Destructieve staalnames maken heropstart Doel 3 en Tihange 2 onmogelijk

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 533 keer
Bedankt: 1277 keer
Recent bedankt: 4 keer

duizend schreef: 4 dagen geleden Door je halsstarrig tegen bijkomende kernenergie te verzetten
Zijn het niet de fanboys zelf die het onmogelijk maken?
NVA en MR zijn niet in staat om centrales verlengd te krijgen op 25 jaar. Pfieuw.
Engie is niet in staat om centrales te verlengen, of zelfs maar in leven te houden.
Kerncentrale-leveranciers zijn niet in staat om kerncentrales op te leveren.

Met zo'n fans heb je toch geen vijanden nodig :)?
Het is niet door toetsenbordridders op UB dat kerncentrales er niet nieuw bijkomen of verlengd geraken.
Het is zelfs voor (& door) de fans van kerncentrales niet mogelijk om dat te doen.

Wat doen ze in de US, waar datacenters veel stroom nodig hebben?
Gascentrales bijzetten, want het lawaai is toch niet voor de miljardairs, maar voor de sukkelaars die er wonen.
En verder gigantisch veel PV en wind, en dat ondanks de keiharde tegenwerking (tot afkoopsommen toe) van de regering Trump.
PV en wind, gewoon omdat het super snel opgeleverd kan worden en spotgoedkoop is.
duizend
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 188 keer
Bedankt: 388 keer
Recent bedankt: 1 keer

En wat doen ze in China.
Massaal kerncentrales en HE installeren.
De ideale mix voor wie echt van fossiel af wil.
Het kan dus perfect, men moet enkel willen.
Mini-me
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Hoever staat het eigenlijk op dit moment met de onderhandelingen met Engie?
Het is nu toch duidelijke dat Belgie een kat in een zak gaat kopen, en dat dit de bevolking gigantisch veel geld gaat kosten.
Ik ben nog steeds in de veronderstelling dat er nog geen akkoord is ondertekend.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 237 keer
Provider
Te Koop forum

Ik dacht dat ze aan het kijken waren voor een deal tegen 1 oktober.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 716 keer
Bedankt: 796 keer
Provider
Te Koop forum

Tekorten kan je oplossen door bijkomende HE, storage en interconnecties. Dat kan je nog combineren met vraagsturing, efficiëntie en verdere elektrificatie.

Van mij mag dus iedereen uw verdienmodel gebruiken want dan is er helemaal geen verdienmodel meer voor KE, bedankt om dat nog eens te bevestigen.

De kerncentrales krijgen ook steeds meer te maken met periodes van droogte/hitte waardoor ze niet of minder kunnen functioneren wat nefast is voor het al onder druk staande rendement.

Ik verzet me niet tegen nieuwe kerncentrales, alsof iemand het aan mij zou vragen, ik zeg enkel waarom ze er nooit zullen komen. Dat ligt niet aan mij of tegenstanders van KE maar aan de inherente problemen van de tech zelf. In België is het enige realistische nog de verlenging van de recentste centrales bij de anderen heeft men de hoop letterlijk door de reactor geboord.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Het verdienmodel is voor iedereen hetzelfde.
Elektriciteit leveren als er onvoldoende HE is en de spot prijzen hoog zijn.
Kernenergie kan dat prima, geen vuiltje aan de lucht.
Die paar uur dat er moet geleverd worden aan 0 euro worden ruimschoots gecompenseerd met hoge prijzen tijdens dunkelflautes, winter, nacht, kulkraftkrises, …
Excellent verdienmodel!

HE stond er bij en keek ernaar en levert hoofdzakelijk in de goedkope uurtjes :angel:
Tsjerenkov
Starter
Starter

De Zweedse energiepolitiek is in 2023 officieel overgestapt van het begrip "hernieuwbaar" naar "fossielvrij".
In januari 2023 werd door de Zweedse regering aangekondigd dat het energiedoel niet langer “100% hernieuwbaar” zou zijn, maar “100% fossielvrij” in 2040.
Inclusief kernenergie, inclusief bouwen van nieuwe kerncentrales. En behouden van bestaande kerncentrales.
Zweden is de allerbeste leerling van de EU-27 voor wat betreft het aandeel hernieuwbare energie (65,4% in 2025).
België zowat de allerslechtste (14,9% in 2025).

