Welke router + kaart werkt goed binnenshuis?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
pc2006
Starter Plus
Starter Plus

Een gewone rijtjeshuis met gelijkvloers en 2 verdiepingen. Welke router en extern netwerkkaartje (usb stick of andere) is krachtig genoeg om een stabiel signaal door te sturen?

Het is tegenwoordig een risico om draadloos te installeren. Als het niet werkt heb je pech, want de winkel neemt de producten niet terug. :cry:
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

pc2006 schreef:Het is tegenwoordig een risico om draadloos te installeren. Als het niet werkt heb je pech, want de winkel neemt de producten niet terug. :cry:
Zoals je zelf schrijft is het een risico... zeker als je begint over twee verdiepingen. Je kan gewoon niet voorspellen wat het resultaat zal zijn, dus probeer van een vriend even z'n wireless router te lenen om een test te doen.

Trouwens alle routers gebruiken hetzelfde vermogen... in princiepe mag er dus zo goed als geen verschil zijn in signaal (al kan je betere antennes plaatsen, en via alternatieve firmware het vermogen soms verhogen al is dat ook maar een gedeeltelijke oplossing).
Software
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Wat je bv wel kan doen (indien mogelijk) de router op de eerste verdieping zetten.
Zo heb je een zeer goed signaal op de 1ste verdieping en een matig signaal op gelijkvloers en 2de verdiep.

Ik weet niet als je router op gelijkvloers zet, je dan een goede connectie gaat hebben op de 2de verdieping.
Dit moet je testen
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 62 keer

Gewoon een N-router nemen en interne kaart steeds , usb sticks etc ontgoochelen veels te hard

Indien je signaal dan toch nog te zwak is door de grote afstand etc zet je een repeater ergens ertussen (heeft enkel stroom nodig)

Je geraakt er steeds wel , alleen is de vraag , hoeveel zal je alles kosten dan op termijn
The eternal and true pessimist :D
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

.... mijn "neutrale ik" sluit zich aan bij bovenstaande commentaar van r2504 en softy.

De tweaker in mij zegt : neem een Linksys 54GL of een router en daar dan een WAP54 bij, en installeer één van de talloze gehackte firmwares voor deze toetellen om je output power omhoog te duwen.

Voordat ik hier verzand in de eeuwige "ja maar enkel je zender versterken helpt niet" zeg ik enkel uit _eigen_ ervaring dat ik op deze manier tot nu toe quasi alle "hopeloze wifi gevallen" heb kunnen oplossen (in de mate van het realistische, natuurlijk).

Of beter gezegd : praktijkvoorbeeld : Ik heb verleden jaar zo'n situatie gehad die nog erger was : pc en wireless in de kleder (betonnen dek), nog een pc op het eerste verdiep (betonnen dek), en dan ééntje op het tweede (betonnen dek) + nog eentje onder het dak op een zolderkamer (hout): werkte perfect. Output power gelocked op 60 mW, dus nog helemaal niet zitten overdrijven. (telenet modem + WAP54G-modded)

Garanties heb je zoals mijn waarde collega's al zeiden nooit, maar als je een beetje voorzichtig bent in wat je precies aanschaft zodat je een zo groot mogelijke speeltuimte hebt wanneer het niet "out of the box" lukt, dan bespaar je je heel veel kopzorgen later.

Op pre-N materiaal vertrouwen als oplossing heeft bij mij tot nu toe niks anders als teleurstellende resultaten gegeven. (Linksys, Level One, andere heb ik nog niet getest). En -zuiver psychologisch- hoewel de dozen tegenwoordig geen notie meer maken van "pre-N" staat er in kleine lettertjes nog steeds "draft N" op die "standaard" die dus nog steeds niet "final" is.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

kaween schreef:En -zuiver psychologisch- hoewel de dozen tegenwoordig geen notie meer maken van "pre-N" staat er in kleine lettertjes nog steeds "draft N" op die "standaard" die dus nog steeds niet "final" is.
Het verschil tussen de huidige draft en final zal zo goed als niets zijn... zeker niet wat betreft al of niet een werkende verbinding hebben in moeilijke omstandigheden.

