-adres zouden moeten hebben is me ook een raadsel
Tja... hoe kan het nog gekker hé :roll:
clydew schreef:Volgens mij is m'n beste optie om Mobistar aan te vragen met de opmerking dat ik nog geen Belgacom-aansluiting heb, zodat ze een technieker sturen... (met het risico dat hij slechts constateert dat er wel een wandcontactdoos is en verder niets doet, maar goed).
Misschien wel... veel geluk alvast.
clydew
Starter
Starter

Gisteren was er toevallig een technieker van Belgacom in het pand om bij een andere bewoner ADSL aan te sluiten...

Deze vriendelijke meneer kon in de binnenverdeler zien dat er geen connectie is tussen de kabel in ons appartement en een buitenkabel. Volgens hem zou Belgacom dit automatisch moeten notificeren aan Mobistar bij het aanvragen van het koper. Vervolgens wordt er dan automatisch een Belgacom technieker gestuurd om het koper in orde te maken.

Heb gisteren besteld bij Mobistar, kijken of het ook echt zo werkt ... ;-)
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1681 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider
Te Koop forum

Veel geluk ermee :). Ik zou persoonlijk wsl een discovery lijn hebben aangevraagd bij BGC en daarop achteraf een movistar lijn gezet hebben.
clydew
Starter
Starter

clydew schreef:Heb gisteren besteld bij Mobistar, kijken of het ook echt zo werkt ... ;-)
Verdomd, het werkt nog ook. Uit de orderstatus van Mobistar:
06/07/2009 | Bevestiging aanvraag
Om je lijn te activeren, moet eerste een Belgacom-technicus langskomen. Dit bezoek is voorzien op 14/07/2009. Je ontvangt binnenkort een brief met alle details van je verbinding.
Dus voor de slachtoffers van deze onduidelijkheid na ons:

Indien je in een appartementencomplex woont, met hetzelfde huisnummer voor alle bewoners, waar er geen goede connectie is vanaf de binnenverdeler naar NTP. Dan herkent Belgacom automatisch dat er geen goed koperpaar beschikbaar is voor levering en stuurt automatisch een technieker langs, ook al bestel je de verbinding bij een andere aanbieder....

Het is bijna te mooi om waar te zijn :-)
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Ondanks het feit dat het er inderdaad goed uitziet op dit moment en zonder de bedoeling je te ontmoedigen, zou ik toch maar pas juichen als je effectief een verbinding hebt. Je weet nooit wat er nog allemaal kan mislopen tussen het sturen van een bevestigingsbrief en de uiteindelijke oplevering.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
clydew
Starter
Starter

Vandaag is de technieker langsgeweest om de connectie te maken. Hij heeft de lijn aangesloten (verbinden binnenbekabeling met inkomende kabel in de binnenverdeler) en getest...
Direct daarna een werkende connectie!
Dank voor alle hulp!
Plaats reactie

Terug naar “Overstappen”