Als systeembeheerder van een gemeentelijke ICT dienst, had ik professioneel meer dan m'n buik vol van EDPnet. Heel lang verhaal maar soit..
Maar nu thuis! Zelden zulk een makkelijke omschakeling van ISP's gehad. Op de 3 seconden na, nodig om op de router mijn nieuwe logins in te typen, niks downtime, geen onderbrekingen, perfect...
Als het goed is, mag het ook gezegd worden natuurlijk. Pluim!
- sChutt
Pluim.
Zou je hier wat meer over willen vertellen ?sChutt schreef:Als systeembeheerder van een gemeentelijke ICT dienst, had ik professioneel meer dan m'n buik vol van EDPnet. Heel lang verhaal maar soit..

-
- Member
Voor onze bibliotheken en een gemeentelijk schooltje hebben we een 6-tal dsl lijnen, I-lines die gezien hun doel (openbare bib en schooltje) opmerkelijk goedkoper zijn dan standaard office lijnen. Het opzetten van die lijnen heeft weken geduurd waarna de kwaliteitsproblemen opdoken en de lijnen op 1Mbit moesten sync'en ipv de standaard 3.3 (2 maal is de lijn van een buurman gedowngrade ipv de onze die problemen had). Die 2 zinnen zijn een boek op zich van heen en weer bellen en papierwerk etc...
2 weken geleden een briefje voor de dienst ICT, onze I-lines abo's werden afgeschaft op <2 dagen na ontvangst brief>, en dat we moesten overschakelen naar 1 van hun abo's voor genoemde doeleinden. Grote paniek natuurlijk, wederom veel telefoonverkeer. Bleek dat de lijnen niet wegvielen maar na einde contract niet konden opnieuw als I-lines verlengd worden.
Dverwittiging dat alles wegviel <2 dagen na ontvangst brief>, stond er enkel op om de mensen sneller te laten reageren (sic).
Vragen wij vanuit het bestuur dan de juiste datums waarop onze lijnen vervallen, krijgen we een lijstje via mail van een 6-tal lijnen van andere gemeenten verspreid over gans Vlaanderen. Na wederom telefonisch contact kregen we te horen dat die lijnen nochtans allemaal op naam van onze gemeente stonden en dat de lijn al geconfirmeerd waren voor uitschakeling door meneer X uit <andere gemeente>. Hoegenaamd onmogelijk natuurlijk...
Etc etc... het verhaal loopt nog...
Ik had thuis ook meer dan m'n buik vol van Scarlet, had meer download volume nodig etc en het is enkel na de uitstekende reacties hier dat ik ook daadwerkelijk voor EDPnet heb gekozen. Ik hield m'n hart vast maar alle tandwieltjes draaiden zoals ze hoorden dus... Mss moeten we op onze gemeente ook maar standaard abo's nemen ipv specifieke contracten.
- sChutt
2 weken geleden een briefje voor de dienst ICT, onze I-lines abo's werden afgeschaft op <2 dagen na ontvangst brief>, en dat we moesten overschakelen naar 1 van hun abo's voor genoemde doeleinden. Grote paniek natuurlijk, wederom veel telefoonverkeer. Bleek dat de lijnen niet wegvielen maar na einde contract niet konden opnieuw als I-lines verlengd worden.
Dverwittiging dat alles wegviel <2 dagen na ontvangst brief>, stond er enkel op om de mensen sneller te laten reageren (sic).
Vragen wij vanuit het bestuur dan de juiste datums waarop onze lijnen vervallen, krijgen we een lijstje via mail van een 6-tal lijnen van andere gemeenten verspreid over gans Vlaanderen. Na wederom telefonisch contact kregen we te horen dat die lijnen nochtans allemaal op naam van onze gemeente stonden en dat de lijn al geconfirmeerd waren voor uitschakeling door meneer X uit <andere gemeente>. Hoegenaamd onmogelijk natuurlijk...
Etc etc... het verhaal loopt nog...
Ik had thuis ook meer dan m'n buik vol van Scarlet, had meer download volume nodig etc en het is enkel na de uitstekende reacties hier dat ik ook daadwerkelijk voor EDPnet heb gekozen. Ik hield m'n hart vast maar alle tandwieltjes draaiden zoals ze hoorden dus... Mss moeten we op onze gemeente ook maar standaard abo's nemen ipv specifieke contracten.

