draadloos netwerk actief maken

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
memyselfandi
Plus Member
Plus Member

Hallo

(ik had hier al eerder een topic maar omdat dit een ander probleem is heb ik maar een nieuwe topic actief gemaakt :-))

ik wil dus met oude laptop als 'screen' gebruiken (zie http://www.userbase.be/forum/viewtopic. ... highlight= )
ik maak gebruik van gratis network magic programma om de computers actief te maken in het zelfde netwerk bij men 2xp computers is dit automatisch gelukt. maar ik heb het programma ook op de laptop geinstalleerd (windows ME versie) en daar meld network magic dat er geen netwerk gevonden is.

nochtans als ik de draadloze usb stick inplug komt er in men takenbalk onderaan een symbooltje dat ik verbonden ben met het draadloos netwerk de naam van het netwerk word ook vermeld.

Nadien heb ik dit proberen oplossen door een netwerk 'disc' aant te maken in windows XP die ik vervolgens op de windows ME laptop geinstalleerd heb. alles verliep zonder errors maar toch kan ik het draadloos netwerk niet op met deze laptop. als ik de draadloze usbstick in een andere computer (met windows XP) plug krijg ik automatisch verbinding

wat kan het probleem zijn volgens jullie?

hopelijk geraken jullie wijs uit men verhaal :-)

bedankt hé
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
Bedankt: 772 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Ondersteund ME WIFI wel volledig?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
memyselfandi
Plus Member
Plus Member

geen flauw idee hoe kan ik dit nagaan?
selder
Moderator
Moderator
Te Koop forum

Product specs van dat Wireless USB dingetje?
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz
memyselfandi
Plus Member
Plus Member

sitecom model no: wl-022
wireless network usb adaptor

Wireless Network 2,4 Ghz
USB Adapter 11M
WL-022

Inleiding
De Wireless USB adapter is een draadloze LAN-adapter die voldoet aan de specificaties van de 802.11B-norm. Met deze adapter kunt u een draadloos netwerk aanleggen tussen pc’s die draaien onder Windows 98SE, ME, 2000 & XP, waarbij een maximale overdrachtssnelheid van 11 Mbps kan worden gehaald.
De Wireless adapter kan op twee manieren in een netwerkconfiguratie worden opgenomen, te weten een ad-hoc-configuratie of een infrastructuurconfiguratie. In een ad-hoc-configuratie wordt de Wireless USB adapter gebruikt als onderdeel van de zogenoemde Basic Service Set en werkt het netwerk volgens het peer-to-peer-principe, dus zonder gebruik te maken van een access point. In een infrastructuurconfiguratie wordt de Wireless USB adapter gebruikt als onderdeel van de zogenoemde Extended Service Set en wordt er wel gebruik gemaakt van een access point.
Draadloze LAN-systemen bieden vele voordelen ten opzichte van een traditioneel bekabeld netwerksysteem. Een draadloos LAN (ook wel WLAN genoemd) is flexibeler, gemakkelijker te beheren en vaak ook financieel aantrekkelijker dan de bekabelde variant.
Een WLAN verzendt en ontvangt data met behulp van radiofrequentietechnologie, waardoor een bekabelde verbinding overbodig is. Dat betekent dat draadloze LAN’s dataconnectiviteit en gebruikersmobiliteit combineren en dat het dankzij een vereenvoudigde configuratie mogelijk is om verplaatsbare LAN’s te creëren.

Is het dit dat u nodig heeft?
selder
Moderator
Moderator
Te Koop forum

Mjah, Windows ME staat er wel tussen, maar ik vermoed toch dat het niet helemaal goed ondersteund wordt ...
ikkejonge
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

windows ME lijkt me ook de schuldige, mss Win 2K erop zetten?
Koerskemel
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 1 keer

Volgens mij maakt het niet uit of win ME wifi ondersteunt, het is toch de driver dat al het werk doet, windows ziet het toch maar als een netwerkadapter (zolang de driver win ME ondersteunt ist goe.

Van network magic weet ik nix, maar het zou in principe zonder moeten marcheren. Er zal wel een icoontje van sitecom in het systray staan waar je voor netwerken kan scannen en de alles instellen.

