Afbouwen Proximus met respect voor de WAF - welke internet provider?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1733 keer
Bedankt: 1674 keer
Recent bedankt: 23 keer
Provider
Te Koop forum

Diegene die mijn posts volgen op Userbase weten dat ik al een tijdje een meerjarenplan volg om mijn afhankelijkheid van Proximus af te bouwen, met respect voor de WAF (Wife Acceptance Factor). Dat is een werk van lange adem :-).

Ik kom van een situatie waar ik een pack had met Internet maxi, Proximus TV en 3 GSM's. Ongeveer 115 euro.

Ondertussen al een tijdje de GSM's naar Digi gebracht. Proximus 80 € - Digi 15 €.

En nu net erin geslaagd om Base TV via de app als vervanger voor Proximus TV thuis "verkocht" te krijgen. Proximus 60 € - Digi 15 € - BaseTV 11 €.

Nu zit ik ook in een situatie waar ik vrijer ben om eventueel van Internet provider te wijzigen want 60 € per maand voor unlimited (3 TB) internet over koper 100 Mbit / 30 Mbit is ook nog deftig aan de prijs. Vandaar mijn vraag: waar kan ik heen, het liefst zonder enige onderbreking en zonder interventie van een technieker. Voor mijn intern netwerk heb ik TP link deco.

Situatie: ik woon in Brussel en we hebben momenteel geen coax kabel binnen liggen, dus die optie wil ik momenteel niet nemen. Ook is het zo dat hier al een paar jaar beloofd is dat fiber gaat binnen getrokken worden. Als ik dan ben proximus ga, dan zal de aansluiting gratis zijn. Dus toch een paar vragen.

- blijf ik best bij proximus met het oog op toekomstig fiber?
- indien dat geen verschil maakt, bij welke alternatieve provider kan ik gaan, idealiter met behoud van mijn bbox3 of eventueel met vervanging van de modem maar zonder interventie van een technieker om het zo WAF friendly te houden en het risico op downtime zo laag mogelijk te houden

Zelf zou ik eventueel wel bij edpnet gaan, gezien de goede ervaringen en hun gastvrijheid, maar voldoen zij aan mijn vereisten?
guido4096
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 36 keer

ik heb hier scarlet trio. 45 euro. inclusief tv, kun je Base TV er ook uit gooien. Krijg je gewoon een decoder bij. Via de vdsl van Proximus, zelfde box, zelfde techniek.
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider
Te Koop forum

Klopt scarlet is voor jou beste optie wat hier aangehaald wordt
Internet = Hey Telecom
Telefonie/GSM = Hey Telecom
TV = PX pickx + Streaming
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 550 keer
Bedankt: 719 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Da's natuurlijk ook gewoon Proximus in een rood jasje...
de websites trekken hoe langer hoe meer op mekaar trouwens...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
Bedankt: 2039 keer
Recent bedankt: 6 keer

Vermoedelijk is die Bbox3 in bruikleen en moet je die terugbezorgen aan Proximus bij een overstap.

Als je compleet vrij wil zijn zonder installatie of downtime, is de eerste stap een eigen VDSL-modem aankopen en die op je huidige Proximus-lijn configureren.

Daarna kan je probleemloos naar Edpnet zonder installatie. Je moet wel je circuit id doorgeven bij de bestelling. Het circuit id staat op je Proximus-factuur of op een sticker op de NTP2007-contactdoos. Het circuit id bestaat uit 12 cijfers en begint altijd met een 10.
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Ik ga niet naar scarlet gaan, ik heb net base tv hier aanvaard gekregen. 😁 Geen decoders meer in dit huis!

