Windows server 2003

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
pwr
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 11 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

heb hier een pc op overschot en dacht er eens Windows server 2003 op te zetten.

kan deze pc dan gewoon opgenomen worden in het bestaande lan (een 10-tal pc's) ??
ik zou gewoon mijn bestaande router willen blijven gebruiken en Windows Server alleen gebruiken als mail-server,niet als router
bedoeling zou dan zijn om alle mail-verkeer (Outlook 2007) te centraliseren.
Kan men deze mail-server dan ook eventueel via het internet benaderen ?? >> gaat dit dan over een HTTPS-verbinding ???

moet er dan op die server-pc ook Outlook 2007 geïnstalleerd worden of is Outlook 2007 alleen nodig op de client's ??

alvast bedankt..
gertd
Plus Member
Plus Member

veel vragen in eens

server kan normaal wel in de bestaande lan opgenomen worden (of dhcp stel voor vast ip buiten de dhcp range binnnen de range van het subnet)

als mail-server wil je je bestaande adressen automatisch fetchen of wil je een eigen domein (IMHO beter voor hosting gaan)

deze kan bereikt woden via het internet kwestie van port forwarding en poorten gebruiken die niet geblokeerd worden door je ISP

afhankelijk van wat je bedoeling is moet je software installeren het kan goed zijn dat je een mail server programma moet instaleren (exchange server) wel duur voor thuisgebruik
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

• Waarom niet? Ook al is het Windows Server, het kan voor bepaalde dingen toch een client zijn (DHCP bvb)
  • Windows Server is geen mailserver ... althans niet zoals jij in gedachten hebt.
  • Natuurlijk zou je die dan over https kunnen benaderen voor een webmail... als je mailserver dat ingebouwd heeft of je moet er PHP op zetten met IIS en dan iets à la RoundCube of zo op moeten zetten die via IMAP die dingen afhaalt
  • Waarom zou Outlook 2007 (=mailclient) op een server moeten staan? Je hebt een mailserver nodig.
Nu, het goeie nieuws is; in Windows Server 2003 zitten wel degelijk mailservices, maar niet volwaardig. Microsoft's volwaardige mailserveroplossing is Exchange, maar dat kost allemaal de nodige vele centjes ...
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 105 keer

Small Business Server van Microsoft gebruiken als je de server ook al mailserver wil laten werken. Die server editie is nog redelijk betaalbaar, maar wel redelijk beperkt.
pwr
Pro Member
Pro Member
Provider

ik denk dat ik hetgeen ik wil bekomen verkeerd heb uitgelegd

bedoeling zou zijn dat mijn mails gecentraliseerd zouden worden op één pc in het LAN.
blijkbaar heb ik het begrip "mailserver" verkeerdelijk gebruikt
ik zou gewoon de mailserver van Telenet willen blijven gebruiken (de mails die eindigen op mijn domein-naam heb ik geforward naar Telenet en worden mij zo bezorgd)

ik dacht dan de pc zo te configureren dat de mails van de server van Telenet worden afgehaald en bewaard.
Vervolgens kan men van op iedere client-pc in het LAN op die "server-pc" de mails lezen

voor het versturen van mail idem dito
met als voordeel dat men op iedere client-pc dezelfde out-box gaat te zien krijgen wat voor mij het grote voordeel zou zijn
in de veronderstelling dat de mails dan eveneens via het internet bereikbaar zijn ??

is zoiets mogelijk met Windows Server 2003 of is dit ook eerder iets voor Exchange ??
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

pwr schreef:ik dacht dan de pc zo te configureren dat de mails van de server van Telenet worden afgehaald en bewaard.
Vervolgens kan men van op iedere client-pc in het LAN op die "server-pc" de mails lezen
Dan heb je een Exchange server nodig als je bij Microsoft wil blijven.
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

IMAP kan je ook gebruiken...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

Ken schreef:IMAP kan je ook gebruiken...
En wie gaat er IMAP server spelen (als je een Microsoft oplossing wil) ?
pwr
Pro Member
Pro Member
Provider

was er juist ook al achter aan't zoeken..

dat zou dan moeten gebeuren bij Telenet maar ik denk niet dat die er zich gaan mee bezig houden ??

ik zie daar alleen het pop-3 protocol
pwr
Pro Member
Pro Member
Provider

geen Microsoft oplossing zou dan Linux zijn ??
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Kerio Mailserver ?
Of het gratis MercuryMail.
gertd
Plus Member
Plus Member

of forwarden naar nen Gmail daar heb je standaard imap en geen server thuis nodig
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”