Configuratie Fritz!Box 7050 WLAN

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Ok, sinds gisteren trotse eigenaar geworden van bovengenoemd toestel. Vandaag even de tijd genomen om het ding aan de praat te krijgen. Murphy besloot gelukkig een handje mee te helpen...

Een eerste probleem dook al meteen op bij de installatie (aansluiting van de kabels). In de handleiding wordt er eigenlijk enkel gesproken van een DSL-splitter met een DSL-jack en een telefoon-jack. Ik vermoed dat ons klassiek systeem (splitter + telefoon-stekker) - waarbij één kabel (DSL) vanuit de eerste splitter vertrekt en de telefoonkabel vanuit de telefoon-stekker - ook werkt?

Tweede probleem: lijnkwaliteit. Dit haal ik uit de Fritz!Box van gegevens.

Code: Selecteer alles

Receive direction  	Send direction
Attainable data rate 	Kbit/s 	4780 	1004
ATM data rate 	Kbit/s 	4352 	512
User data rate 	Kbit/s 	3942 	464
Latency path 		fast 	fast
Latency 	ms 	0 	0
Frame Coding Rate 	Kbit/s 	32 	32
FEC Coding Rate 	Kbit/s 	0 	0
Trellis Coding Rate 	Kbit/s 	424 	60
Negotiation 		adaptive 	fixed

Signal/Noise ratio 	dB 	8 	20
Line attenuation 	dB 	40 	26
Status 		4ebc 	6
Ik vermoed dat ik me vooral zorgen mag maken over die 8dB Signal/Noise Ratio... Line attenuation is 40dB, maar ik zit dan ook op 4km van de centrale.

Het gekke is dat ik een stabiele ADSL-verbinding heb (voor de beperkte tijd dat ik die al getest heb). Wanneer ik aan het surfen of zelfs downloaden bent, blijft mijn lijn actief en valt ze tot nog toe nog nooit weg.

Bel ik echter via VOIP (voipbuster) dan valt de lijn binnen de 2' gegarandeerd uit (en ja, ik heb genoeg geld op mijn account staan :wink: )

Wat ook raar is. Wanneer ik via VOIP een uitgaand gesprek voer, en iemand anders belt me tegelijkertijd op, dan hoort deze persoon de lijn gewoon overgaan. Geen bezettoon dus. Na een aantal keer gebeld te hebben, valt mijn uitgaand VOIP gesprek weg (hoewel dit natuulijk ook met voorgaand probleem te maken kan hebben).

En last but not least: geen WLAN. Niks, nada, muerto. Met mijn PC boven geen verbinding te krijgen. Met mijn laptop ook niet, zelfs niet wanneer ik er pal naast zit. Raar, want in mijn config scherm van de Box staat dat de WLAN active is. :?

Iemand een idee? Kunnen anderen met hetzelfde toestel eens zeggen hoe hun hardware installatie er uit ziet? Zie ik iets over het hoofd? Alvast bedankt!
Maglor
Elite Poster
Elite Poster

Nog iets. Wanneer ik opgebeld wordt gaat mijn telefoon gewoon over. Het gesprek loopt dan over de gewone vaste lijn, niet via internet.

Na een 2-tal minuten valt echter mijn ADSL-signaal weg. Het gesprek kan echter doorlopen.

Hierdoor veronderstel ik dat er iets scheelt met die splitter, of niet?
Maglor
Elite Poster
Elite Poster

De WLAN heb ik blijkbaar in orde gekregen. Drivers + kaart er uit gehaald en de boel opnieuw geïnstalleerd + update drivers.

De signaalsterkte is echter 'laag' tot 'zeer laag'. En dit hoewel er slechts een 10-tal meter tussen de box en mijn PC is. Dit lijkt mij toch sterk. Ik kan netwerken van mijn buren opvangen die veel sterker zijn dan het mijne... :?

Rest nog het probleem van het bellen. Niemand met een gelijkaardige setup? Ik meen me te herinneren dat er toch een aantal mensen op dit forum zo'n Fritzbox hadden.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 53 keer

Maglor schreef:De WLAN heb ik blijkbaar in orde gekregen. Drivers + kaart er uit gehaald en de boel opnieuw geïnstalleerd + update drivers.

De signaalsterkte is echter 'laag' tot 'zeer laag'. En dit hoewel er slechts een 10-tal meter tussen de box en mijn PC is. Dit lijkt mij toch sterk. Ik kan netwerken van mijn buren opvangen die veel sterker zijn dan het mijne... :?
Probeer eens een ander kanaal? Mss nog iets draadloos in de directe omgeving?
Maglor
Elite Poster
Elite Poster

NickG schreef:
Maglor schreef:De WLAN heb ik blijkbaar in orde gekregen. Drivers + kaart er uit gehaald en de boel opnieuw geïnstalleerd + update drivers.

Probeer eens een ander kanaal? Mss nog iets draadloos in de directe omgeving?
Dit heb ik al gedaan. Eerst zat ik op een kanaal dat een ander netwerk ook gebruikte. Gevolg: lage snelheden. Na het veranderen van kanaal, haal ik dus (meestal) wel hoge snelheden, ondanks een lage signaalsterkte. Bij mijn weten steken er ook nergens betonnen platen, laat staan betonroosters in muren of plafonds die het signaal kunnen afzwakken...
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 53 keer

bluetooth ergens in de buurt? Ge hebt toevallig gene spectrum analyser die ge ffkes kunt gebruiken, dan ziet ge meteen wat het probleem is :-)
Maglor
Elite Poster
Elite Poster

Heb ondertussen aan Dommel gevraagd om mijn profiel terug te brengen naar 3,3Mbps. De SNR waarde is zodoende verdubbeld: van gemiddeld 6dB naar 12-13dB.

Dit maakt mijn lijn zeker stabieler wat het surfen betreft, maar eens ik ook maar durf te telefoneren (via VOIPBUSTER) valt mijn lijn 9/10 keer uit na 1 à 2 minuten.

Ook bij inkomende gesprekken (die via de gewone vaste lijn gaan) valt het ADSL signaal weg na een tweetal minuten. De Fritz!Box herstelt dit gelukkig wel automatisch. Daarna kan ik gewoon verder surfen, terwijl het gesprek doorloopt. Begrijpe wie kan. :?

Ik word hier stillekesaan stapelzot van dat ding...
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”