Zowel op de heen- als terugvlucht van brussel naar Barcelona ontving ik hoog boven frankrijk plots een sms
hey!: in Frankrijk bel, sms en surf je zoals in Belgie. Je gebruikt de inbegrepen volumes van je abonnement. Volumes opgebruikt? Dan blijven de Belgische tarieven van toepassing.
Enz…
Ik zag ook een paar streepjes en 5G maar het was maar heel kort en de rest van de vlucht geen netwerk meer. Was dat een verkeerd gerichte antenne die het signaal omhoog stuurde?
5G ontvangst in het vliegtuig
- buthead
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 154 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Zou best kunnen heb er niet meteen een antwoordt voor eventueel het weer gisteren avond als de vlucht dan was.
Internet = Orange
Telefonie/GSM = Orange
TV = Streaming
Telefonie/GSM = Orange
TV = Streaming
- on4bam
- Moderator

- Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
- Bedankt: 730 keer
Er is een reden waarom je je GSM in "flightmode" moet zetten. Je hebt tijdens de hele vlucht zowat alle zendmasten binnen je footprint (en op 10000m hoogte zijn dat er zeer veel) zitten pollen om geregistreerd te geraken en blijkbaar is dat ook even gelukt.
Voor het vliegtuig en electronica maakt het niet veel uit maar op de grond kan het wel de boel in het honderd sturen, zeker als er nog meer van die slimmeriken op vluchten in de wijde omgeving zitten.
Voor het vliegtuig en electronica maakt het niet veel uit maar op de grond kan het wel de boel in het honderd sturen, zeker als er nog meer van die slimmeriken op vluchten in de wijde omgeving zitten.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
-
bartman
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 30 keer
Het was de vlucht van zondag 28 /06 Brussels Airlines van 15:15 vertrek in Barcelonabuthead schreef: 2 maanden geleden Zou best kunnen heb er niet meteen een antwoordt voor eventueel het weer gisteren avond als de vlucht dan was.
Toegevoegd na 3 minuten 26 seconden:
on4bam schreef: 2 maanden geleden Er is een reden waarom je je GSM in "flightmode" moet zetten. Je hebt tijdens de hele vlucht zowat alle zendmasten binnen je footprint (en op 10000m hoogte zijn dat er zeer veel) zitten pollen om geregistreerd te geraken en blijkbaar is dat ook even gelukt.![]()
Euh in vliegtuigmodus werken mijn apple airpods niet en ik had een podcasts de dag ervoor gedownload speciaal omde tijd te doden tijdens de vlucht. Had eerst flightmode aanstaan maar dan kwam het geluid door de speaker van de iphone. Van zodra ik de flightmode uitzette kwam het geluid via de oortjes
- TheCeet
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 207 keer
- Recent bedankt: 4 keer
In airplane mode kan je nog altijd wifi en/of bluetooth aanzetten. Bij mijn weten is Airpod bluetooth, dus gewoon bluetooth inschakelen NA aanzetten van airplane modus.
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q (i5-9400T): OPNsense - 26.7.3_8
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.2.11
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
Citymesh - 300GBLenovo M720q (i5-9400T): OPNsense - 26.7.3_8
Lenovo M90Q G3 (i5-12500T): Proxmox server - 9.2.11
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
- on4bam
- Moderator

