Samsung LCD, de moeite?

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Onze "ouwe" (nuja, wat is 10 jaar voor een TV :p) breedbeeld-sony-tv begint wat kuren te krijgen en we denken stilletjes aan vervanging.
Nu kan ik goeiekoop aan Samsung LCD-tv's komen (geen spectaculaire korting als je die prijs vergelijk met Nederlandse webshops, ma kom).
Nu vroeg ik mij af of Samsung-tv's wel goed zijn, ik heb compleet geen ervaring met die toestellen.
Types die ik op het oog had waren de LE37M86 of de LE40M86 (moet effe zien wat er in de kast past).

Zijn er daarbuiten nog dingen waar ik rekening mee moet houden? Zo ben ik altijd Sony Trinitron-beeldbuizen gewoon geweest, ik word bvb zeeziek van de filtering van Philips-tv's. Het idee is dan ook IN-DI er bij te nemen, voor een optimale tv-ervaring :angel:.

En zijn er eigenlijk review-sites te vinden voor "platte" tv's? Ik word overstelpt door prijsvergelijkingssites, maar echt een mening of een bespreking van een toestel vinden is moelijk :|
hellsnake
Elite Poster
Elite Poster

http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... /1228676/0
Lees de reacties eens door. Er zijn wel mensen die de tv hebben die jij wil.
meon
Administrator
Administrator
Provider

Ik had tussen de product reviews op T.net gezocht, 1 gevonden, maar GoT nog niet. Ik vind GoT niet leuk ;)
Eens lezen, thx voor de tip.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Uit eigen ervaring (LE46M87B hier), niet helemaal hetzelfde scherm, maar principieel is de beeldkwaliteit van alle M8x's dezelfde. Eerst het goede nieuws : het beeld is prachtig, tenminste als je de extreem agressieve settings van Samsung achterwege laat. Hercalibratiewaardes zijn makkelijk te vinden op het internet voor de M8's, en dat maakt een wereld van verschil : is ook nodig, want deze TV's hebben veel meer calibratiesettings als de meeste anderen, dus "even afstellen" mag je op je buik schrijven als je geen leiddraad hebt.

Voor de rest :

1) prachtig zwart. Je praat hier over plasma-zwart. Da's ook direct een nadeel van dit scherm : je kan hier namelijk zwaar in overdrijven, waardoor je een black-crush riskeren kan (bij donkere achtergrond een verlies van details), maar dat is dus een kwestie van instellen.

2) ik heb mijn koopbeslissing gedaan na een head-to-head met een Pana V700 series : hoewel ik een plasma-fan ben, heb ik toch voor de Samsung gekozen, puur op basis van algemene beeldkwaliteit en _geen_ rekening houdende met andere argumenten (eventuele burnin, resolutie voor pc toepassingen, andere features). De Pana was prachtig in de meeste situaties, de Samsung was gewoon net iets meer situaties de baas. Opgelet : de Samsung is gevoeliger voor slechter beeldmateriaal als de Pana (op analoge kabelsignaal).
Uiteindelijk was het feit dat de Pana geen 1920x1080 ondersteunde op de PC ingang, plus het feit dat op de eerste 6 bladzijdes van de Pana exact 8 waarschuwingen stonden ivm inbranden, reden om de Pana niet te keizen.

3) de upscaling van de Samsung is een tweesnijdend mes. Meestal zorgt dit voor een sterke _verbetering_ van het beeld (een medium-res Xvid wordt geen total MESS maar wordt effectief beter), maar soms werkt dit heel zwaar tegen je : de upscaler+anti-artifact systemen gaan compleet door de knietjes bij sterk verruist videobeeld. Dit gebeurd veel vaker dan je denkt : films en series uit de jaren 80 en 90 hebben bij lage lichtintensiteit zware ruis, je Samsung gaat _proberen_ dit op te vangen : het effect is een ghosting zoals je die nog nooit gezien hebt ! Een acteur kan dan bij snelle bewegingen quasi 2 maal voorbijkomen !!!! :) Uitschakelen van de electronische truukjes vangt dit bijna, maar niet compleet op. Daarom : deze TV is, net zoals vele andere LCD's, in eerste instantie leuk voor mensen die vooral digitale sources van hoge of middelhoge kwaliteit hebben. De combinatie van Analoge TV en oudere TV-opnames .... daar heeft hij het moeilijk mee, vooral bij oudere series die met video-aparatuur werd opgenomen.