Koerskemel,
Afbeelding
Vieten
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 6 keer

-Verbindt de laptop zich mogelijk met het netwerk van de buurman (met dezelfde ssid)?
-Een firewall die alles afblokt?
-Via ipconfig kan je de standaardgateway opzoeken en dan testen of je daar op kan (ip-adres intypen in de browser).
-Staat er een wep-key op je router? Al weet ik niet zeker of je dan de status 'verbonden' kan krijgen.
-Een vast ip-adres in je laptop gezet dat niet in de juiste range ligt?
Koerskemel
Plus Member
Plus Member

@Vieten: Volgens mij is het dat laatste. Stel de latop zn ip zit in een andere range dan dat van het access point, dan is er fysiek wel verbinding maar kunnen ze elkaar niet zien en kan de laptop geen verbing krijgen met de standaardgateway (je ap). Maar dat verklaart niet waarom een netwerkdrive mappen wel lukt :?

Als het ap beveiligd is met een wep-key en je geeft die niet in, dan kan je onmogelijk verbinding krijgen (logisch toch :wink:), ik denk dat jij bedoeld dat zn mac adres ni geaccepteerd wordt door het ap en het daardoor lijkt alsof er verbinding is, maar dit is al uitgesloten want op andere computers werkt het wel.

@memyselfandi: Probeer eens je laptop zo in te stellen dat em een dynamisch ip verkrijgt (aangenomen dat je ap zn dhcp ip's uitdeelt). Als het dan nog ni werkt, post dan eens je ipconfig/all resultaten.

Koerskemel,
Afbeelding
selder
Moderator
Moderator
Te Koop forum

Vieten schreef:... via ipconfig ...
Onder ME is het wel winipcfg.exe :)
Koerskemel
Plus Member
Plus Member

@selder: Onder win 9*/ME kan je evengoed ipconfig als winipcfg gebruiken.
ipconfig is gewoon de commandline versie, terwijl winipcfg de gui versie is.
Afbeelding
selder
Moderator
Moderator
Te Koop forum

Koerskemel schreef:@selder: Onder win 9*/ME kan je evengoed ipconfig als winipcfg gebruiken.
serieus? straks eens een 98 in een VMware pleuren ... want via remote gaat dat écht niet goed vooruit :)
Vieten
Premium Member
Premium Member

Koerskemel schreef:@Vieten: Volgens mij is het dat laatste. Stel de latop zn ip zit in een andere range dan dat van het access point, dan is er fysiek wel verbinding maar kunnen ze elkaar niet zien en kan de laptop geen verbing krijgen met de standaardgateway (je ap). Maar dat verklaart niet waarom een netwerkdrive mappen wel lukt :?

Als het ap beveiligd is met een wep-key en je geeft die niet in, dan kan je onmogelijk verbinding krijgen (logisch toch :wink:), ik denk dat jij bedoeld dat zn mac adres ni geaccepteerd wordt door het ap en het daardoor lijkt alsof er verbinding is, maar dit is al uitgesloten want op andere computers werkt het wel.

@memyselfandi: Probeer eens je laptop zo in te stellen dat em een dynamisch ip verkrijgt (aangenomen dat je ap zn dhcp ip's uitdeelt). Als het dan nog ni werkt, post dan eens je ipconfig/all resultaten.

Koerskemel,
Als hij wel aan z'n netwerkdrive kan is alles ook in orde, behalve misschien de dns-servers verkeerd ingesteld. Ik had begrepen dat de verbinding van de netwerkdrive niet gelukt was.
Van die wep-key... da's eigenlijk gewoon een versleuteling, als die enkel de data en niet de controlebits versleutelt kan je misschien wel verbinding krijgen maar daarna niks versturen, daarom ben ik niet zeker.
Koerskemel
Plus Member
Plus Member

Ja inderdaad, hij moet zn dns servers ook automatisch laten verkrijgen.
En ik neem aan dat als em wep gebruikt dat em ook de key ingeeft, dan is em al evenver als met een ethernet draad, nu nog gewoon de rest arrangeren en tis in orde.