@Raf goede tip om eerst op de proximus lijn een fritz te installeren. Maar als ik nu een fritz koop voor mijn vdsl2 lijn dan zal ik ook een nieuwe fritz moeten kopen wanneer fiber langs komt?
geen reacties op mijn vraag mbt fiber?
nerph
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 62 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Goztow schreef: 1 maand geleden Maar als ik nu een fritz koop voor mijn vdsl2 lijn dan zal ik ook een nieuwe fritz moeten kopen wanneer fiber langs komt?
Niet noodzakelijk, als je een fritzbox 7530 of 7530 AX koopt kan je die gebruiken voor zowel vdsl als fiber, en er zijn er waarschijnlijk nog die voor beide kunnen gebruikt worden.
Internet > FASTfiber (2500/2500) via FRITZ!Box 7690
Mobiel > Mobile Vikings (40GB) + Telenet (5GB) via iPhone 15 Pro 256GB
Mortov Molotov
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 78 keer
Te Koop forum

Zijn er, behalve evt. de prijs, andere redenen waarom je precies van proximus weg wil? Die gratis overstap naar fiber, eens beschikbaar, lijkt mij bv wel interessant.
Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend :wink:
---
CPU: AMD Ryzen 9 3900x; GPU: AMD Radeon RX 6800 XT; RAM: 32 GB DDR-4 @ 3200 MHz; Storage: 4 TiB Lexar NM790; Resolution 1440p
OS: Fedora KDE (daily driver); Windows 11 Pro (voor kernel-level anti-cheat games); MacBook Air M3 (15-inch) (voor onderweg)
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Voornamelijk prijs ja, maar inderdaad die fiber is wel interessant.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 278 keer
Bedankt: 2039 keer

Bij Edpnet zit je 6 maanden vast een je abonnement. Daarna kan je nog steeds terug naar Proximus/Mobile Vikings/Scarlet voor een gratis fiberinstallatie. TP link deco kan je trouwens rechtstreeks aansluiten op de fibermodem.

Enige wat je nu nodig hebt voor Edpnet is een eigen VDSL-modem. De gebruikleende Bbox3 kan je ook houden, maar dan rekent Proximus je 99 euro aan.
Goedkoopste optie is BBox3 tweedehands, kost dan maar 10 euro: https://www.2dehands.be/q/modem+proximus
luukske
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 191 keer
Bedankt: 50 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Scarlet Loco is iets goedkoper dan Edpnet. (Loco is alleen internet). En dan krijg je een modem erbij in bruikleen,
Mocht je toch voor Edpnet gaan, dan heb ik hier denk ik nog wel een bbox3 op zolder liggen. Als ik die nog vind, dan mag die weg tegen de verzendkosten.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 712 keer
Bedankt: 793 keer
Provider
Te Koop forum

Zat voorheen ook bij PX en heb gewacht tot de gratis fiber aansluiting er was en nadien overgestapt naar MV. TV verloopt via AppleTV-box. Voor WAF is er TVV wat zapcomfort levert.

GSM ook bij MV wat extra korting oplevert. Uiteraard is fiber nog niet overal beschikbaar. Door de kortingen en clanvoordelen is het abo soms nog een pak goedkoper. Toen Booking er nog in zat had ik zelfs maanden gratis aansluiting.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 157 keer
Provider

EDPnet geeft je 40 Mbit upstream (op DSL), Scarlet 30. En als het je interesseert: EDPnet geeft je ook een vaste IPv6 range. Bij EDPnet idd een tweedehands BBOX3 op de kop tikken en you're good to go.

Het eerste wat in me opkwam bij het lezen van de thread was trouwens: heb je al uitgerekend wat de vrouw vervangen kost? :)
Sasuke
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 585 keer
Provider
Te Koop forum

Het lijkt me dat EDPNET vDSL XL (35,95 EUR/maand) hier ook effectief de betere en veiligere keuze is. Geen interventie van technieker nodig, zelfde infra ... eenvoudig upgrade pad naar Fiber later.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ghostboy1993
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 50 keer
Bedankt: 17 keer
Provider

Hier in Limburg genk EDPnet klant , zat eerst op hun VDSL , had een tijd geleden heel veel geluk dat ze fiber trokken in mijn wijk !
De overgang ging heel vlot , Fiber heeft precies geen downtimes en is erg stabiel .
De latency maakte me ook nie zoveel uit maar is fijn meegenomen .
Als je TV kunt missen en enkel internet wilt raad ik je best EDPnet aan.
Mijn buurman had voorheen MV fiber , was hij minder content van omdat de snelheden met bepaalde tijdstippen varieerde en ook erg beperkt was door die BBox3 van proximus.
Hij koos scarlet en gebruikt zoals ik een Fritzbox en totaal geen problemen
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 482 keer
Bedankt: 115 keer

