Ik speel al een tijdje met het volgende scenario, even jullie meningen gevraagd...
Ik beschrijf het scenario hieronder, en tevens vraag ik mij af: een addertje onder het gras? Nog iets over het hoofd gezien?
Met dit scenario richt ik mij op de grootste telecom providers waarbij promoties en reclames schering en inslag zijn, vaak tot ergernis van de (vaste) klanten.
Met het onderstaande scenario anticipeer je op "ja kijk de nieuwe klanten krijgen dit allemaal gratis, wij betaalden destijds zoveel BEF", wat je af en toe wel eens uit de volksmond hoort.
Bij kleine telco's is dit iets wat ik veel minder zou overwegen (je krijgt daar minder het gevoel te moeten betalen voor al die promoties voor nieuwe klanten).
Waarom telecom?
(Potentiële) klanten worden om de oren geslagen met promoties, zoveel maanden gratis dit of dat, gratis installatie.
De vaste (=trouwe) klanten betalen al jaaaren op maandelijkse basis de volle prijs en krijgen zelden kortingen.
Sounds like a contradiction to me.
Waarom dan enkel bij telecom ((mobiele) telefonie valt hier ook onder)? Ik ken geen energie leveranciers die u zoveel kilowatuur geven wanneer je nieuwe klant wordt.
Er zijn uiteraard nog toepassingen waar je zoiets zou kunnen overwegen (bvb abonnement tijdschrift/krant/...).
Vereisten
Van nature doen telco's er alles aan om je zoveel mogelijk te binden aan hun producten en diensten. Ze doen dit bvb door het aanbieden van packs (internet, tv en telefonie) om je nog meer vast te binden aan hun producten en diensten.
De consument wordt bijna letterlijk vast gezet en kan of wil in veel gevallen geen kant meer op.
Dit zijn tevens de grootste drempels voor consumenten om te overwinnen, willen ze van telco veranderen. Daarom blijven ze in vele gevallen ook waar ze zijn (onder het motto "met te betalen zijn we er vanaf").
De belangrijkste voorwaarden zijn dat je hier en op dit moment niet aan één gebonden bent.
- Je gebruikt geen mailboxen bij uw huidige provider (tenzij je bijvoorbeeld een eigen domain naam gebruikt met een mailbox redirectie).
- Je gebruikt geen webruimte bij je huidige provider (tenzij koppeling mits domein naam).
- Je wordt op geen enkele andere vorm gebonden aan uw telecom provider, dus ook niet aan het lopende contract.
- Je zegt nooit één of andere vorm van trouwheid toe (bvb opgebeld worden met de melding dat je een kleine korting krijgt met te beloven nog zeker een jaar klant te blijven).
Waarom precies ieder jaar veranderen? Wel bij van die promoties zit je vaak vast aan een contract van 12/18/24 maanden. Je kan dus kostenloos opzeggen zodra deze termijn verstreken is.
Motivaties
Je verandert doelbewust ieder jaar, ongeacht of je tevreden of niet tevreden bent van uw huidige telco provider. In essentie zorgt dit voor 2 voordelen:
- Evaluatie van de markt: je kan ieder jaar evalueren wat voor u de beste product en aanbieding is
- Financieel voordeel: spreekt voor zich, als je ieder jaar (of per periode van 18/24 maanden) bvb 2 maanden gratis krijgt...
- Je veranderd dus niet omdat je pro-provider x en contra-provider y bent.
- Je maakt gretig gebruik van de manier waarop telco's klanten lokken (in een overstatement geformuleerd: je buit de providers uit omdat zij u uitbuiten).
Verander iedere 12/18/24 maanden tussen Telenet en Belgacom. Je zal dus steeds de laatste nieuwe promoties binnen graaien.
Aangezien de meeste installaties tegenwoordig gratis zijn, zou dit je alleen maar mogen voordeel opleveren.
Indien mogelijk behoud je ook je huidige aparatuur: bij overschakelen van Belgacom naar Telenet hou je dus uw (A)(V)DSL modem langs de kant. In het geval van Telenet laat je de splitters, versterkers, etc (modem wordt terug weggehaald door Telenet dacht ik) gewoon intact hangen.
Wordt er bij aanvraag nieuw abonnement gevraagd waarom je veranderd? Zeg dan gewoon dat je niet tevreden was van Belgacom/Telenet (volgens wat van toepassing is).
Ze horen dit altijd graag.

De ultieme vraag
Heeft iemand dit al uitgeprobeerd? Bevindingen?