Vreemd, bij onze zoon is dat geen probleem.
En zoals The Ceet al schreef, WifI en Bluetooth werken ook in airplane mode ZONDER dat je 10-tallen of honderden GSM masten stoort op de grond.
Bye, Maurice
-
ygeffens
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 159 keer
- Bedankt: 119 keer
Maar die Airplane mode is hier toch niet het ding ?
TS geeft dat hij het signaal heeft ontvangen. En daar is toch ook geen probleem mee ?
Op de laatste vluchten (met Ryanair) die ik heb gedaan wordt er expliciet aangegeven om tijdens opstijg- en landingsprocedure je smartphone of gelijkaardige toestellen, uit te schakelen. Daarna mag je tijdens de vlucht doen wat je wil.
Al gaat het hier niet om de veiligheid op de vlucht, mag ik veronderstellen dat als ze het expliciet toestaan, daar toch over nagedacht is (globaal) dat dit voor niemand een probleem zal veroorzaken? noch in het vliegtuig, nog op de grond?
Blijft dus voor mij (uit nieuwsgierigheid) de vraag: hoe komt dat signaal zo hoog ? Een antenne die slecht was opgesteld ? Denk even mee:
In een horizontaal vlak ontvang je een gsm-signaal makkelijk over een afstand van 30 km, zit die antenne te zenden op de laagst mogelijke frequentie-band (700Mhz) dan heb je minstens een 15km dat je kan overbruggen met een goed signaal. (ontvangen op de gsm gaat vlot, maar terug naar de mast is lastiger - maar 15km zou toch moeten lukken). Nu zijn antennes normaal gezien een heel klein beetje naar beneden gericht. De horizontale afstand wordt wat kleiner.
Maar het vliegtuig vliegt toch boven de antenne? Ja, maar pal er boven (en ruim binnen die 15km) ga je toch niet veel ontvangen, eerder 30/50km verder horizontaal. Waar de gebruiker in het vliegtuig het signaal opvangt (en bijna niet kan terugsturen). Dus op een punt waar het signaal (horizontaal) het tegemoegkomende vliegtuig elkaar "raken", daar kan je dus even ontvangst hebben, lang zal dat niet zijn, hoop en al enkel minuten dat je op de "sweet spot" zit. Zie tekening in bijlage, totaal niet op schaal, maar je begrijpt wat ik bedoel. Mijn schetskwaliteiten zijn ondermaats
Alles hierboven valt en staat met omstandigheden. Een antenne die toevallig zo gericht is, misschien wat sterker uitzend dan een andere, atmosferische omstandigheden, afwezigheid van andere RF-zenders, ...
TS geeft dat hij het signaal heeft ontvangen. En daar is toch ook geen probleem mee ?
Op de laatste vluchten (met Ryanair) die ik heb gedaan wordt er expliciet aangegeven om tijdens opstijg- en landingsprocedure je smartphone of gelijkaardige toestellen, uit te schakelen. Daarna mag je tijdens de vlucht doen wat je wil.
Al gaat het hier niet om de veiligheid op de vlucht, mag ik veronderstellen dat als ze het expliciet toestaan, daar toch over nagedacht is (globaal) dat dit voor niemand een probleem zal veroorzaken? noch in het vliegtuig, nog op de grond?
Blijft dus voor mij (uit nieuwsgierigheid) de vraag: hoe komt dat signaal zo hoog ? Een antenne die slecht was opgesteld ? Denk even mee:
In een horizontaal vlak ontvang je een gsm-signaal makkelijk over een afstand van 30 km, zit die antenne te zenden op de laagst mogelijke frequentie-band (700Mhz) dan heb je minstens een 15km dat je kan overbruggen met een goed signaal. (ontvangen op de gsm gaat vlot, maar terug naar de mast is lastiger - maar 15km zou toch moeten lukken). Nu zijn antennes normaal gezien een heel klein beetje naar beneden gericht. De horizontale afstand wordt wat kleiner.
Maar het vliegtuig vliegt toch boven de antenne? Ja, maar pal er boven (en ruim binnen die 15km) ga je toch niet veel ontvangen, eerder 30/50km verder horizontaal. Waar de gebruiker in het vliegtuig het signaal opvangt (en bijna niet kan terugsturen). Dus op een punt waar het signaal (horizontaal) het tegemoegkomende vliegtuig elkaar "raken", daar kan je dus even ontvangst hebben, lang zal dat niet zijn, hoop en al enkel minuten dat je op de "sweet spot" zit. Zie tekening in bijlage, totaal niet op schaal, maar je begrijpt wat ik bedoel. Mijn schetskwaliteiten zijn ondermaats
Alles hierboven valt en staat met omstandigheden. Een antenne die toevallig zo gericht is, misschien wat sterker uitzend dan een andere, atmosferische omstandigheden, afwezigheid van andere RF-zenders, ...
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
-
R2D2
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 155 keer
- Bedankt: 240 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Het is niet omdat de kruishoogte 10km is dat je continu daarop vliegt. Bovendien is dat boven zeeniveau.
Als je boven een gebergte vliegt (Pyreneeën / Centraal Massief) dan staan die masten ook een stuk dichterbij.
Als je boven een gebergte vliegt (Pyreneeën / Centraal Massief) dan staan die masten ook een stuk dichterbij.
- on4bam
- Moderator

