Dual hose airco mod

Voor de makers en doe-het-zelvers onder ons
Plaats reactie
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 232 keer
Bedankt: 154 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Hoi,

Heeft er iemand van jullie ervaring met het aanpassen van een mobiele airco met enkele slang naar een dual hose? Ik ben wel mee met het idee om de compressor te koelen met buitenlucht ipv van binnenlucht om onderdruk te voorkomen.

Werkt dat echt, of is dat verschil te verwaarlozen?

Afbeelding
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 308 keer
Bedankt: 100 keer
Te Koop forum

Op tweakers.net heb je er enkele threads over: https://gathering.tweakers.net/forum/li ... e/59181344
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 180 keer

Ik heb het gedaan. Wel op een eenvoudigere manier. Vierkante doos rond de invoer + slang van de uitvoer, dus eigenlijk de gehele onderzijde van de airco. Airco voor het raam gerold (voor een plaat met uitsparing). Zeer merkbaar beter. 35C buiten, 24C binnen (110m3)
Laatst gewijzigd door brubbel 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
FredericV
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 37 keer

Volgens Gemini is een dual hose versie efficiënter, maar is elk single hose model zomaar te modden naar een dual hose versie?
How the unit pulls in air for the exhaust process dictates its efficiency:

Single-Hose Units: These draw air from inside your room to cool the hot coils and push it outside. Because it expels already-cooled indoor air, the room experiences negative pressure. This pulls warm outside air in through cracks and doorways, forcing the AC to work harder and cool the room slower.

Dual-Hose Units: These use one hose to draw fresh air from outside to cool the hot coils, and the second hose to exhaust the heat. This maintains balanced air pressure inside, making the AC much more energy-efficient and faster at cooling.
Ik heb zelf een single hose 8000 BTU model die ik in een EPC B huis nooit nodig heb, tenzij tijdens de heatwave in één kamer die direct naar de zon is gericht, maar die airco kan de opwarming van buiten niet aan, en de kamer warmt alsnog op tot ongeveer 30 graden terwijl het buiten dan nog veel warmer is. Ik moest de airco al 's morgen vroeg aanleggen om de heat wave voor te zijn. Dat schoot niet op.

Als de termperatuur van de buitenlucht veel warmer is dan binnen, dan moet een externe ingress hose toch net harder werken? Buiten is het toch warmer dan binnen?

Anderzijds had ik in de vorige woning ook een mobiele split unit met 12000 BTU met een dunne darm naar buiten, en die koelde een grote living veel sneller dan mijn huidig 8000 BTU model zonder buitenunit, die nu in een bureau staat. Maar die 12000 BTU airco was zo visueel versleten dat ik deze op GIFT heb gezet.

Ik ben nu een andere piste aan het testen: de gevoelstermperatuur doen dalen met een luchtontvochter. Hier gaat de vochtige lucht niet naar buiten, maar wordt gecondenseerd door een frigo en opgevangen in een bak. Het is net de enorme luchtvochtigheid die het zo drukkend maakt.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster

Het verschil is dat je geen onderdruk meer maakt die warme buiten lucht langs alle kieren terug naar binnen zuigt.
Het debiet (> 300m3/uur) van de hete condensorkant is blijkbaar zo hoog dat je eigenlijk tegen dat je kamer koel zou kunnen worden vrijwel alle lucht in huis wel eens een paar keer naar buiten hebt geblazen. Dat is dweilen met de kraan open.
De efficientie van de condensor wordt inderdaad kleiner, maar dat weegt niet op.

edit: de buis van de afvoer wel degelijk monteren om te vermijden dat je de hete lucht gaat mengen met de aanvoerlucht.
Rode omtrek is hoe ik de doos gemonteerd heb. Het past niet 100% perfect maar dat is niet nodig. Een klein beetje verse zuurstof kan geen kwaad.

Ik moet eigenlijk wel zeggen dat de ontvochtiging door de "dual hose" airco aanpassing minstens evenveel verkoeling geeft. Dat viel me direct op.
Er komt ongeveer een liter per uur uit. Je moet dat bij het tristar model van mij niet continu aflaten want dat wordt op de condensor mee naar buiten geblazen. Met extra energiewinst zoals een condensatie gasketel.

Ter referentie: 14000 BTU, 110m3 (Tristar PD-3821), ongeveer 12°C verschil tussen binnen en buiten (na aanpassing). Voor de aanpassing ongeveer 6-7°C.

