Test knop verliesstroomschakelaar werkt niet

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Plaats reactie
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 59 keer
Provider
Te Koop forum

Hallo,

Binnen een 2-tal weken komt men mijn batterij keuren. Ik dacht gelezen te hebben dat men ook op de test knop drukt van de hoofd-differentieel in mijn kast.
Als ik de test knop indruk dan gebeurt er niets. Het ding is, langs de onderkant is die verzegeld. Ik vermoed dus dat ik hiervoor Fluvius moet contacteren, of niet?

Ons net: 3x230 zonder N

Afbeelding

Afbeelding

Bedankt!
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 550 keer
Bedankt: 719 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Ik vermoed dat hij kapot is, bel fluvius en vraag het daar.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
guido4096
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 36 keer

Geen fluvius voor nodig. Lijkt idd een kapotte diff. Gewoon de zegel afknippen, geen probleem. Als je de diff vervangt - kijk goed op welke pool de diff de neuter verwacht. Je zult de neuter moeten voeden met een andere fase. Volgens het schema van de diff meet de testknop tussen neuter en fase 1 (de twee linker polen), de brug is goed aangelegd daarvoor, dus idd lijkt kapotte diff te zijn.

De verzegeling van de diff gebeurt random bij een keuring, maar heeft geen enkele waarde voor fluvius of de keurder bij een volgende keuring. Krijg je ook geen boete voor. De nieuwe keuring/keurder zou de verzegeling opnieuw kunnen doen, maar hangt van keurder af.

Eventueel, misschien dat de onderkant niet goed is aangesloten, maar kan ik niet zien op de foto. Aan de onderkant zou je geen aansluiting mogen zien op de N en wel een aansluiting op de drie fasen - de drie rechter polen. En je moet ook zien dat alle 3 de fasen zijn aangesloten in de meter zelf.

Je zit misschien wel op een 3x230 net, maar het kan zijn dat je maar ze je "enkelfasig" hebben aangesloten, dus dat je binnennet slechts 2x230 is.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1062 keer
Bedankt: 3927 keer
Recent bedankt: 15 keer
Provider

Argon schreef: 1 dag geleden Als ik de test knop indruk dan gebeurt er niets.
Er kan ook niets gebeuren, want deze is m.i. verkeerd aangesloten :-( .

De correcte aansluiting op een 3x230V net is:
  • Klem N (Nul): Sluit hier Fase 1 op aan.
  • Klem 1 (L1): Sluit hier Fase 2 op aan.
  • Klem 3 (L2): Sluit hier Fase 3 op aan.
  • Klem 5 (L3): Laat deze klem volledig leeg.
Dat bruggetje zit volgens mij aan de verkeerde kant van de spoel, en er komt geen onevenwicht tussen de fases bij het indrukken van de knop?
guido4096 schreef: 1 dag geleden Je zit misschien wel op een 3x230 net, maar het kan zijn dat je maar ze je "enkelfasig" hebben aangesloten, dus dat je binnennet slechts 2x230 is.
Dat kan ook, maar dan moet je de niet-gebruikte Fase op klem 3 (L2)) aansluiten, en de 2 "live" draden klem N en klem 1
guido4096 schreef: 1 dag geleden Eventueel, misschien dat de onderkant niet goed is aangesloten, maar kan ik niet zien op de foto
Het zou inderdaad interessant zijn om de aansluitingen aan de onderkant te zien
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 237 keer
Provider
Te Koop forum

philippe_d schreef: 1 dag geleden Dat bruggetje zit volgens mij aan de verkeerde kant van de spoel, en er komt geen onevenwicht tussen de fases bij het indrukken van de knop?
Dat was ook mijn eerste idee. Maar ansich maakt het niet uit. Als de diff ingeschakeld is, schakelt die N ook gewoon door, waardoor de spanning wel degelijk op N (via 3) en 1 komt.
guido4096
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 36 keer

philippe_d schreef: 1 dag geleden Er kan ook niets gebeuren, want deze is m.i. verkeerd aangesloten .
Mijns inziens is het netter om op fase 1,2 en 3 aan te sluiten. De brug moet ervoor zorgen dat de testknop werkt. Aan de bovenkant is alles goed aangesloten volgens mij. Dus of diff kapot (komt niet zo vaak voor), of onderkant anders aangesloten dan verwacht.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 141 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Ik dacht dat er op mijn differentieel een schema staat van op welke draden de testknop geschakeld zit. Ja dat klopt dus.
Ik heb hier nog 5 andere differentieels liggen van afbraak. Overal staat het schema er op.
Dan is het simpel: de 2 draden waar tussen het knopje zit, moeten benut zijn. Anders kan het knopje niet werken.
De 3de draad kan je kiezen, maakt niet veel uit.
Bij dit toestel moeten de 2 middelste draden gebruikt worden. Daar zit de testknop op:
Differentieel01
Differentieel01
Differentieel01.jpg (4.2 KiB) 276 keer bekeken
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Dit is een foto van de onderkant (verzegeld):
Afbeelding