Ik zou dus in ieder geval op zoek gaan naar een N-router, en misschien eentje waar alternatieve firmware voor bestaat. Zo heb je best of both-worlds.
gerree
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

koop zo ene vo in de stekker :D
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1681 keer
Bedankt: 1476 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider
Te Koop forum

laurens7
Elite Poster
Elite Poster

het werk hier goed, maar verwacht geen spectaculaire verschillen.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

.... "Windsurfer" ; getest. Werkt "sort of", maar niet goed genoeg voor de echte probleemgevallen, is als richtantenne best bruikbaar, maar gezien de probleemstelling van de topic starter denk ik niet dat veel gaat helpen in dit geval.

En r2504, zoals ik al zei, het is inderdaad waarschijnlijk psychologisch. Toch de volgende nota : vele "pre-g's" die in de eerste dagen "gegarandeerd g-compatible zouden zijn", bleken in praktijk na de introductie van de standaard toch niet helemaal lekker te draaien, waarna de fabrikant meestal een nieuwere, "toch niets meer iets meer g-ige" stepping van de chipset op de markt smeet.

Fabrikanten als Broadcom, Atheros en Prism wisten ons indertijd te "verblijden" met dat soort grapjes. Zolang "N" in draft zit, is dat er altijd het risico dat zich die situatie kan herhalen, en het verleden heeft ons geleerd dat die situatie allerminst enkel een theoretisch mogelijkheid blijkt te zijn. :cry: (yep, persoonlijke ervaring, once bitten, twice shy)
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 87 keer

Ik heb een router/modem van Philips, namelijk 6600. (ondertussen al 2 jaar oud)

Dit was een belgacom-router (wel niet gekocht in belgacom-winkel), maar ondertussen zit ik niet meer bij belgacom en hij werkt nog steeds perfect. (Zonder firmware te flashen)
Is tevens ook ADSL2+ compatibel.

En ik geraak 3 verdiepingen hoog!
Op het hoogste krijg ik een ontvangst van 69 % (dat geeft ubuntu aan) en haal ik de snelheid van 54 Mbps (ongeveer).

Maar voor het zelfde geld, lukt dat bij iemand anders niet.
(Bv. bepaalde stoorzenders in de omgeving)

Je kan altijd een kabel trekken als het mogelijk is.
(Ik ga dat binnenkort doen)
Alsook via het elektriciteitsnetwerk, al ben ik daar persoonlijk geen voorstander van (en heb er ook geen ervaring mee).

Anders bij iemand een router lenen om te "testen"
bolleke64
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 13 keer

Een goed AP is van het diversity principe (min 2 antenne)

Een router plaatst ge ook het beste op de helft van je bereik.

hierdoor hebt ge al 6dB winst.

neemt ge een wrt54g met dd-wrt firmware op hebt ge nogeens 3.5dB winst (door meer vermogen). evt aangevuld met andere antennekes (9db niet ondenkbaar tot 30db)

hebt ge uw bereik in vertikale richting dan kiest ge voor horizotale polarisatie ( bv 3 verdiepen zonder hof)
moet het vooral in Horizontale richting villa met grote hof dan kiest ge voor vertikale polarisatie. wel alles al uw toestellen H of V kiezen.
verzwakkings waarde ATT H tov V max 20dB dus.

Denk ook aan de maximale afstraling van de antenne, die is altijd haaks op de antenne richting

dus 2 rechtopstaande antennes zullen elkaar harder zien(verder bereik) in horizontaal vlak, zet ge de antennes (beide toestellen) horizontaal met de punten naar elkaar toe zal ge veel minder ver komen dan als de antennes horizontaal parallel (beide toestellen) van elkaar zijn.