Goztow schreef: 1 maand geleden Ook is het zo dat hier al een paar jaar beloofd is dat fiber gaat binnen getrokken worden. Als ik dan ben proximus ga, dan zal de aansluiting gratis zijn.
Nu te veel blijven betalen voor Proximus omwille van de belofte (of zelfs niet, eerder hoop) dat je dan later je fiberinstallatie ooit gratis gaat krijgen is ook wat vreemd, toch?
Je kan nog altijd teruggaan en dat zullen ze ook wel proberen op het moment dat de installatie effectief komt. Zoals je zelf zegt, wie weet wanneer dat er effectief gaat doorkomen.

Het beste dat je kan doen m.i. is inderdaad zorgen dat je ISP niet meer is dan de leverancier die jou een uplink geeft, en al je interne netwerkinfrastructuur daar onafhankelijk van maken.
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Mijn interne netwerk is al onafhankelijk ervan.
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 281 keer
Bedankt: 184 keer
Provider
Te Koop forum

Je kunt ook overschakelen naar Mobile Vikings voor je DSL lijn met een bbox3 of een eigen Fritzbox. Dan blijf bij je bij Proximus maar betaal je een pak minder en heb je een vlotte overschakeling.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 812 keer
Provider
Te Koop forum

Ik versta het niet zo goed.
Je betaalt €60 voor hetzelfde product als bij edpnet (€40/€36 eerste jaar) en twijfelt om dat te doen?
Stel dat fiber in jouw straat beschikbaar wordt kost het bij hen €50 (of nu zelfs niets) om de werken te doen.
Ik versta de twijfel niet. Tenzij je er tegenop ziet om je eigen modem aan te schaffen, maar dat zou me nogal verbazen.
Het eerste jaar zou dat een besparing zijn van (€288 - kost modem), dus richting de €200 voor 0,0 comfort verlies. (en een tevreden sponsor :angel: )
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Ik twijfel niet, ik ben nog maar een dag in de situatie zonder proximus tv.
blatruwe
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 47 keer
Provider
Te Koop forum

Enkele jaren geleden hetzelfde gedaan. Px-> edpnet overgestapt.

Reden: mijn vorige werkgever betaalde px terug, maar geen andere provider. Bij veranderen van werkgever ook van provider gewisseld.

Initieel had ik al een Fritzbox op de kop getikt 2de hands, die geconfigureerd voor px en dan de overstap aangevraagd. De dag van de overstap viel de ppp sessie weg in de nacht. Dan de edpnet credentials ingevuld en terug online. WAF was goed want ze heeft nooit de downtime gemerkt.
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 153 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider
Te Koop forum

EDPnet is zeker een aanrader echt top mensen en technici.

Jammer genoeg door buren die kabel hebben kapot gekregen door oprit te vernieuwen gaf die issues de vdsl kabel en toen bij Hey beland en gebleven puur door prijs in alle eerlijkheid kans is groot dat alles weer in orde is want buren hebben px beide

Upload mis ik wel 15 coax en 35 bij vdsl ( meer ging niet )
Internet = Hey Telecom
Telefonie/GSM = Hey Telecom
TV = PX pickx + Streaming
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 117 keer
Provider