De eerste aansluiting is dus leeg.
charlez
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 42 keer
Provider
Te Koop forum

Als ik deze tekening interpreteer, moet die brug niet bovenaan maar naar onderaan de diff gaan hier.
Nu bypass je de test.
Kan toch nooit getest geweest zijn tijdens de keuring dan?
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Of je de N nu langs boven of langs onder aansluit zou volgens mij geen probleem moeten zijn voor de testfunctionaliteit. Wanneer de diff is ingeschakeld gaat de N ook maar gewoon door. Maar toegegeven, het ging iets logischer/properder geweest zijn om langsonder aan te sluiten
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

De N "gaat door" (je bedoelt vanaf de onderkant naar de bovenkant?)
Dat is juist, maar voor de testfunctionaliteit is er toch een groot verschil als de teststroom al dan niet door de spoel gaat van de differentiëel?
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.24 BETA, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ja, ik bedoelde onder en boven. Maar inderdaad, als hij boven is aangesloten gaat de stroom de kortste weg en niet door de spoel bij indrukken van de testknop... Maar hoe kan dit dan in godsnaam gekeurd en verzegeld geraakt zijn?
Tibo
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 5 keer

Of de brug aan de bovenkant of de onderkant gemaakt wordt maakt geen verschil. In beide gevallen zal de teststroom niet 2 maal door de spoel lopen, wat ook de bedoeling is. Als de teststroom 2 maal de spoel zou lopen is er geen onevenwicht.
Zo te zien gebeurt de aansluiting van het net aan de onderkant en is verzegeld. Dan lijkt het logisch dat de brug boven gemaakt wordt.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Ik ben geen elektrisch wonder dus kan er mij moeilijk over uitspreken. Wat wel grappig is, is het feit dat er zoveel meningen zijn. No offence he, want ik ken er zelf ook te weinig van :-).

Hoe dit door de keuring geraakt is weet ik ook niet. We hebben het huis een 4-tal jaar geleden gekocht en met dat het elektriciteitsverslag nog geen 25 jaar oud was diende men geen nieuwe keuring uit te voeren.

Een 3tal jaar geleden kwam men zonnepanelen installeren en dit is dan blijkbaar ook gewoon door de keuring eraakt (of heeft men de diff niet getest, kan ook?).
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Je hebt de differentieel dus nog nooit getest, je weet dus niet of die vroeger wel werkte :-( ?
De bedoeling van het knopje op de differentieel is wel om dit "af en toe" eens te testen (zoals het knopje op jouw brand alarm :wink: .
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Brengt ons bij de vraag: Wie test zijn differentiëlen op regelmatige basis?
Ik in ieder geval niet :-)
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Net zoals veel andere mensen (vermoed ik) heb ik dit nog nooit getest, neen. Ik kan dus niet bevestigen of het al dan niet heeft gewerkt.

Ik isoleer de N langs boven eens, verbreek de verzegeling en leg een brugje tussen de eerst en derde aansluiting langs onder.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

Als je er eens dieper over nadenkt (of er een tekingetje bij maakt), dan zie je dat de teststroom in deze opstelling 3 keer door de spoel gaat:
  1. Fase 1 gaat door de spoel van klem 2 naar klem 1, en dan intern naar de testweeerstand.
  2. Fase 2 gaat door de spoel van klem 4 naar klem 3.
  3. Fase 2 gaat dan nog eens door de spoel via het bruggetje van klem N-boven naar klem N-onder, en dan intern naar de testweerstand
(2) en (3) heffen mekaar op (zelfde fase in tegenrichting), er is dus een on-evenwicht en de differentieëel moet trippen.
Het bruggetje zit dus theoretsich wel goed, maar het is niet de bedoeling om de teststroom 3 keer door de spoel te laten lopen :-)

De normale aansluiting in een 3x230V net moet zijn: Fase 1, 2, en 3 aansluiten op N, 2, 4. Op de foto hieronder is dat dus: bruin op N, de 2 zwarte op 2 en 4 (klem 6 niet gebruiken en dan natuurlijk geen bruggetje :-o ).
Dan gaat de teststroom één keer door de spoel:
  • Fase 1 gaat intern naar de testweeerstand (niet door de spoel)
  • Fase 2 gaat door de spoel van klem 2 naar klem 1, en dan intern naar de testweeerstand
er gaat dus één fase door de spoel = on-evenwicht en de differentieëel moet trippen.
Tibo
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 5 keer

Ja, dat klopt. De teststroom gaat 3 maal door de spoel, waarvan 1 maal 'effectief'.
Of je van de keurder een fase mag aansluiten op een klem die 'N' gemarkeerd is weet ik niet en zal ook afhangen van de keurder.
In elk geval zijn wij het erover eens dat de testknop moet werken zoals die nu aangesloten is.
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”