- sChutt
- EDPnet
- ISP Official
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 153 keer
Voor de duidelijkheid : het is juist vanwege het feit dat I-Line orders steeds problemen geven dat we besloten hebben om deze niet langer meer aan te bieden en in plaats daarvan een vergelijkbaar 'standaard' abonnement aan een competitieve prijs aanbieden.
internet, fiber & telephony
- Phuncz
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 24 keer
Zelf hebben wij op het werk ook een "bedrijfslijn" van Belgakrom liggen. Eigenschappen ervan:
- maximum downloadsnelheid is 100KB/sec., 90% van de tijd echter 20-40KB/sec
- als die maximum snelheid gebruikt wordt voor downloaden (HTTP, FTP, eender wat), ligt de lijn na een paar minuten ook even lang op zijn gat. Gewoon GEEN verbinding meer
- de DNS ligt er regelmatig uit of heeft kuren
- minstens 1x per maand is het internet volledig niet beschikbaar voor een volledige werkdag
- nog wat vaker is het voor verschillende uren niet beschikbaar
En ik kan nog wel even doorgaan. Je kan je dan afvragen waarom dergelijke "bedrijfs"-ADSL-lijnen zo vaak de mist in gaan.
- maximum downloadsnelheid is 100KB/sec., 90% van de tijd echter 20-40KB/sec
- als die maximum snelheid gebruikt wordt voor downloaden (HTTP, FTP, eender wat), ligt de lijn na een paar minuten ook even lang op zijn gat. Gewoon GEEN verbinding meer
- de DNS ligt er regelmatig uit of heeft kuren
- minstens 1x per maand is het internet volledig niet beschikbaar voor een volledige werkdag
- nog wat vaker is het voor verschillende uren niet beschikbaar
En ik kan nog wel even doorgaan. Je kan je dan afvragen waarom dergelijke "bedrijfs"-ADSL-lijnen zo vaak de mist in gaan.
Powered by edpnet newer & faster
@ 10MB/sec Unlimited
@ 10MB/sec Unlimited
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
- Bedankt: 245 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Kan je eens een link geven want ik heb nu op de lagere school een ADSL ILine tegen de Iline prijs.EDPnet schreef:Voor de duidelijkheid : het is juist vanwege het feit dat I-Line orders steeds problemen geven dat we besloten hebben om deze niet langer meer aan te bieden en in plaats daarvan een vergelijkbaar 'standaard' abonnement aan een competitieve prijs aanbieden.
In de praktijk is dat een ADSL Office lijn met de gewone bijhorende support / diensten voor een Office, en zo worden we ook door BGC geholpen (bussiness helpdesk, ...) tegen de iline prijs.
PS Edpnet je hebt intresse gewekt.
Een i-line is dus:
* ADSL met sync 4,6 MBit down en 512 kbit up
* fixed ip
* onbeperkt traffic
* alle poorten open.
Voor een 30 euro per maand.
Ik ben als particulier ook wel geintresseerd, laat ons zeggen voor een 50 euro btw in met een redelijke limiet (50 GB / fixed ip) zie ik wel zitten.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 475 keer
- Bedankt: 28 keer
http://www.edp.be/cms.aspx?S=ADSLMax6fixTomsworld schreef:Ik ben als particulier ook wel geintresseerd, laat ons zeggen voor een 50 euro btw in met een redelijke limiet (50 GB / fixed ip) zie ik wel zitten.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 119 keer
Heb je die fixed IP echt nodig? Kost je 40€ meer de maand.Tomsworld schreef: Ik ben als particulier ook wel geintresseerd, laat ons zeggen voor een 50 euro btw in met een redelijke limiet (50 GB / fixed ip) zie ik wel zitten.
Nu heb je ook een semi-vast IP met dynamic abbo.
Gewoon even koppelen aan een dynamic dns service (kan gratis) en je hebt toch zowat een vast IP.
Ik denk dat hij bedoeld dat je nu een 'vast' ip hebt zolang je verbinding hebt met internet , als je gaat reconnecten krijg je echter een ander ip van de dhcp serverGoendi schreef:Er is een verschil tussen een fixed IP & een fixed host. En wat is volgens jou semi-dynamic? :s
-
- Elite Poster
Inderdaad.ruben schreef:Ik denk dat hij bedoeld dat je nu een 'vast' ip hebt zolang je verbinding hebt met internet , als je gaat reconnecten krijg je echter een ander ip van de dhcp serverGoendi schreef:Er is een verschil tussen een fixed IP & een fixed host. En wat is volgens jou semi-dynamic? :s
- cptKangaroo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
- Bedankt: 252 keer
Bij EDPnet hebben ze de disconnects toch afgeschaft, dus normaal gezien kan je dan toch een semi-vast IP hebben op het gewone abo?
