Pluim.

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
sChutt
Member
Member

Als systeembeheerder van een gemeentelijke ICT dienst, had ik professioneel meer dan m'n buik vol van EDPnet. Heel lang verhaal maar soit..

Maar nu thuis! Zelden zulk een makkelijke omschakeling van ISP's gehad. Op de 3 seconden na, nodig om op de router mijn nieuwe logins in te typen, niks downtime, geen onderbrekingen, perfect...

Als het goed is, mag het ook gezegd worden natuurlijk. Pluim!

- sChutt
ruben
Pro Member
Pro Member

sChutt schreef:Als systeembeheerder van een gemeentelijke ICT dienst, had ik professioneel meer dan m'n buik vol van EDPnet. Heel lang verhaal maar soit..
Zou je hier wat meer over willen vertellen ? :-) Ben wel heel nieuwschierig naar dit verhaal.
sChutt
Member
Member

Voor onze bibliotheken en een gemeentelijk schooltje hebben we een 6-tal dsl lijnen, I-lines die gezien hun doel (openbare bib en schooltje) opmerkelijk goedkoper zijn dan standaard office lijnen. Het opzetten van die lijnen heeft weken geduurd waarna de kwaliteitsproblemen opdoken en de lijnen op 1Mbit moesten sync'en ipv de standaard 3.3 (2 maal is de lijn van een buurman gedowngrade ipv de onze die problemen had). Die 2 zinnen zijn een boek op zich van heen en weer bellen en papierwerk etc...

2 weken geleden een briefje voor de dienst ICT, onze I-lines abo's werden afgeschaft op <2 dagen na ontvangst brief>, en dat we moesten overschakelen naar 1 van hun abo's voor genoemde doeleinden. Grote paniek natuurlijk, wederom veel telefoonverkeer. Bleek dat de lijnen niet wegvielen maar na einde contract niet konden opnieuw als I-lines verlengd worden.
Dverwittiging dat alles wegviel <2 dagen na ontvangst brief>, stond er enkel op om de mensen sneller te laten reageren (sic).

Vragen wij vanuit het bestuur dan de juiste datums waarop onze lijnen vervallen, krijgen we een lijstje via mail van een 6-tal lijnen van andere gemeenten verspreid over gans Vlaanderen. Na wederom telefonisch contact kregen we te horen dat die lijnen nochtans allemaal op naam van onze gemeente stonden en dat de lijn al geconfirmeerd waren voor uitschakeling door meneer X uit <andere gemeente>. Hoegenaamd onmogelijk natuurlijk...

Etc etc... het verhaal loopt nog...

Ik had thuis ook meer dan m'n buik vol van Scarlet, had meer download volume nodig etc en het is enkel na de uitstekende reacties hier dat ik ook daadwerkelijk voor EDPnet heb gekozen. Ik hield m'n hart vast maar alle tandwieltjes draaiden zoals ze hoorden dus... Mss moeten we op onze gemeente ook maar standaard abo's nemen ipv specifieke contracten. :lol:

- sChutt
EDPnet
ISP Official
ISP Official
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 153 keer

Voor de duidelijkheid : het is juist vanwege het feit dat I-Line orders steeds problemen geven dat we besloten hebben om deze niet langer meer aan te bieden en in plaats daarvan een vergelijkbaar 'standaard' abonnement aan een competitieve prijs aanbieden.
internet, fiber & telephony
Phuncz
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 24 keer

Zelf hebben wij op het werk ook een "bedrijfslijn" van Belgakrom liggen. Eigenschappen ervan:

- maximum downloadsnelheid is 100KB/sec., 90% van de tijd echter 20-40KB/sec
- als die maximum snelheid gebruikt wordt voor downloaden (HTTP, FTP, eender wat), ligt de lijn na een paar minuten ook even lang op zijn gat. Gewoon GEEN verbinding meer
- de DNS ligt er regelmatig uit of heeft kuren
- minstens 1x per maand is het internet volledig niet beschikbaar voor een volledige werkdag
- nog wat vaker is het voor verschillende uren niet beschikbaar

En ik kan nog wel even doorgaan. Je kan je dan afvragen waarom dergelijke "bedrijfs"-ADSL-lijnen zo vaak de mist in gaan.
Powered by edpnet newer & faster
@ 10MB/sec Unlimited
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 245 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

EDPnet schreef:Voor de duidelijkheid : het is juist vanwege het feit dat I-Line orders steeds problemen geven dat we besloten hebben om deze niet langer meer aan te bieden en in plaats daarvan een vergelijkbaar 'standaard' abonnement aan een competitieve prijs aanbieden.
Kan je eens een link geven want ik heb nu op de lagere school een ADSL ILine tegen de Iline prijs.

In de praktijk is dat een ADSL Office lijn met de gewone bijhorende support / diensten voor een Office, en zo worden we ook door BGC geholpen (bussiness helpdesk, ...) tegen de iline prijs.

PS Edpnet je hebt intresse gewekt.

Een i-line is dus:
* ADSL met sync 4,6 MBit down en 512 kbit up
* fixed ip
* onbeperkt traffic
* alle poorten open.

Voor een 30 euro per maand.

