Switch iedere jaar van telecom bedrijf

Vragen over het omschakelen naar een andere provider.
Plaats reactie
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2173
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 106 keer

Switch iedere jaar van telecom bedrijf

Ik speel al een tijdje met het volgende scenario, even jullie meningen gevraagd...
Ik beschrijf het scenario hieronder, en tevens vraag ik mij af: een addertje onder het gras? Nog iets over het hoofd gezien?

Met dit scenario richt ik mij op de grootste telecom providers waarbij promoties en reclames schering en inslag zijn, vaak tot ergernis van de (vaste) klanten.

Met het onderstaande scenario anticipeer je op "ja kijk de nieuwe klanten krijgen dit allemaal gratis, wij betaalden destijds zoveel BEF", wat je af en toe wel eens uit de volksmond hoort.

Bij kleine telco's is dit iets wat ik veel minder zou overwegen (je krijgt daar minder het gevoel te moeten betalen voor al die promoties voor nieuwe klanten).

Waarom telecom?
(Potentiële) klanten worden om de oren geslagen met promoties, zoveel maanden gratis dit of dat, gratis installatie.
De vaste (=trouwe) klanten betalen al jaaaren op maandelijkse basis de volle prijs en krijgen zelden kortingen.

Sounds like a contradiction to me.

Waarom dan enkel bij telecom ((mobiele) telefonie valt hier ook onder)? Ik ken geen energie leveranciers die u zoveel kilowatuur geven wanneer je nieuwe klant wordt.

Er zijn uiteraard nog toepassingen waar je zoiets zou kunnen overwegen (bvb abonnement tijdschrift/krant/...).

Vereisten
Van nature doen telco's er alles aan om je zoveel mogelijk te binden aan hun producten en diensten. Ze doen dit bvb door het aanbieden van packs (internet, tv en telefonie) om je nog meer vast te binden aan hun producten en diensten.
De consument wordt bijna letterlijk vast gezet en kan of wil in veel gevallen geen kant meer op.

Dit zijn tevens de grootste drempels voor consumenten om te overwinnen, willen ze van telco veranderen. Daarom blijven ze in vele gevallen ook waar ze zijn (onder het motto "met te betalen zijn we er vanaf").

De belangrijkste voorwaarden zijn dat je hier en op dit moment niet aan één gebonden bent.
  • Je gebruikt geen mailboxen bij uw huidige provider (tenzij je bijvoorbeeld een eigen domain naam gebruikt met een mailbox redirectie).
  • Je gebruikt geen webruimte bij je huidige provider (tenzij koppeling mits domein naam).
  • Je wordt op geen enkele andere vorm gebonden aan uw telecom provider, dus ook niet aan het lopende contract.
  • Je zegt nooit één of andere vorm van trouwheid toe (bvb opgebeld worden met de melding dat je een kleine korting krijgt met te beloven nog zeker een jaar klant te blijven).
Ieder jaar veranderen?
Waarom precies ieder jaar veranderen? Wel bij van die promoties zit je vaak vast aan een contract van 12/18/24 maanden. Je kan dus kostenloos opzeggen zodra deze termijn verstreken is.

Motivaties
Je verandert doelbewust ieder jaar, ongeacht of je tevreden of niet tevreden bent van uw huidige telco provider. In essentie zorgt dit voor 2 voordelen:
  • Evaluatie van de markt: je kan ieder jaar evalueren wat voor u de beste product en aanbieding is
  • Financieel voordeel: spreekt voor zich, als je ieder jaar (of per periode van 18/24 maanden) bvb 2 maanden gratis krijgt...
  • Je veranderd dus niet omdat je pro-provider x en contra-provider y bent.
  • Je maakt gretig gebruik van de manier waarop telco's klanten lokken (in een overstatement geformuleerd: je buit de providers uit omdat zij u uitbuiten).
Voorbeeld
Verander iedere 12/18/24 maanden tussen Telenet en Belgacom. Je zal dus steeds de laatste nieuwe promoties binnen graaien.
Aangezien de meeste installaties tegenwoordig gratis zijn, zou dit je alleen maar mogen voordeel opleveren.

Indien mogelijk behoud je ook je huidige aparatuur: bij overschakelen van Belgacom naar Telenet hou je dus uw (A)(V)DSL modem langs de kant. In het geval van Telenet laat je de splitters, versterkers, etc (modem wordt terug weggehaald door Telenet dacht ik) gewoon intact hangen.

