probleem lan-verbinding tussen pc's

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Gast

Hallo,

heb een probleem met lan-verbinding.
Wanneer ik 2 pc's met elkaar rechtstreeks via UTP-kabel wil verbinden lukt dit niet.Het pictogram status-balk rechts onder wordt getoond met rood kruisje (Windows XP)en vermeld "netwerkkabel is niet verbonden"
Wanneer ik de 2 pc's verbind via een switch lukt het wel.
Iemand een idee ???

Dank bij voorbaat
Modbreak:
Sub Zero
Post verplaatst. Hoort thuis bij netwerken.
Sub Zero
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer

Wel, om 2 PC's rechtstreeks te verbinden moet je een cross-overkabel gebruiken en als je via een switch gaat moet je een straight kabel gebruiken. Heb je dit zo gedaan? Dit is de meest logische verklaring.

Het verschil tussen de 2 is dat bij de cross-over er 2 aders worden verwisseld. That's it.

Cheers
Afbeelding
Gast

Hallo Sub Zero,

dank voor dit wel zeer snelle antwoord.

Zoals je wel zult hebben begrepen ben ik dus een leek op pc-gebied en heb ik inderdaad dezelfde kabel gebruikt om de 2 pc's met elkaar te verbinden dan degene die ik heb gebruikt om de pc's met de switch te verbinden. Het zal dus inderdaad gaan over een staight kabel en dus waarschijnlijk logisch dat het niet werkt.

Wist niet dat het zo simpel zou zijn geweest maar je moet het maar weten.

In ieder geval nogmaals bedankt.
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 10 keer

Gewoon een bijkomende opmerking : er bestaat een "hulpstuk" (ik ken de normale naam niet) die van een straight kabel een cross-over kabel maakt... (dan heb je dus geen 2 verschillende kabels nodig).
If you can't beat them, confuse them.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Je bedoelt waarschijnlijk een "kruiser" of hoe moet ik het noemen waarmee je van 2 straight kabels 1 crosswire maakt (je hebt dus nog een extra kabeltje nodig).

Overigens komen tegenwoordig als maar vaker zelfkruisende poorten voor, waarbij het niet meer uitmaakt of je er straight of crossed in steekt. M'n switch heeft van die poorten, en m'n laptop ook. Handig, moest ik niet nieuwe kabels kopen :-)
Gast

weet iemand toevallig welke twee draden zijn omgewisseld ??
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Afbeelding

Als de kabel 568A aan beide uiteinden heeft is het een STRAIGHT kabel.

Als de kabel 568B aan beide uiteinden heeft is het een STRAIGHT kabel.

Als de kabel aan de éne kant 568A en aan de andere kant 568B kleurvolgorde heeft, is het een gekruiste kabel.
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 10 keer

meon schreef:Je bedoelt waarschijnlijk een "kruiser" of hoe moet ik het noemen waarmee je van 2 straight kabels 1 crosswire maakt (je hebt dus nog een extra kabeltje nodig).
Neen, neen... niet direct.
Gewoon één straight kabel, en dan bestaat er zo'n opzetstukje (voor aan één kant van de kabel) waar de switch van de 'kleurkes' gebeurt. Dit opzetstuk gaat dan in de netwerkkaart...

Ik kan het moeilijk uitleggen, 'k weet het :?
If you can't beat them, confuse them.
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

dat bestaat idd cueboy, ik het er hier zo een liggen, het is aan een kant gewoon de male kant, en aan de andere de female, en de kabel wordt gecrossed
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”