KPN koopt Belgische activiteiten Tele2/Versatel

Nieuws omtrent telecommunicatie
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

volgens de site is compact pro volume onbeperkt (bgc homepage), dus die info klopt wel hoor, anders waren we hier al lang tegen een zware rekening opgelopen.
Mr.T
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 13 keer

dbr schreef:De local loop bepaald dus met andere woorden de prijs per maand, het heeft geen invloed op het dataverkeer.
Als de local loop het probleem zou zijn, waarom zijn dingen zoals webhosting dan ook zoveel duurder? die hebben niets met de local loop van doen.
Later zeg je hoge colocation kosten, dat klopt, maar diep dat eens verder uit, wat is dan het duurste? Juist het dataverkeer.
Kijk maar naar de Nederlandse webhosters en daarna naar belgische (met fysieke servers in belgie) je zal zien dat de prijs per maand vaak wel hetzelfde is het aanbod vaak ook niet schokkend anders behalve het dataverkeer.
Excuseer maar hier sla je de bal toch even mis. De grootste kost is al lang niet meer het dataverkeer. Als je goed inkoopt betaal je momenteel 8 euro per Mbit. Commit je genoeg, kan het nog goedkoper afhankelijk van wat soort verkeer je doet (peering of transit).
De grootste kost voor datacenter diensten is momenteel het stroomverbruik.
Datacentra zijn er niet op gebouwd om een vol rack 1U servers te voorzien van stroom. Als je rekent dat een iets of wat degelijke server gemiddeld 1A trekt, zou je dus 40A per rack moeten hebben. De meeste datacentra zijn maar voorzien op 10A (afgezekerd op 12 of 16A) per rack. Je krijgt inderdaad wel een A+B feed, maar het is niet de bedoeling dat je deze beide gaat gebruiken.
Blue-Sky
Erelid
Erelid

hollebollegijs schreef:Pro compact (kmo plan maar kan op vraag ook voor consumenten zo is maar vertelt)

elke klant kan dat verkrijgen. kost 86,00 € zonder btw en is met router thomson 608 inbegrepen. deze is verplicht te gebruiken.
Even link opgezocht > Belgacom ADSL Pro Compact
hellsnake
Elite Poster
Elite Poster

kaween schreef:volgens de site is compact pro volume onbeperkt (bgc homepage), dus die info klopt wel hoor, anders waren we hier al lang tegen een zware rekening opgelopen.
Dat het klopt, daar twijfel ik niet aan. Maar ik vraag me af of het nog maar onlangs ongelimiteerd is geworden.
hollebollegijs
Elite Poster
Elite Poster

hellsnake schreef:
kaween schreef:volgens de site is compact pro volume onbeperkt (bgc homepage), dus die info klopt wel hoor, anders waren we hier al lang tegen een zware rekening opgelopen.
Dat het klopt, daar twijfel ik niet aan. Maar ik vraag me af of het nog maar onlangs ongelimiteerd is geworden.
adsl pro compact is al ruim een jaar onbeperkt. daarvoor was het 40 GB per maand.
Het zijn mijn laatste weken bij Belgacom. Ik ga een andere lucht opsnuiven. Byebye Telecomworld.
deej
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

dbr schreef:Als de local loop het probleem zou zijn, waarom zijn dingen zoals webhosting dan ook zoveel duurder? die hebben niets met de local loop van doen.
Later zeg je hoge colocation kosten, dat klopt, maar diep dat eens verder uit, wat is dan het duurste? Juist het dataverkeer.
Met colocation kosten bedoel ik allerhande fees die ISP moeten betalen om een DSLAM in een Belgacom centrale te moeten plaatsen.

Dat heeft allemaal niks met hosting in datacenters en IP transit te maken. Je vergelijkt appelen met peren...