Koerskemel,
Afbeelding
memyselfandi
Plus Member
Plus Member

als ik het commando intyp krijg ik volgende info op de laptop (win ME)

Knooptype : broadcast

adapteradres : 00-00-00-00-00-00
ip adres: 3.0.0.0
subnetmasker: 255.255.255.255

als ik de 2commandos probeer op de xp comp krijg ik geen informatie... zowel niet met winipcfg als met ipconfig (maar op deze computer werkt de aansluiting op het netwerk met router dus geen probleem)
memyselfandi
Plus Member
Plus Member

ik heb de bijgeleverde handleiding nog eens doorgenomen van het sitecom usb stick. en heb de instellingen gevolgd zoals voorgeschreven er staat in de handleiding als het pictogram onderaan de takenbalk blauw word heeft u verbinding. en dit is bij mij ook het geval. de netwerk naam verschijnt ook.

wat ik wel vergeten vermelden ben is dat ik enkele maanden geleden wel al verbinding heb kunnen maken via de stick om op het net te surfen. Dit lukt nu ook niet meer (zelf voor de instalatie van network magic) waar kan ik nagaan of iets mijn netwerk blokeerd. er staat geen firewall of virusscanner op deze laptop dus dit kan het niet zijn (als alles in orde is zal ik deze wel installeren)
Koerskemel
Plus Member
Plus Member

Koerskemel schreef:@selder: Onder win 9*/ME kan je evengoed ipconfig als winipcfg gebruiken.
Onder win 2k/xp werkt ipconfig dus niet.
Als je ipconfig wil uitvoeren moet je dat doen in een dos box :eek: start>>run(uitvoeren)>>type:command>>druk enter>>type ipconfig/all>>druk enter

Als je toch met winipcgf wil werken dan moet je zorgen dat op de plaats waar "PPP adapter" staat, er "sitecom wlan card" of zoiets staat. Dan maar pas kan je de instellingen van de sitecom adapter uitlezen. Opnieuw dus... :wink:

Heb je al je tcp/ip instellingen al op automatisch gezet zoals ik voorstelde? :?

Koerskemel,
Afbeelding
memyselfandi
Plus Member
Plus Member

ja ik heb had dit eerder uigevoerd onder run (bij zowel win xp als win me) bij ip krijg ik volgende melding na ipconfig/all in gegeven te hebben: windows IP configuration en daar stopt het lol

pf sorry maar ja zoals je wel al doorhad ben ik geen expert :|
euh kan je me even zeggen hoe/waar ik tcp/ip dan op automatisch moet zetten (als je nog niet nerveus word van men geklungel :-p)
memyselfandi
Plus Member
Plus Member

ik heb nog eens verder gekeken en onder het sitecom programmatje (van de usb stick) staat een mapje wireless utility

daar zie ik volgende informatie:

connect to network : topcom (das dus weldegelijk mijn netwerk)
network type : peer to peer
channel 1
encryption : off
link speed : 11mbits/sex

signal (geen)
link (geen)

ip information

dhcp staus: disable
current ip: 192.168.1.1
subnet mask 255.255.255.0
default gateway: (geen)
dns server (geen)

enkele maanden geleden (toen deze verbinding wel actief was) zal ik bij signal en link wel informatie staan... dus kan de fout hier liggen?
Vieten
Premium Member
Premium Member

memyselfandi schreef:ja ik heb had dit eerder uigevoerd onder run (bij zowel win xp als win me) bij ip krijg ik volgende melding na ipconfig/all in gegeven te hebben: windows IP configuration en daar stopt het lol

pf sorry maar ja zoals je wel al doorhad ben ik geen expert :|
euh kan je me even zeggen hoe/waar ik tcp/ip dan op automatisch moet zetten (als je nog niet nerveus word van men geklungel :-p)
Normaal via het configuratiescherm, start/configuratiescherm/netwerk en internetverbindingen/netwerkverbindingen
Daar rechtsklikken op de juiste verbinding en 'eigenschappen' kiezen.
In de tabel zoeken naar tcp/ip en 'eigenschappen' kiezen.
Daar alles automatisch zetten.

Dat is hier gekeken in win-xp, dus kan in ME wel anders zijn.
Koerskemel
Plus Member
Plus Member

memyselfandi schreef: network type : peer to peer
Gebruik je een access point of is het een adhoc (p2p) verbinding tussen 2 pc's? Als je een access point gebruikt zou er "infrastructuur" of "AP" moeten staan :-o
memyselfandi schreef: current ip: 192.168.1.1
subnet mask 255.255.255.0
default gateway: (geen)
dns server (geen)
Als je doet wat Vieten voorstelt (dat bedoelde ik dus met de tcp/ip instellingen) dan komt de rest ook in orde

Koerskemel,
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”