Uit eigen ervaring (LE46M87B hier), niet helemaal hetzelfde scherm, maar principieel is de beeldkwaliteit van alle M8x's dezelfde. Eerst het goede nieuws : het beeld is prachtig, tenminste als je de extreem agressieve settings van Samsung achterwege laat. Hercalibratiewaardes zijn makkelijk te vinden op het internet voor de M8's, en dat maakt een wereld van verschil : is ook nodig, want deze TV's hebben veel meer calibratiesettings als de meeste anderen, dus "even afstellen" mag je op je buik schrijven als je geen leiddraad hebt.
Voor de rest :
1) prachtig zwart. Je praat hier over plasma-zwart. Da's ook direct een nadeel van dit scherm : je kan hier namelijk zwaar in overdrijven, waardoor je een black-crush riskeren kan (bij donkere achtergrond een verlies van details), maar dat is dus een kwestie van instellen.
2) ik heb mijn koopbeslissing gedaan na een head-to-head met een Pana V700 series : hoewel ik een plasma-fan ben, heb ik toch voor de Samsung gekozen, puur op basis van algemene beeldkwaliteit en _geen_ rekening houdende met andere argumenten (eventuele burnin, resolutie voor pc toepassingen, andere features). De Pana was prachtig in de meeste situaties, de Samsung was gewoon net iets meer situaties de baas. Opgelet : de Samsung is gevoeliger voor slechter beeldmateriaal als de Pana (op analoge kabelsignaal).
Uiteindelijk was het feit dat de Pana geen 1920x1080 ondersteunde op de PC ingang, plus het feit dat op de eerste 6 bladzijdes van de Pana exact 8 waarschuwingen stonden ivm inbranden, reden om de Pana niet te keizen.
3) de upscaling van de Samsung is een tweesnijdend mes. Meestal zorgt dit voor een sterke _verbetering_ van het beeld (een medium-res Xvid wordt geen total MESS maar wordt effectief beter), maar soms werkt dit heel zwaar tegen je : de upscaler+anti-artifact systemen gaan compleet door de knietjes bij sterk verruist videobeeld. Dit gebeurd veel vaker dan je denkt : films en series uit de jaren 80 en 90 hebben bij lage lichtintensiteit zware ruis, je Samsung gaat _proberen_ dit op te vangen : het effect is een ghosting zoals je die nog nooit gezien hebt ! Een acteur kan dan bij snelle bewegingen quasi 2 maal voorbijkomen !!!!

Uitschakelen van de electronische truukjes vangt dit bijna, maar niet compleet op. Daarom : deze TV is, net zoals vele andere LCD's, in eerste instantie leuk voor mensen die vooral digitale sources van hoge of middelhoge kwaliteit hebben. De combinatie van Analoge TV en oudere TV-opnames .... daar heeft hij het moeilijk mee, vooral bij oudere series die met video-aparatuur werd opgenomen.
4) de afstandsbediening is een schande : dit is de eerste TV waar ik ooit de machine heb moeten uitzetten om uit de teletekst te raken. (ok,ik had de handleiding nog niet gelezen en na 10 seconden frustratie heb ik hem uitgezet). Om de teletekst aan/uit te zetten heb je dus 2 verschillende knoppen nodig, en die staan zelfs niet binnen dezelfde functiegroep. Ook is de afstandsbedienbing zeer moeilijk bedienbaar op tast : het is gewoon een serie identieke knoppen, die moeilijk uit elkaar te houden zijn. Ik heb al beter afstandsbedieningen gezien op TV's van minder als 100€. Jammer dat Samsung hier zo op besparen wil.
Ook "eenvoudige shortcuts" die toch wel leuk zouden zijn (bijvoorbeeld de energiespaarfuncties) ontbreken geheel op deze afstandsbediening, en moet je moeizaam over menusturing aanspreken. Dom.
5) Meer aansluitingen dan je ooit nodig hebt (op dit moment). Alle HDMI's zijn 1.3 compliant, en ook daar zit er een addertje onder het gras : de TV scant namelijk zelf actief naar werkende toestellen op je HDMI poorten, en bij "source select" zal hij de voglens hem niet-actieve poorten uitsluiten. Bij oudere HDMI toestellen kan het er in het ergste geval toe lijden dat je geen beeld krijgt, of dat je de TV moet uitzetten en opnieuw aanzetten om deze scan tot orde te roepen. Maar wanneer je toestellen correct werken, is alles wat je op deze TV hangt gewoon een plaatje, DVD, PC, XB360 (en PS3 waarschijnlijk ook, maar dat heb ik niet tot mijn beschikking om te testen) ... het ziet er onwaarschijnlijk goed uit.
6) Geen Full-out knop. Iets wat de meeste toestellen niet hebben. Opgelost via een centrale schakeldoos.
7) Wel Pip, geen 2e tuner. Geen ramp als je een digitale Tuner gebruikt : dan kan je een Pip Split doen (feitelijk dus een PAP, ondanks het feit dat dit officieel niet wordt ondersteund) met aan de ene kant een Analoog en de andere kant een digitaal kanaal. Niet echt iets waar ik om zit te springen, maar het is maar als je PAP wil en hiertoe geen support lijkt te zien op de M8's.

Een vreemd genoeg zeer goede analoge tuner : zelfs mijn 46'er produceerde op een analoge kanaal een heel behoorlijk beeld, ook op moeilijke kanalen als VT4 bij _normale_ kijkafstand. Ter vergelijking : collega van mijn werk zei gewoon dat hij "nog nooit zo'n goed beeld op VT4 gezien had, een stuk beter als bij ons op het werk" terwijl toen bij mij de TV op een analoge kabel hing. Ah propos, op het werk hangt de TV op BGC TV ....
De LNA amplifier doet een goede job. Maar al bij al : bij grotere diameters ben je best af met een digibox, en als je deze TV bezig op InDi's HD kanalen is het echt wel prachtig.
9) Dat ding is vrij mooi : boxen zijn niet zichtbaar, geluid is meer als behoorlijk, weinig plastik omkadering .... maar het is ook een vingermagneet. Stof valt reuze mee, maar je ziet echt iedere vinger op de behuizing.
10) Opgelet met het SuperClear panel van de M8's : zeer gevoelig voor reflecties. Vergelijk het met een glossy LCD van een notebook. Voordeel is dat je beeld echt wel van het beeld spat (kleur en zwartweergave zijn duidelijk beter als die van de niet M8's en van de meeste andere LCD's op de markt, uitgezonderd Philips's die in zijn Cineos series vergelijkbare technieken gebruikt), maar dus opgelet met je lichtinval.
Ondanks deze kritiek : prachtige TV, mooi beeld, maar niet feiloos (nothing is). Wat mij betreft een aanrader. Maar mijn raad aan jouw : ga kijken voor je koopt, want wat ik goed vinden kan, vindt jij mogelijk complete rommel.