De Belgische fanboys van de wet op de kernuitstap snappen het nog altijd niet.
Ze blijven sleuren aan dat dode paard.
Sommigen iedere dag, vaak meerdere keren per dag. :lol:

Zweden heeft heel veel waterkracht: productie en opslag van hernieuwbare energie.
België niet.
johann
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 58 keer
Provider

Ook de allerbeste leerling van de klas heeft wel eens een mindere dag.
Kernenergie is iets van de vorige eeuw. Het is meer dan de hoogste tijd om vooruit te kijken, in plaats van halstarrig aan het verleden vast te klampen. En neen, Godot (lees: energie door kernfusie) komt niet. Ook niet in 2343.
Tsjerenkov
Starter
Starter

Wie nu nog pleit voor het oorspronkelijke scenario van de wet uit 2003, is in het Belgische energielandschap letterlijk een van de laatsten der Mohikanen.

De inspectiewerkzaamheden van de brosheid van de reactievaten van Doel 4 en Tihange 3 zullen niet de laatste zijn.
Op 1 oktober zal er mogelijks meer duidelijkheid komen over de plannen, waaronder eventuele inspecties, voor de andere reactoren.
Bij nieuwe reactievaten/kerncentrales wordt uiteraard ook alles in kaart gebracht.
heist_175
Moderator
Moderator

Tsjerenkov schreef: 3 dagen geleden De Belgische fanboys van de wet op de kernuitstap snappen het nog altijd niet.
Zijn er dan fans van die wet op de kernuitstap? Ik ken er geen?
Laat het gewoon over aan de vrije markt. En zowat overal in BE worden wetten en rechterlijke uitspraken genegeerd, in de eerste plaats door politici zelf. Denk je echt dat een "wet op de kernuitstap" 20 jaar geleefd zou hebben als er een solide business plan was? Nee dus.
De schrapping van de wet was een non-event. In NL is/was die wet er niet, is de overheid al enige tijd "keihard fan" en geraakt het ook niet aan de grond.

Het lijkt eerder andersom dan wat je schrijft: kernenergie komt maar niet van de grond, het wordt enkel "in leven gehouden" door dogmatische fanboys (NVA, CDV, MR) die de laatste 20-30 jaar aan het slapen waren.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Volledig juist, het probleem van KE is overal hetzelfde, te duur en te traag om te bouwen, te inflexibel om in te spelen op de huidige energiemarkt en dan nog eens afval voor duizenden jaren. De wet geldt elders niet en daar zijn exact dezelfde problemen, wereldwijd is KE nu onder de 10%. Het calimerogedrag is typisch aan de nucleaire sector, zo moet men de eigen problemen niet aanpakken.

KE heeft enkel even een belofte kunnen ophouden dat het een oplossing zou kunnen zijn maar is het nooit echt geweest. Ondanks de sterkste KE-periode bleef fossiel groeien. Nu er wel alternatieven zijn, is men niet klaar en is het paniek. Nieuwe beloftes als SMR, fusie en wat nog, waarvan sommigen al 70 jaar een belofte zijn, zijn ook maar beperkt houdbaar. Door de klimaatverandering en de steeds terugkerende problemen met fossiel en KE moet er nu snel gehandeld worden en dat past dus totaal niet in een inflexibele, trage en dure tech van het verleden. De markt wordt ondertussen verdeeld en er resten hoe langer, hoe meer enkel nog kruimels voor KE dat het net moet hebben van massaproductie op constant niveau. Met dunkelflautes alleen gaat men het zeker niet redden.

De voorstanders zijn gewoon te laat, in België maar ook daarbuiten. Als je je niet snel genoeg aanpast, wordt je voorbijgestoken door wie dat wel doet. De projecten voor nieuwe centrales hadden minstens 15 jaar voor de sluiting volledig klaar moeten zijn. Er gebeurde niets, totaal niets en nu is niet kiezen ook een keuze gebleken maar niet deze die de fanboys wilden.

Om terug te keren naar de topic: de huidige ontwikkelingen zijn een streep door de rekening en timing voor eventuele heropstart en dat op een moment dat men een zoveelste gat in de begroting moet dichten.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 392 keer
Bedankt: 747 keer