4) de afstandsbediening is een schande : dit is de eerste TV waar ik ooit de machine heb moeten uitzetten om uit de teletekst te raken. (ok,ik had de handleiding nog niet gelezen en na 10 seconden frustratie heb ik hem uitgezet). Om de teletekst aan/uit te zetten heb je dus 2 verschillende knoppen nodig, en die staan zelfs niet binnen dezelfde functiegroep. Ook is de afstandsbedienbing zeer moeilijk bedienbaar op tast : het is gewoon een serie identieke knoppen, die moeilijk uit elkaar te houden zijn. Ik heb al beter afstandsbedieningen gezien op TV's van minder als 100€. Jammer dat Samsung hier zo op besparen wil.
Ook "eenvoudige shortcuts" die toch wel leuk zouden zijn (bijvoorbeeld de energiespaarfuncties) ontbreken geheel op deze afstandsbediening, en moet je moeizaam over menusturing aanspreken. Dom.

5) Meer aansluitingen dan je ooit nodig hebt (op dit moment). Alle HDMI's zijn 1.3 compliant, en ook daar zit er een addertje onder het gras : de TV scant namelijk zelf actief naar werkende toestellen op je HDMI poorten, en bij "source select" zal hij de voglens hem niet-actieve poorten uitsluiten. Bij oudere HDMI toestellen kan het er in het ergste geval toe lijden dat je geen beeld krijgt, of dat je de TV moet uitzetten en opnieuw aanzetten om deze scan tot orde te roepen. Maar wanneer je toestellen correct werken, is alles wat je op deze TV hangt gewoon een plaatje, DVD, PC, XB360 (en PS3 waarschijnlijk ook, maar dat heb ik niet tot mijn beschikking om te testen) ... het ziet er onwaarschijnlijk goed uit.

6) Geen Full-out knop. Iets wat de meeste toestellen niet hebben. Opgelost via een centrale schakeldoos.

7) Wel Pip, geen 2e tuner. Geen ramp als je een digitale Tuner gebruikt : dan kan je een Pip Split doen (feitelijk dus een PAP, ondanks het feit dat dit officieel niet wordt ondersteund) met aan de ene kant een Analoog en de andere kant een digitaal kanaal. Niet echt iets waar ik om zit te springen, maar het is maar als je PAP wil en hiertoe geen support lijkt te zien op de M8's.

8) Een vreemd genoeg zeer goede analoge tuner : zelfs mijn 46'er produceerde op een analoge kanaal een heel behoorlijk beeld, ook op moeilijke kanalen als VT4 bij _normale_ kijkafstand. Ter vergelijking : collega van mijn werk zei gewoon dat hij "nog nooit zo'n goed beeld op VT4 gezien had, een stuk beter als bij ons op het werk" terwijl toen bij mij de TV op een analoge kabel hing. Ah propos, op het werk hangt de TV op BGC TV .... :evil:
De LNA amplifier doet een goede job. Maar al bij al : bij grotere diameters ben je best af met een digibox, en als je deze TV bezig op InDi's HD kanalen is het echt wel prachtig.

9) Dat ding is vrij mooi : boxen zijn niet zichtbaar, geluid is meer als behoorlijk, weinig plastik omkadering .... maar het is ook een vingermagneet. Stof valt reuze mee, maar je ziet echt iedere vinger op de behuizing.

10) Opgelet met het SuperClear panel van de M8's : zeer gevoelig voor reflecties. Vergelijk het met een glossy LCD van een notebook. Voordeel is dat je beeld echt wel van het beeld spat (kleur en zwartweergave zijn duidelijk beter als die van de niet M8's en van de meeste andere LCD's op de markt, uitgezonderd Philips's die in zijn Cineos series vergelijkbare technieken gebruikt), maar dus opgelet met je lichtinval.