Voordeel: goedkoop (299 EUR)
Nadeel: luid. Ergens zetten waar je er niet naast zit.
Verbruik ongeveer 14kWh/dag (richting 5 EUR stroom!), waarvan 9kWh/dag op zonnepanelen (+5kWh batterij in de avond) en 5kWh/dag van het net als het buiten dus 36°C is.
Bijlagen
airco_mod.png
ahrand
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 40 keer

Kan je dan niet beter ineens een mini-split kopen ? Heb je alle voordelen van dit + nog stiller + performanter. Misschien alleen nog iets duurder ?
brubbel
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb het lang overwogen en toch niet gedaan omdat er teveel lekken gerapporteerd worden op reddit (bv midea portasplit ELOC error). Het zwakke punt zijn de leidingen van het koelmiddel. Als de huidige lekt gaat die zonder teveel drama naar het containerpark.
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 232 keer
Bedankt: 154 keer
Provider

Klopt @ahrand

Ik heb zelf een mini split airco van Qlima, gek genoeg zijn die de laatste 2 jaar enkel duurder geworden. Het is net met die zoektocht naar mini splits dat ik die dual hose mods tegenkwam.

Maar het evengoed een systeem worden van climamarket.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
ahrand
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 40 keer

brubbel schreef: 2 maanden geleden Het zwakke punt zijn de leidingen van het koelmiddel. Als de huidige lekt gaat die zonder teveel drama naar het containerpark.
Ja, alhoewel die units 'portal' zijn, best niet teveel verplaatsen. Maar ik snap wel dat je die buiten de zomer terug op zolder wil zetten (alhoewel er ook zijn die kunnen verwarmen)
boran_blok
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 106 keer
Te Koop forum

Ik ga hier ook eens voor kijken, zeker gezien ze nog eens een hittegolf geven (wss meerdere deze zomer) Ik kan geen minisplut zetten want vlak achter mijn bureau raam is het direct schuin leinedak, en daar ga ik niets op laten rusten.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 386 keer
Bedankt: 815 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

amateurs!
Afbeelding
:angel:
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 157 keer
Provider

In andere regio's (Azië, Amerika) zie je die window units overal. Maar ik kan me niet herinneren dat ik er hier al ooit een in't echt gezien heb. Hoewel lawaaierig, zijn die dingen best wel efficiënt.
keerekeerweere
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 32 keer
Provider
Te Koop forum

Ik was ook van plan dit te doen op een whirlpool . PACW212HP. Lange tijd gewacht. Met de ronde vormen niet evident.
Eerst effe getest waar tijdens de airco werking lucht aangezogen wordt door een a4 blad tegen rooster hangen, blijkbaar worden 2 grote delen aangezogen.
Ontdekte laatst dat er iemand een model op 3d printer modellen site heeft gezet. Lijkt erop dat het onderste luchtingang voldoende moet zijn voor de ombouw.
Nog niet aan begonnen maar ik zou er ook eens mee starten: https://makerworld.com/nl/models/140028 ... 12hp-airco
Proximus Internet giga fiber 2000/200 - (1874 Down/395 Up) - Digi 4G+ backup - OPNSense
brubbel
Elite Poster
Elite Poster

blijkbaar worden 2 grote delen aangezogen
Enkel de onderste, want die lucht wordt naar buiten geblazen. Lees ook zeker de eerste comment op die makerworld link!
Turbokeu
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 24 keer

cadsite schreef: 2 maanden geleden amateurs!
Afbeelding
:angel:
Zeker!

Op mijn laatste werk had een collega de condensor+ventilator van een minisplit via een RJ45 kabel door het venster op de 1e verdieping gehangen aan de 'klink' van het venster.
Het idee was wel goed maar het management was er niet akkoord mee... :angel:
Opus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 83 keer
Bedankt: 49 keer

Ik heb zone airco van de gamma gekocht 2 weken geleden.
Direct daar een doos voor gemaakt en een 2de slang.
Ding werkt zoveel beter dan op een enkele slang en is ook veel stiller dan ervoor.
Moet enkel nog zorgen dat ik de kleine spleten nog wat beter afplak rondom de doos en de airco.

Alsook heb ik de afvoerslang die de warme lucht naar buiten blaast ingepakt met van die folie die warmte isoleert ( zone bubblewrap met alu folie erop )
De temperatuur van die slang was ervoor tussen de 40 en 50 graden en is nu nog maar rond de 25 graden max dus dat scheelt ook een hele hoop warmte afgeving in de kamer.

In de raam heb ik een plaat van polyisocyanuraat isolatie gestoken met daarin 2 gaten voor de slangen.
Dreambox 800 / Open-Pli image / eSATA 750Gb / CCcam 2.1.4 / Schotel draaibaar
Core2duo E6600 Debian CCcam 2.1.4 server
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 386 keer
Bedankt: 815 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

Ik zag gisteren dat er ook zo'n toestellen bestaan die je buiten mag zetten.
Dat zou hier eigenlijk ideaal zijn, maar ik vind niet onmiddellijk waar je die kan kopen of welke het nu weer is. (yep, dom, niet opgeschreven...)
Plaats reactie

Terug naar “Makers: doe het zelf, 3D-printing, bouw en verbouw”