Never a DELL again

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Het is niet mijn gewoonte om te komen klagen op een forum maar ik wil mijn jongste ervaringen met de DELL helpdesk delen in de hoop dat jullie er wat aan hebben en kunnen meennemen wanneer je beslist om nog eens een computer te kopen.

Here we go...

In november 2003 kochten wij een Dell Inspiron 5150 inclusief uitgebreide support (Next Business Day on-site support)

Vorige zomer ondervonden wij regelmatig problemen. De computer viel zomaar uit en was dan moeilijk of niet te herstarten. Ik heb toen contact opgenomen met de technische support van Dell en daar moest ik dan de typische dingen doen zoals:
- batterij eruit halen
- laatste bios flashen
- enz...

Sinds die oproep is de computer nog een paar keer uitgevallen maar de computer wordt gebruikt voor allerlei exotische tests dus dachten we dat het probleem was opgelost en dat het een softwareprobleem was.

Twee weken geleden herbegonnen de problemen opnieuw en waren deze keer veel erger en frequenter dan vorig jaar. Dus opnieuw contact opgenomen met technical support (4 juli) en na lange discussies en dreigen met juridische acties werd er binnen de technisch support afdeling van Dell overlegd en was de conclusie dat de portable inderdaad een gekend gebrek vertoont (zie ook verder) en dus hersteld moest worden.

Groot was mijn verbazing toen ik te horen kreeg dat ondanks de Next Business Day garantie mijn portable zou worden opgehaald en het moederbord vervangen zou worden bij hun repair-center. Ik heb meerdere malen gevraagd naar een on-site repair maar dat kon niet. Toen ik vroeg hoe lang dat zou duren werd me verteld: 4 tot 5 werkdagen. Dus ging ik akkoord en de volgende dag zou een koerier mijn portable komen ophalen.

Op 5 juli werd mijn portable daadwerkelijk opgehaald door een koerierdienst en de dag nadien afgeleverd (volgende tracking service van koerier bedrijf) op de bestemming (repair-center?).

Toen ik deze morgen terug naar de technical support afdeling belde werd mij verteld dat mijn computer nog maar net was aangekomen, dat ik mij geen zorgen moest maken want dat zo'n repair toch wel een 10-tal werkdagen duurt. Toen voelde ik natuurlijk al nattigheid want door één telefoontje was de herstelperiode plots verlengd van 5 werkdagen naar 10 werkdagen en ondertussen was mijn computer daar gewoon een paar dagen blijven liggen. Toen ik vroeg wat de status van de herstelling was kon men daar ook niet op antwoorden. Uiteindelijk heeft de "technieker" professioneel het gesprek afgesloten - niet dat ik daarom gaf want zijn bijdrage was toch beperkt.

Dan maar vlug even contact opgenomen met de advocaat en die adviseerde om opnieuw contact op te nemen en gewoon opnieuw naar de status te vragen van mijn herstelling, het gesprek op te nemen en dit te melden aan de technieker.

Dus dat deed ik dan ook maar en nu kreeg iemand die ondanks de waarschuwing dat het gesprek werd opgenomen nog arroganter was dan de persoon die ik 's morgens aan de lijn had. Hij kon uiteraard zien dat ik al gebeld had en vondt het onverantwoord dat ik nog eens belde om hetzelfde te vragen :evil: . Toen ik hem vertelde dat hij de computer mocht terugsturen zonder reparatie en dat we die dan wel op Dell z'n kosten zouden laten herstellen (zoals voorzien in de wet) zag hij het licht :idea: en zou ik doorverbonden worden met iemand anders. En ja hoor...

Ook het doorschakelen ging fout want ik kreeg een bezettoon. Echter, ik werd onmiddellijk teruggebeld met de excuses "dat hij op de verkeerde knop had gedrukt".

Uiteindelijk werd ik dan doorgeschakeld naar iemand van CBSO (Customer Service Back-Office?) en die man gaf mij het gevoel wel de intentie te hebben mij te willen helpen. Na een gesprek van een kwartier kwamen we de conclusie dat mijn computer niet in het repair-center stond(waar hij wel stond konden ze ook niet zeggen) en dat de computer weldegelijk on-site gerepareerd kon worden :eek: .

Dit gesprek was omstreeks 15u00 en er werd mij beloofd dat ze onmiddellijk zouden uitzoeken waar mijn computer was, dat ze hem dan terug zouden sturen en dan alsnog een technieker zouden sturen om hem te herstellen.

Het is nu bijna 20u30 en uiteraard heb ik niets gehoord van de heren van Dell.

