Goed op de hoogte, bwa zelf vind ik van niet, maar ik luister goed, en geef mijn ogen de kost als het over iets gaat dat me interesseert.
Over je vraag, je kan verschillende kanten op, zoals je zelf reeds aangaf.
Zelf wacht ik op de officiële N-standaard voor ik een nieuwe WiFi koop, deze zou inderdaad een beter signaal geven en over langere afstand, ook binnen.
Dus voorlopig zou ik je Accespoint centraler zetten in je huis, onder voorwaarde dat je binnen bekabeling deftig is he. Das simpel te testen trouwens, gewoon enkele speedtests doen met je accespoint op de twee locaties en dan vergelijken. Als je modem ook advanced gegevens zoals downstream attenuation en margin kan testen (geloof dat de meeste linksys routers/modems dit kunnen) dan kan je deze ook is vergelijken, zien hoeveel verschil dit maakt.
Bij mij staat mijn router/modem trouwens op mijn slaapkamer en zit er meer dan 10meter telefoonkabel tussen waar de lijn ons huis binnenkomt en waar mijn router er op aangesloten zit, en ik haal toch nog 420kbyte down en 45kbyte constant, op 3,8km van de centrale. De binnen bekabeling is dan ook OK, door een vriend die BGC technieker is aangelegd. (WiFi staat trouwens boven omdat ik zo mijn signaal over onze achterbouw in de tuin kan krijgen

)
Gewoon is testen zou ik zeggen, en wachten op de N-standaard he, die zou eind dit jaar/ eerste kwartaal van 2008 in de winkels moeten liggen.
EDIT: denk net aan iets, als je zou willen kan je ook nog een tweede WiFi router kopen en deze als signaalversterker kunnen gebruiken, nog een derde optie dus.