Nieuw Telenet aanbod: combo's ipv bundels

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Stormlord
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 142 keer
Bedankt: 119 keer

Tot dusver mijn ervaring met Telenet "Turbo" Combo offer:

1)
De problemen blijven aanhouden, daarom ga ik Telenet terug verlaten en terugkeren naar Orange.

Orange komt vrijdag (7/8) normaal bij mij installeren (Internet 1Gbit/50Mbps + 2*TV).
Nadien breng ik ook de Telenet modem + de 2 tv boxen terug.

De Telenet modem crashed nog steeds regelmatig, het lijkt wel meer frequent tijdens de piekuren of als de lijn belast wordt.
Het probleem met een hoofdkabel (uitvlucht die ze me al eens eerder hebben gegeven) ging opgelost zijn voor begin deze maand: niet dus.
Toen ik vroeg waar het probleem zich situeerde was het antwoord ook steeds ontwijkend (m.a.w. dus zeer waarschijnlijk bullshit, ze weten het zelf niet, of ze willen u zo lang mogelijk aan't lijntje houden omdat ze weten dat ze ergens problemen hebben).
Volgens mij situeert het probleem zich elders én op netwerk niveau in hun netwerk (hoe verklaar je anders dat Televisie blijft werken zolang ik de modem niet herstart).
Bepaalde trafiek lijkt te blijven werken (P2P, en ook interne trafiek naar telenet? Trafficshaping issues (probleem ook nog aanwezig sinds begin van de maand met relatief weinig data op de teller)? Maar internet access (meerbepaald vooral webaccess zoals https / 443 lijkt blocked). Zowel de modem als de NIU zijn reeds vervangen.

Reboot van de modem lost het probleem telkens op, soms voor een korte (minuten tot enkele uren), soms voor een langere periode (> 12 uren). De problemen zijn wel iets minder frequent : er draaien ook minder services op de modem/router: wifi360 staat uit, geen wifi publishing meer actief (hadden ze bij telenet 2 pogingen voor nodig om de publishen van een SSID uit te schakelen: de webinterface mytelenet gaf aan dat hij uit stond, maar de modem bleef doodleuk de SSID publishen...), ik heb opnieuw mijn Mikrotik CRS317 opnieuw als lokale DHCP server en DNS geconfigureerd en terug op alles RouterOS gezet (ipv. SWOS). Mijn goede oude Mikrotik HAP AC (Wifi5) APs ben ik nu aan het vervangen door TP-Link DECO68 (3 stuks).

2)
Het valt ook op dat speedtests naar sommige andere speedtest servers (e.g. EDPNet, Orange, Arcadiz ...) binnen België ENORM traag zijn (downloads in de orde van soms 2-70mbps), die van Telenet Mechelen zelf zit wel met normalere waarden (wat ook opnieuw aantoont dat er andere netwerkissues zijn die hier in een rol spelen).
De uploads zijn meestal wel meer richting de normale waarden.

3)
Gelukkig had ik een afgedrukt bewijs van afgifte ontvangen en heb ik hierop aangedrongen om dit op papier te krijgen (ik heb nooit een email ontvangen met de bevestiging hiervan terwijl die gast van de winkel, ACS in Boortmeerbeek, dus aangaf dat het volgens hem in orde was en ik een mail zou moeten ontvangen - die dus nooit kwam), want enkele dagen later rekenden ze doodleuk 3x105 EUR aan op mijn factuur omdat ik die 3 wifipods zogezegd niet tijdig had binnengebracht (ik had ze op 28/7 al binnengebracht in een Telenet verkooppunt). Vermits ik deze tijdig had binnengebracht, heb ik meteen om een creditnota gevraagd en hierbij mijn bewijs van afgifte voorgelegd, en deze ook gekregen. Laat dit dus een verwittiging zijn voor iedereen: vraag ALTIJD een papieren bewijs van afgifte als je niet meteen een bevestiging via email binnenkrijgt ALVORENS bij de shop te vertrekken!!!

4)
Marketing launch issue: Telenet verkoopt dit "turbo" product als 2.5Gbit/100Mbit, maar kan op de meeste plaatsen enkel 1Gbit/50Mbit profiel aanbieden - zo ook dus bij mij.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 383 keer
Bedankt: 808 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Dat is toch allemaal eindig?
Dagelijks komen er 100-den fiber aansluitingen bij en bij hen is er geen limiet en betaal je veel minder voor veel meer.
Ze gaan bij telenet vroeg of (te) laat eens moeten inzien dat ze van een trekkersrol hopeloos aan het wegzakken zijn in een kreupele volg-rol.