Om een idee te krijgen van vermogen
een AP dat 100mw geeft met 0db antenne geeft 100mWerp
een AP dat 100mw geeft met 30db antenne geeft 100Werp
doe je dat aan de andere kant ook met 30dB dan haal je vele km afstand.

vuistregel iedere afstandverdubbeling geeft 6dB verlies.

dus van ieder toestel een antennes (0dB) vervangen door 6dB antennes geeft dus een 4* zo groot bereik. De antenne is de belangrijkste schakel in een RTX installatie, zoals de luidspreker dat is in een geluidsinstallatie.

Helaas plaatsen vele (denken er iets van te kennen) of verkeerde polarisatie, of op einde van het benodigd bereik.

Ik heb al orginele (door TLN)geleverde) AP's in de kelder (met betonnen vloer) gevonden en door TLN gecertificeerde TT geinstalleerd gewoon omdat de modem daar ook moest komen !!!!!!!. Niet te geloven maar waar. :oops:
Voor al uw vragen op RF en PA gebied. Intergratie van Multimedia toepassingen in binnen en buitenland.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 23 keer

bolleke64 schreef:
Ik heb al orginele (door TLN)geleverde) AP's in de kelder (met betonnen vloer) gevonden en door TLN gecertificeerde TT geinstalleerd gewoon omdat de modem daar ook moest komen !!!!!!!. Niet te geloven maar waar. :oops:
die laatste lading wifi gevallen van TLN zijn naar het schijnt bucht...
je mag die naast je laptop plaatsen en nog steeds maar 2 streepjes zien...verleden week nog zelf meegemaakt toen de mensen van ISS bij m'n overbuur kwamen voor te plaatsen...
wilden ze het steken op zijn laptop... terwijl het signaal van de buurman 5 streepjes was... en mijn fonera (overkant van straat) was ook nog 3 streepjes

hebben dan maar een Nrouter komen plaatsen (beter dan die accesspoint :-)
bolleke64
Pro Member
Pro Member

skynetbbs schreef:
bolleke64 schreef:
die laatste lading wifi gevallen van TLN zijn naar het schijnt bucht...
je mag die naast je laptop plaatsen en nog steeds maar 2 streepjes zien...verleden week nog zelf meegemaakt toen de mensen van ISS bij m'n overbuur kwamen voor te plaatsen...
wilden ze het steken op zijn laptop... terwijl het signaal van de buurman 5 streepjes was... en mijn fonera (overkant van straat) was ook nog 3 streepjes

ik zal maar eens een rf power meter bouwen dan kan ik RF out meten van wifi, de meter die ik nu heb moet minstens 1W input hebben. op 13cm

hebben dan maar een Nrouter komen plaatsen (beter dan die accesspoint :-)
Voor al uw vragen op RF en PA gebied. Intergratie van Multimedia toepassingen in binnen en buitenland.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

bolleke64 schreef: ik zal maar eens een rf power meter bouwen dan kan ik RF out meten van wifi, de meter die ik nu heb moet minstens 1W input hebben. op 13cm
hopelijk beter dan deze :
http://www.thinkgeek.com/tshirts/illuminated/991e/
bolleke64
Pro Member
Pro Member

skynetbbs schreef:
bolleke64 schreef: ik zal maar eens een rf power meter bouwen dan kan ik RF out meten van wifi, de meter die ik nu heb moet minstens 1W input hebben. op 13cm
Grappig die kende ik nog niet, leuk gevonden
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster

bolleke64 schreef:
skynetbbs schreef:
Grappig die kende ik nog niet, leuk gevonden
ik raad je aan het niet te kopen...

op "textiel" is er een "made in china" tax
en de optie "batterijen" heb je nog extra recyclage tax

iemand dacht me een pleziertje ermee te doen...

zelfs als m'n pc geen draadloze netwerken vind ....vind ie nog signaal...

ne wifi-spy van 399euro is me beetje duur voorlopig :(
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”