Volgens Gemini is een dual hose versie efficiënter, maar is elk single hose model zomaar te modden naar een dual hose versie?
How the unit pulls in air for the exhaust process dictates its efficiency:
Single-Hose Units: These draw air from inside your room to cool the hot coils and push it outside. Because it expels already-cooled indoor air, the room experiences negative pressure. This pulls warm outside air in through cracks and doorways, forcing the AC to work harder and cool the room slower.
Dual-Hose Units: These use one hose to draw fresh air from outside to cool the hot coils, and the second hose to exhaust the heat. This maintains balanced air pressure inside, making the AC much more energy-efficient and faster at cooling.
Ik heb zelf een single hose 8000 BTU model die ik in een EPC B huis nooit nodig heb, tenzij tijdens de heatwave in één kamer die direct naar de zon is gericht, maar die airco kan de opwarming van buiten niet aan, en de kamer warmt alsnog op tot ongeveer 30 graden terwijl het buiten dan nog veel warmer is. Ik moest de airco al 's morgen vroeg aanleggen om de heat wave voor te zijn. Dat schoot niet op.
Als de termperatuur van de buitenlucht veel warmer is dan binnen, dan moet een externe ingress hose toch net harder werken? Buiten is het toch warmer dan binnen?
Anderzijds had ik in de vorige woning ook een mobiele split unit met 12000 BTU met een dunne darm naar buiten, en die koelde een grote living veel sneller dan mijn huidig 8000 BTU model zonder buitenunit, die nu in een bureau staat. Maar die 12000 BTU airco was zo visueel versleten dat ik deze op GIFT heb gezet.
Ik ben nu een andere piste aan het testen: de gevoelstermperatuur doen dalen met een luchtontvochter. Hier gaat de vochtige lucht niet naar buiten, maar wordt gecondenseerd door een frigo en opgevangen in een bak. Het is net de enorme luchtvochtigheid die het zo drukkend maakt.