Ondanks deze kritiek : prachtige TV, mooi beeld, maar niet feiloos (nothing is). Wat mij betreft een aanrader. Maar mijn raad aan jouw : ga kijken voor je koopt, want wat ik goed vinden kan, vindt jij mogelijk complete rommel.
Vladimirke
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 8 keer

kaween, kan je op basis van je eigen ervaring die Samsung aanraden om op een staellietinstallatie aan te sluiten?

Een tv gaat hier eigenlijk als een soort monitor gebruikt worden. De satellietontvanger regelt hier alles, zowel het geluidsvolume als teletext en het switchen van zenders.

Kortom, ik ben enkel geïnteresseerd in "goed beeld".
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

Kort en bondig : "Ja". Voor de Samsung geldt namelijk hetzelfde als voor de meeste highend schermen : hoe beter je source, des te beter je beeld.

En sat-TV is een zeer goede source.
Vladimirke
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 8 keer

Dank je. :-D
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 14 keer

Ik kijk persoonlijk altijd even op kieskeurig.nl voor rewiews van de toestellen door mensen die hem ook effectief gekocht en in gebruik hebben, zo krijg je de meest objectieve meningen.

Over de le37m86b staan er zo reviews op de website, 'k weet wel niet in welke opzichte deze verschilt met de versie zonder de 'b'. Van de Le40m86 staat er niks op deze website, maar de technologie zal wel hetzelfde zijn zeker ...
meon
Administrator
Administrator
Provider

Kaween, ge stelt me niet teleur :)

Die "b" is de kleur, Samsung typenummers leest ge zo:
LE40M86BD ->
L = LCD
E = Europese versie
M8 = serie
6 = model
B = kleur; black
D = extra mogelijkheden

Volgens mij is het de moeite nog even te wachten tot de technologieën van de 32" ('LCD 100 Hz') en van de M91 (LED ipv CCFL) in andere modellen beschikbaar komen, nee?
DarthDavy
Premium Member
Premium Member

meon schreef:Kaween, ge stelt me niet teleur :)
Volgens mij is het de moeite nog even te wachten tot de technologieën van de 32" ('LCD 100 Hz') en van de M91 (LED ipv CCFL) in andere modellen beschikbaar komen, nee?
Kan je doen, maar ik denk dan altijd: "je kan eeuwig wachten, want er komen altijd nieuwe toestellen uit".

Ikzelf ben in het bezit van een LE40F71B, een ouder toestel dan de M8 serie.

Over mijn toestel ben ik tevreden tot zeer tevreden. Zoals kaween ook al zegt, zal je wel wat tijd moeten maken om het toestel af te stellen. Ik heb mijn tv al van maart en nog altijd (gisterenavond nog bvb) ga in de instellingen wat gaan fine-tunen voor de beeldweergave. De afstandsbediening is inderdaad niet zo handig, maar ik gebruik die afstandsbediening eigenlijk nooit. Wij kijken geen analoge, noch digitale tv (hebben we ook niet). Over het geluid ga ik niet oordelen, want het geluid van de tv staat uit omdat hij via audio-out is aangesloten op een Logitech Z-5400 speaker set. Het beeld is echt prachtig. Je kan hem wel niet volledig afzetten, hij blijft altijd in stand-by staan, maar dat hebben wij ook opgelost door een multistekker met een powerknop te kopen (ook handig voor de andere toestellen bij de tv). Ik vind de tv esthetisch heel mooi met zijn zwarte look, maar hij is wel een stofmagneet. Je kan hem blijven afstoffen en half uur later hangt hij alweer vol.

Persoonlijk heb ik nog geen problemen ondervonden met mijn LE40F71B (behalve dat ik nog altijd de firmware update voor de 1:1 pixelmapping moet hebben, maar dat is eerder mijn schuld dan die van de tv). Nu lees ik op GoT wel dat er veel mensen problemen hebben de scart-uitgangen op de M6. Deze zouden banding veroorzaken. Ook lees ik veel klachten over ghosting en kaween beschrijft die ook, maar persoonlijk merk ik noch banding noch ghosting op mijn tv.
Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC5300 - MSI P965 Platinum - GeForce 7900GTX 512MB DDR3 - Western Digital 150GB 16MB Raptor - Western Digital 250GB 16MB - Zalman Powersupply ZM-460-APS 460W - Thermaltake Soprano VB1000SWS
meon
Administrator
Administrator
Provider

Ik lees vanalles over die afstandsbedieningen. Is het dan zo erg? Ik vind er geen foto's van :)
DarthDavy
Premium Member
Premium Member

Bwoah... Hij is zeker degelijk en robuust. Knopjes zijn ook van een goeie kwaliteit. Hij is gewoon wat onhandig in het gebruik.