Goed tot zover mijn relaas over de voorbije gebeurtenissen. Zoals ik in mijn inleiding reeds schreef is het de bedoeling van dit topic om mijn ervaring te delen met andere computergebruikers. Maar om af te sluiten wil ik toch nog wat extra informatie meegeven die samen met mijn jongste ervaringen mijn beslissing ondersteunen om nooit nog een Dell computer te kopen:

1) Het toestel waar het hier over gaat (Inspiron 5150) heeft een constructiefout en Dell heeft altijd geprobeerd om dit probleem te omzeilen. In Nederland hebben ze na klachten van een consumentenprogramma wel gereageerd en een oplossing aangeboden.
http://kassa.vara.nl/portal?_scr=kassa_ ... er=2017734

2) Dell gaat actiever kritische weblogs volgen en zo nodig reageren op klachten en opmerkingen van consumenten. :eek:
http://www.webwereld.nl/comments/36947/ ... olgen.html

3) Dell, zelf frequent onder vuur genomen in de blogosphere, heeft recent onder de naam one2one een weblog geopend.
http://www.marketingfacts.nl/berichten/ ... nt_weblog/

Astralon
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Niet te geloven dat dit probleem nog steeds speelt!
Bijna een jaar geleden heb ik er over gelezen, een smd chip gaat los zitten omdat een randje van de onderkant er op drukt.

De reparatie (voor zover ik me het herinner) bestaat uit het vastsolderen van de chip en het wegsnijden van een plastic randje zodat er niet meer op de chip gedrukt wordt.

Dat Dell Belgie voor zo'n garantie reparatie nog geen soepele procedure heeft, geeft te denken.....
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 15 keer

Tja particulieren zijn nu eenmaal niet bepaald prio 1 bij Dell, CSD laat dan ook dikwijls te wensen over ...

En dan heb je ook nog dit :
Dell wil de prijzen van zijn producten transparanter maken voor het mkb en voor consumenten.

De zet van Dell is ingegeven door klachten van consumenten. De pc-fabrikant adverteert geregeld met goedkope pc's die snel duurder worden zodra er componenten worden toegevoegd of uitgebreid.

"Dell's prijsbeleid is een spel geweest van rook en spiegels", stelt analiste Nicole D'Onofrio van Current Analysis. "Ze adverteren geregeld met goedkope pc's die eigenlijk barebone's zijn. In feite zijn die aanbiedingen niet beter dan die van Best Buy of Circuit City."

Concurrenten HP, Lenovo en Acer zijn al langer bezig hun prijzen transparanter op te stellen. Dell voelt de hete adem van de concurrentie in de nek. Het bedrijf is nog altijd de grootste pc-verkoper ter wereld, maar nummer 2 op de lijst HP nadert steeds sneller

Door Jeroen Doorn, webwereld.nl
Eens je de service gewoon bent van HP wil je nooit meer terug nr DELL (of Acer, dat is even erg!)
flt
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer

spacekiek schreef:Eens je de service gewoon bent van HP wil je nooit meer terug nr DELL (of Acer, dat is even erg!)
Eens je slim genoeg bent om je eigen PC samen te stellen wil je geen één A-merk meer.
Met uitzondering voor laptops, aangezien ik zelf een Dell heb :D
Astralon
Elite Poster
Elite Poster

spacekiek schreef:Tja particulieren zijn nu eenmaal niet bepaald prio 1 bij Dell, CSD laat dan ook dikwijls te wensen over ...
Dus niet alleen particulieren. Het gaat weldegelijk om een bedrijfscomputer. Trouwens de enige reden waarom ik een Dell gekocht heb is omdat die specifieke portable gebruikt ging worden bij één van onze grootste klanten die ook allemaal Dell computers had. Al onze andere computers (portables, desktops en servers) zijn IBM en daar heb ik duidelijk andere en betere ervaring mee.
B.t.w. klant (Fortune top 25) is ondertussen ook volledig overgestapt naar IBM.

Astralon
Astralon
Elite Poster
Elite Poster

Net in mijn mailbox de nieuwsbrief van Ziff Davis en daarin dit artikel over Dell notebooks die ontploffen.

http://gearlog.com/blogs/gearlog/archiv ... 15384.aspx
De auteur is blijkbaar ook niet overtuigd over de recente "verbeteringen" van Dell zijn support.

Astralon
trobbelke
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

er kan altijd wel eens iets misgaan, natuurlijk. Maar ge zult mij nooit een Poweredge horen aanbevelen, we hadden op m'n vorig werk te veel problemen daarmee...
Astralon
Elite Poster
Elite Poster

Voor de geinteresseerden:

- vrijdag 14 juli: telefoontje van een supervisor en overeengekomen dat de computer maandag zou afgeleverd worden en woensdag hersteld zou worden
- maandag 17 juli: notebook ontvangen via koerier (niet gerepareerd)
- woensdag 19 juli: notebook on-site gerepareerd
- donderdag 20 juli: vastgesteld dat DVD geen DVD meer wou lezen

Dus uiteindelijk is er gebeurd wat reeds na het eerste telefoontje moest gebeuren: het moederboard is onsite vervangen. Achteraf bleek dat de DVD het niet meer deed en heb ik meer dan twee 2 uur aan de telefoon gehangen om de meest idiote tests te doen om uiteindelijk nog geen oplossing te hebben. Als ik ze had laten doen was ik waarschijnlijk nu nog aan het "testen".