Ik ben als particulier ook wel geintresseerd, laat ons zeggen voor een 50 euro btw in met een redelijke limiet (50 GB / fixed ip) zie ik wel zitten.
DaNi0
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 475 keer
Bedankt: 28 keer
Te Koop forum

Tomsworld schreef:Ik ben als particulier ook wel geintresseerd, laat ons zeggen voor een 50 euro btw in met een redelijke limiet (50 GB / fixed ip) zie ik wel zitten.
http://www.edp.be/cms.aspx?S=ADSLMax6fix
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 119 keer
Provider

Tomsworld schreef: Ik ben als particulier ook wel geintresseerd, laat ons zeggen voor een 50 euro btw in met een redelijke limiet (50 GB / fixed ip) zie ik wel zitten.
Heb je die fixed IP echt nodig? Kost je 40€ meer de maand.
Nu heb je ook een semi-vast IP met dynamic abbo.
Gewoon even koppelen aan een dynamic dns service (kan gratis) en je hebt toch zowat een vast IP.
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: goendi
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Er is een verschil tussen een fixed IP & een fixed host. En wat is volgens jou semi-dynamic? :s
ruben
Pro Member
Pro Member

Goendi schreef:Er is een verschil tussen een fixed IP & een fixed host. En wat is volgens jou semi-dynamic? :s
Ik denk dat hij bedoeld dat je nu een 'vast' ip hebt zolang je verbinding hebt met internet , als je gaat reconnecten krijg je echter een ander ip van de dhcp server
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

ruben schreef:
Goendi schreef:Er is een verschil tussen een fixed IP & een fixed host. En wat is volgens jou semi-dynamic? :s
Ik denk dat hij bedoeld dat je nu een 'vast' ip hebt zolang je verbinding hebt met internet , als je gaat reconnecten krijg je echter een ander ip van de dhcp server
Inderdaad.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 754 keer
Bedankt: 252 keer
Provider
Te Koop forum

Bij EDPnet hebben ze de disconnects toch afgeschaft, dus normaal gezien kan je dan toch een semi-vast IP hebben op het gewone abo?
killer
Pro Member
Pro Member

er bestaat ook zoiets als een DHCP-lease time, voor de tijd dat de lease duurt heb je dus het IP, windows computers gaan zelfs op de helft van de lease-time standaard een nieuw ip-aanvragen. meer info hierover krijg je als je in je command prompt ipconfig /all intypt (veronderstellende dat je geen adsl-router gebruikt natuurlijk, maar een softwarematige router in je pc)
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Provider

killer schreef:er bestaat ook zoiets als een DHCP-lease time, voor de tijd dat de lease duurt heb je dus het IP, windows computers gaan zelfs op de helft van de lease-time standaard een nieuw ip-aanvragen. meer info hierover krijg je als je in je command prompt ipconfig /all intypt (veronderstellende dat je geen adsl-router gebruikt natuurlijk, maar een softwarematige router in je pc)
Hoe het met windows zit weet ik niet, maar ik heb momenteel al meer dan een maand hetzelfde IP op mijn router.
killer
Pro Member
Pro Member

over de DHCP lease tijd van EDPnet kan ik niets zeggen aangezien ik een andere provider heb, overigens is het ook mogelijk dat wanneer je router het ip inlevert hij direct hetzelfde IP terugkrijgt van de DHCP server.

voorbeeldje van de log uit mij router:
2006/06/30 11:34:19 : Got DHCPACK (IP = 84.193.130.109, duration = 7200 secs)
2006/06/30 10:34:19 : dhcpc: Entering BOUND state.
2006/06/30 10:34:19 : Got DHCPACK (IP = 84.193.130.109, duration = 7200 secs)
2006/06/30 10:04:19 : dhcpc: Entering BOUND state.

hier zie je dus dat de DHCP lease 2 uur bedraagt, maar dat mijn router toch om het uur een ander ip neemt. Maar ik krijg wel telkens hetzelfde IP.
sChutt
Member
Member

Tomsworld schreef:Ik ben als particulier ook wel geintresseerd, laat ons zeggen voor een 50 euro btw in met een redelijke limiet (50 GB / fixed ip) zie ik wel zitten.
Vergeet dat al maar, een I-line is enkel voor scholen, bibliotheken en die toestanden.

- sChutt
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

killer schreef:hier zie je dus dat de DHCP lease 2 uur bedraagt, maar dat mijn router toch om het uur een ander ip neemt. Maar ik krijg wel telkens hetzelfde IP.
Ik denk dat je eens eerst een boek moet lezen over hoe DHCP werkt... voor je dergelijke uitspraken doet.
killer
Pro Member
Pro Member

kan je dan tenminste even vertellen op welke punten mijn uitspraak fout is, ik keek net even in de RFC en kon niet direct vinden wat er fout is aan mijn uitspraak.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 156 keer

Correct, een DHCP client gaat normaal gezien op de helft van de lease tijd zijn lease "verlengen". Dan krijg je idd normaal dezelfde terug, vandaar dat Telenet klanten altijd hetzelfde ip hebben.

Bij PPP over Ethernet of ATM werkt het iets anders. Dit is immers geen DHCP maar een PPP implementatie en deze kan ingesteld worden op het uitgeven van een vast adres op basis van username, of dynamisch. En dan krijg je bij elke connectie opbouw een ander adres.

Nu is de verplichte disconnect bij EDPnet weg, en houdt een router dus keurig het IP vast samen met de PPP sesie. Als je nu de sessie verbreekt zul je zien dat je een ander IP krijgt.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”