Wordt er bij aanvraag nieuw abonnement gevraagd waarom je veranderd? Zeg dan gewoon dat je niet tevreden was van Belgacom/Telenet (volgens wat van toepassing is).
Ze horen dit altijd graag. :-)

De ultieme vraag
Heeft iemand dit al uitgeprobeerd? Bevindingen?
Gebruikersavatar
Dafke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2842
Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
Uitgedeelde bedankjes: 187 keer
Bedankt: 157 keer

Ik weet niet als BGC / Telenet dit gaan toestaan.
Je bent trouwens, als je alles terug opnieuw laat aansluiten op je zelfde adres, geen nieuwe klant, maar een teruggewonnen klant. Je zit nog altijd in de DB van hun, dus...
Ik weet het niet :-)
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

in de promoties staat vaak in kleine letters dat je de laatste 6tal maand geen klant meer moogt zijn geweest bij hun...

bij 3starsnet met hun recente Siemens promotie is er zo eentje
en ik denk dat hetzelfde geld bij Tele2 bij hun 2maand gratis actie
en soortgelijk bij Telenet/Belgacom die 2 tot zelfs 3maand soms weggeven
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1236
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

de laatste vier jaar ben ik bij:

edpnet
mobistar
edpnet
tele2

geweest. Bij de voorwaarden van vandaag, zit de kans erin dat ik een jaartje extra T2 ga doen :wink:
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

Dfrog schreef:de laatste vier jaar ben ik bij:

edpnet
mobistar
edpnet
tele2

geweest. Bij de voorwaarden van vandaag, zit de kans erin dat ik een jaartje extra T2 ga doen :wink:
t'is toch alleen het eerste jaar dat je die 10euro korting krijgt op je maandelijks abbo geld bij tele2?
wordt je niet afgestraft als je langer dan 1 jaar bij T2 blijft?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

TomG schreef:Aangezien de meeste installaties tegenwoordig gratis zijn, zou dit je alleen maar mogen voordeel opleveren.
Daar zou ik niet altijd vanuit gaan... installatiekosten, activatiekosten, ... ze kennen er allemaal wat van de laatste tijd. Je moet dus al betalen om klant "te mogen worden" !
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1236
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

skynetbbs schreef:
Dfrog schreef: Bij de voorwaarden van vandaag, zit de kans erin dat ik een jaartje extra T2 ga doen :wink:
t'is toch alleen het eerste jaar dat je die 10euro korting krijgt op je maandelijks abbo geld bij tele2?
wordt je niet afgestraft als je langer dan 1 jaar bij T2 blijft?
Inderdaad, IMHO is €30 nu spotgoedkoop. Op zich is 40 euro/md voor telefonie en internet nóg een goeie deal. Alleen Telenet komt hiermee in de buurt.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1664
Lid geworden op: 07 mei 2006, 21:18
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

Dfrog schreef:
skynetbbs schreef:
Dfrog schreef: Bij de voorwaarden van vandaag, zit de kans erin dat ik een jaartje extra T2 ga doen :wink:
t'is toch alleen het eerste jaar dat je die 10euro korting krijgt op je maandelijks abbo geld bij tele2?
wordt je niet afgestraft als je langer dan 1 jaar bij T2 blijft?
Inderdaad, IMHO is €30 nu spotgoedkoop. Op zich is 40 euro/md voor telefonie en internet nóg een goeie deal. Alleen Telenet komt hiermee in de buurt.
dan is imho telenet toch veel beter met zijn shakes hoor :-)
voor die 2euro extra heb je oneindig garantie op je kabelmodem (laat maar komen) terwijl je anderzijds bij adsl 70 euro betaalt per interventie

en is de snelheid bij Telenet voor dat geld 5x sneller ook in het opsturen van je foto's...
rpr
Premium Member
Premium Member
Berichten: 456
Lid geworden op: 03 jul 2008, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 15 keer

Je vergeet ook nog eens de misserie dat je soms hebt bij het overschakelen.
nogChoco
Premium Member
Premium Member
Berichten: 713
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:02

Mijn overstap naar Tele2 bespaart mij jaarlijks 312€ aan telecom kosten, dus waarom zou ik naar een duurdere ISP overstappen als ik weet dat het eigenlijk de zwakte van het BIPT is, dat de markt blijft verzieken?
Plaats reactie

Terug naar “Overstappen”