Gewoon al het feit dat ze 100mbps verkopen als "turbo" aan €85, maar meestal amper 50 kunnen leveren, wat je ook krijgt bij fastfiber aan €35. :roll:
Stormlord
Premium Member
Premium Member

@cadsite Het kan nog jaren duren voor hier fiber ligt. Ze hebben in 2022 al een uplink naar nieuwbouwappartementen door mijn oprit gelegd (enige woning en deze kant van de straat - waarom ze me toen niet hebben aangesloten is een raadsel, is gewoon dom: het lag open en de wachtbuis ligt er !), maar er zijn nog geen concrete plannen voor FTTH hier voorlopig. Het enige wat ik zie is dat mijn zone nu als Wyre-gebied is ingekleurd op de glasvezelinfo site. Dat zegt nog niks over uitvoeringstermijnen.

Overigens nog maar eens een schitterende ervaring met ku*firma Telenet bij het binnenbrengen van modem en TV boxen:
- ACS Boortmeerbeek dicht, met vakantie : nu ja kan gebeuren ...
- Telenet hoofdzetel op de Liersesteenweg in Mechelen: er is blijkbaar geen shop meer, je kan er ook geen modems meer binnenbrengen (tot voor een aantal jaar kon dat nog wel)
- Telenet Bruul Mechelen: wachtrij tot buiten, er staat een jonge kerel 2 meter binnen de deur die iedereen in een wachtrij vanaf buiten laat wachten en niks gaat er voor een meter vooruit, hij sorteert gewoon iedereen die hij niet kan afwimpelen op een wachttafeltje. Eens het mijn beurt is: ja maar meneer, u zal lang moeten wachten - u kan hiermee best op een ander moment terugkomen... Ik heb zoiets van: meneer, dit is de 3e Telenet locatie die ik aandoe en u zegt mij dat u dit nu even niet wil doen ... Ja - HALLO! Hoe lang duurt het om 3 serienummers in te scannen en een bewijsje af te drukken van teruggave? Aan het tempo dat het daar ging zou dat nog makkelijk tot sluitingstijd hebben kunnen duren (2-4 uur). Ik waande mij ook in een snobistische Apple Gen-Z shop. Letterlijk: NIKS ging daar vooruit, de paar Telenet medewerkers die er zaten (lees: veel te weinig voor zo'n grote winkel en het aantal klanten) bleven bezig met dezelfde klanten gedurende de ±30 minuten die ik daar mijn tijd heb verkwanseld met aanschuiven.

M.a.w.: 2 uur van mijn tijd verspeeld (hoofdzakelijk met rondrijden) + parking in Qpark betaald voor niks!

Heb nu alles opgestuurd met die PostNL verzendbon die ze (pas later op de dag) hadden opgestuurd. Ze dreigen alvast in hun mail met een boete van 588 EUR als ik dit materiaal (90 EUR voor de modem en 2*249 EUR (!!!) voor de 2 TV boxen) niet tijdig terugbezorg (wat ook meteen de reden was dat ik ze natuurlijk persoonlijk wou gaan afgeven en een bewijs van retour wou bezorgen, want bij de retour van mijn wifi360 boxen had ik die ook zogezegd niet tijdig terugbezorgd). Ik vraag me af dat dit eigenlijk zomaar kan. Ik geloof er ook niks van dat die spullen zoveel aan hen kosten (vooral die TV boxen: 249 EUR/stuk, yeah right...). Dat zijn niet alleen schandalige woekerbedragen, als je dan nog bijna 3 maand brak internet hebt mogen ervaren en mee HUN PROBLEMEN hebt proberen problemsolven vind ik dit toch meer dan een stap te ver... Eigenlijk heb ik op zo'n moment sterk de neiging om dan te zeggen: jongens, jullie internet werkt niet zoals het hoort - ik heb al 85 EUR installatiekost moeten betalen en je hebt al twee keer een technieker langs gestuurd voor iets dat nooit stabiel heeft gewerkt: KOM UW BROL ZELF MAAR HALEN!

Zit nu sinds vrijdagmiddag terug bij Orange: wel nu, tot nu toe GEEN ENKELE unscheduled internet drop-out gehad.

Dit bewijst eens te meer dat er geen problemen zijn op de COAX kabel, want die last mile wordt door zowel Telenet als Orange gedeeld. Het probleem zit ook niet op mijn netwerk. Zolang de modem niet werd herstart om terug internet te krijgen, bleef de televisie (die alleen via Wifi aangesloten was) ook gewoon spelen!!!
Het probleem zat duidelijk bij Telenet zelf in hun eigen netwerkbeheer. De drogredenenen waar ik ze nu al meermaals op betrapt heb (er is een probleem met een hoofdkabel in de straat ...) klopt ook van geen kanten. Dat is een typische uitvlucht die ze bij hun helpdesk aanhalen om u wat langer aan het lijntje te houden. Het lijkt een probleem dat te situeren is op netwerk niveau: modem die lease verliest? route naar internet die weg is op de gateway? firewalling/traficshaping? P2P trafiek lijkt te blijven werken, maar je kan geen nieuwe websites meer openen tot de modem wordt herstart.