Was ook vele jaren Edpnet klant, maar ze hadden werken gedaan in de straat en de telefoonlijn overgetrokken, sinds dat Proximus dat gemaakt had, had ik een heel onstabiele lijn. De snelheid die ik ervoor had was maar 30Mbit en na de werken nog minder en uitval. Toen heb ik ook besloten om terug naar de coax te gaan, eerst nog Orange en daarna Hey!
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Net terug van vakantie en ik heb de bestelling geplaatst bij edpnet, zonder easyswitch id. Het proces om te bestellen was redelijk eenvoudig. Adres ingeven en het systeem zoekt welke verbinding mogelijk is op mijn adres. Keuze maken. Circuit id ingeven (dit stond op de factuur van proximus) en mijn persoonlijke gegevens. Inloggen met itsme. Keuze maken of ik ook vaste telefonie of mobiele telefonie wou. keuze maken voor mijn router, ik heb bij edpnet de fritz!box 7530 AX mee besteld. Die zal per post worden geleverd, hopelijk zo snel mogelijk ;-). Ik houd jullie op de hoogte van de next steps.
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Ik heb op zondag besteld, het is nu woensdag en in my edpnet staat de bestelling nog steeds op afwachten goedkeuring. Dus heb ik even in de chat gevraagd hoe het nu verder gaat. In de chat heeft men aangegeven dat men een ticket gaat maken om het na te kijken. To be continued, gelukkig heb ik proximus nog niet opgezegd :-D.
@Joachim
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 155 keer
Bedankt: 240 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Helaas moet ik melden dat het bij EDPnet blijkbaar niet altijd automatisch gaat.
Ik heb dit jaar 2 gsmnummers en een hosting naar EDPnet overgezet en geen enkele keer is het vanzelf gegaan. Telkens moest er tijd overgaan, veel communicatie tot zelfs een interventie van Joachim...
Tickets blijven openstaan. Als je belt, wordt er een afzonderlijk ticket gemaakt en beide blijven onafhankelijk naast elkaar bestaan en afzonderlijk behandeld of niet behandeld. Jammer.
Het loopt daar niet gesmeerd. Als je zoiets zou lezen over DIGI of een andere startup, dan kan je het daaraan wijten, maar EDPnet is geen startup meer.
Maar al bij al niet zo frustrerend als bij Telenet want de Kafka daar is hemeltergend.
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Ondertussen is de bestelling goedgekeurd, volgens het ticket, maar dat staat nog steeds op afwachten goedkeuring in my edpnet.

Toegevoegd na 17 uren 54 minuten 29 seconden:
Activatiemails gekregen. Op maandag 24 augustus wordt mijn verbinding geactiveerd.
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Fritzbox ontvangen op vrijdag met bpost.
blatruwe
Pro Member
Pro Member
Provider
Te Koop forum

Om de overgang op de 24e makkelijker te maken kan je nu al je Fritz box gebruiken op je Proximus lijn. Dan moet je bij de swap enkel nog de gebruikersnaam en wachtwoord aanpassen.

Zo kun je de wijziging in je thuisnetwerk ten gevolge van de nieuwe modem loskoppelen van de wijziging van provider.
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Maandag krijg ik a priori edpnet signaal. Weet iemand wanneer dat precies gebeurt? Is dat om middernacht? Of ergens midden de dag? Blijft het pxs signaal actief aangezien ik niet heb opgezegd? Of gaat die opeens niet meer werken omdat het edpnet signaal het vervangt?
kwestie van de waf factor te voorzien
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 384 keer
Bedankt: 812 keer
Provider
Te Koop forum

Ik kon niet naar proximus overstappen zonder fastfiber op te zeggen vertelden ze me bij proximus, dus liet ik "easyswitch" toe.
Achteraf kreeg ik toch nog een factuur van fastfiber, de easyswitch was niet door gegeven...

Ik heb 2 minuten zonder internet gezeten. Zodra de proximus technieker de bbox (of zoiets) aan de modem hing zat ik op de nieuwe provider.
Erna nog even die box naar de zolder gebracht en mijn fritzbox er weer aan en door.
Volgens mij zal dat bij jou ook zoiets zijn zou ik denken.
blatruwe
Pro Member
Pro Member
Provider
Te Koop forum

Bij mij was de switch ergens in de loop van de nacht. Modem had ook een resync gekregen.
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Het is vdsl2.
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Ik kreeg de mail uiteindelijk om 9u23. Voilà we zijn nu helemaal af van proximus. En een stuk goedkoper met alles apart nu.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”