er bestaat ook zoiets als een DHCP-lease time, voor de tijd dat de lease duurt heb je dus het IP, windows computers gaan zelfs op de helft van de lease-time standaard een nieuw ip-aanvragen. meer info hierover krijg je als je in je command prompt ipconfig /all intypt (veronderstellende dat je geen adsl-router gebruikt natuurlijk, maar een softwarematige router in je pc)
-
- Elite Poster
Hoe het met windows zit weet ik niet, maar ik heb momenteel al meer dan een maand hetzelfde IP op mijn router.killer schreef:er bestaat ook zoiets als een DHCP-lease time, voor de tijd dat de lease duurt heb je dus het IP, windows computers gaan zelfs op de helft van de lease-time standaard een nieuw ip-aanvragen. meer info hierover krijg je als je in je command prompt ipconfig /all intypt (veronderstellende dat je geen adsl-router gebruikt natuurlijk, maar een softwarematige router in je pc)
over de DHCP lease tijd van EDPnet kan ik niets zeggen aangezien ik een andere provider heb, overigens is het ook mogelijk dat wanneer je router het ip inlevert hij direct hetzelfde IP terugkrijgt van de DHCP server.
voorbeeldje van de log uit mij router:
2006/06/30 11:34:19 : Got DHCPACK (IP = 84.193.130.109, duration = 7200 secs)
2006/06/30 10:34:19 : dhcpc: Entering BOUND state.
2006/06/30 10:34:19 : Got DHCPACK (IP = 84.193.130.109, duration = 7200 secs)
2006/06/30 10:04:19 : dhcpc: Entering BOUND state.
hier zie je dus dat de DHCP lease 2 uur bedraagt, maar dat mijn router toch om het uur een ander ip neemt. Maar ik krijg wel telkens hetzelfde IP.
voorbeeldje van de log uit mij router:
2006/06/30 11:34:19 : Got DHCPACK (IP = 84.193.130.109, duration = 7200 secs)
2006/06/30 10:34:19 : dhcpc: Entering BOUND state.
2006/06/30 10:34:19 : Got DHCPACK (IP = 84.193.130.109, duration = 7200 secs)
2006/06/30 10:04:19 : dhcpc: Entering BOUND state.
hier zie je dus dat de DHCP lease 2 uur bedraagt, maar dat mijn router toch om het uur een ander ip neemt. Maar ik krijg wel telkens hetzelfde IP.
-
- Member
Vergeet dat al maar, een I-line is enkel voor scholen, bibliotheken en die toestanden.Tomsworld schreef:Ik ben als particulier ook wel geintresseerd, laat ons zeggen voor een 50 euro btw in met een redelijke limiet (50 GB / fixed ip) zie ik wel zitten.
- sChutt
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Ik denk dat je eens eerst een boek moet lezen over hoe DHCP werkt... voor je dergelijke uitspraken doet.killer schreef:hier zie je dus dat de DHCP lease 2 uur bedraagt, maar dat mijn router toch om het uur een ander ip neemt. Maar ik krijg wel telkens hetzelfde IP.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 156 keer
Correct, een DHCP client gaat normaal gezien op de helft van de lease tijd zijn lease "verlengen". Dan krijg je idd normaal dezelfde terug, vandaar dat Telenet klanten altijd hetzelfde ip hebben.
Bij PPP over Ethernet of ATM werkt het iets anders. Dit is immers geen DHCP maar een PPP implementatie en deze kan ingesteld worden op het uitgeven van een vast adres op basis van username, of dynamisch. En dan krijg je bij elke connectie opbouw een ander adres.
Nu is de verplichte disconnect bij EDPnet weg, en houdt een router dus keurig het IP vast samen met de PPP sesie. Als je nu de sessie verbreekt zul je zien dat je een ander IP krijgt.
Bij PPP over Ethernet of ATM werkt het iets anders. Dit is immers geen DHCP maar een PPP implementatie en deze kan ingesteld worden op het uitgeven van een vast adres op basis van username, of dynamisch. En dan krijg je bij elke connectie opbouw een ander adres.
Nu is de verplichte disconnect bij EDPnet weg, en houdt een router dus keurig het IP vast samen met de PPP sesie. Als je nu de sessie verbreekt zul je zien dat je een ander IP krijgt.
MV 1000/500 | http://hierzo.net | https://arnoraps.be