EDIT: Mr. T's antwoord niet gezien. Voeg dat er maar bij.
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: goendi
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Dat heeft allemaal niks met hosting in datacenters en IP transit te maken. Je vergelijkt appelen met peren...
Ehm dat is wel degelijk een opgaande vergelijking. DSLAM heeft inkomende en uitgaande bekabeling, racks, electriciteit en beveiliging net als in een datacenter. Alle traffiek die een bepaald ISP genereert vanop een bepaalde DSLAM gaat dus fysiek over die bekabeling. Geef mij nu eens een reden waarom die traffiek plots goedkoper moet zijn als traffiek gegenereert naar de IP transits van een ISP?
dbr
Premium Member
Premium Member

kaween schreef: Gezien een groot deel van de posters hier niet onmiddelijk gaan denken aan BTW bij een prijsopgave, had je dat beter ook aangegeven, zeker omdat de prijzen op het "consumer deel" van de BGC natuurlijk wel alle prijzen Inclu vermelden.
Als dat naar mij gericht was, ik heb er overheen gekeken.
Ik denk je inderdaad erg veel moet downloaden, mijn record is 111gb maar toen woonde ik nog in Nederland, ik kom met het standaard blok van plus (30gb) prima toe.Maar misschien komt dat ook wel doordat mijn hdd maar 10gb is en die van mijn vriendin nog kleiner
deej schreef:
dbr schreef:Als de local loop het probleem zou zijn, waarom zijn dingen zoals webhosting dan ook zoveel duurder? die hebben niets met de local loop van doen.
Met colocation kosten bedoel ik allerhande fees die ISP moeten betalen om een DSLAM in een Belgacom centrale te moeten plaatsen.

EDIT: Mr. T's antwoord niet gezien. Voeg dat er maar bij.
Met co-location bedoel ik het plaatsen van je eigen server bij een hostingprovider.vind ik niet zo'n vreemde gedachte gezien het zo heet.
misschien wordt die term dubbel gebruikt, dan is dan nu in ieder geval duidelijk.
Als isp is er natuurlijk wel een keuze en als Belgacom te hoge tarieven zou hanteren kunnen ze toch ook gewoon zelf kasten plaatsen? of eigen dlsam's van mijn part Scarlet heeft dat gedaan Tele2/base/versatel/kpn doet dat ook.

Als het technisch mogelijk is om de duurdere partij te ontwijken moet je niet zeuren maar dat doen.

Maar ik geloof ook niet dat dat het kostenopdrijvende probleem zou zijn wat voorkomt dat providers limietloos aanbieden, omdat die kosten doorberekent kunnen worden in het dagelijkse abbonement.

Na net de prijzenvan dataverkeer op het moment gelezen te hebben ,vraag ik me meer af of het niet limietloos aanbieden niet eerder een marketing keuze is dan een keuze omdat het Belgische internet anders plat zou komen te liggen.
Mr.T schreef:
dbr schreef:r.
Klopt, de bewoordingen die ik heb gekozen waren verkeerd, maar stroomkosten zijn ook in Nederland gestegen. Dus die vlieger zou gelijk op moeten gaan lijkt me stroomkosten verschillen niet zoveel tussen Belgie en Nederland

Als dataverkeer ook al geen prijsverschil meer zou maken met Nederland(maar ik koop dat niet in dus ik weet het niet) dan vraag ik me toch af waarom die veschillen nog steeds zo groot zijn.
- Beter met het mes op tafel, dan met het mes door je lijf -
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 156 keer
Recent bedankt: 1 keer

Er zit wel degelijk groot verschil tussen nederland en belgie kwa verkeershoeveelheden. In nederland heeft het internet gebruik enorme vlucht genomen, vandaar dat de amsix 10 GB poorten aanbied aan ISPs. Kijk nu eens naar de bnix en dan zie je dat die maar 1 GB poorten aanbied. Dataverkeer in Belgie naar andere landen toe is ook duurder dan in Nederland.
hollebollegijs
Elite Poster
Elite Poster

"Na net de prijzenvan dataverkeer op het moment gelezen te hebben ,vraag ik me meer af of het niet limietloos aanbieden niet eerder een marketing keuze is dan een keuze omdat het Belgische internet anders plat zou komen te liggen"

dbr, die laatste opmerking van je is scherp gezien !
Het zijn mijn laatste weken bij Belgacom. Ik ga een andere lucht opsnuiven. Byebye Telecomworld.
eco racer
Plus Member
Plus Member

