heb hier een pc op overschot en dacht er eens Windows server 2003 op te zetten.
kan deze pc dan gewoon opgenomen worden in het bestaande lan (een 10-tal pc's) ??
ik zou gewoon mijn bestaande router willen blijven gebruiken en Windows Server alleen gebruiken als mail-server,niet als router
bedoeling zou dan zijn om alle mail-verkeer (Outlook 2007) te centraliseren.
Kan men deze mail-server dan ook eventueel via het internet benaderen ?? >> gaat dit dan over een HTTPS-verbinding ???
moet er dan op die server-pc ook Outlook 2007 geïnstalleerd worden of is Outlook 2007 alleen nodig op de client's ??
alvast bedankt..
Windows server 2003
veel vragen in eens
server kan normaal wel in de bestaande lan opgenomen worden (of dhcp stel voor vast ip buiten de dhcp range binnnen de range van het subnet)
als mail-server wil je je bestaande adressen automatisch fetchen of wil je een eigen domein (IMHO beter voor hosting gaan)
deze kan bereikt woden via het internet kwestie van port forwarding en poorten gebruiken die niet geblokeerd worden door je ISP
afhankelijk van wat je bedoeling is moet je software installeren het kan goed zijn dat je een mail server programma moet instaleren (exchange server) wel duur voor thuisgebruik
server kan normaal wel in de bestaande lan opgenomen worden (of dhcp stel voor vast ip buiten de dhcp range binnnen de range van het subnet)
als mail-server wil je je bestaande adressen automatisch fetchen of wil je een eigen domein (IMHO beter voor hosting gaan)
deze kan bereikt woden via het internet kwestie van port forwarding en poorten gebruiken die niet geblokeerd worden door je ISP
afhankelijk van wat je bedoeling is moet je software installeren het kan goed zijn dat je een mail server programma moet instaleren (exchange server) wel duur voor thuisgebruik
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
- Bedankt: 780 keer
- Waarom niet? Ook al is het Windows Server, het kan voor bepaalde dingen toch een client zijn (DHCP bvb)
- Windows Server is geen mailserver ... althans niet zoals jij in gedachten hebt.
- Natuurlijk zou je die dan over https kunnen benaderen voor een webmail... als je mailserver dat ingebouwd heeft of je moet er PHP op zetten met IIS en dan iets à la RoundCube of zo op moeten zetten die via IMAP die dingen afhaalt
- Waarom zou Outlook 2007 (=mailclient) op een server moeten staan? Je hebt een mailserver nodig.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
- Bedankt: 11 keer
- Recent bedankt: 4 keer
ik denk dat ik hetgeen ik wil bekomen verkeerd heb uitgelegd
bedoeling zou zijn dat mijn mails gecentraliseerd zouden worden op één pc in het LAN.
blijkbaar heb ik het begrip "mailserver" verkeerdelijk gebruikt
ik zou gewoon de mailserver van Telenet willen blijven gebruiken (de mails die eindigen op mijn domein-naam heb ik geforward naar Telenet en worden mij zo bezorgd)
ik dacht dan de pc zo te configureren dat de mails van de server van Telenet worden afgehaald en bewaard.
Vervolgens kan men van op iedere client-pc in het LAN op die "server-pc" de mails lezen
voor het versturen van mail idem dito
met als voordeel dat men op iedere client-pc dezelfde out-box gaat te zien krijgen wat voor mij het grote voordeel zou zijn
in de veronderstelling dat de mails dan eveneens via het internet bereikbaar zijn ??
is zoiets mogelijk met Windows Server 2003 of is dit ook eerder iets voor Exchange ??
bedoeling zou zijn dat mijn mails gecentraliseerd zouden worden op één pc in het LAN.
blijkbaar heb ik het begrip "mailserver" verkeerdelijk gebruikt
ik zou gewoon de mailserver van Telenet willen blijven gebruiken (de mails die eindigen op mijn domein-naam heb ik geforward naar Telenet en worden mij zo bezorgd)
ik dacht dan de pc zo te configureren dat de mails van de server van Telenet worden afgehaald en bewaard.
Vervolgens kan men van op iedere client-pc in het LAN op die "server-pc" de mails lezen
voor het versturen van mail idem dito
met als voordeel dat men op iedere client-pc dezelfde out-box gaat te zien krijgen wat voor mij het grote voordeel zou zijn
in de veronderstelling dat de mails dan eveneens via het internet bereikbaar zijn ??
is zoiets mogelijk met Windows Server 2003 of is dit ook eerder iets voor Exchange ??
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Dan heb je een Exchange server nodig als je bij Microsoft wil blijven.pwr schreef:ik dacht dan de pc zo te configureren dat de mails van de server van Telenet worden afgehaald en bewaard.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
En wie gaat er IMAP server spelen (als je een Microsoft oplossing wil) ?Ken schreef:IMAP kan je ook gebruiken...
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
- Bedankt: 11 keer
- Recent bedankt: 4 keer
was er juist ook al achter aan't zoeken..
dat zou dan moeten gebeuren bij Telenet maar ik denk niet dat die er zich gaan mee bezig houden ??
ik zie daar alleen het pop-3 protocol
dat zou dan moeten gebeuren bij Telenet maar ik denk niet dat die er zich gaan mee bezig houden ??
ik zie daar alleen het pop-3 protocol