- vrijdag 21 juli: Dell opnieuw gebeld en nu de namen van een paar mensen doorgegeven die betrokken waren bij de escalatie van het probleem en nu werd mij ineens een service engineer beloofd voor dinsdag om de DVD te vervangen. De aandelen van Dell zijn gisteren bijna 10% gedaald, ik denk dat ik weet waarom :cry:

Astralon
UB_removed1963
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 13 keer

Tja en zo heeft ieder zijn ervaring..wij hebben hier thuis ook een Inspiron 5150 reeds bena 3jaar en nog geen enkel probleem mee gehad. Verder heb ik zelf ook altijd al Dell gekocht (ondertussen sinds een maandje een nieuwe Dimension 5150 hier..bolt prima) en nog nooit noemenswaardige problemen gehad. Ik moet wel zeggen dat ik altijd Gold support neem: als er iets aan scheelt doen ze minder moeilijk en stellen ze minder vragen! misschien een tip voor de volgende keer..
Astralon
Elite Poster
Elite Poster

sailormars2k schreef:Ik moet wel zeggen dat ik altijd Gold support neem: als er iets aan scheelt doen ze minder moeilijk en stellen ze minder vragen! misschien een tip voor de volgende keer..
1) Ik heb de meeste uitgebreidde garantie die er op dat moment was (3 jaar Next Bussiness Day on-site).

2) Trouwens garantie is garantie. Ze moeten niet "moeilijk" doen. En dan nog, dit is een ontwerpfout en dan heb je zelfs recht op reparatie NA de garantieperiode. Het erge is dat dit zelfs schriftelijk bevestigd is door de mensen van Dell. :cry:

Astralon
UB_removed1963
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 13 keer

Astralon schreef: 1) Ik heb de meeste uitgebreidde garantie die er op dat moment was (3 jaar Next Bussiness Day on-site).
Het is algemeen bekend dat er bij Gold-support minder vragen worden gesteld en minder lange wachttijden zijn. Je betaald ervoor maar dan krijg je ook wat als er zich problemen voordoen.
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 5 keer

sailormars2k schreef:
Astralon schreef: 1) Ik heb de meeste uitgebreidde garantie die er op dat moment was (3 jaar Next Bussiness Day on-site).
Het is algemeen bekend dat er bij Gold-support minder vragen worden gesteld en minder lange wachttijden zijn. Je betaald ervoor maar dan krijg je ook wat als er zich problemen voordoen.
En als ze die klanten na een tijdje ook laten zitten met hun problemen kunnen ze starten met Platinum support maar dan betaal je wel het dubbele voor je toestel om daarvan te genieten. :roll:
grox
Plus Member
Plus Member

kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer

ZMD schreef:
sailormars2k schreef:
En als ze die klanten na een tijdje ook laten zitten met hun problemen kunnen ze starten met Platinum support maar dan betaal je wel het dubbele voor je toestel om daarvan te genieten. :roll:
... dit soort praktijken is veel voorkomender als je zou denken.

Bij F/J heb je de Amilo reeks en de Lifebook reeks. De Lifebook kost makkelijk 50% meer als een vergelijkbare Amilo, maar bij defect, hoe dom ook, heb ik UITERST binnen 2 dagen een andere Lifebook, zelfs al meegemaakt dat de defecte machine nog op dezelfde dag werd omgeruild.

Aan de andere kant heb ik al maanden reparatietijden gezien bij Acer, HP en Toshiba. Vuistregel bij HP : hoe duurder de notebook, hoe langer het duurt. Absoluut dieptepunt, een HP 1000-series Tablet notebook die na 6 maanden nog steeds NIET gerepareerd is : al 3 nieuwe mainboards, 1 nieuwe hdd, een nieuwe display assy, complete rebuild ... en het ding werkt nog steeds niet. En HP VERTIKT een swap-replacement uit te voeren op het toestel dat nogthans nog in extended warranty is !!! (waarvoor die klant natuurlijk ook extra betaalde !)
Asus beloofd 2 dagen, maar meestal is het eerder 4 tot 5 dagen.

Ik zou daar nooit zoveel extra voor betalen, maar ik kan terugvallen op een ander toestel indien mijn pc'tje de geest geeft. Voor een zakelijke klant echter kan dit zeer belangrijk zijn.
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 24 keer

Maar is HP niet verplicht binnen de 2-3 maanden een nieuw toestel te voorzien (omruiling) als ze het probleem niet opgelost krijgen ? Daar stond toch iets van in hun garantie overeenkomst geloof ik. Zowiezo snap ik niet wat ze al die moeite doen, ondertussen was het 2x zo goedkoop geweest om hem simpelweg om te ruilen.