EDPNet en Dommel bieden "zware" (spreekwoordelijke) gebruikers meer waar voor hun geld, van KPN en Versatel hoor je vaker problemen, zowel in BE als NL, zie consumentenprogramma's over internet/(digitale)televisie/telefonie ... Laat ons hopen dat KPN Belgacom eens een zoals ze dat hier @ Antwerpen zeggen "koek oep un bakkes gaan geven" door erg agressief tewerk te gaan, zonder in te boeten aan kwaliteit en dienstverlening. Lees: serieuze vooruitgang boeken. Iets of wat zal het wel teweeg brengen tenzij; Belgacom en KPN al heimelijk een (samenwerkings/overname)akkoord hebben ondertekend/of er aan werken om de BENELUX marktdominant te worden. Het is m.i. een possiteve ontwikkeling. Is E-leven geen Belgacom-dochter?

AfbeeldingAfbeelding TELENET EN BELGACOM OPENEN/PLUNDEREN UW PORTEMONNEE !!!

Rode kleur is enkel voor moderatoren en Crew, lees de Regels a.u.b.
deej
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

eco racer schreef:Is E-leven geen Belgacom-dochter?
Nee.
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

*zucht* Dit is een Tele2 topic, en toch wordt het toegelaten dat enkelingen telkens topics verneuken om hun gal te spuien op Belgacom. Zijn er nog moderatoren onder de crew die nog enige kwaliteit in de posts verwachten?
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Goendi schreef:*zucht* Dit is een Tele2 topic, en toch wordt het toegelaten dat enkelingen telkens topics verneuken om hun gal te spuien op Belgacom. Zijn er nog moderatoren onder de crew die nog enige kwaliteit in de posts verwachten?
Heb al de opmerking, Rode tekst is enkel voor de Crew of Moderators.
Deze reply van eco racer stond in totaal rode en vette letters. (not done dus)

Indien iemand denkt dat dit moet afgesplitst worden om onder de juiste provider (Tele2) te zetten, doe maar hoor.
('k wou eco racer zijn dansende beren maar laten staan, alhoewel ook 'n beetje raar in Breedband afdeling)

:wink:
zippie666
Pro Member
Pro Member

Blue-Sky schreef: 'k wou eco racer zijn dansende beren maar laten staan, alhoewel ook 'n beetje raar in Breedband afdeling)
Kwestie van Goendi nog wat harder op te jutten, compleet offtopic: 't zijn apen, geen beren :twisted:
Caey
Pro Member
Pro Member

Ik weet niet of het een gevolg is van de overname maar blijkbaar is er een grote reclamecampagne gestart vandaag voor tele2-internet.

Bonja dat het mag blijven duren :), het is in ieder geval eens iets anders dan de 'het is toch leuk dat je de snelste bent' en de 'krijg meer dan verwacht op je factuur' slogans.
zippie666
Pro Member
Pro Member

Caey schreef:Ik weet niet of het een gevolg is van de overname maar blijkbaar is er een grote reclamecampagne gestart vandaag voor tele2-internet.
Heel Gent hangt vol!
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Antwerpen ook ;) Vind ik niet erg, zowel SWIP als KPN hebben enorme internationale netwerken liggen, die kunnen beide wel wat traffiek trekken :)
Draco888
Elite Poster
Elite Poster

zippie666 schreef:
Caey schreef:Ik weet niet of het een gevolg is van de overname maar blijkbaar is er een grote reclamecampagne gestart vandaag voor tele2-internet.
Heel Gent hangt vol!
Was Donderdag 30/08 in Brussel en daar hangt het ook vol met die posters.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 105 keer
Recent bedankt: 1 keer

Tele 2 is niet overgenomen aangezien ze nog moeten wachten op het akkoord van de Belgische mededingingsautoriteit.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”