Soit, mijn ouders hebben een Philips LCD en die vind ik kwa layout ietsje beter dan mijn samsung, maar ook zeker nog niet ideaal. En die Philips komt dan zeker ook weer niet degelijk over, terwijl de Samsung dat wel is.

Alle knopjes staan erop en je kan er alles mee. En dat is nu eenmaal het belangrijkste en de rest kweek je wel met gewoonte. Ik kan er nu al goed mee overweg. De afstandsbediening heeft een leerproces. Persoonlijk maak ik me daar niet zo druk over. Andere mensen blijkbaar wel. :roll:

Ik zal eens kijken of ik vanavond als ik thuis ben er eens een foto'tje van kan maken.
Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC5300 - MSI P965 Platinum - GeForce 7900GTX 512MB DDR3 - Western Digital 150GB 16MB Raptor - Western Digital 250GB 16MB - Zalman Powersupply ZM-460-APS 460W - Thermaltake Soprano VB1000SWS
TL@
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Een afstandsbediening is ook onderhevig aan smaak vind ik. Wij hebben nu een Philips en die heeft een hele kleine afstandsbediening met weinig knopjes, ik vind die heel leuk, ligt handig in de hand en is makkelijk om te zappen (kwaliteit is idd wel ni om over naar huis te schrijven)

Onze vorige TV (Sony) had een enorm groot "kaske" met veel knopjes, vond ik altijd vervelend. Kwestie van goesting hé.

Uiteindelijk went alles en wanneer ge er gewoon aan zijt, wilt ge misschien niks anders meer.

Kunt ge er toch niet aan wennen, er bestaan heel goede universele afsantandsbedieningen hé :wink:
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: WimVerlinden
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 108 keer

Meon, op de site kan je de handleiding downloaden.
Daarin vind je een duidelijke tekening van de RC uiteraard met beschrijving van alle functies.
Let wel: bijna 500 blz en 72 Mb!
Laatst gewijzigd door seagull 21 aug 2007, 09:35, in totaal 1 gewijzigd.
Proximus Bizz Internet Fiber 500/500 Mbps & Business Fibernet 300 plus met Speedboost 300/50 Mbps (failover) -
Business Mobile Flex Pack - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV & Telenet TV
meon
Administrator
Administrator
Provider

TL@ schreef:Onze vorige TV (Sony) had een enorm groot "kaske" met veel knopjes, vond ik altijd vervelend. Kwestie van goesting hé.
Onze huidige tv heeft het beste van de 2 werelden, ik vind het een geweldig slim systeem: aan de éne kant heeft het het de volledige layout met alle knopkes voor alle instellingen, aan de andere kant enkel die met de nummerkes, volume en zaptoetsen en standbyknop. En die versimpelde kant heeft ook nog eens grotere toetsen.
Zal eens een manual downloaden, goeie tip :)
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 10 keer

meon schreef:Onze huidige tv heeft het beste van de 2 werelden, ik vind het een geweldig slim systeem: aan de éne kant heeft het het de volledige layout met alle knopkes voor alle instellingen, aan de andere kant enkel die met de nummerkes, volume en zaptoetsen en standbyknop. En die versimpelde kant heeft ook nog eens grotere toetsen.
Zal eens een manual downloaden, goeie tip :)
Indeed, ik heb er ook zo eentje van Sony - zéér handig !
(en ook mijn TV begint kuren te vertonen -het beeld rolt een aantal minuten bij het inschakelen- zou het een Sony-complot zijn ? :lol: )
If you can't beat them, confuse them.
Coop
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Vriend van me heeft zopas een 42 inch plasma gekocht van Samsung.
Kwaliteit bij DVD's is super vind ik.
Koste nog geen 1000€ in de mediamarkt.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”