Aan alle bashers op en tegenstanders van kernenergie, om Heist en Dizzy niet te noemen: geef het goede voorbeeld en stop met thuis elektriciteit af te nemen die door kerncentrales geleverd wordt. Oeps, dat gaat niet lukken want dan zitten jullie in het donker. De hypocrisie en schijnheiligheid in jullie reacties druipt er al jaren vanaf. Een belerend vingertje naar de anderen maar zelf te tam om kernenergie uit de woning te weren. En kom ons nog eens de les lezen als KE van de aardbol is verdwenen en elke woning gevoed wordt door windmolentjes en zonnepaneeltjes.
MacMini M1 - MacMini M2 - Fritz!Box 7590 AX + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 15kWh
duizend
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: 2 dagen geleden Laat het gewoon over aan de vrije markt.
De vrije markt bouwt bijkomende gascentrales en heropent kolencentrales en gebruikt stokoude alom vervuilende vliegtuigmotoren omdat het met HE niet lukt. :angel:
heist_175
Moderator
Moderator

Er is geen belerend vingertje en er is geen "tamheid". Dit zijn politieke keuzes.
Alle onzin over "weren" laat ik dan ook voor de schrijver zelf.

De "hypocrisie en schijnheiligheid" zit bij de fans van kernenergie, zowel hier op UB als in de politiek.
MR heeft al meerdere ministers van energie geleverd en het enige wat die telkens opnieuw doen is goedkope energie bemoeilijken (concessie uitstellen). Heeft er iemand ooit een plan gemaakt (of gezien) voor meer kerncentrales? Ik niet.
En dat is logisch, omdat - ondanks de hypocrisie en schijnheiligheid - er geen businesscase te maken is voor KE. Het is te duur, zels met 90+% bezetting. Vraag het aan Frankrijk - zowat het walhalla voor KE, daar draait alles in de soep, te beginnen met de financiering.

De enige levensvatbare KE is communistische KE: de staat regelt alles.
De Belgische variant is wel "beter": de staat betaalt de kosten, Engie krijgt de opbrengsten :).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Eugh onze kerncentrales leveren al maanden niets wegens out voor onderhoud. Maar ik ben akkoord met het voorstel, jullie betalen voor de kerncentrales, de afbraak en het afval en ik betaal voor mijn HE-installatie. Ik neem al de keren dat de lamp uitging erbij. Duizend is een twijfelgeval want die eet van 2 walletjes maar als voorstander in woorden is dat geen probleem waarschijnlijk :)

KE kan enkel als de staat, lees de burgers, AL de kosten in hun nek geduwd krijgen. De privé heeft enkel interesse als dezelfde burger kan uitgemolken worden en nadien zijn ze ribbedebie. Dat veel kerntech Russisch is zegt ook al veel.
duizend
Elite Poster
Elite Poster

Juist aan Frankrijk gevraagd.

"Onze gemiddelde kwh prijs voor elektriciteit is de helft van de prijs in België" melden ze :angel:

Nu zoals Dizzy zegt heb ik ondertussen zoveel capaciteit aan zonnepanelen en batterijen liggen dat ik effectief niets, nada en rien de knots van het net afneem.
Injectie only, enkel op de dure momenten injecteren uiteraard en gezien er geen baseload kernenergie is, zijn die er dit jaar volop.

Het zal me dus persoonlijk worst wezen of er kernenergie komt of niet.

Als we in kernenergie investeren, blijven de kwh prijzen in de toekomst normaal.
Als we niet in kernenergie investeren zulen de spotprijzen nog veel meer uit hun dak gaan en verhoogt de gemiddelde kwh prijs jaar na jaar.
In het slechtste geval: afschakelen tijdens de dunkelflautes en kulkraftkrises.

Maatschappelijk een ramp uiteraard, maar "boy am I going to make money" :-D
Nog even wachten totdat ze de injectielimiet van 10 kW naar 15kW optrekken en dan leggen we nog een twintigtal paneelkes bij.
Eenmalige Investeringskost van €2000 en jaarlijkse meeropbrengst van €1500 :beerchug:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

De rest betalen ze via belastingen want ze zullen nog een duizendtal jaren afbetalen vermenigvuldigd met het aantal kerncentrales.

Als iedereen zoals ons doet, zal er geen KE komen en anders ook niet.

Hoge prijzen zijn inderdaad normaal als je dure installaties moet afbetalen voor duizenden jaren. Daarom dat individuen een andere tech kiezen en het afbetalen liever aan anderen laten.

Het afschakelen en lampen die uit gaan is nog weinig geloofwaardig. Geen KE hier en in veel landen is het er zelfs nooit geweest, ook daar werken de lampen nog.

Een ramp? Toch geen nucleaire hoop ik :)
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 731 keer
Provider

Modbreak:
We zijn weer vertrokken voor de zoveelste welles-nietes.Blijkbaar is over de staalnames niets nieuws meer te zeggen. [/mod
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gesloten

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”