Dan heb je toch niet goed opgelet, vrees ik. Tenzij het voor RA weer "speciaal" is maar dan is er de EU wetgeving.
https://eur-lex.europa.eu/EN/legal-cont ... craft.html
Toch wel. Hij heeft het signaal niet gewoon "ontvangen", zijn toestel heeft een verbinding tot stand gebracht met het netwerk op de grond. Gezien de afstand zal zijn toestel zelfs op volle vermogen gewerkt hebben.ygeffens schreef: 2 maanden geleden TS geeft dat hij het signaal heeft ontvangen. En daar is toch ook geen probleem mee ?
Het is ook niet zo dat de antennes enkel in het horizontale vlak werken, een deel gaat steeds naar boven en onder.
https://en.wikipedia.org/wiki/Radiation_pattern
Ter info: op 10000m hoogte is je footprint 357Km (radio range 412Km), op 8000m is dat 320Km (368Km radiorange omdat signalen wat afgebogen worden). Dat ik dus de overlast die je op de grond veroorzaakt door je GSM te laten aan staan.
Bye, Maurice
-
9livesuni
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
- Bedankt: 96 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Ped regeling is inderdaad aangepast sinds een jaar of twee.
Ygeffens zou het dan toch correct begrepen hebben.
( al beweerd de site van raynair iets anders)
https://www.easa.europa.eu/en/newsroom- ... out-flight
( al beweerd de site van raynair iets anders)
https://www.easa.europa.eu/en/newsroom- ... out-flight
- Dizzy
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 713 keer
- Bedankt: 793 keer
Ik heb dat ook al opgemerkt dat de aankondigingen over smartphones op vluchten aangepast is. Men zegt nu inderdaad dat het tijdens landen en opstijgen verplicht is om flight mode aan te zetten. Dat betekent dat het buiten die tijden blijkbaar niet meer zo is. Of het een goed idee is, is een ander.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
ygeffens
- Elite Poster

Klaar.9livesuni schreef: 2 maanden geledenAlthans zo heb jij het begrepen, kleur maar rustig verder.Daarna mag je tijdens de vlucht doen wat je wil.
Dank voor de rechtzetting. Maar misschien was vorige reactie niet nodig op die toon... ongeacht of ik het nu bij het rechte eind had of niet.9livesuni schreef: 2 maanden geleden Ped regeling is inderdaad aangepast sinds een jaar of twee.
-
rmag
- Premium Member

- Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
- Bedankt: 48 keer
Ik dacht dat:
Ontvangst in het vliegtuig ondervindt het doppler effect.
"The GSM Doppler effect is the shift in the frequency of radio signals caused by relative motion between a mobile device and a base station. It leads to frequency shifts and Doppler spreading, which can disrupt signal timing and degrade call or data quality"
De maximale snelheid waarbij een mobile device nog kan communiceren met het base station is 250 km/h, Dat is zowat de TGV snelheid.
"For a standard GSM uplink band (~890 MHz) at 250 km/h, this results in a maximum Doppler shift of approximately 434 Hz. The GSM receiver is specifically designed with equalizer and interleaving mechanisms to compensate for this shift and handle the resulting fast fading."
Ik denk dat de GSM van TS heeft gecommuniceerd met het base station direct onder hem, omdat zo de relatieve snelheid onder de 250km/h lag.
Ontvangst in het vliegtuig ondervindt het doppler effect.
"The GSM Doppler effect is the shift in the frequency of radio signals caused by relative motion between a mobile device and a base station. It leads to frequency shifts and Doppler spreading, which can disrupt signal timing and degrade call or data quality"
De maximale snelheid waarbij een mobile device nog kan communiceren met het base station is 250 km/h, Dat is zowat de TGV snelheid.
"For a standard GSM uplink band (~890 MHz) at 250 km/h, this results in a maximum Doppler shift of approximately 434 Hz. The GSM receiver is specifically designed with equalizer and interleaving mechanisms to compensate for this shift and handle the resulting fast fading."
Ik denk dat de GSM van TS heeft gecommuniceerd met het base station direct onder hem, omdat zo de relatieve snelheid onder de 250km/h lag.
- on4bam
- Moderator

Een mast "naast" het vliegtuig zal aannemelijker zijn. Maximum doppler is recht voor/achter het vliegtuig maar daar zit ook het meeste in de weg voor de signalen. Wat ook kan is een vliegtuig in de buurt met "on-board cellular network". Geen idee of die al 5G gebruiken.
Bye, Maurice
-
ygeffens
- Elite Poster

Je bedoelt dat wanneer je er "naast" vliegt de kans op doppler veel kleiner is en dat je dan pas kans hebt op een bruikbaar signaal ? Dus minste kans op doppler als je er ver genoeg links of rechts van vliegt, maar wel binnen de (bvb) 30 km blijft zodat het signaal nog bruikbaar is. Dat maakt het scenario nog complexer idd.
5G van een "passerend" vliegtuig: de TS kreeg het bericht dat hij op een Frans netwerk aan 't roamen was. Wat zouden die dan uitzenden als ze boven een ander land komen, plots Welkom in Spanje? Nog nooit over nagedacht. Ik vroeg het me al af voor een cruiseschip bvb dat eigen 4G/5G mast heeft maar zijn uplink via een satelliet heeft, en wat als je dan in internationaal water vaart, "Welkom op het netwerk van ..." - Soit, het gaat over het vliegtuig - ben aan 't afdwalen.
5G van een "passerend" vliegtuig: de TS kreeg het bericht dat hij op een Frans netwerk aan 't roamen was. Wat zouden die dan uitzenden als ze boven een ander land komen, plots Welkom in Spanje? Nog nooit over nagedacht. Ik vroeg het me al af voor een cruiseschip bvb dat eigen 4G/5G mast heeft maar zijn uplink via een satelliet heeft, en wat als je dan in internationaal water vaart, "Welkom op het netwerk van ..." - Soit, het gaat over het vliegtuig - ben aan 't afdwalen.
-
bartman
- Elite Poster

- Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
- Bedankt: 30 keer
on4bam schreef: 2 maanden geledenVreemd, bij onze zoon is dat geen probleem.
En zoals The Ceet al schreef, WifI en Bluetooth werken ook in airplane mode ZONDER dat je 10-tallen of honderden GSM masten stoort op de grond.
Wat bedoel je met storen? Dus wanneer ik me op de grond begeef dan stoor ik maar 1 zender degene waarmee ik verbonden ben bedoel je dat?. En hoe gebeuren betalingen in het vliegtuig? Ik zag er contactloos betalen met hun bankkaart dan moet er toch een connectie zijn met ergens beneden?
-
thepretorian
- Pro Member

- Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
- Bedankt: 38 keer
Wanneer een gsm op duizenden meters hoogte verbinding maakt met 5G/4G, belast dat de zendmasten op de grond op vier manierenbartman schreef: 2 maanden geleden Wat bedoel je met storen? Dus wanneer ik me op de grond begeef dan stoor ik maar 1 zender degene waarmee ik verbonden ben bedoel je dat?
- Multi-Tower Blasting: Op de grond blokkeert de omgeving je signaal. Op een hoogte van 9 tot 11 kilometer heeft je gsm een onbelemmerd gezichtsveld. Hierdoor zal het toestel tegelijkertijd tientallen verschillende zendmasten pingen en proberen te koppelen.
- Rapid-Fire Handovers: Netwerken zijn gebouwd voor snelwegsnelheden, niet voor kruissnelheden van 800+ km/u. Een gsm raast zo snel door de verschillende cellen van het mobiele netwerk dat de software op de grond continu en in sneltempo netwerkbronnen moet toewijzen en weer laten vallen.
- Signaling Congestion: Stel je een standaard Airbus A321neo voor met 200 passagiers aan boord. Als iedereen zijn gsm aan laat staan, veroorzaken die 200 toestellen tegen 800+ km/u duizenden chaotische, gelijktijdige verbindingspogingen. Deze enorme golf van achtergronddata bestookt de lokale zendmasten allemaal tegelijk, wat de mobiele service voor de mensen beneden op aarde ernstig kan verstoren. En dat is slechts voor 1 vliegtuig op dat moment.
- Max Power Drain: Omdat de zendmasten kilometers ver weg zijn, herkent je gsm de zwakke verbinding. Het toestel schakelt de interne radiozender automatisch naar het maximale vermogen om het signaal vast te houden. Dit zorgt voor veel radioruis en trekt je batterij razendsnel leeg.
Ze werken met een Offline Processing voor betalingen als er geen actieve WIFI/Starlink/Cellular verbindingen zijn in het vliegtuig.bartman schreef: 2 maanden geleden Ik zag er contactloos betalen met hun bankkaart dan moet er toch een connectie zijn met ergens beneden?
- Transactions: The purchase data is saved securely on the terminal during the flight.
- Delayed Processing: Once the aircraft lands and connects to the internet, all stored transactions are uploaded to the bank. This is why the charge can take a few days to show on your statement.
- Satellite Exceptions: Some ultra-modern aircraft with advanced satellite internet can process transactions in real-time, but offline batching remains the industry standard.
Zendmasten op de grond sturen hun signaal niet in een perfecte, platte schijf over de aarde. De antennes hebben een vaste openingshoek en stralingsbundel. Het is dus niet zo dat die mast "fout" stond afgesteld. Wel schieten er altijd zogenaamde "Side Lobes" (kleinere, secundaire signaalbundels -> https://www.youtube.com/watch?v=-8cqPkhExcE) schuin of recht omhoog de lucht in.
Op 10 kilometer hoogte vloog jouw toestel met 800 km/u waarschijnlijk door zo'n omhooggerichte signaalbundel heen. Omdat er op die hoogte geen bomen of gebouwen in de weg stonden, pikte je gsm die bundel meteen op.
Je telefoon dacht: "Hé, een Franse gsm-mast!", meldde zich in een fractie van een seconde aan (roaming), en het netwerk stuurde direct de automatische welkomst-sms. Een seconde later vloog je alweer uit de bundel, waardoor je signaal meteen weer wegviel.
-
Dixit
- Member

- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 8 keer
Je hebt nog geluk gehad. Ik had mijn GSM in mijn koffer (effectief vergeten). Bij aankomst in mijn hotel vind ik 2 SMS-jes van die rakkers. "Je surft nu in het buitenland." en "Je hebt EUR 7,42 extra kosten."
Interne vlucht van Martinique naar Guadeloupe. Maar daar tussen in ligt Dominica. En dat eilandje is geen EU.
Bof jij even, dat dat ding geen connectie maakte met Andorra.
Interne vlucht van Martinique naar Guadeloupe. Maar daar tussen in ligt Dominica. En dat eilandje is geen EU.
Bof jij even, dat dat ding geen connectie maakte met Andorra.