Ik kreeg trouwens intussen al meerdere getuigenissen van ouders van mijn kinderen die hier ook in de gemeente met EXACT DEZELFDE problemen geconfronteerd werden: internet connectie valt regelmatig spontaan weg, soms midden in een vergadering. Kan zeer vervelend zijn als jij de vergadering met >50 man host ... Die mensen zijn ook van Telenet naar Orange gewijzigd en hebben sindsdien ook GEEN problemen!

En dan zit Telenet maar op Facebook reklame maken om SMB klanten te lokken, als het hen nog niet eens meer lukt deftig internet aan particulieren te leveren. Good luck! Als het al niet lukt bij thuisgebruikers, hoe denk je dan dat je een deftige dienstverlenging kan leveren aan zakelijke klanten?

Telenet zou beter zich eens deftig herbronnen, want de kwaliteit die we destijds sinds de lancering hebben gekend is de afgelopen jaren duidelijk sterk achteruit gegaan.

Vooral sinds men heeft beslist om al het beheer voor de klanten sterk dicht te timmeren en centraal te beheren lijkt het kwaliteitsniveau sterk te zijn gedaald.

De software schijnt ook zeer buggy: e.g. uitschakelen wifi lukt niet altijd etc.

We zullen dan nog maar zwijgen van die belachelijke kinderachtige reklame van een bingefoot, eenhoorns een zeemeermannen die ze tegenwoordig hebben gelanceerd?
Jongens toch: aan welke drugs hebben ze op hun marketing departement nu weer gezeten?!

Ik ben meer dan 20 jaar klant geweest bij Telenet, maar ik denk niet dat ze me na de laatste 2 support-ervaringen nog snel gaan terugzien, of de situatie zal zeer sterk moeten veranderen!
thomasdb
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 100 keer
Bedankt: 40 keer
Recent bedankt: 4 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

249 € bij geen retour van tv box 😵‍💫 (1 kopen is niet mogelijk? dus 249 voor e-waste of is zo'n niet ingeleverd exemplaar misschien dan toch nog activeerbaar zonder huur?)
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 383 keer
Bedankt: 808 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Stormlord schreef: 2 dagen geleden Het kan nog jaren duren voor hier fiber ligt
Mijn deelneming...
Maar goed, dat is ook een termijn die in mijn ogen valt onder "eindig".
Ik bedoel maar, er wordt serieus wat fiber bij gelegd, dagelijks. Als telenet nog een grote rol wilt blijven spelen gaan ze toch hier of daar moeten mee gaan of aanpassen. Ook draadloos wordt meer en meer een alternatief. Starlink is er al, amazon komt er aan en de EU versie is er ook over een paar jaar.
Als ze iets of wat overlevingskans wensen te hebben kunnen ze toch niet anders dan hier een antwoord tegen bieden? De mensen die met plezier €100/maand neerleggen voor een onstabiele verbinding in combinatie met een reclame spuiende box is niet oneindig.
hn123
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 3 keer
Recent bedankt: 1 keer

Ik zie dat de nieuwe combo's een symmetrische snelheid aanbieden (upload/download) wanneer er fiber is.

https://www2.telenet.be/content/dam/www ... ential.pdf
Screenshot 2026-08-11 095148.png
Bij de One die ik nog heb, en in mijn geval toch 6 euro goedkoper is, is dat niet het geval ...
Nu is mijn woonplaats ingekleurd als gepland fiber gebied van Wyre (https://www.bipt-data.be/nl/projects/atlas/ftth) - maar om ten volle te genieten via Telenet zal ik extra moeten betalen ...
https://www2.telenet.be/content/dam/www ... he-one.pdf

Enfin, misschien is 200Mbps symmetrisch wel een goede deal dan.
Stormlord
Premium Member
Premium Member

@hn123
Dergelijke formules zullen er bij de concurrentie ook zijn vermoed ik, zodra er FTTH is uitgerold.

"Turbo" (op coax/HFC) is ook slechts voor een zeer beperkt aantal mensen momenteel effectief ook 2.5Gbps/100Mbps.
Dit is een pure marketing launch voor die snelheid, bij de meeste gebruikers kunnen ze max. 1Gbps/50Mbps leveren.

Bij mij staat ook Wyre gebied en "gepland", maar wanneer FTTH in realiteit beschikbaar zal zijn is toch nog even afwachten...
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”